جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

سایه ها به مک لارن نزدیک شدند


سایه ها به مک لارن نزدیک شدند
با اینکه نام های زیادی به عنوان کاندیداهای جانشینی استیو مک لارن سرمربی تیم ملی فوتبال انگیس (در صورت برکناری بسیار محتمل وی) طی روزهای اخیر آمده است اما مارتین اونیل مربی ایرلندی استون ویلا دیروز خود را از این امر کنار کشید و نسبت به آن اظهار بی علاقگی کرد.
رندی لرنر رییس باشگاه استون ویلا گفته بود که اگر اونیل بخواهد این تیم را ترک کند و مربی تیم ملی انگلیس شود مانعی را در راه او ایجاد نخواهد کرد. اما اونیل دیروز با پزی که می خواست نشان بدهد برای او مساله آن قدرها هم مهم نیست، گفت: «رییس ما حرف هایی را مطرح کرده است که در ارتباط با وضعیت خطیر تیم ملی انگیس بوده و موضع باشگاه ما را در قبال آن نشان می دهد. با این حال من اعتقاد دارم که در حال حاضر نباید درباره سرنوشت مردانی که تیم ملی انگلیس را تا این نقطه هدایت کرده اند، حرف زد و برای تغییر دادن آنها اقدام کرد. هنوز رقابت تمام نشده است و نمی توان و نباید گفت که انگلیس برای صعود به کلی ناامید است. برعکس فکر می کنم که انگلیس هنوز برای این مهم صاحب اقبال است و می تواند از عهده کار برآید. بازی روسیه در زمین رژیم صهیونیستی اصلا آسان نخواهد بود و چه بسا امتیازاتی را از دست بدهد و در آن صورت ممکن است روال کار به سود انگلیس تغییر کند و این اتفاقی است که من معتقدم خواهد افتاد. فراموش نکنیم که انگلیس در برابر روسیه نیز بداقبال بود و اگر جز این بود، متحمل شکست نمی شد.»
● اگر روسیه ببرد...
اشاره اونیل به باخت یک - ۲ انگلیس در برابر روس ها در مسابقات چهارشنبه شب گروه پنجم انتخابی «یورو ۲۰۰۸» بود. روسیه اگر ۲ بازی بعدی خود را که در برابر رژیم اشغالگر قدس و آندورا است، با هر نتیجه ای ببرد، آنگاه فرق نمی کند که تک دیدار باقیمانده انگلیس که در مقابل کرواسی است به چه نتیجه ای منجر می گردد و این بازی بی تاثیر خواهد شد و حتی یک پیروزی پرگل نیز مردان مک لارن را بالا نخواهد برد و بدیهی است که در صورت تحقق چنان اتفاقی، مک لارن کنار گذاشته خواهد شد.
با این حال اونیل که پیشتر در لستر سیتی موفق و در سلتیک بسیار موفق بود و اینک در سومین فصل کارش در ویلا پارک نیز بالنسبه خوب کار کرده مایل است وانمود کند که در حال حاضر و لااقل در یک ماه باقیمانده از رقابت های گروه پنجم، به جانشینی مک لارن نمی اندیشد و اگر هم به سمت آن کشیده شود پس از حذف احتمالی انگلیسی ها خواهد بود!
«مک لارن درست می گوید که باید صبر کرد و نتیجه نهایی را دید زیرا سرنوشت فقط پس از برگزاری ۱۲ مسابقه برای هر یک از تیم ها مشخص خواهد شد و فقط پس از آن باید درباره حاصل کار افراد و توفیق یا ناکامی شان بحث کرد. اینکه الان از من بپرسید من جای مک لارن را می گیرم یا خیر حرف بیرحمانه و نامنصفانه ای است و انتظار هم نداشته باشید که من حرف روشن و سرراستی را در این خصوص بزنم، به خصوص که از نظر من انگلیس در برخی مسابقات خود عالی کار کرده است.»
