سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

سرطان پوست Skin cancer


انواع متنوعی سرطان از پوست منشاء می‌گیرند كه اكثر آنها در ارتباط با تماس طولانی مدت با نور خورشید میباشند.
ژنتیك: افراد با پوست روشن بیشتر در معرض خطرند.
نحوه زندگی: تماس با نور خورشید و استفاده از تخت آفتابی، عوامل خطر هستند.
سن، جنس: عوامل خطری هستند كه بستگی به نوع سرطان دارند.
سرطان پوست، دومین سرطان شایع پس از سرطان ریه در بریتانیای كبیر است. در سالهای اخیر بروز كلی افزایش یافته و در حال حاضر این وضعیت میلیونها فرد را مبتلا ساخته است.
علت معمول سرطان پوست تماس طولانی مدت با اشعه ماوراء بنفش مضر خورشید است. این خطر در افرادی كه در نواحی دارای آفتاب شدید زندگی می‌كنند یا تعطیلاتشان را می‌گذرانند، بیشتر میباشد. هر چه به خط استوا نزدیكتر باشید، این خطر بیشتر است. به نظر می‌رسد كاهش اخیر لایه ازون در افزایش بروز سرطان پوست، نقشی ایفا می‌كند. زیرا لایه ازون به صورت سپری در برابر اشعه ماوراءبنفش مضر عمل می‌نماید. به علاوه، تختهای آفتاب كه در آنها از اشعه ماوراءبنفش استفاده می‌گردد، ممكن است باعث سرطان پوست گردند.
اگر در بیرون از خانه كار می‌كنید یا آفتاب سوختگی داشته‌اید (به ویژه در دوران كودكی) ممكن است در معرض سرطان پوست باشید. افراد با پوست روشن به ویژه بیشتر مستعد می‌باشند، زیرا آنها در پوست خود ملانین كمتری دارند. ملانین رنگدانه‌ای است كه رنگ پوست را ایجاد كرده و پوست را در برابر تشعشعات مضر ماوراءبنفش خورشید محافظت می‌كند.
جهت كاهش خطر پیدایش سرطان پوست، سعی كنید از تماس با نور خورشید دوری كرده و زمانیكه بیرون از خانه هستید، پوستتان را محافظت نمایید. پوستتان را به طور منظم بررسی كنید و از شخصی دیگر بخواهید كه پوست پشت و سرتان را نگاه كند.
انواع سرطان پوست:
سه نوع اصلی از سرطان پوست وجود دارند كه در ارتباط با تماس بیش از حد با نور خورشید می‌باشند. شایعترین نوع، سرطان
سلول پایه‌ای است (BCC) كه می‌تواند به آسانی درمان شده و بندرت انتشار می‌یابد. نوع دوم سرطان سلول سنگفرشی (SCC) میباشد. این سرطان ممكن است انتشار یافته و كشنده باشد، اما اگر زود آنرا تشخیص دهیم، می‌تواند علاج پذیر باشد. این دو نوع سرطان با همدیگر، مسئول ۳۶/۵۰۰ مورد سرطان است كه سالانه در بریتانیا دیده میشوند. نوع سوم، ملانوم بدخیم است. این شكل از سرطان نادر بوده، هر چند كه میزان بروز آن در حال افزایش میباشد؛ حدود ۶ هزار مورد، سالانه تشخیص داده میشوند. این سرطان به سرعت به سایر قسمتهای بدن انتشار می‌یابد و بیشتر از سایر سرطانهای پوست باعث مرگ می‌گردد.
یك نوع غیرشایع سرطان پوست، ساركوم كاپوسی نام دارد كه معمولاً فقط در افراد مبتلا به ایدز ایجاد میشود.
كارهایی كه باید انجام شوند:
سرطان پوست را در صورت تشخیص زودهنگام، معمولاً‌می‌توان درمان نمود. اگر متوجه هرگونه تغییری در پوستتان شدید، مثلاً یك توده بزرگ شونده یا زخمهایی كه بهبود نمی‌یابند، بلافاصله با پزشك خود مشورت كنید. ممكن است نیاز به انجام یك نمونه‌برداری پوستی باشد. در این روش، یك قسمت كوچك از پوست برداشته شده و از نظر سلولهای غیرطبیعی زیر یك میكروسكوپ بررسی می‌گردد. نوع سرطان پوست و میزان انتشار بیماری، روش درمان و پیش آگهی بیماری را تعیین می‌كند. گاهی،‌ فقط ناحیه مبتلای پوست نیاز به درمان دارد.
اكثر سرطانهای پوست را می‌توان با جراحی برداشت، اما اگر سرطان به نواحی بزرگی از بافت پوستی اطراف تهاجم پیدا كرده باشد، ممكن است نیاز به پیوند پوست باشد. اگر سرطان به سایر قسمتهای بدن انتشار یافته باشد، احتمالاً اشعه درمانی یا شیمی درمانی ضرورت پیدا می‌كنند.
نمونه‌برداری پوست:
نمونه‌برداری پوست، روشی است كه جهت تشخیص بیماریهای پوستی، مثل سرطان، استفاده میشود. در این روش، نمونه‌ای از پوست از یك محل بی‌حس شده برداشته شده و جهت بررسی زیر میكروسكوپ به آزمایشگاه فرستاده میشود. نمونه‌برداری ممكن است جهت برداشتن كل یك ضایعه پوستی، مثل یك خال، یا برداشتن نمونه كوچكی از لبه یك تكه بزرگ از پوست مبتلا، صورت گیرد.
منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران


همچنین مشاهده کنید