یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ / Sunday, 20 May, 2018

مسجد جامع عتیق


مسجد جامع عتیق
مسجد جامع عتیق یا مسجد جمعه یا مسجد جامع یا مسجد آدینه، از کهن ترین مساجد قدیمی شیراز است که در مشرق شاهچراغ قرار دارد.
این مسجد دو ایوانی در سال ۲۸۱ ه.ق. به دستور عمرولیث صفاری ساخته شد. ساختمان مسجد که اولین هسته تاریخی شهر شیراز است مشتمل بر بنایی مرتفع است که دارای چندین حجره و شبستان است و برخی قسمت های آن دوطبقه می باشد. این مسجد دارای ۶ درب ورودی و خروجی بوده است. یک درب در ضلع شمالی، یک درب در ضلع جنوبی، دو درب در ضلع غربی و دو درب در ضلع شرقی.
درب ورودی ضلع شمالی به دوازده امام معروف است و کتیبه ای بر فراز آن قرار گرفته است که در دوره صفوی و در سال ( ۱۰۳۱ ه.ق. ) به خط علی جوهری نگاشته شده است این کتیبه تاریخ مرمت مسجد را در سال مذکور بیان می نماید.
سر در شمالی مسجد با کاشی مقرنس کاری شده است.
بر روی چهار کتیبه نام دوازده امام بر روی کاشی نگاشته شده و در جرزهای دو طرف این سر در نصب شده است. در وسط ضلع شمالی مسجد، طاق نمای مرتفعی قرار گرفته است که در دو طرف بام آن دو گلدسته وجود دارد و سقف آن با آجر مقرنس کاری شده است. در حاشیه بالای داخلی این طاق نیز سوره هل اتی با خط نسخ بر روی کاشی نگاشته شده است. در انتهای آن پلکانی است که به پشت بام و گلدسته ها ختم می شود و در پیشانی و جلو آنها کاشی کاری شده است و روی آنها با خط نسخ آیات قرآنی نگاشته شده است.
در ضلع غربی این طاق نما، دالان درب دوازده امام ( درب شمالی ) و پنج طاق نما قرار گرفته است و در پشت این دالان و طاق نماها، شبستان کوچکی قرار گرفته است.
در سال ۱۳۴۷ ه.ش. در شرق طاق نمای وسطی، شبستانی بزرگ به طول ۳۰ متر و عرض ۱۷ متر با ۵ در آهنی مشبک و محرابی از سنگ مرمر عالی و ازاره هایی تا ارتفاع یک و نیم متر با سنگ مرمر ساخته شده است. قسمتی از این شبستان دو طبقه است و عرض آن نیز ۵.۵ متر می باشد.
بر روی ستون ها و بدنه این شبستان کاشی کاری شده و بر روی کاشی ها، آیات قرآنی، احادیث و تصاویر گل و بته و خطوط اسلیمی نقش بسته است. در حاشیه بالایی آن نیز سوره هل اتی به خط نسخ بر روی کاشی نگاشته شده است.
ضلع جنوبی مسجد با مساحتی برابر با ۱۲۰۰ متر مربع، طاق نمای بزرگی وجود دارد که به علت تخریب در حال مرمت آن می باشند.
در درون طاق نما، کتیبه ای قدیمی با خط ثلث نگاشته شده است که بخشی از آن باقی مانده است. بر فراز در ورودی شبستان ضلع جنوبی کتیبه ای دیگر با خط ثلث پیچیده بر روی کاشی نگاشته شده است که بخشی از آن تخریب شده است. این کتیبه در زمان شاه طهماسب اول صفوی نگاشته شده و در پایان آن تاریخ ۹۷۳ ه. ق. تاریخ مرمت مسجد، ذکر شده است.
در دو طرف شبستان دو طبقه وجود دارد که سقف آن از آجر است و در انتهای آن نیز، محرابی کاشی کاری شده قرار دارد که بر فراز آن به خط کوفی سوره توحید و نام پنج تن نگاشته شده و در زیر آن دو آیه قرآنی به خط نسخ نگاشته شده و در پایان تاریخ ۱۳۶۱ ه. قید گردیده است. سقف این محراب با کاشی لاجوردی کاشی کاری شده است و دو طرف محراب نیز سنگ کاری شده است. در کنار این محراب، تاریخچه مرمت مسجد بر روی دو سنگ نقش گردیده است.
