سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

انواع توپولوژی شبکه


انواع توپولوژی شبکه
توپولوژی یا همبندی یک شبکه تعیین کننده شیوه کابل کشی اتصال کامپیوترهاست . این توپولوژی (همبندی) معمولاً نوع کابل مورد استفاده را نیز تعیین میکند .
توپولوژیهای شبکه دارای انواع زیر است :
۱) توپولوژی BUS :
در یک شبکه خطی چندین کامپیوتر به یک کابل به نام BUS متصل میشود. در این توپولوژی رسانه انتقال بین کلیه کامپیوتر ها مشترک است. توپولوژی BUS از متداولترین توپولوژیهاست که در شبکه های محلی مورد استفاده قرار میگیرد. سادگی ، کم هزینه بودن و توسعه آسان این شبکه از نقاط قوت توپولوژی BUS میباشد. ضعف عمده این شبکه این است که اگر کابل اصلی Back bone که پل ارتباطی بین کامپیوتر های شبکه است ، قطع شود ، کل شبکه از کار خواهد افتاد.
۲) توپولوژی رینگ - حلقوی :
در توپولوژی باس کامپیوتر ها توسط یک رشته سیم به یکدیگر متصل میشوند که آغاز و پایان آن سیستم توسط یک مقاومت ۵۰ اهمی بسته شده است. در توپولوژی رینگ بجای بستن دو سر سیم آنها را به یکدیگر وصل نموده و تشکیل یک حلقه میدهند. این توپولوژی تمامی مزایا و معایب باس را دارد با این تفاوت که کنترل مقاومت سیم استوار تر بوده و اتصال آغاز و پایان سیم گاهی اوقات به دلیل فاصله زیاد دو سر سیم مشکل ساز میگردد.
۳) توپولوژی هیبریدی :
سیستمی که از ترکیب حالت باس و ستاره ای پدید می آید هیبریدی نام دارد. در این حالت برخی از مسیر های شبکه به صورت باس و برخی دیگر بصورت ستاره ای میباشند. معمول ترین طرح آن ، اتصال هاب ها بصورت باس و اتصال کامپیوتر ها بصورت ستاره ای به هاب مربوط به خودشان میباشد.
۴) توپولوژی ستاره ای :
شبکه های متوسط و بزرگ اغلب از توپولوژی ستاره ای استفاده میکنند. در این پیکر بندی از کابل و سخت افزار بیشتری استفاده میشود اما مدیریت آن آسانتر و احتمال خرابی آن کمتر است. کابل مورد استفاده توپولوژی ستاره ای اترنت کابل زوج بهم تابیده بدون حفاظ است. در پیکر بندی ستاره ای هر کامپیوتر به یک هاب متصل میشود. یک سر کابل به کارت شبکه یک کامپیوتر متصل میشود و سر دیگر آن به هاب که نقطه اتصال مرکزی کابل کشی شبکه را نزد هم میکند متصل میشود. هاب ها به اندازه های مختلف عرضه میشوند و مدلهای پیشرفته آنها میتواند خطا های موجود در سیگنالها را تقویت کند. آماده سازی توپولوژی ستاره ای آسان است و عیب یابی در آن اسانتر از شبکه باس است چرا که یک کابل آسیب دیده تنها به روی یک کامپیوتر تاثیر میگذارد و از طرف دیگر کابل زوج بهم تابیده معمولاً گرانتر از کواکسیال است. توپولوژی ستاره ای به کابل بسیار زیاد و یک هاب نیاز دارد. تمامی اینها منجر به بالا رفتن هزینه شبکه میشود با این مزیت که این روش بسیار مفید است.
● اتصال به اینترنت
▪ تجهیزات سخت افزاری شبکه :
۱) کارت رابط شبکه یا (NIC) برای هر یک از کامپیوترهای شخصی
۲) کابل کافی برای متصل کردن تمامی کامپیوترهای شبکه مقدار و نوع کابل بستگی به توپولوژی شبکه دارد.
۳) یک هاب در صورت انتخاب توپولوژی ستاره ای
▪ نمایش کادر مکالمه :
برای نمایش کادر مکالمه ابتدا مسیر زیر را با هم طی می کنیم :
Start/ Setting/ Control Panel/ Network ، بخش Configuration کادر مکالمه Network را برای نصب آدابتور سرویس گیرنده پروتکل و سرویس دهنده فعال کنید. در بسیاری از موارد Win ۹۸ این کار را برایتان انجام میدهد.
▪ Client/Server :
Client , Server دو جزء اصلی شبکه میباشند که اینک به تعریف آنها میپردازیم :
Server : کامپیوترهایی که منابع مشترک را در اختیار کاربران قرار میدهند.
Client : کامپیوترهایی که به منابع مشترک ارائه شده از سوی Server دسترسی دارند.
