سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

یوگا و خواص آن در میانسالی


یوگا و خواص آن در میانسالی
هدف اصلی یوگا وحدت انسان با خود خویش است.
یوگا یک متد خاصی از خویش انضباطی است برای تسلط بر خویش
در سخن از یوگا می توان بحث را به دو بخش مجزا تقسیم کرد سیستم فلسفی یوگا یا هندوایسم و تمرینات جسمی که هاتایوگا نام دارد.
تمرینات جسمی هندی و چینی موارد تشابه و تفاوت بسیاری دارند که توضیح همه آنها یک کتاب لازم دارد
در ذیل به مختصری از تفاوت های تمرینات جسمی هندی و چینی اشاره می شود.
قبل از هر چیز باید یادآور شد که در هند انواع دیگری از یوگا وجود دارد
راجا یوگا( ذهن)، بهاکتی یوگا(عشق-سرسپردگی)، جهانی یوگا(خرد)
که بجای تاکید بر تمرینات جسمی بر ذهن یا عشق وخرد تکیه می کنند که مورد مقایسه در این مقاله نیستند
هاتا یوگا سیستمی است برای آماده سازی و تزکیه جسمی انسان و با آن می توان جسم را به مرکب بهتری تبدیل کرد تا آدمی به شناخت خویش نایل شود تشابهات بین هاتایوگا ( یوگای هندی) و تائو یوگا( یوگای چینی) بسیار زیاد است هر دو سیستم بر انرژی تنفس تاکید دارند هر دو مبتنی بر تمرینات جسمی هستند که در آنها تمرکز شدید بر حرکات حساب شده بدن و ریلاکس شدن و تنفس هماهنگ ضروری است.
در هر دو سیستم انرژی نهایی کسب شده در محل شکم ذخیره می شود.
تسلط در هر یک از این دو سیستم انسانهارا به قدرتی مافوق طبیعی می رساند.
● اما تفاوت ها
هاتا یوگا حرکات ایستای زیادی دارد و بین هر دو حرکت فاصله کوتاهی برای استراحت وجود دارد که ضروری است چون بدن بخاطر حفظ یک حالت ثابت متحمل فشار می شود.
تائو یوگا حرکات مستمری دارد و بدن نیازی به استراحت ندارد چرا که حرکات بدنی جریان دارند و به سرعت تغییر می کند و بدن خسته نمی شود.
هاتا یوگا تمرینات تنفس دارد که جدا از حرکات جسمی اجرا می شود اما تائو یوگا چنین نیست.
در تائو یوگا انرژی از قسمت جلوی بدن به بالا می رود و از پشت و از مسرهای انرژی به پایین بر می گردد.
در هاتایوگا انرژی از در مسیر ستون فقرات به بالا می رود تا سرانجام به سر می رسد.
تائو یوگا در زمان کمتری به نتیجه نهایی می رسد تمرینات صد روزه در حالی که هاتایوگا زمان طولانی برای رسیدن به نتیجه نیاز دارد.
● خواص یوگا در میان سالی
شما پس از مدتی انجام تمرینات کششی و یوگا احساس مثبت و سرحال بودن خواهید کرد.
تحقیقات جدید نشان داده است که حرکت های کششی و آرامبخش یوگا همانند هنگامی که شما در حال دویدن در یک سطح بدون شیب هستید کالری می سوازند و می تواند عامل بسیار موثری در سنین میان سالی برای کنترل وزن بدن باشد.
محققان به این نتیجه رسیده اند که اغلب افرادی که اضافه وزن دارند و در سنین ۵۰-۶۰ سالگی به تمرینات یوگا می پردازند بعد از گذشت ده سال تمرین حدود ۳-۴ کیلوگرم از وزن خود را از دست می دهند، در حالی که سایر افراد مشابه که تمرینات یوگا نمی کنند در این مدت بیش از ۵-۶ کیلو به وزن آنها اضافه می شود.
آلن کریستال (Alan Kristal) یکی از محققان مرکز تحقیقات سرطان Fred Hutchinson که دستیار اول تحقیق در باره یوگا بوده است، معتقد است که این مهم هیچ دلیلی ندارد جز اینکه یوگا باعث سوخته شدن کالری در بدن می شود.
آلن کریستال که خود شخصآ بیش از ده سال است به تمرینات یوگا می پردازد می گوید : "به غیر از مواردی که بصورت جدی به یوگا می پردازید نباید انتظار تغییر مثبت در وزن خود را داشته باشید."
وی همچنین معتقد است که انجام منظم تمرینات یوگا باعث می شود تا مردم سنین مختلف در فرم بوده و خورد و خوراک مناسبی داشته باشند. یوگا از لحاظ روحی نیز باعث می شود تا مردم به سمت رفتارهای ناهنجار کشیده نشوند و دچار استرس و افسردگی های معمول جامعه شهرنشین نگردند. باید توجه کرد که علت برخی از افزایش وزن ها استرس و افسردگی است که در این حالت شخص برای فرار از مشکلات روحی به خوردن روی می آورد.
کریستال می گوید : "شما پس از مدتی انجام تمرینات یوگا احساس مثبت و سرحال بودن خواهید کرد."
یوگا کمک می کند که بدن خود را در حالت تعادل نگه دارید.
اما این تحقیق نتیجه بررسی اطلاعات مربوط به ۱۵,۵۰۰ نفر از افرادی بوده است که بین ۵۰ تا ۵۷ سال سن داشته اند. نتیجه این تحقیقات در نسخه ماه جولای/آگوست مجله Alternative Therapies in Health and Medicine منتشر شده است. در این مقاله همچنین آمده است که افرادی که به سمت یوگا می روند معمولآ از خوردن غذاهای آماده و تنقلات پرهیز می کنند، چرا که آنها می خواهند به بدن خود احترام بگذارند.
▪ از زبان یک مربی یوگا
خانم مری ایمنی (Mary Imani) که مدت پنج سال است بعنوان معلم یوگا در مرکز ۸ Limbs در حال کار است می گوید : "بسیار دشوار است که انسان یوگا انجام دهد و در کنار آن از غذاهای سنگین بخورد بعنوان مثال حتی خوردن یک قطعه از پیتزا ممکن است شما را از انجام برخی حرکت های خاص در یوگا باز دارد". او معتقد است که یوگا به انسان کمک می کند که یک شرایط ایده آل و معتدل برای زندگی روح و بدن خود پیدا کند.
▪ از زبان یک ورزشکار یوگا
گلوریا سوپلی (Gloria Supplee) که ۵۹ سال دارد برای مدت ۵ سال است که یوگا کار می کند. وی معتقد است که تمرینات یوگا برای او بسیار مفید بوده و به او کمک کرده تا وزن خود را در این مدت کنترل کند. او می گوید : "یوگا کمک می کند که بدن خود را در حالت متعادل نگه دارید."
در کنار این موضوع، بسیاری از طرفداران یوگا و همینطور برخی متخصصین معتقد هستند که کاهش وزن و کنترل متابلسیم در بدن از عوارض جانبی ای است که تمرینات یوگا با خود به همراه می آورد و دلیل آن چیز جز نظم و دیسیپلینی که یوگا به نحوه تنفس کردن، خورد و خوراک، نگهداری از بند و ... می دهد نیست.
علی میرشاهی
به نقل از http://hamsaran.com/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=۱۶۰
www.senmerv.com
منبع : بانک مقالات فارسی


همچنین مشاهده کنید