در ضلع شرقی این شبستان کوچک، شبستان چهل ستون قدیمی با عرض ۳۲ متر و طول ۴۵ متر واقع شده است. سقف این شبستان از آجر است و در آن چهل ستون مکعب با طول ۲ متر و عرض ۲ متر قرار گرفته است. این شبستان چهار در دارد که به صحن گشوده می شود. بر سر در این شبستان کتیبه ای است که با خط ثلث پیچیده نگاشته شده است و هم اینک برخی از قسمت های آن تخریب شده است. این کتیبه نیز در زمان حکومت شاه طهماسب صفوی (۹۳۰-۹۸۴ ه.ق) نگاشته شده و بیانگر مرمت مسجد در آن تاریخ است.
در مغرب شبستان کوچک، در قرینه با شبستان چهل ستون، شبستان بزرگی با عرض ۳۵ متر و طول ۴۵ متر ساخته شده است. سقف این شبستان آهن کوبی شده و در آن ۱۲ ستون بتون آرمه پوشیده از سنگ مرمر قرار دارد.
ازاره شبستان تا ارتفاع ۳ متر از سطح زمین، با سنگ مرمر پوشیده شده است. در این شبستان منبری ۱۲ پلکانی از چوب و سنگ مرمر وجود دارد. بر روی دیوار و محراب این شبستان نیز ۱۳ کتیبه از آیات قرآنی و احادیث با خط ثلث و نسخ بر روی کاشی نگاشته شده است.
ضلع غربی دارای دو در است که سر در یکی از آنها، یزدی بندی است و مقرنس کاری و کاشی کاری و معرق کاری شده است. این در که یکی از درهای مهم مسجد است، بوسیله اداره باستان شناسی فارس مرمت شده است. بر فراز این در کتیبه ای است که آیات قرآنی بر روی آن با قلم درشت و به خط ثلث عالی بر روی کاشی نگاشته شده است و تاریخ (۱۰۲۷ ه.) در پایان آن قید گردیده است. در نزدیکی و در امتداد همین کتیبه، کتیبه ای دیگر است که قسمتی از آن باقی مانده و تاریخ ۱۰۲۶ ه.ق. در آن قید گردیده است که بیانگر تاریخ مرمت بنا در زمان حکومت شاه عباس کبیر (۹۹۶-۱۰۳۸ ه.ق) می باشد.
در ضلع غربی این مسجد ده طاق نما وجود دارد و در پشت آنها نیز شبستان کوچکی قرار گرفته است. در یکی از این طاق نماها دالان در ورودی است.
در ضلع شرقی مسجد نیز طاق نمای بزرگی قرار دارد که در پیشانی آن اندکی کاشی کاری شده است و هم اینک نیز مورد مرمت قرار گرفته است. در شمال این طاق نما، چهار طاق نمای کوچک است و یک راه پله که در زاویه آن یکی از درهای مسجد قرار گرفته است. در ضلع جنوبی طاق نما نیز، چهار طاق نمای کوچک است که یکی از این طاق نماها دالان در دوم ضلع شرقی مسجد است و یکی دیگر از این طاق نماها در شبستانی است که در زاویه جنوب شرقی مسجد قرار گرفته است.
صحن مسجد با مساحت ۱۶۷۲ متر مربع با سنگ های مرمر مفروش بوده و در دالان های ورودی مسجد چندین سنگاب وجود داشته که همیشه پر آب بوده تا موقع ورود اشخاص به مسجد، ابتدا پای خود را بشویند و وضو بگیرند و پس از آن وارد صحن شوند. هم اینک یکی از این سنگاب ها که قطر داخلی آن نزدیک به یک متر است و ناحیه خارجی آن دوازده ضلعی است، هم چنین در اطراف آن نقش و نگارهایی وجود ادرد و گرداگرد آن آیات قرآنی و اسلامی نگاشته شده است.
در جلو پلکان ورودی موزه پارس نصب شده است. البته خطوط و نقوش این سنگاب به جهت تأثیر آب، کاملا" مشخص نیست. هم اینک نیز سه نمونه از این سنگاب ها در ابتدای صحن همانند نمونه پیشین آن به صورت دروازده ضلعی موجود است.
در وسط صحن مسجد، بنایی مکعب شکل از گچ و سنگ ساخته شده است که نزدیک به یک متر از سطح زمین بلندتر است و گرداگرد آن را ایوانی به عرض دو متر فرا گرفته است. این بنا که در سال ۷۵۲ ه.ق به دستور شاه شیخ ابواسحاق اینجو حاکم فارس، ساخته شده، دارالمصحف، بیت المصحف، خدایخانه و یا خداخانه خوانده می شود و این بدان جهت است که در این مکان علاوه بر قرآن هایی تاریخی به خط امیرالمؤمنین علی (ع)، امام حسن (ع)، امام صادق (ع) و چند تن از صحابه پیامبر و تابعین او نگاهداری می شده است.
محل تلاوت قرآن نیز بوده است. همچنین در این مکان قرآنی به خط عثمان خلیفه سوم وجود داشته که چندین قطره خون وی، به هنگام قتلش بر روی آن ریخته است و به همین جهت برخی این مکان را قبر عثمان یا دفتر عثمان نیز خوانده اند.
هم اینک برخی از قرآن های مذکور در موزه پارس نگاهداری می شود.
عمارت خدایخانه و ایوان های آن، دارای ۱۲ متر طول و ۱۰ متر عرض است و مساحت اتاقی که در وسط آن قرار گرفته است به ابعاد ۸ متر طول و ۶ متر عرض می باشد که از سنگ و گچ ساخته شده است. در ضلع شرقی و غربی این اتاق، دو سنگ مشبک قرار دارد و در دو ضلع جنوبی و شمالی آن، هر کدام یک در ورودی است که بر روی در ضلع شمالی خاتم کاری صورت گرفته است.
در چهار گوشه خدایخانه، چهار ستون مدور مغازه مانندی وجود دارد که نمای بیرونی آن از سنگهای مکعب شکل آجر مانندی است که لابه لای آن سنگ های رنگین به کار رفته و با گچ نصب شده است. روی سنگ های ازاره پایین نیز نقش و نگار هایی دیده می شود.
سقف ایوان های شرقی و غربی آن به وسیله چهار ستون نگاهداری می شود که سر ستون های آن به شکل مقرنس کاری، حجاری شده است. بر فراز هر یک از این ستون ها، قطعه سنگی است که به شکل محراب در آورده و داخل آن خالی شده است و خطوط اسلیمی و گل و بته بر آن نقش شده است.
سقف ایوان های شمالی و جنوبی خدایخانه نیز به وسیله دو ستون مدور نگاه داری می شود. معماری این بنا مانند خانه کعبه است اما گرداگرد خدایخانه، ایوانی به عرض دو متر ساخته شده است تا اتاق را از گرما حفظ نماید.
در لبه بالای ناحیه داخلی ایوان ها، کتیبه ای با قلم درشت در زمان شاه ابواسحاق به خط ثلث عالی به قلم یحیی الجمالی الصوفی بر روی سنگ های یک پارچه و با عرض یک متر نگاشته شده و آن نقر شده است به گونه ای که خطوط آن کتیبه برجسته شده و لابه لای این خطوط با کاشی های آبی، معرق پر شده است.
این کتیبه گرداگرد نمای خارجی و مناره ها را پوشانده است (طول کتیبه) خدایخانه هم اینک مورد مرمت می باشد. مسجد جامع عتیق با مرور زمان و در اثر زلزله های متعدد در دوره های متعدد رو به ویرانی نهاده که تاکنون نیز چندین بار مرمت شده است. تاریخچه مرمت این مسجد با توجه به کتیبه های موجود عبارت است از:
۱) در سال ۹۷۳ ه.ق. در زمان حکومت شاه طهماسب اول صفوی.
۲) در سال ۱۰۲۶ ه.ق. و ۱۰۲۷ ه.ق. در زمان حکومت شاه عباس کبیر.
۳) در سال ۱۰۹۲ ه.ق. در زمان سلطنت شاه سلیمان صفوی.
۴) در سال ۱۳۱۸ ه.ش. از جانب اداره باستان شناسی فارس.
خدایخانه نیز پس از تخریب و از بین رفتن برخی از کتیبه هایش، از جانب اداره باستان شناسی فارس و با همیاری واجد کاتب، سید آقا بزرگ نسابه، صرافت، رحیم صمیم، سید هاشم، در سال ۱۳۲۶ ه.ش. کاملا" مرمت شد.