● مرد پرشور
«لرنر» ساعاتی قبل از اظهارات اونیل گفته بود: «بدیهی است که پس از کار خوب مارتین نزد ما مقام های انگلیسی خواستار او شده باشند و مطمئنم که او مربی فوق العاده ای برای انگلیس خواهد شد. وی مردی است که به سختی می توان توصیف اش کرد. آدمی پرشور و صاحب توان رهبری و مهارت برای بیان ایده هایش به شکلی موثر برای شاگردانش و در عین حال واجد پیچیدگی هایی که از کلاس کار او سخن می گوید. او بی تردید جزیی ثابت و رکن و پایه کار ما است اما اگر پیشرفت اش منوط به جدایی از جمع ما و کار در مکانی دیگر باشد، من کسی نیستم که مانع او شوم.»
اگر کناره گیری اونیل از هدایت احتمالی تیم ملی انگلیس را موقتی بیانگاریم (که قطعا نیز همین طور است) باید به سایر گزینه های این پست و کسانی که ممکن است در کورس جانشینی مک لارن از وی پیشی گیرند، نیز اشاره ای داشته باشیم. یکی از آنها ژوزه مورینیو است. مربی پرتغالی بسیار محبوب سابق چلسی انگلیس پس از ترک این تیم فقط در پی یک تیم باشگاهی بزرگ است و تصریح کرده که پست رهبری تیم ملی فقط یک کشور را قبول خواهد کرد و آن هم کشور زادگاهش خواهد بود و آن هم نه حالا بلکه در اواخر دوران مربیگری اش.
● یک تبصره
فسخ پر سر و صدای قرارداد او با چلسی که به دلیل اختلافات وی با رومن آبراموویچ مالک میلیاردر و روسی این باشگاه شکل گرفت ظاهرا شرط و «بند»ی دارد که تصریح می کند او نمی تواند در این فصل باشگاه دیگری را در انگلیس در دست گیرد اما اشاره ای به امکان یا عدم امکان کار او در تیم ملی انگلیس در این تبصره نشده است. نزدیکان مربی سابق پورتو می گویند او تمایلی به وارد شدن به سازمان تیم ملی انگلیس ندارد، اما خورگه مندز مدیر برنامه های او ممکن است پس از بررسی تمام جوانب و در پایان حضور انگلیس در دور مقدماتی یورو، حرف دیگری را از جانب «آقای خاص» برای گفتن در این خصوص داشته باشد.
● مساله کلینزمن
یک کاندیدای بالقوه دیگر که نامش طی روزهای اخیر آمده (اما مشخص نیست که آیا به طور جدی و واقعی مدنظر هست یا خیر) یورگن کلینزمن است که ۱۵ ماه پیش از سمت رهبری تیم ملی کشورش (آلمان) استعفا داد و در این مدت به رغم داشتن پیشنهاداتی متعدد هنوز عهده دار سمتی نشده است. کلینزمن در ماههای اخیر که مارتین یول هلندی در تاتنهام متزلزل شده است برای هدایت این تیم (چون باشگاه سابق خود وی است) نیز مدنظر قرار داشته، اما معلوم نیست که برایان بارویک مدیر اجرایی اتحادیه فوتبال انگلیس و دستیارانش واقعا باور داشته باشند که کلینزمن می تواند گزینه مناسب و موفقی برای هدایت انگلیس در عصر پس از «یورو ۲۰۰۸» باشد.
● «او» ماندنی نیست
قدر مسلم اینکه برای پست مک لارن ده ها کاندیدا و مدعی وجود دارد و گاس هیدینک مربی هلندی روسیه، تیمی که با پیروزی اش بر انگلیس زیرپای سرمربی سابق میدلز بورو را خالی کرد، لوییس فیلیپه اسکولاری مربی برزیلی و اخیرا جنجالی تیم ملی پرتغال و همچنین فابیو کاپلو و مارچلو لیپی مربیان پیر ایتالیایی دیگر کسانی هستند که نامشان در این روزها بیش از سایرین آمده است.
در این میان اکثریت معتقدند که تحت هر شرایطی مک لارن باید برود و او «سیبل» و هدف تمام منتقدان شده است. هر چند به جز بارویک این روزها بابی رابسون سرمربی سابق انگلیس و مشاور ارشد یک سال اخیر استیو استانتون (سرمربی ایرلند جنوبی) نیز به حمایت از او پرداخته است، اما چه سود که خود رابسون مبتلا به سرطان و در حال درمان این بیماری معمولا مهلک است و استانتون نیز مثل مک لارن در آستانه برکناری از سمت خود قرار دارد!
منبع: دیلی تلگراف
وصال روحانی
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید