سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا


جایگاه بازرسی فنی در صنعت نفت کشور


جایگاه بازرسی فنی در صنعت نفت کشور
جایگاه مهم بازرسی فنی به عنوان پزشک صنعت بر متخصصان پوشیده نیست . بازرسان فنی در جای جای صنعت برای رسیدن به جایگاه مناسبی از رعایت استانداردهای بین‌‌المللی و همچنین نظارت بر طراحی کارخانه‌‌جات و واحدهای مختلف صنعتی تلاش می‌کنند . البته وظایف بازرسین فنی بسیار گسترده‌تر و حساستر است و نقش واقعی آن در بطن صنعت مشخص می‌شود.در ادامه به نکاتی اساسی راجع به این صنعت اشاره خواهیم داشت.
صنعت نفت ایران به دلیل داشتن بعضاًً تجهیزات فرسوده و یا استفاده بیش از حد ظرفیت و عمر مفید تجهیزات موجود، نیاز بیشتری را نسبت به دیگر کشورهای پیشرفته، برای بکارگیری این گونه افراد متخصص و همچنین روشهای جدید, احساس می‌کند.
در گذشته بازرسی دستگاهها و قطعات در واحدهای صنعتی پس ازبازه ‌های زمانی خاصی که در استانداردها مشخص شده بود انجام می‌گرفت ، پس از مدتی بازرسان دریافتند که اگر سوابق گذشته قطعات را مورد بررسی قرار دهند ، دید بهتری نسبت به بازرسی در زمان آینده خواهند داشت ;اما این اطلاعات تنها به صورت کیفی ارائه می‌شد . در سالهای اخیر بازرسی بر مبنای ریسک (RBT) روشی برای‌ ارائه اطلاعات بازرسی هدایت می‌کند. در این روش دو مورد مهم را می‌توان عوامل تعیین کننده ریسک تجهیزات دانست.
۱) Conscquences
۲) probability
Probability تعداد دفعاتی است که قطعه در سال نیاز به بازرسی , تعمیر و یا تعویض دارد. به طور مثال اگر یک قطعه یکبار به تعمیر یا تعویض داشته باشد probability آن برای ۱ بار در سال است. عامل مهم دیگر consquences نیز میزان هزینه لازم برای هر بار بازرسی و تعمیر یا تعویض است که بر اساس واحد پول بیان می‌شود.
حاصلظرب دو عامل فوق میزان ریسک دستگاه را مشخص می‌کند به بیان دیگر ریسک، بیان کننده میزان پولی است که در هر سال برای نگهداری تجهیزات هزینه می‌شود.
این اطلاعات برای کلیه تجهیزات یک واحد صنعتی بررسی می‌شود و پس از آن برنامه بازرسی ریسک بر اساس آن تنظیم می‌شود . این برنامه شامل تعیین فواصل بازرسی, محدوده‌ی بازرسی و روش بازرسی در هر دوره است. اطلاعات مربوط به ریسک برای تعیین فواصل بازرسی استفاده می شود. هر چه ریسک دستگاه بیشتر باشد ، نیازبه بازرسی در فواصل کوتاه‌تری دارد. محدوده‌ی بازرسی با توجه به Consequcnesمشخص می‌شود و در آخر اطلاعات probability برای تعیین روش بازرسی مورد توجه قرار می‌گیرد.
بازرسی RBI میزان قابل توجهی هزینه‌های اضافی مربوط به بازرسی‌ها و تعمیرات اساسی غیر ضروری را کاهش می‌دهد. علاوه بر این بازرسی‌ها مکرر خود به نوعی دیگر, به میزان زیادی ریسک دستگاه بازرسی RBI توسط یک گروه که شامل مهندسین فرایند بازرسین فنی و بازرس RBI انجام می‌شود و سعی براین است که هر قطعه در زمان مناسب خود بازرسی شود. هر چند اطلاعات RBI به میزان قابل توجهی کمی است اما برای جلوگیری از اتلاف وقت اطلاعات توسط مهندسین فرایند و بازرسین فنی به برنامه ریزی وارد می شود و در نهایت برنامه ی RBI با دقت نسبتا خوبی وبا مجموعه اطلاعات کمی کیفی باعث کاهش هزینه‌ها انهدامها و ضعیتهای بحرانی می‌شود.
نرم‌افزارهای مختلفی توسط شرکتهای ارائه دهنده‌های خدمات بازرسی RBI طراحی شده که نقش بازرس RBI را ایفا می‌کنند. اطلاعات مربوط به فرایند و بازرسی‌های قبلی توسط کاربر به نرم‌افزاد داده می‌شود. این اطلاعات واطلاعات مربوط به استانداردهای بازرسی توسط این نرم‌افزار تجزیه و تحلیل می‌شود و در نهایت برنامه‌ی RBI به بازرسین ارائه می گردد.
شرکت راروتوف ایران تحت لیسانس شرکت TUVNORD GROUP آلمان یکی از شرکت‌های ارائه دهندهٔ خدمات بازرسی‌ RB I در ایران می‌باشد. پالایشگاه تهران و قمستی از پتروشیمی از کارهای در دست اقدام ا ین شرکت می‌باشد.
منبع : اندیشکده اعتلای صنعت نفت


همچنین مشاهده کنید