این مسجد در دیماه ۱۳۱۰ با شماره ۷۲ به ثبت تاریخی رسیده است.


مطالب مرتبط

هند، گورستان خفته تاریخ

هند، گورستان خفته تاریخ
وقتی از دوردست ها به تاج محل می نگرید، به یاد اشعار زیبای شاعران پارسی زبان هند می افتید؛ درخششی جذاب كه یادآور تمام زیبایی های هند باستان است. اما از نزدیك، این شكوه ستودنی، به خرابه ای بیش شبیه نیست. باران های اسیدی و مواد شیمیایی زائدی كه از كارخانه های تصفیه روغن نشأت می گیرند، ذره ذره چهره شهر را به سوی نابودی می كشانند. كانال های تاریخی هدایت آب، بوی گند می دهند. زباله در همه جا به چشم می خورد و دود ناشی از كارخانه هایی كه هنوز هم از سوخت زغال سنگ استفاده می كنند، در هوا موج می زند. در قرن ۱۸ و اوایل قرن ۱۹، اشخاصی كه به عنوان توریست پا به دهلی نو، پایتخت هند می گذاشتند، با تصویری تاسف برانگیز، یعنی خرابه های آثار تاریخی شهر روبه رو می شدند.در هر طرف، صحنه بناهای سقوط كرده، زمین ها و دیوارهای سوراخ شده توسط غارتگران و درختچه هایی كه از میان خشت های گلی سر به آسمان كشیده بودند، دیده می شد. حمام ها و قصرها، برج های باشكوه مقبره ها، معابد خالی و خرابه های خانه های صوفیان، تنها باقیمانده ۶۰۰ سال امپراتوری حكمرانان هندی بر این سرزمین هستند.ویلیام فرانكلین ، مورخ انگلیسی كه در سال ۱۷۹۵ از هند دیدن كرده، در مورد میراث از دست رفته هندی ها می گوید: تا جایی كه چشم كار می كند، زمین پوشیده از خرابه های باغ های قدیمی، باقیمانده سرسراهای باشكوه و بناهایی است كه با خاك یكسان شده اند. شكوه آن چیزی كه یك روز كانون تمدن و زیبایی جهان بود، امروز چیزی بیش از تلی بی قواره از خشت های خردشده نیست.
بهشت باستان شناسان
از در ورودی پا به درون می گذاری، از حیاط خلوت رد می شوی و به مقبره ای آجری می رسی كه عمری بیش از ۴۵۰ سال دارد. این مقبره كه یكی از جالب ترین آثار باستانی كشور هند است، در گوشه ای از شهر از دیدها پنهان مانده است. نمای ظاهری اش به یكی از اولین مقبره هایی می ماند كه یادآور سبك ایرانی و مغولی است؛ سبكی كه صد سال بعد، باعث شكل گرفتن شهر باستانی تاج محل شد. چند قدمی كه جلوتر می روی، ناگهان بوی نامطبوعی مشامت را می آزارد؛ باوركردنی نیست، اما انگار شهرداری، اینجا را به یك سرویس بهداشتی عمومی تبدیل كرده است. دردسرها در این شهر حتی پیش از ورود به اماكن تاریخی هم به چشم می خورند. مقامات شهری، استفاده از وسایل نقلیه ای كه از سوخت های فسیلی استفاده می كنند را ممنوع كرده اند و درنتیجه بازدیدكنندگان باید سوار بر ارابه هایی شوند كه توسط اسب یا شتر حركت می كنند. با وجود مشخص بودن هزینه مسافرت های داخل شهری، گرفتن مبلغ بیش از حد از مشتریان، امری بسیار معمول است. وقتی به دروازه ورودی بنایی وارد می شوی كه سلطان شاه جهان برای همسر دومش ساخته است، پیش از همه مورد استقبال دوره گردان قرار می گیری. بطری های آب یك بار مصرف و كارت پستال هایی از تاریخ هند در همه جا به چشم می خورند. شاید بتوان از دست این نمایندگان سمج تاج محل فرار كرد، اما پشت سرگذاشتن مامور بداخلاق فروش بلیت، به هیچ وجه كار آسانی نیست. پس از خرید بلیت، صف شماره دو شروع می شود؛ طولانی تر و گاه بسیار پرهزینه تر!
