پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


تحول خدمات اینترنتی در صنعت گردشگری


تحول خدمات اینترنتی در صنعت گردشگری
هر روز به میزان تاثیر فاوا بر روی جنبه های مختلف زندگی افزوده می شود. تاثیر استفاده مناسب از ابزارهای فناوری اطلاعات در فعالیت های مختلف، پررنگ تر از آن است که به نظر می رسد. صنعت گردشگری یکی از فعالیت های کلانی است که به کمک فاوا به رشد قابل توجه رسیده است. برای درک بهتر اینکه چگونه خدمات اینترنتی بر روی صنعت گردشگری تاثیر گذاشته اند، کمپانی بین المللی adacus را در نظر بگیرید.
این کمپانی سنگاپوری اداره بیش از ۱۵۰۰۰ آژانس مسافرتی را در خاور دور بر عهده دارد. adacus در دو سال گذشته تنها ۱ درصد از رزروهای خود را بصورت آنلاین انجام می داد ولی طبق گفته Hock Lai Lim مدیر این کمپانی، با استفاده از نرم افزارهای مسافرتی آنلاین که از سوی کمپانی Sadre ارائه می شوند، رزروهای اینترنتی adacus در سال ۲۰۰۵ افزایش ۱۱ درصدی داشته و امروز به ۲۰ درصد رسیده اند.Lim در این باره می گوید که معاملات اینترنتی به دلیل بهره گیری از سیستم خودکار، سریع تر و با قیمت کمتری انجام می گیرند که به نفع مشتری است.
آژانس های مسافرتی می توانند با استفاده از نرم افزار sader بطور آنلاین برنامه خطوط هوایی مختلف را بر حسب تاریخ در اختیار مشتری قرار دهند.
در گذشته اطلاعات از این دست باید مستقیما از کارمندان آژانس ها پرسیده می شد.شرکت - adacus که ۳۵ درصد از سهامش از آن کمپانی sadre است - تنها یکی از هزاران مشتری sadre است که از سال ۲۰۰۵ از این نرم افزار استفاده می کنند. آژانس های مسافرتی، خطوط هوایی و سایر شرکت های مربوط به خدمات مسافرتی معتقدند که خدمات اینترنتی دسترسی سریع تر و آسان تری به برنامه ی جهانی sadre، یکی از بزرگترین سیستم های الکترونیکی رزرو بلیط های هوایی در جهان، فراهم می کنند.
● نگاهی به تاریخچه sadre
sadre در ابتدا کارش را به عنوان یک پروژه تحقیقاتی در سال ۲۰۰۳ آغاز کرد. Teel Anbrew مدیر ارشد این کمپانی می گوید که این پروژه برای قانع کردن مدیران اجرایی شرکت ها بود که استفاده از SOA به مشتریان در دسترسی سریع تر و آسان تر به محصولات و سرویس های اینترنتی کمک می کند.در سال ۲۰۰۴ سرمایه گزاری های بیشتر در sadre باعث شد که این کمپانی بتواند خدمات مسافرتی گسترده و جدیدی را در سال ۲۰۰۵ به صنعت گردشگری معرفی کند.
امروز sadre بیش از ۵۰ محصول از جمله مواد سوختی و همچنین فهرستی از ابزارهای مدیریتی برای خطوط هوائی را از طریق اینترنت در اختیار مشتریان خود قرار می دهد.Teel که سرپرستی این کمپانی را بر عهده دارد، می گوید که خدمات اینترنتی به sadre کمک کرده اند تا علاوه بر راضی نگه داشتن مشتریان فعلی، مشتریان جدیدی را نیز جلب کند و انتظار می رود که طی سه سال آینده ۳۰۰ مشتری آنلاین به جمع مشتریان sadre بپیوندند.
● مبتکران و پیشگامان در برابر دنباله روها
sadre در این راه تنها نیست. طبق گفته ی Hartevelbt Henry پژوهش گر شرکت تحقیقاتی Forrester، دو شرکت رقیب sadre یعنی شرکت های International Galileo و Unisys قبل از این کمپانی خدمات اینترنتی را در اختیار مشتریان خود قرار می دادند.
ولی پیشگام بودن در ارایه خدمات اینترنتی ضرورتا مقام اول را در میان رقبا به وجود نمی آورد و sadre به دلیل استفاده از خدمات تکامل یافته از طرف OTA و همچنین وجود روابط داخلی وسیع بین خطوط هوایی، هتل ها و دیگر شرکت های مسافرتی است که به رقیب قدرتمندی تبدیل شده است.در ماه دسامبر sadre دو گروه Partners Lake و Pacific Texas را به جمع خود اضافه کرد. Monbre Greg مدیر اجرایی Lake Silver، استفاده ی sadre از تکنولوژی را یک مزیت در عالم رقابت و یک ویژگی ارزشمند برای مشتریان می داند.
● امکانات جدید
Sadre با امیدواری به آینده سعی دارد تا امکانات بیشتری را در اختیار مشتریان خود قرار دهد. Wiseman Rodert یکی از اعضای جدید این کمپانی می گوید که قرار است که کارایی های جدیدی به خدمات ما افزوده شود که با استفاده از آن ها، اژانس های مسافرتی می توانند به قیمت بلیط های خطوط هوایی مختلف و همچنین نرخ هتل ها دسترسی داشته باشند. Wiseman می گوید که هدف ما ایجاد بهترین و وسیع ترین راه اطلاع رسانی است و خدمات اینترنتی این راه را در اختیار ما قرار می دهند.
صدف صحفی
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید