چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

سناریو‌های رژیم ‌صهیونیستی پس از شکست درجنگ


سناریو‌های رژیم ‌صهیونیستی پس از شکست درجنگ
پس از شکست سیاستهای آمریکا در تأسیس خاورمیانه جدید و ناکامی در عراق، آمریکا و رژیم‌صهیونیستی را به سناریوی جدیدی واداشت تا از طریق سرکوب مقاومت درلبنان این کشور را به پایگاهی برای نیروهای آمریکا تبدیل نماید تا به راحتی بتواند به سوریه ضربه بزند و عمق استراتژی نظام جمهوری اسلامی ایران را کمرنگ کند.
این طرح‌ با ترور رفیق حریری آغاز شد تا لبنان دستخوش جنگی داخلی شده و راه برای اسرائیل جهت قلع و قمع مقاومت هموار گردد، اما طرح‌ها با حضور مردم و درایت سیدحسن نصرا... خنثی شد. این بار اسرائیل به بهانه آزادی دو اسیر مستقیماً وارد نبرد نظامی شد. اما آمادگی کامل نیروهای مقاومت و حماسه‌آفرینی آن‌ها در میدان نبرد و ناتوانی دشمن، در کسب هرگونه دستاوردی این سناریوها هم شکست خورد. در این برهه زمانی که دشمن ازیک گروه کوچک چریکی شکست خورده سعی در جبران آن دارد و درهمین راستا یک سری اهداف و سناریوهایی را در آینده دنبال می‌کند که برخی از آنها عبارتند از:
بازسازی نیروهای مسلح و آمادگی برای جنگ آینده؛ بسیاری از سران نظامی و فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی ضمن اعتراف به شکست، درفکر بازسازی روحیه ارتش و خرید تجهیزات مدرن و اصلاح راهبردها و تاکتیک‌های خودشان هستند و بنابه گفته یوری آونری فرمانده پیشین ارتش اسرائیل با پذیرش شکست، مقدمه پیروزی فراهم می‌شود، ما در این برهه باید فرماندهان عالی‌رتبه ارتش را عزل کنیم و به فکر بازسازی بدنه افسران باشیم. درهمین دوره کوتاه یک سری تغییر و تحولات درارتش رژیم صهیونیستی صورت گرفته است که می‌توان تحلیل کرد که ارتش در فکر بازسازی مجدد و آمادگی بهتر برای جنگ در آینده است. خرید تجهیزات پیشرفته نظامی از انگلیس‌، خرید دو دستگاه ناو U۲۱۲ از آلمان که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای با برد ۴۵۰۰ کیلومتر دارد و درخواست بودجه ۷ میلیارد دلاری از مجلس برای ارتش همگی دال بر بازسازی ارتش رژیم صهیونیستی برای جنگ در آینده می‌باشد.
پیگیری طرح خاورمیانه جدید با راهکارهای متفاوت؛ پس از شکست رژیم صهیونیستی و ناکامی آمریکا در ایجاد خاورمیانه جدید، این‌بار آمریکایی‌ها می‌خواهند تعریف جدیدی از خاورمیانه ارائه دهند که این تعریف مستلزم تغییر نقشه خاورمیانه است. در همین رابطه علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری با نکته‌سنجی خاص خود بیان داشت که خوشحالی ما از پیروزی لبنان نباید موجب غفلت از آینده شود، زیرا معلوم نیست آینده پیچیده‌تر از گذشته نباشد، ما به عنوان هدف طرح خاورمیانه جدید باید درهمه حال آمادگی مقابله با اجرای این طرح را داشته باشیم. چون خاورمیانه جدید را براساس مذاهب و قومیت‌ها ترسیم کرده‌اند، تأسیس کردستان بزرگ، ایجاد جنگ تصنعی میان شیعه و سنی درعراق و لبنان و ناآرامی‌های قومی و نژادی ازجمله آنهاست. درهمین راستا سیاست تفرقه‌افکنی میان کشورهای منطقه و ایجاد تنش بین گروه‌های مذهبی، نژادی و دینی در خاورمیانه و چندقطبی‌گرایی جزء راهکارهای جدید دشمن دراین برهه است. سیدحسن نصرا... دبیرکل حزب‌ا... لبنان با شناخت دقیق راهکارهای جدید دشمن خواستار اتحاد جهان اسلام و مقابله با سیاست‌های تفرقه‌افکنانه فرقه‌ای و نژادی و قومی شده است. به نظر می‌رسد رهبر معظم انقلاب با طرح منشور وحدت جهان اسلام توجه جدی به روند جدید تحولات در خاورمیانه و جهان اسلام داشتند.
تلاش برای تصویب قطعنامه جدید در شورای امنیت؛ باتوجه به گسترش تجاوزات اسرائیل و نقض صریح آتش‌بس از سوی ارتش این رژیم درجنوب لبنان بسیاری از کارشناسان معتقدند مفاد قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت نتوانسته است خواسته‌ها و مطالبات دولت صهیونیستی را برآورده کند، بنابر این تل‌آویو به دنبال صدور قطعنامه جدیدی است تا بتواند موضوع خلع سلاح حزب‌ا... لبنان را به صورت صریح و جدی در آن بگنجاند. یک مسئول امنیتی رژیم صهیونیستی هم با اقرار به این مسئله گفته است. به احتمال قوی آمریکا درفکر صدور قطعنامه جدید است و دولت اسرائیل به آمریکا هشدار داده است درصورتی که این قطعنامه جدید صادر نشود اسراییل آن‌طوری که خود می‌خواهد به تفسیر مفاد قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت خواهد پرداخت و عملیات دفاعی خود را در جنوب لبنان به رغم آتش‌بس فوری ادامه خواهد داد. خبرگزاری الجزیره هم اعلام نموده است وزیرامورخارجه اسراییل در دیدار با مقامات فرانسوی تلاش کرده است که حمایت و ضمانت دولت فرانسه را برای صدور قطعنامه جدید کسب کند.