ماموران امنیتی در دو نقطه از این صف، تمام وسایل گردشگران را به امید یافتن شیئی غیر مجاز تفتیش كرده و هرچیزی را كه در لیست موارد غیرقانونی باشد، مصادره می كنند. جالب اینجاست كه وسایل ساده ای چون سه پایه های فیلمبرداری و عكاسی، گوشی های تلفن همراه و دوربین های فیلمبرداری هم جزو این لیست بلندبالا قرار دارند. خطر ربوده شدن وسایل توسط جیب برها هم مشكلی است كه همیشه وجود دارد. دست آخر قدم به داخل بنا می گذارید. در نگاه اول اینجا به بهشت باستان شناسان شبیه است. باغ ها، فواره های تزئینی، گلدسته ها و طاقدیس های عظیم پوشیده از مرمر در همه جا به چشم می آیند و تقارن سازه ها توجه هر بیننده ای را به خود جلب می كند، اما به محض اینكه چشم به این صحنه ها عادت می كند، تحسین جای خود را به تقبیح می دهد. بطری های پلاستیكی در گوشه و كنار، جا خوش كرده اند. كانال های آب، پر از آلودگی هستند. چاپ های سیلك آویخته به دیوارها پاره شده و در بعضی نقاط از دیوارها آویزانند. بوی فضولات كبوترها كه در اتاق های داخلی معابد جمع شده، مشام هر رهگذری را می آزارد و لانه های بزرگ زنبور از طاقدیس ها آویخته شده اند.
میراث از دست رفته تاریخ
نالینی تاكور ، رئیس مدرسه معماری دهلی نو است. در هند او را به عنوان پیشروترین فرد در حفظ آثار باستانی می شناسند. تاكور می گوید: هند، كشوری با میراث تاریخی بی پایان است. اما با گذشت این سالها، حتی بهترین آثار تاریخی هند هم رو به نابودی می روند. نابودی چنین سرمایه هایی، آن هم در كشوری با این پیشینه تاریخی، به یك بحران تمام عیار شبیه است. اگر نتوانیم بسرعت این روند تخریب را متوقف كنیم، همه چیز را از دست خواهیم داد. طی بیش از ۲ هزار سال تاریخ كشور هند، این سرزمین بستر پیدایش ادیان گوناگونی بوده است كه از آن جمله می توان به بودا و كیش هندو اشاره كرد. مسیحیت و اسلام نیز به عنوان ادیانی جدیدتر و در پی قرن ها سلطه امپراتوران مسلمان و مسیحی در این كشور پا گرفته اند. این امپراتوران در پی سالهای حكمرانی خود، با به جا گذاشتن آثار تاریخی چون معابد و قصرهای باشكوه، نام خود را تا جاودانه تاریخ زنده نگه داشتند.
آمار NGOهای حفاظت از آثار تاریخی هند، حاكی از آن است كه این كشور بیش از ۷۰ هزار اثر تاریخی را در دل خود جا داده است، تا جایی كه كمیته میراث بین الملل یونسكو، لقب بزرگترین منبع میراث تاریخی جهان را به این كشور آسیای جنوب شرقی داده است. اما امروزه اوضاع تفاوت زیادی با قرون ۱۸ و ۱۹ دارد. در یك قرن گذشته، جمعیت دهلی نو از ۲۰۰ هزار به ۱۵ میلیون افزایش یافته، در حالی كه یك چهارم از این جمعیت، بومی ساكن مناطق فقیرنشین شهر هستند و سه چهارم دیگر در مناطقی ساكنند كه فاقد هرگونه سیستم بهداشتی و نظارتی است. مطمئنا در چنین وضعیت اسفبار اجتماعی، مسائلی چون حفاظت از میراث باستانی كشور در اولویت قرار ندارد و در حال حاضر حتی دیگر خرابه هایی كه روزی ویلیام فرانكلین شاهد آنها بوده، وجود خارجی ندارند. با این حال تنها رم و قاهره هستند كه در میزان تعدد آثار باستانی، توانایی رقابت با دهلی را دارند، اما هنوز هم بسیاری از بناهای تاریخی شهر به صورت ناشناخته مورد استفاده و تخریب مردم قرار می گیرند.