پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

لوپوس ارتیماتوی دیسکوئید Discoid lupus


اختلالی است كه در آن پچهای خارش‌دار، قرمز، پوسته دهنده معمولاً بر روی صورت، سر و پشت گوشها ظاهر میشوند.
سن: بین سنین ۲۵ تا ۴۵ سال شایعتر است.
جنس: در زنان شایعتر است.
ژنتیك: گاهی به صورت خانوادگی مشاهده میشود.
نحوه زندگی: نور شدید خورشید باعث شعله‌ور شدن یا تشدید این وضعیت می‌گردد.
لوپوس ارتیماتوی دیسكوئید (DLE) یك اختلال خودایمنی است كه در جریان آن بدن به بافتهای خودش حمله می‌كند. این بیماری باعث ایجاد یك ضایعه قرمز، خارش‌دار و پوسته دهنده، به ویژه بر روی صورت، سر، پشت گوشها و هر قسمتی از بدن كه در معرض تابش آفتاب است، میشود. این اختلال بیشتر از همه در زنان سنین بین ۲۵ تا ۴۵ سال به وجود می‌آید. علت نامشخص است، اما احتمال دارد كه یك عامل ژنتیك دخالت داشته باشد، زیرا DLE تمایل دارد كه به صورت خانوادگی ایجاد شود. تماس با نور خورشید می‌تواند باعث شروع یك ضایعه جدید یا بدتر شدن ضایعه‌ای كه از قبل وجود داشته، شود. طی یك دوره چندین ساله DLE ممكن است مكرراً با شدتهای متفاوت، فروكش و عود نماید.
در بعضی موارد ضایعه ناپدید میشود، اما می‌تواند یك ناحیه اسكاری با پوست نازك و بدرنگ برجای گذارند. در صورتیكه DLE در سر ایجاد شود، آسیب پوستی می‌تواند باعث ریزش دائمی مو و ایجاد قسمتهایی طاس بر روی سر گردد.
كارهایی كه پزشك باید انجام دهد:
احتمالاً پزشك شما ترتیبی خواهد داد كه نمونه كوچكی از پوست ناحیه مبتلا جهت تایید تشخیص برداشته شود. در صورت ابتلا، پزشك ممكن است یك كورتیكواستروئید موضعی تجویز كند، تا روزی ۲ تا ۳ بار در روی ناحیه مبتلا، به كار برید.
در صورتیكه با استفاده از كورتیكواستروئید بهبودی حاص نشود، احتمالاً یك دوره كلروكین كه یك داروی ضد مالاریا است، تجویز میشود. این دارو اغلب باعث تسكین علایم DLE می‌گردد. هنگام استفاده از این دارو پزشك به شما توصیه خواهد نمود به طور مرتب چشمهایتان را معاینه كنید، زیرا كلروكین می‌تواند به تدریج به چشمها آسیب رساند.
كارهایی كه شما باید انجام دهید:
شما می‌توانید با دوری گزیدن از خورشید یا استفاده از یك لوسیون ضدآفتاب جهت محافظت پوستتان در كنترل ضایعه شركت كنید. كرمهای مخفی كننده ممكن است ظاهر پوستی را كه تغییر رنگ داده، بهتر نماید.
پیش آگهی بیماری:
بیشتر موارد DLE را می‌توان به طور موفقیت‌آمیزی با كورتیكواستروئید، درمان نمود. هر چند ممكن است اسكار ایجاد شود. حدود یك نفر از هر ۱۰ فرد مبتلا به DLE، به طرف یك اختلال خودایمنی مرتبط، اما به مراتب شدیدتر، تحت عنوان لوپوس ارتیماتوی سیستمیك (SLE) پیشرفت می‌كنند. این بیماری، قسمتهای زیادی از بدن از جمله ریه‌ها، كلیه‌ها و مفاصل را درگیر می‌سازد.
منبع : پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران


همچنین مشاهده کنید