جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

عملیات جزایر فارو در یک دیدار تاریخی


عملیات جزایر فارو در یک دیدار تاریخی
ریموند دومه نش و شاگردانش در نخستین گام برای اجرای قرارداد نانوشته خود مبنی بر کسب پیروزی در ۳ دیدار باقی مانده برای صعود به مرحله پایانی مسابقات فوتبال جام ملت های اروپا (یورو ۲۰۰۸) در رویارویی با حریف ضعیف خود، جزایر فارو و در شرایط دشوار با نتیجه پرگل ۶ بر صفر، با دست پر از میدان خارج شدند.
«بن عرفا» یکی از جوانان جویای نام و از نسل تازه فوتبال فرانسه، برای نخستین بار آن هم در دقایقی کوتاه، مقابل جزایر فارو به میدان آمد و توانست اولین گل ملی خود را هم به ثمر برساند.فرانسه که تنها ۴ ساعت قبل از آغاز بازی، وارد پایتخت جزایر فارو شده بود به راحتی توانست با نتیجه پرگل ۶ بر صفر حریف ضعیف خود را از میان بردارد و بتواند نخستین گام در رهگذر کسب تمام امتیاز ممکن در دیدارهای باقی مانده برای صعود به مرحله پایانی یورو ۲۰۰۸ را با موفقیت بردارد.
تیه ری آنری، بدون دلیل به این سفر خسته کننده نرفته بود، چرا که او با به ثمر رساندن دومین گل فرانسه در دقیقه ۸ بازی، توانست گل های ملی خود را به عدد ۴۱ برساند و یا رکورد میشل پلاتینی را در این مورد مساوی کند. آنری در حالی توانست دفاع ناهماهنگ و متزلزل حریف را مغلوب کند که دیگر مهاجم فرانسه، آنلکا درست یک دقیقه قبل در حالی که در منطقه آفساید قرار داشت نخستین گل این دیدار، گل رهایی بخش تیمش را به نام خود ثبت کند.
برای آنری و همبازی هایش وظیفه دیگری باقی نمانده مگر اینکه در دیدار چهارشنبه شب این هفته در رویارویی با لیتوانی در ورزشگاه «بوژوار» شهر نانت ۳ امتیاز دیگر و بسیار مهم را بر اندوخته های خود اضافه کنند تا از این راه در آخرین بازی خود در گروه B مرحله مقدماتی جام ملت های اروپا ۲۰۰۸ که حدود یک ماه دیگر در شهر کیف پایتخت اوکراین برگزار می شود با آرامش بیشتری گام به میدان بگذارند.جزایر فارو، در دیدار با فرانسه و به عبارت دیگر در دهمین بازی خود در گروه B دهمین شکست خود را تحمل کرد که نایب قهرمان جهان در سال ۲۰۰۶ پس از سفری دشوار و باورنکردنی با خستگی فراوان راهی میدان شده بود. جدا از مشکلات سفر شرایط ورزشگاه کوچک جزایر فارو که میان یک مرکز خرید و یک استخر عمومی و یک پارکینگ قرار گرفته بود به نوبه خود دیدنی و در عین حال تا حدودی مأیوس کننده به نظر می رسید. ضمن اینکه نمی توان از جایگاه خیلی کوچک ورزشگاه که نزدیک به ۱۵۰۰ تماشاگر را در خود جای داده بود نیز در نوع خود برای فرانسوی ها تازگی داشت.
در میان بازیکنان فرانسه، ماکلله بیش از دیگران تحت تأثیر شرایط کم نظیر این مسابقه قرار گرفته بود اما خوشبختانه همبازی های او خیلی زود از نگرانی و حیرت خارج شدند و با گل های آنری و آنلکا توانستند روحیه از دست رفته خود را باز یابند. در نیمه دوم «کریم بنزما» که به جای آنلکا به میدان آمده بود در دقایق ۴۹ و ۷۹ بازی گل های سوم و پنجم فرانسه را به ثمر رساند. گفتنی است مهاجم آیند ه دار تیم لیون که در لوشامپیونه در صدر جدول گلزنان قرار دارد با حضور ۴۵ دقیقه خود مقابل جزایر فارو تعداد بازی های ملی خود را به عدد ۵ افزایش داد.