تخریب ناآگاهانه مقبره یكی از شاعران مغول توسط مسئولان شهرداری دهلی، یكی از این موارد است. چنین تخریب هایی از سال ۱۹۹۰ تا به امروز بیش از پیش افزایش یافته است و دلیل مهم آن نیز رقابت تنگاتنگ بین توسعه و حفظ میراث گذشتگان است؛ رقابتی كه طبیعتا موجب از بین رفتن آثاری می شود كه از هیچ گونه حمایت منظمی از سوی قانون بهره نمی گیرند. با این وجود حتی پیشروترین حافظان میراث تاریخی هند نیز بر این تفكر صحه می گذارند كه استفاده از منابع مالی كشوری كه یك چهارم فقیرترین ساكنان این كره خاكی را در خود جای داده، امری غیرممكن و گاه غیر انسانی است. درحال حاضر، مجمع تحقیقات باستان شناسی هند (ASI) كه عنوان اصلی ترین هیات حفاظت از میراث تاریخی این كشور را یدك می كشد، آنقدر در مشكلات مالی خود غوطه ور شده كه مجبور است حیطه فعالیتش را تنها به تعداد مشخصی از بناهای تاریخی كشور محدود كند. این روزها تنها گنج های نهفته ای چون مقبره های تاریخی نیستند كه با خطر نابودی صددرصد مواجهند، بلكه حتی تاج محل، یكی از معروف ترین شهرهای باستانی كشور هند و دنیای اسلام نیز در معرض این تهدید بزرگ قرار دارد.تحقیقات اخیر یونسكو روی این شاهكار تاریخی دنیای اسلام نشان می دهد كه آلودگی سولفوری نشات گرفته از شهر آگرا بسرعت درحال خوردن سنگ های مرمری است كه قرن ها با ظرافت تمام روی سطوح خارجی این عمارت تاریخی می درخشیدند. از سوی دیگر فاضلاب های شهری به زیربنای این بنا نفوذ كرده و در حال تخریب ریشه ای آن هستند. یونسكو اخیرا مطالعاتی را هم درباره ادعای برخی از مجامع باستان شناسی ترتیب داده است. براساس این ادعاها، مقبره ۳۵۰ ساله این بنا به میزان ۱۹ سانتیمتر از مكان اصلی خود حركت كرده است و احتمال آن می رود تا با ادامه این روند، این میراث تاریخی دچار شكست شده و نهایتا سقوط كند. از سوی دیگر، شهر هامپی كه در جنوب هند قرار دارد و جزو مهمترین مكان های تاریخی كیش هندو است، بیش از پنج سال است كه در لیست آثار تاریخی در معرض خطر یونسكو جای گرفته. پنج سال پیش، دولت دست به كار ساخت جاده ای شد كه دقیقا از كنار این مركز تاریخی می گذشت. از سوی دیگر افزایش تعداد فروشگاه ها، رستوران ها و هتل ها در مناطق پرسكنه این شهر باعث وارد شدن خسارات جبران ناپذیری به چهره این میراث گرانبها شده است. وضعیت شهرهای شرقی هند كه در حقیقت قلب میراث مذهبی بودا هستند، از همه بدتر است. درخت تنومند انجیری كه پرنس سیدارتا در زیر آن به مقام بودایی رسید، قرن ها پیش سوخته شده و حال دستفروشان دوره گرد، برگ های درخت جایگزین شده را به بهای یك دلار در شهرهای گوناگون می فروشند. انبوهی از هتل ها و فروشگاه ها، محوطه معبد را به زیر سلطه خود درآورده اند و به گفته پلیس، غارتگران آثار باستانی صدها تكه از آثار هنری این معبد را به تاراج برده اند. روزها یكی پس از دیگری سپری می شوند و آنچه از قرون ۵ تا ۱۲ مهد نیروانا و عقاید متافیزیكی تناسخ بوده، حالا به تلی از آجرهای فراموش شده تبدیل شده است. مجمع تحقیقات باستان شناسی هند كه در حال حاضر به عنوان بزرگترین هیات دست اندركار حفاظت از آثار تاریخی این كشور مطرح است، هیچ باستان شناس مجرب یا معمار زبده ای را در كادر فنی خود ندارد و مسئولیت حفاظت از آثار تاریخی به صورت بسیار ناهماهنگی برعهده كادری مختلط از نیروهای محلی و دولتی، NGOها، مسئولان مذهبی و اشخاص علاقه مند است. برای مثال، شهر تاج محل و محوطه های باستانی اطراف آن، توسط شش ارگان دولتی اداره می شود؛ وزارت فرهنگ، وزارت منابع طبیعی، وزارت گردشگری، دو مقام عالی رتبه شهری و یك هیات باستان شناسی منطقه ای. با این وجود ضعف بخش اداری و ناهماهنگی در اجرای بخش های مختلف وظایف محوله باعث شده تا قسمت اعظمی از تلاش های این ارگان ها به نتیجه ای نرسد. برای مثال هشت سال پیش، دولت مبلغ ۱۰ میلیون دلار را برای احیای بناهای تاریخی هند به هیاتی موسوم به اتحادیه فرهنگ ملی هند واگذار كرد، اما عدم هماهنگی های درست باعث شده تا هنوز هم میزان زیادی از این بودجه دست نخورده بماند.
آینده روشن هند
با وجود تمام این ناكارآمدی ها، هنوز هم بارقه هایی از امید در كشور عجایب هفت گانه به چشم می خورد. چندی پیش مقامات بسیار نزدیك به نخست وزیر، اظهار امیدواری كردند كه با اختصاص دادن بودجه بیشتری به میراث تاریخی كشور، این بناهای فراموش شده را از نابودی نجات دهند. وزارت فرهنگ هند نیز ماه گذشته از طرح های خود برای اعطای اختیار قانونی و قضائی به كمیسیون میراث تاریخی هند خبر داد.این كمیسیون ملی با داشتن قدرت قضائی قادر خواهد بود تا مسئولیت حفاظت از بناهای باستانی هند را برعهده بگیرد. وزیر جهانگردی هند نیز وعده داده كه با پاكسازی ۲۶ مركز تاریخی هند از درآمدهای گردشگری این مراكز برای حفاظت از بناهای باستانی آن استفاده كند. طبق طرح های این وزارتخانه، تمامی فروشگاه ها، هتل ها و مراكز خرید و فروش اطراف بناهای تاریخی مهم، تخریب شده و ساختمان های جایگزین آن، سه كیلومتر دورتر از مراكز تاریخی ساخته خواهند شد. به گفته وزیر جهانگردی هند، انجام چنین طرح هایی در ابتدا مشكل به نظر می رسد، اما به محض ساخته شدن اولین مركز توریستی، اهالی محلی می توانند از سود ناشی از جذب توریست در این مراكز بهره ببرند. ناگفته نماند كه بی توجهی به میراث قدما در هند ریشه در فرهنگ مردم این كشور دارد، چراكه به قول یكی از همین محافظان آثار باستانی: ما هندی ها حتی مرده هایمان را هم در آتش می سوزانیم!!
۲۲ سال طول كشید تا ارتشی هزار نفری، تاج محل را بسازند؛ شهری كم نظیر كه نهایتا در سال ۱۶۵۳ تحویل امپراتور وقت شد. مسئولان كشوری سالها بعد، دست بسیاری از آنهایی را كه با انگشتان پینه بسته خود خشت های سنگین را روی هم می گذاشتند، قطع كردند تا دیگر هیچ انسانی در روی زمین موفق به ساخت چنین شاهكار باشكوهی نشود!

علی علی اسلام

وبگردی
حمله ماموران شهرداری به پلیس راهور!
حمله ماموران شهرداری به پلیس راهور! - حمله ور شدن ماموران سد معبر شهرداری به ماموران راهنمایی رانندگی
دستگیری معروف ترین شرور تهران، در ۵۰۰ متری مرز ترکیه
دستگیری معروف ترین شرور تهران، در ۵۰۰ متری مرز ترکیه - شرور سطح یک که در آخرین اقدام خود یکی از دوستانش را در منطقه ولنجک به قتل رسانده بود؛ در ۵۰۰ متری مرز ترکیه دستگیر شد.
لحظه ریزش وحشتناک کوه در جاده هراز!
لحظه ریزش وحشتناک کوه در جاده هراز! - ریزش ناگهانی کوه که توسط مسافران به ثبت رسیده است...!