حمله مجدد و گسترده به فلسطین؛ باتوجه به شکست ارتش رژیم صهیونیستی از نیروهای مقاومت حزب‌ا...، جهت ترمیم چهره نظامی مخدوش شده‌اش و اقناع افکارعمومی داخل جنگ جدیدی را علیه فلسطینیان که فاقد سلاح هستند به راه اندازد، تا با این کار شاید بتواند روحیه ارتش را بالا ببرد و هم سرپوشی بر روی افکار عمومی داخلی که خواهان استعفا و حذف مسئولین فعلی هستند بپوشاند.
فرافکنی مشکلات داخلی با بزرگنمایی پرونده هسته‌ای؛ رژیم صهیونیستی این روزها به خاطر شکست درجنگ با مشکلات متعددی همچون ناهنجاری‌های اجتماعی، شکاف و انزوای سیاسی و نظامی دست و پنجه نرم می‌کند و با مخالفت‌های گسترده مردمی مواجه شده است لذا برای کاهش فشار درونی خود سعی دارد با بزرگنمایی پرونده هسته‌ای ایران تا حدی از استرس‌های موجود خلاصی پیدا کند. رایزنی در ایجاد اجماع علیه ایران و فراهم‌سازی بستر تحریم‌ها بخشی از تحرکات این رژیم است. همچنین بعد از افتتاح مجتمع آب‌سنگین اراک نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی با ادعای اینکه افتتاح مجتمع آب‌سنگین اراک سبب دستیابی ایران به بمب هسته‌ای می‌شود، از دولت خواسته‌اند تا آماده حمله نظامی به ایران شود. معاون سابق وزیرجنگ این رژیم با اشاره به توانایی ایران در تولید آب‌سنگین مدعی شد،‌ این کار به معنی پیش‌رفتن ایران به سوی بمب‌هسته‌ای است. با اینکه آقای احمدی‌نژاد هنگام افتتاح پروژه برای اولین‌بار اعلام نمود که ایران تهدیدی برای هیچ کشوری و حتی برای رژیم‌صهیونیستی نیست. اما سخنگوی دولت رژیم صهیونیستی سخنان احمدی‌نژاد را دورماندن از تحریم‌ها عنوان کرد و گفت:‌ این رژیم فریب این حرفها را نمی‌خورد.
طرح جنگ علیه سوریه؛ رژیم صهیونیستی بعد از شکست درجنگ لبنان، دو کشور ایران و سوریه را از حامیان اصلی حزب‌الله می داند به همین جهت در فرصت مناسب در فکر انتقام هست و این روزها تهدیدات علیه سوریه را افزایش داده است. در همین رابطه منابع آگاه رژیم صهیونیستی از سناریوی جنگ قریب الوقوع آمریکا و اسرائیل علیه سوریه پرده برداشتند. این منبع مطلع گفت: اسرائیل و آمریکا قصد دارند در یک اقدام غیر منتظره حملات هوایی گسترده ای را علیه سوریه انجام دهند، کاخ های ریاست جمهوری دمشق نیز یکی از مهم ترین اهداف این حملات خواهد بود. براساس این گزارش ، این سناریو شامل دو طرح است که در مرحله اول آمریکا و اسرائیل با همکاری مزدورانشان در سوریه که هم اکنون برای انجام کودتای داخلی در این کشور تلاش می‌کنند، حملات هوایی گسترده‌ی را علیه مناطق حساس این کشور انجام خواهد داد و در صورت شکست مرحله اول جنگ دریایی گسترده برای براندازی نظام سوریه آغاز می‌شود. در همین راستا دو کار جدید تاکنون انجام گرفته است۱_ واشنگتن، ‌لندن، تل‌آویو و پاریس حمایت‌های گسترده‌ای از گروه‌های معارض سوری انجام می‌دهند ۲_ جمعی از مخالفان نظام سوریه اخیراً به اسرائیل سفر کرده و بامسؤولان امنیتی این رژیم دیدار کردند. سید حسن نصرالله هم در برابر تهدیدات اخیر آمریکا و اسرائیل علیه تهران و دمشق موضع‌گیری کرد که در صورت حمله تا آخرین قطره خونمان دفاع می‌کنیم. در این سناریو غرب بحث جداسازی ایران و سوریه از لبنان را هم دنبال می‌کند.
استراتژی محدودسازی لبنان؛ طرح استقرار نیروهای بین‌المللی در مرز سوریه جهت محدودسازی بیشتر حزب الله صورت می‌گیرد . بشاراسد رئیس جمهوری سوریه با تأکید بر مخالفت کشورش با استقرار نیروهای بین‌المللی در مرزهای لبنان با سوریه چنین اقدامی را خصومت آمیز خواند. خواست اسراییل برای استقرار نیروهای بین‌المللی در طول مرزهای سوریه با لبنان به منظور جلوگیری از ارسال اسلحه به حزب الله لبنان است. اما در مجموع سیاست اسرائیل محدودسازی لبنان از طریق بستن گذرگاههای ورودی و راههایی هوایی،‌ دریایی‌ و زمینی است. طرح محدودیت هوایی وبازرسی هواپیما در اردن قبل از پرواز به بیروت جزء استراتژی محدودسازی همه جانبه لبنان است.
منبع: مرکز اطلاع رسانی بصیرت
علی قاسمی
منبع : سایت بصیرت


همچنین مشاهده کنید