▪ تجهیزات استاندارد برای اتصال به اینترنت :
۱) کامپیوتر
۲) Modem و بعضی انواع اتصال، که اینها همه تجهیزات پایه و استاندارد هستند ولی این تجهیزات برای برقراری تماس کافی نیست و احتیاج به تلفن داریم
۳) تلفن
برای دستیابی به Internet ، کامپیوتر، مودم و ارائه کنندگان سرویس اینترنت و اتصال تلفنی نیازهای اولیه هستند و بطور کلی هر چه مقدار RAM سرعت پردازنده و سرعت Modem بیشتر باشد سرعت بیشتر خواهد بود.
▪ انجام کار :
برای استفاده از سرویسهای اینترنتی نظیر FTP, Gopher, Web و غیره نیازمند بهره گیری از برخی نرم افزار ها هستیم.
در آخرین مرحله که چگونگی نگهداری اطلاعات کامپیوترهای سرویس گیرنده و سرویس دهنده اینترنت است، احتیاج به شماره تلفن جایی که میخواهیم با آنجا ارتباط برقرار کنیم داریم پس در اینترنت نیاز به آدرس داریم . چون برای ما امکان درک زبان اینترنت ( که همان زبان صفر و یک است ) وجود ندارد پس نیاز به مترجم ( Browser) داریم. این مترجم بصورت Packet میباشد.
● IP آدرس و DNS
▪ آدرس در اینترنت یا Intenet Protocol :
همانطور که میدانید همه شماره های تلفن با یکدیگر تفاوت دارند و همگی منحصر به فرد هستند. در شبکه جهانی اینترنت نیز هر کامپیوتر دارای شماره خاصی است که آدرس IP نامیده میشود.
▪ آدرس IP :
این آدرس توسط پروتکل اینترنت IP برای شناسایی هر کامپیوتر روی اینترنت مورد استفاده قرار میگیرد یک آدرس IP از ۴ عدد تشکیل میشود که این اعداد درباره صفر تا ۲۵۵ تغییر کرده و توسط نقطه (.) از هم جدا میشود (۳۵.۸.۷.۹۲) جلوتر به شرح مفصل آن میپردازیم . کامپیوترها آدرس IP را چگونه به دست می آورند؟ سازمانی به نام Internic به ارائه دهندگان مختلف سرویس اینترنت( ISP ها) این آدرسها را میدهد و همانطور که ممکن است پیش شماره تمام همسایه های شما مثلاً با عدد ۶۲۴ شروع شود آدرس IP تمام کامپیوتر ها متصل به یک ISP نیز ممکن است با ۳۵.۸ شروع شود در حقیقت Internic معمولاً آدرس IP را بصورت مجموعه ای از آدرسها ارائه میکند به عنوان مثال شرکت Y تمام آدرسهای IP که با ۳۵.۸.۷ شروع میشوند را خریداری میکند بنابراین میتواند ۲۵۵ آدرس IP مختلف را به افراد ارائه دهد. بعضی شرکتها از اسامی دامنه ها برای پنهان کردن آدرسها IP استفاده میکنند. نام دامنه نیز توسط Internic ثبت میشود و نسخه انگلیسی آدرس IP است . بعضی کامپیوترها (Domain Name Server) را به کار میبرند که همان آدرس اختصاری است که برای دسترسی سریعتر به اینترنت از آن استفاده میشود.
● خلاصه ای از نامگذاری کامپیوترها بر روی اینترنت :
نامگذاری کامپیوتر ها در روی اینترنت بر اساس سیستمی از اعداد سلسله وار انجام میشود به تمام کامپیوترهای متصل به اینترنت یک آدرس عددی خاص (IP) تعلق میگیرد. با استفاده از سیستم خطی نامگذاری حوزه ای اینترنت یا DNS میتوان بین این آدرسهای عددی IP مثلا (۱۲۸.۱۱۳.۱۰.۵ ) نام کامپیوتر (ftp.rpi.edu( تناظر برقرار کرد. به جای اعداد نا مفهوم از اسمهای حرفی که کارکردن با آنها بسیار ساده تر است استفاده نمود . تمام کامپیوترها در شبکه از چند قسمت تشکیل شده است که هر قسمت به وسیله نقطه از قسمت دیگر جدا شده است . قسمت سمت راست بالاترین رده حوزه را مشخص میکند که مربوط به نوع سازمان یا موسسه ای است که کامپیوتر مذبور به آن تعلق دارد.
علاوه براین هر شرکت یا موسسه برای خود نامی انتخاب میکند که در قسمت سمت چپ قرار می گیرد در ضمن هر شرکت میتواند نامهای دیگری که بر اساس تقسیمات سازمانی درون شرکت انتخاب میشوند مثلاً:
کامپیوتری به نام Mailer که در دپارتمان CS موسسه آموزشی UWM است : Mailer.Cs.Uwm.edu نام دارد و اخیراً از کدهای ۲ حرفی نیز استفاده میشود .
منبع : استاد آن‌لاین


همچنین مشاهده کنید