همسر محسن افشانی با ریش و سبیل در استادیوم آزادی دستگیر شد
همسر محسن افشانی با ریش و سبیل در استادیوم آزادی دستگیر شد - قبل از شروع بازی تیم‌های پرسپولیس و الجزیره یکی از بازیگران سینما کشورمان قصد داشت به همراه همسرش وارد ورزشگاه آزادی شوند که این دو نفر توسط نیروهای انتظامی بازداشت شدند.
فیلم | خسرو معتضد: جسد مومیایی قطعا متعلق به رضاخان است
فیلم | خسرو معتضد: جسد مومیایی قطعا متعلق به رضاخان است - فیلم - در ویدئوی زیر بخشی از صحبت های خسرو معتضد، مورخ را می شنوید که نتیجه تحقیقاتش را درباره مومیایی پیدا شده در حرم حضرت عبدالعظیم بیان می کند.
پهلوانان این روزهای ما
پهلوانان این روزهای ما - تصویری زننده و به شدت ناراحت کننده بر جا مانده از مسابقه انتخابی تیم ملی کشتی ایران که به کتک کاری و جنجال کشید. خانواده عبدولی باز هم پای ثابت این درگیری بود که چهره ورزش پهلوانی ایران را تیره کرد
(ویدئو) تشویق اصغر فرهادی در جشنواره کن توسط بزرگان سینمای جهان
(ویدئو) تشویق اصغر فرهادی در جشنواره کن توسط بزرگان سینمای جهان - در این ویدئو تشویق اصغر فرهادی و پنه لوپه کروز، خاویر باردم و دیگر عوامل فیلم «همه میﺩﺍنند» در جشنواره کن توسط بزرگان سینمای جهان را مشاهده می‌کنید.
فیلم حجوم داعشی‌های حاتمی کیا به یک مرکز خرید و وحشت و اعتراض مردم
فیلم حجوم داعشی‌های حاتمی کیا به یک مرکز خرید و وحشت و اعتراض مردم - عوامل فیلم «به وقت شام» روز گذشته با حضور عجیب و رعب آور در پردیس سینمایی کوروش مردم را وحشت زده کردند. در این حرکت تبلیغاتی بازیگران نقش داعش، با گریم و پوشش داعشی ها، سوار بر اسب راهی پردیس سینمایی کوروش شدند و با حضور در مرکز خرید و فودکورت مجموعه، رفتارهای عجیبی نشان دادند که باعث وحشت و اعتراض مردم شد.
تصاویر مخفی از بزرگترین مرکز فروش مواد مخدر در جنوب تهران / فیلم
تصاویر مخفی از بزرگترین مرکز فروش مواد مخدر در جنوب تهران / فیلم - این گزارش حاوی تصاویری از بزرگترین مرکز فروش و مصرف مواد مخدر در جنوب شرق تهران است که مخفیانه ضبط شده‌است.
کشتار اسب‌های کولبران / فیلم
کشتار اسب‌های کولبران / فیلم - متاسفانه طی یک ماه گذشته دستکم سه نوبت و هر نوبت دستکم 30 اسب باربر متعلق به کولبران در جنگل میرآباد شهرستان اشنویه با شلیک گلوله از پای درآمده‌اند.
سید احمد خمینی معمم شد
سید احمد خمینی معمم شد - سید احمد خمینی فرزند آیت‌الله سید حسن خمینی در حضور جمعی از علما و پدر و پدربزرگ خود در حسینیه جماران معمم شد.
دختران پرسپولیسی با ریش و سبیل در ورزشگاه آزادی!
دختران پرسپولیسی با ریش و سبیل در ورزشگاه آزادی! - امروز عکسی از 5 تماشاگر بازی روز گذشته در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد 5 دختر جوان با گریم‌های عجیب و حرفه‌ای خودشان را به عنوان پسر جا زده و وارد ورزشگاه شده‌اند.
اگر با وجود این مشکلات ملت قیام کند همه ما را به دریا خواهد ریخت
اگر با وجود این مشکلات ملت قیام کند همه ما را به دریا خواهد ریخت - از ملتی که ستون فقراتش شکسته انتظار مقاومت دارید؟ بسیاری از کشور فرار کردند یا جای فرار خود را فراهم آوردند اما ما جای فرار نداریم
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس!
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس! - عکس و ویدیویی منتسب به ستاره پرسپولیس فرشاد احمدزاده و ترلان پروانه بازیگر سینما و تلویزیون در فضای مجازی منتشر شده است. عجب پاپراتزی‌هایی داریم!