از سوی دیگر در حالی که نیمه دوم بیشتر از ۴۵ دقیقه اول در اختیار فرانسه قرار داشت روتن هافبک چپ پای تیم پاری سن ژرمن که پس از مدت ها مورد توجه دومه نش واقع شده بود توانست در دقیقه ۶۴ با یک ضربه عالی شروع دوباره از فاصله دور، دروازه حریف را باز کند. روتن با به ثمر رساندن نخستین گل ملی خود گل چهارم این بازی را به سود فرانسه رقم زده بود. او که آخرین بار حدود ۲ سال قبل با پیراهن تیم ملی کشورش در میدان حاضر شده بود در رویارویی با جزایر فارو بسیار خوب ظاهر شد به گونه ای که باید گفت مالودا که مدت ها جناح چپ خط میانی فرانسه را از آن خود کرده است از این پس باید با حریف آماده و سرسختی رقابت کند.از سوی دیگر دوست صمیمی و همبازی بنزما در لیون یعنی یکی دیگر از جوان های بسیار مستعد فوتبال فرانسه «حاتم بن عرفا» در نخستین حضورش در تیم ملی که چندان هم طولانی نبود در حالی به جای ریبری به میدان آمد که فرانسه با به ثمر رساندن ۵ گل با آرامش به توپ ضربه می زد.
جوان جویای نام پس از یکی، دو حرکت نه چندان موفق در قلب دفاع حریف سرانجام توانست برای ششمین بار دروازه میزبان را باز کند. بدون تردید برای ۲ بازیکن آماده لیون، بنزما و بن عرفا، مسابقه با جزایر فارو، آن پرواز عجیب و غریب، آن ورزشگاه و آن تماشاگران کم نظیر، با گل هایی که به ثمر رساندند فراموش نشدنی خواهد بود.
● چیدمان نامنتظره توسط دومه نش
تیم ملی فرانسه، جدا از کسب ۳ امتیاز از منظر دفاعی نیز چندان دچار دردسر نشدند و تنها یکی، دو بار آن هم نصفه و نیمه مورد تهدید بازیکنان کم آزار حریف قرار گرفت. در خط دفاع، حضور «باکاری ساینا» بازیکن آرسنال، در دومین بازی که به اردوی تیم ملی دعوت شده بود، از ابتدا، در ترکیب اصلی در جناح راست دفاع تا آخر بازی کرد و عملکرد خوبی نیز بر جای نهاد. در حالی که زوج تورام - آبیدال در مرکز قرار داشتند پاتریس اورا، به لطف بازی بسیار خوب خود در منچستریونایتد در جناح چپ تیم ملی فرانسه نیز مثال زدنی ظاهر شد.
در میانه میدان همان طور که گفته شد، روتن بازگشتی عالی داشت و خیال دومه نش را از جهت داشتن یک چپ پای سرحال آسوده کرد. در جناح راست ریبری در ادامه عملکرد خوبش در بایرن مونیخ اگرچه فوق العاده نبود اما همچنان پرتحرک و با جوش و خروش کار می کرد. برخلاف ماکلله که چندان با روحیه بازی نمی کرد، «تولالان» هافبک لیون به درستی توانست جای خالی ویه را را در مرکز زمین پر کند.در خط حمله نیز همه چیز به خوبی و خوشی تمام شد چرا که هر ۴ مهاجم دومه نش از آنری و آنلکا گرفته تا بنزما و بن عرفا (هر چند که این آخری را بیشتر باید یک هافبک تهاجمی دانست) بعد از ظهر موفقی را پشت سر نهادند.
● رسیدن به رکورد گلزنی پلاتینی و چند نکته تازه و به یاد ماندنی دیگر
رویارویی با جزایر فارو، اگرچه روی کاغذ به سود فرانسه، پیش بینی می شد و در نهایت هم با پیروزی پر گل شاگردان دومه نش هم به پایان رسید،نکته های ریز و درشت زیادی را با خود همراه داشت. قبل از هر چیز باید به چگونگی حضور تیم ملی فرانسه در جزایر فارو اشاره کرد. در این رهگذر پروازی که باید در چند ساعت، فرانسوی ها را به مقصد، جایی با فاصله نه چندان زیاد به نروژ برساند به خاطر اوضاع جوی نامناسب با تأ خیر فراوان رو برو شد به طوری که آنها تنها ۴ ساعت قبل از به صدا در آمدن سوت آغاز بازی در فرودگاه پایتخت جزایر فارو، پیاده شدند.
بدون تردید در صورت عدم برگزاری این دیدار، نظم و ترتیب بازی ها بر هم می ریخت و باعث دردسر می شد. از طرف دیگر شرایط ورزشگاه محل برگزاری این دیدار در نوع خود جالب و دست کم در اروپا، کم نظیر بود. به طور مثال در صورت تاریک شدن هوا، ورزشگاه موردنظر فاقد امکانات روشنایی بود. مسأله دیگر به گل اول بازی بر می گردد، زننده آن، آنلکا به طور وضوح در آفساید قرار داشت درست مانند گلی که جبرئیل سیسه در آخرین رویارویی به ثمر رسانده بود.
