جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

دفاع شخصی - آماده سازی


دفاع شخصی - آماده سازی
● self Defense - دفاع شخصی
امروزه چگونگی انجام دفاع شخصی شاید یکی از مواردی باشد که یادگیری آن تا حدی لازم است. این ورزش بویژه برای بانوان می تواند جدیتر گرفته شود چرا که آنها می توانند در اجتماع و شهرهای شلوغی نظیر تهران بیشتر در معرض خطر و تهدید قرار گیرند.
باید توجه داشت که قبل ازتمرین و بدست آوردن تبحر در انجام دفاع شخصی، نه فقط بدن و شرایط فیزیکی بلکه ذهن و شرایط روحی نیز می بایست تمرین داده شوند.
برای مثال سریع فکر کردن، تصمیم گیری آنی، و از دست ندادن روحیه در موضوع دفاع شخصی از همیت بسیار زیادی برخوردارند. . اگر بدن شما ورزیده باشد اما نتوانید سریع تصمیم بگیرید که چگونه برابر شخص حمله کننده از خود دفاع کنید، مطمین باشید که شخص مهاجم بر شما غلبه خواهد کرد چرا که حمله ای که در چند ثانیه رخ می دهد، حتما" از سرعت بالایی برخوردار است و زمان در آن نقش مهمی را ایفا می کند.
برای آماده سازی خود جهت یادگیری انجام حرکات دفاع شخصی توجه کنید که موارد زیر را رعایت کنید:
▪ آماده سازی شرایط بدنی
بخاطر داشته باشید شرایط بدنی یکی از مهمترین عوامل در این ورزش است.
تمرینها و نرمشها جهت آماده سازی بدن. مانند: نرمش و تمرینات بدنسازی (نه پرورش سنگین عضلات و اندام). برای مثال کار با دمبل و پرورشهای اندامی که برای هنرهای رزمی کاربرد دارند.
تمرینات و حرکات کششی جهت انعطاف پذیر کردن بیشتر بدن. حرکاتی مثل تمرینات ژیمناستیک و غیره.
▪ آماده سازی شرایط روحی
سعی کنید اعتماد نفس خود را بالا برید. به خود ایمان داشته باشید و به این موضوع معتقد باشید که یک در دفاع از خود پیروز خواهید بود.
اما حریف را مهاجم را هیپگاه دست کم نگیرید، چرا که اگر او خود را قوی نمی دانست دست به حمله نمی زد.
▪ تقویت سرعت در فکر کردن و تصمیم گیری
سعی کنید سرعت تصمیم گیری را در خود بالا برید. برای اینکار مثلا" می توانید تمرینات ریاضی حل کنید و یا بازیهای کامپیوتری به اصطلاح Arcade بازی کنید.
فکر کنید که در شرایط دفاع، به کدام قسمت بدن حریف می توان ضربه زد تا او ناکار شود. برای مثال، شکم، چشم، دماغ، بیضه و گلو اعضایی هستند که با ضربه به آنها می توان شخص را یا کاملا" ناکار کرد و یا سرعت را از آن گرفت.
▪ تقویت سرعت در حرکت
سعی کنید سرعت حرکات خود را بالا برید. عضلات و اندام خود را آنقدر بزرگ نکنید که وزن آنها باعث کاهش سرعت حرکت آنها شود.
از ورزش و نرمشهای سرعت مانند طناب زدن، تمرینات با توپ و کاتاهای ورزشهای رزمی استفاده کنید.
http://poroge.parsiblog.com/-۲۴۶۶۱۲.htm


همچنین مشاهده کنید