سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


عمر مفید بنزین


عمر مفید بنزین
مسئله سهمیه بندی بنزین پس از چند ماه تاخیر به اجرا در آمد در این میان مسئله ذخیره سوخت در منازل قوت گرفت و هر روز شاهد بروز حوادث و ضرر و زیان جانی و مالی ناگواری در سطح کشور بودیم.
مخاطرات بنزین ذخیره شده صرفا محدود به آتش سوزی و صدمات مشهود آن نمی باشد بلکه می تواند صدمات زیادی را نیز به موتور اتومبیل وارد آورد.
این مسئله از دیر باز در میان دارندگان خودروهای کلکسیونی و خودروهای که بندرت مورد استفاده قرار می گیرد مطرح بوده است. بنزین را می توان در بهترین شرایط و در داخل مخزن های پلمپ شده حداکثر شش ماه نگهداری نمود، ولی اگر مخزن یا ظرف پلمپ نشده باشد و مکررا باز و بسته شود، برخی عناصر سبک تشکیل دهنده بنزین تبخیر می شوند.
از جمله این عناصر تشکیل دهنده بنزین می توان به بوتان اشاره نمود که تبخیر آن باعث کاهش قابلیت سوخت شده وروشن شدن موتور را با مشکل مواجه می نماید. در صورتی که بنزین در محیطی گرم نگهداری شود، سریعتر اکسید می گردد و باعث تشکیل نوعی للک و لجن در کف مخزن می گردد. بنزین اکسید شده تیره رنگ شده ، شفافیت خود را از دست داده و رایحه ای شبیه به مواد پاک کننده رنگ پیدا می کند.
البته شرایط نگهداری سوخت در باک خودروها سخت تر است و باعث کاهش کیفیت سوخت تنها پس از یکماه می گردد.
بنزین موجود در باک خودرو پس از یکماه و بدلیل تبخیر عناصر فرار آن به مقدار زیادی غلیظ می گردد و به همین دلیل مخلوط سوخت و هوا بیش از اندازه غنی شده و باعث تجمع دوده روی سطح شمع و محفظه احتراق سیاندرها می گردد. کاهش اکتان سوخت نیز باعث بروز پدیده احتراق پیش از موعد یا Knock می گردد.
در صورتی که سوخت درمخزن خودرو بمدت چند ماه بلا استفاده بماند سیاه رنگ شده ویسکوزیته آن زیاد می شود و بعضا باعث مسدود شدن پمپ بنزین، فیلترها و انژکتورها می گردد.
بهتر است در صورتی که بنزین در مخزن سوخت خودرو بمدت بیش از دو هفته بدون استفاده مانده است، در اسرع وقت باقیمانده ظرفیت مخزن با بنزین تازه پر شود و قبل از آن از اعمال فشار به ماشین اجتناب شود.
با توجه به اینکه ذخیره بنزین هم از لحاظ ایمنی و هم از لحاظ سلامت خودرو عملی منطقی نیست شاید بهتر باشد که به نکاتی چند بمنظور کاهش مصرف سوخت خودرو توجه نماییم تا بتوانیم حداکثر استفاده را از سهمیه در نظر گرفته شده بنمائیم.
رعایت نکات زیر قطعا می تواند تاثیر بسزایی در کاهش مصرف خودرو داشته باشد.
۱) تنظیم بودن موتور و سیستم جرقه زنی
۲) تمیزی فیلترهوا
۳) سالم بودن بلبرینگ چرخها، سالم بودن ترمزها و در گیر نبودن لنتها با سطح کاسه یا دیسک ترمز
۴) تنظیم باد تایرها
۵) استفاده از روغنهای رقیقتر خصوصا در تابستان
۶) اجتناب از شتابگیری و توقف سریع
۷) حرکت در سبک ترین دنده ممکن
۸) عدم استفاده از باربند
۹) حتی المکان بسته نگه داشتن شیشه ها علی الخصوص شیشه های درب عقب خصوصا در سرعتهای بالای ۸۰ کیلومتر در ساعت.
دکتر رضا لواسانی
منبع : carx1


همچنین مشاهده کنید