نکته های تعجب آوری نیز در چیدمان دومه نش دیده می شد از جمله در خط دفاع که از بازیکن جوانی چون ساینا در جناح راست به جای «کلر» یا «لاسانا دیارا» استفاده کرده بود و در سمت چپ هم او را گماشته بود تا در عوض، آبیدال را جای اصلی اش در جناح چپ است را به عنوان زوج تورام، در مرکز قرار دهد، در حالی که بازیکنانی چون مکسس و اسکوده و همچنین گالاس از مصدومیت رها شده نیز در جمع برگزیدگان دومه نش وجود داشتند که تخصص آنها بازی در مرکز دفاع است. نکته دیگر به غیرت مالودا بر می گردد که در نوع خود یک رویداد جالب است چرا که با پیدا شدن رقیبی چون روتن بدون تردید هافبک کنونی چلسی بیش از پیش به تحرک وادار خواهد شد.
نخستین بازی «بن عرفا» و اولین گلی که با پیراهن ملی به ثمر رسانده درست مانند نخستین گل روتن نیز از جمله رویدادهای مهم این بازی به حساب می آید، ضمن اینکه رسیدن به رکورد گل های ملی توسط آنری را هم نباید فراموش کرد که مهاجم کنونی بارسا، بدون تردید (مگر در صورت بروز حادثه ای فاجعه بار) به تعداد آن ها اضافه خواهد کرد تا سال ها به عنوان رکورددار گلزنی ملی، نامش ثبت شود. البته ناگفته نماند، ۴۱ گلی که پلاتینی به عنوان یک هافبک به ثمر رساند با توجه به شرایط ۲ دهه گذشته از جمله تعداد کمتر بازی های ملی در قیاس با حالحاضر، از ارزش خاصی برخوردار است.
واقعیتی که خود آنری نیز به آن آگاه است و ابراز می کند. نکته دیگر این که لیلیان تورام مدافع نه چندان ثابت بارسا، پس از مسابقه با جزایر فارو، تعداد بازی های ملی خود را به عدد ۱۳ رساند که شکستن آن در فوتبال فرانسه، بسیار دشوار به نظر می رسد. گفتنی است کاپیتان تیم ملی فرانسه (در غیبت ویه را) به عنوان یک مدافع تنها ۲ گل به ثمر رسانده که آن هم به دیدار نیمه نهایی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه و در رویارویی با کرواسی، بر می گردد که صعود میزبان را به فینال دربرداشت. دست آخر این که تورام با کوله باری از تجربه که بدون تردید در صورت صعود فرانسه به مرحله پایانی یورو ،۲۰۰۸ از تیم ملی خداحافظی خواهد کرد، اینک در نقش یک برادر بزرگ تر برای جوان هایی چون ساینا، بنزما و بن عرفا در نقش راهنما ظاهر می شود تا نسل تازه فوتبال فرانسه به مرحله پایانی یورو ،۲۰۰۸ و کسی چه می داند برای رویدادها و ماجراجویی های دوردست خود را آماده کند.
در ارتباط با شرایط کنونی گروه B گفتنی است جدا از فرانسه ۲ مدعی دیگر صعود، اسکاتلند و ایتالیا نیز در دیدار با اوکراین و گرجستان پیروز از میدان خارج شدند تا قبل از برگزاری ۲ دیدار باقی مانده رقابت برای صعود، همچنان پای برجا بماند. در این رهگذر اسکاتلند با ،۲۴ ایتالیا با ۲۳ و فرانسه با ۲۲ امتیاز هر ۳ تیم از۱۰ بازی، بالای جدول را به خود اختصاص داده اند که در این میان دومه نش و شاگردانش در راه صعود به یورو ،۲۰۰۸ جدا از این که به رویارویی ۲ مدعی دیگر ایتالیا و اسکاتلند به یکدیگر دل خوش کرده اند تا شاهد ریزش امتیاز نزد آنها باشند. بلکه باید و در واقع محکوم هستند که چهارشنبه از پس لیتوانی برآیند تا با توجه به شرایط پیش آمده، در انتظار رویارویی با اوکراین، تیمی که با توجه به شکست مقابل اسکاتلند، از صعود باز مانده است، بمانند.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید