پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

نگاهی به سمبل بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ پکن


نگاهی به سمبل بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ پکن
سمبل بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ پکن از ۵ عروسک به نام فووا (fuwa) تشکیل شده است.
این ۵ عروسک که عروسک‌های شانس و اقبال هستند نشانه‌ای از ۵ حلقه المپیک و ۵ شانس (خوشبختی، موفقیت، طول‌عمر، شادمانی و سلامتی) برای بچه‌های ۵ قاره جهان می‌باشند.
۴ تا از این ۵ عروسک در اصل جزء معروف‌ترین حیواناتی هستند که در چین زندگی می‌کنند: ماهی، پاندا، بزکوهی تبتی و پرستو. عروسک پنجم در اصل نمادی از شعله المپیک است. همان‌طور که می‌بینید تجلی عناصر اصلی طبیعت یعنی دریا، جنگل، آتش، زمین و آسمان را می‌شود در این شخصیت‌ها متمایز نمود. نکته جالب اینکه اثری از اژدهای معروف چین به‌چشم نمی‌خورد.
اسم هر فووا از یک عبارت دو بخشی تشکیل شده که ظاهری کودکانه داشته باشد. اسم ماهی بی‌بی (beibei)، پاندا جینگ‌جینگ (jingjing)، شعله المپیک خونخون (huanhuan)، بزکوهی تبتی یینگ‌یینگ (yingying) و پرستو نینی (nini) است.
جالب اینکه اگر بخش نخست این اسامی را به این ترتیب پشت سر هم بگذاریم: bei jing huan ying ni این معنی را می‌دهد: به پکن خوش آمدید.
● حالا برویم سراغ تک‌تک عروسک‌ها:
بیبی یک ماهی است. ماهی در فرهنگ چین نماد نعمت به حساب می‌آید. حالت این عروسک برای شما آرزوی موفقیت می‌کند. روی سر بیبی امواج دریا به سبک نقاشی‌های قدیمی چین رسم شده است. این عروسک نمادی از ورزش‌های آبی و همچنین حلقه آبی المپیک به حساب می‌آید.
جینگ‌جینگ یا همان پاندار آرزوی شادمانی بچه‌ها را دارد. این حیوان که جزء گونه‌های محافظت‌شده است در همه دنیا به مهربانی معروف بوده و در چین نشانی از جنگل‌های انبوه و در اینجا برای نمایش علاق مردم به نگهداری از مواهب طبیعت استفاده شده است. روی سر این عروسک طراحی از گل نیلوفر وجود دارد که از نقاشی‌های روی ظروف چینی قدیمی الهام گرفته است. رنگ آبی نیز نشانی از حلقه سیاه المپیک و نماد ورزش‌های قدرتی است.
در حلقه فووا، خونخون برادر بزرگ‌تر محسوب می‌شود. به‌همین دلیل در میانه ۵ عروسک فووا قرار دارد. آتش، سمبل شور و حرارت نهفته در ورزش است. سریع‌تر دویدن، بلندتر پریدن و قوی‌تر بودن. حالت این عروسک طوری است که انگار دارد شما رابه شرکت در المپیک دعوت می‌کند. طراحی شعله‌های روی سر این عروسک از نقاشی‌های قدیمی روی دیوار یک غار در چین الهام گرفته شده است. این عروسک معادل حلقه قرمز المپیک و سمبل بازی‌های با توپ می‌باشد. >
بینگ‌بینگ مثل یک بز کوهی در حال دویدن بوده و نشانه‌ای از گستردگی چین است و سمبل سلامتی و قدرت بدن محسوب می‌شود. این حیوان هم مثل پاندا تحت حفاظت است زیرا به‌خاطر پشمش خیلی شکار شده و نسلش به خطر افتاده است. روی سر او طرح‌هائی الهام گرفته شده از فرهنگ تبت و غرب چین رسم شده است. نماد ورزش‌های دو و میدانی و حلقه زرد المپیک می‌باشد. >
نی‌نی ـ بچه‌های پکن در فصل بهار و تابستان بادبادک‌های خودشان را با طرح‌های مختلف بر فراز پکن به پرواز در می‌آورند. از بین آنها طرح پرستوی بال طلائی بیشترین طرفدار را دارد. طرح عروسک نی‌نی از روی این سنت اقتباس شده است. بال‌های طلائی روی سر عروسک نشانه آسمان بی‌کران و خوشبختی است. این عروسک بیانگر حلقه سبز المپیک و نشانه ورزش‌های ژیمناستیک می‌باشد.
http://poroge.parsiblog.com/-۲۹۳۵۸۳.htm


همچنین مشاهده کنید