جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بازی‌های المپیک زمستانی


بازی‌های المپیک زمستانی
بازی های المپیک زمستانی در اصل بازی های ورزشی روی یخ و برف است که هر چهار سال یکبار در فصل زمستان برگزار می شود. این المپیک ورزشی بمانند بازی های المپیک تابستانی تحت نظارت کمیته بین المللی المپیک (IOC) اجرا می شود.
● تاریخچه
زمانی که کمیته بین المللی المپیک (International Olympic Commitee) در سال ۱۸۹۴ رسما تاسیس شد، یکی از ورزشهای پیشنهادی به آن، ورزش اسکیت روی یخ (Ice skating) بود. ورزش اسکیت روی یخ تا المپیک ۱۹۰۸ در بازیهای تابستانی شهر لندن جایی نداشت. این ورزش برای اولین بار در المپیک ۱۹۰۸ لندن رسما به بازیهای المپیک تابستانی پیوست.
در این بازیها رشته پاتیناژ نمایشی یا همان Figure Skating، اسکیت باز سوئدی، یعنی اولریش سالشو (Ulrich Salchow) و مادگه سیرز (Madge Syers) از انگلستان موفق به کسب عنوان قهرمانی در بخش انفرادی شدند.
سه سال بعد، کنت ایتالیایی، اوجنیو برونتا دوسیو (Eugenio Brunetta d"Usseaux) به کمیته المپیک پیشنهاد کرد تا یک هفته از زمان المپیک تابستانی ۱۹۱۲ که در استکهلم برگزار می شد را به انجام بازیهای زمستانی اختصاص دهد. اما مسئولین برگزاری این بازی ها با چنین ایده ای مخالفت کردند. این ایده چهار سال بعد برای المپیک ۱۹۱۶ که در برلین برگزار می شد نیز مجددا پیشنهاد گردید، اما اینبار با مخالفت کمی روبرو شد و مسوولین درنظر گرفتند تا یک هفته زمستانی را به بازیهای تابستانی ۱۹۱۶ اختصاص دهند.
ورزشهایی که در این هفته برگزار می شدند شامل بازیهای : اسکی سرعت، اسکیت نمایشی (پاتیناژ)، هاکی روی یخ و پرش با اسکی می شدند. اما هفته زمستانی هرگز در المپیک ۱۹۱۶ برگزار نشد چرا که کلا انجام بازیهای المپیک ۱۹۱۶ برلین به علت جنگ جهانی اول لقو شد.
اولین المپیکی که بعد از جنگ جهانی برگزار شد، المپیک ۱۹۲۰ آنتورپ (بلژیک) بود. این المپیک دارای هفته زمستانی نبود، اما بخز اسکیت روی یخ، بازی هاکی روی یخ (Ice hockey) نیز در آن انجام می شد.
سال بعد از ۱۹۲۰، در کنگره سالانه IOC، مسولان این کمیته تصمیم براین گرفتند که بازی های المیپیک ۱۹۲۴ که در شهر شامونی (Chamonix) فرانسه برگزار می شد، دارای هفته بین المللی بازیهای زمستانی (International Winter Sports Week) باشد. هفته ورزشهای زمستانی در بازیهای ۱۹۲۴ برگزار شد که اتفاقا از استقبال خوبی هم برخوردار بود.
در کنگره سال ۱۹۲۵، کمیته بین المللی المپیک به این نتیجه رسید که بازیهای زمستانی را بطور جداگانه و تحت المپیکی مجزا و با نام بازی های المپیک زمستانی (Winter Olympic Games) هر چهار سال یکبار برگزار کند. این کمیته اولین المپیک زمستانی را همان المپیک ۱۹۲۴ شامونی به رسما ثبت کرد.
● بازی های المپیک زمستانی
▪ ۱۹۲۴ : شهر Charmonix – فرانسه
▪ ۱۹۲۸ : شهر St. Moritz – سویس
▪ ۱۹۳۲ : شهر New York – آمریکا
▪ ۱۹۳۶ : شهر Garmisch-Partenkirchen – آلمان
▪ ۱۹۴۸ : شهر St. Moritz – سویس
▪ ۱۹۵۲ : شهر Oslo – نروژ
▪ ۱۹۵۶ : شهر Cortina d"Ampezzo – ایتالیا
▪ ۱۹۶۰ : شهر California – آمریکا
▪ ۱۹۶۴ : شهر Innsbruck – اتریش
▪ ۱۹۶۸ : شهر Grenoble – فرانسه
▪ ۱۹۷۲ : شهر Sapporo – ژاپن
▪ ۱۹۷۶ : شهر Innsbruck – اتریش
▪ ۱۹۸۰ : شهر New York – آمریکا
▪ ۱۹۸۴ : شهر Sarajevo – یوگوسلاوی
▪ ۱۹۸۸ : شهر Alberta – کانادا
▪ ۱۹۹۲ : شهر Albertville – فرانسه
▪ ۱۹۹۴ : شهر Lillehammer – نروژ
▪ ۱۹۹۸ : شهر Nagano – ژاپن
▪ ۲۰۰۲ : شهر Utah – اتریش
▪ ۲۰۰۶ : شهر Turin – ایتالیا
▪ ۲۰۱۰ : شهر Vancouver– کانادا
http://poroge.parsiblog.com/-۲۵۱۵۴۰.htm


همچنین مشاهده کنید