پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

ده فرمانِ (قانون) جنگجویان شائولین


ده فرمانِ (قانون) جنگجویان شائولین
TEN PRECEPTS OF SHAOLIN FIGHTERS
ٕقوانین هنرهای رزمی معبد شائولین، در طی نسل‌ها، دچار زوال و فراموشی شده‌اند. در نزدیکی دروازه اصلی معبد، لوحی برنزی وجود داشت که این قوانین بر روی آن حک شده بود:
● فرمان اول:
اول لازم است که بدن، چابک، سریع، فعال و پر انرژی باشد. مثلاً اگر یک قدم بر می‌دارید، دستتان باید حرکتی سریع مطابق با آن، داشته‌باشد؛ حرکات کل قسمت‌های بدن باید با هم هماهنگ باشند. وقتی مجبورید ضربه بزنید، سعی کنید حتی به سایه دست خود نیز نگاه نکنید؛ و توجه‌تان به مشت‌ها جلب نشود. باید در تمام مدت، توانائی‌هایتان را بهبود بخشید. تنها از این طریق می‌توانید به نتایجی حیرت‌انگیز دست یابید.
● فرمان دوم:
حرکت و استراحت (سکون) هر دو بازو و هر دو پا، باید هماهنگ و مکمل یکدیگر باشند. تپش قلبت که توزیع انرژیِ ”چی“، بدن را به سمت کوششی قهرمانانه پیش برده و آن را هم‌چون ببر یا اژدها، قوی و نیرومند می‌سازد. توانائی در ایجاد صداهای حیرت‌انگیز، ثابت می‌کند که نیرو و انرژی در بدن، به یک واحد تبدیل شده است.
● فرمان سوم:
در جریان یک مبارزه، تمام عناصر پنج‌گانه می‌بایست در ترکیبی منحصر به فرد، به نمایش درآیند. برای فهم بهتر تعاملِ (فعل و انفعالات) این پنج‌ عنصر، فرد باید به مشاهده طبیعت اطراف خود و نحوه آرایش جهان کائنات بپردازد. اگر قوانینِ تولد و زایش و تسلط پنج عنصر طبیعی را دریابید، ظرافت‌ هنرهای رزمی را درک خواهید کرد. هریک از پنج عنصر، از انرژی واحدِ ”چی“ نشأت می‌گیرند. این انرژی، مبنای نیروئی است که بدن را به حرکت و فعالیت وا می‌دارد. چنان‌چه، دگرگونیِ متقابل و دوجانبه آنها (پنج‌ عنصر) را در یابید، توانائی می‌یابید که اشیاء با وزن هزاران جین jin (هر جین برابر با ۶۰۰ گرم است) را با یک حرکت دست یا پا به حرکت در آورید. این فرمان هم‌چنین خواستار است که خون و انرژیِ ”چی“، با همدیگر، در یک هارمونی قرار گیرند. (متوازن و هماهنگ شوند). هارمونی هماهنگی و سلامتِ خون و ”چی“، انسان را از تندرستی و نیروئی آهنین برخوردار می‌سازد.
● فرمان چهارم:
چهارمین فرمانی که باید بدانید، دانش ۸ مرحله‌ای تئوری باتیااو ba tiao است. به‌عنوان مثال، شما به جلو و عقب حرکت می‌کنید، عقب‌گرد می‌کنید، اما عقب‌گرد شما، یک پیشرفت را نشان می‌دهد. اگر این فرمان را پیروی کنید، هر ۸ موفقیت شما، مؤثرترت خواهد شد، زیرا حرکات رو به جلوی شما پر انرژی و حرکات رو به عقب نرم و قابل انعطاف و کل حرکات، هماهنگ و متناسب خواهند شد. شما باید آمادگی پیدا کنید تا با دشمنی که ظاهر می‌گردد، روبه‌رو شوید. دشمن شما می‌تواند هم‌چون ببری از قفس رها شده، خطرناک باشد. به هر حال، باید بتوانید برای دفاع از خود از جلو و پشت، در یک آن، تغییر جهت دهید، هم‌چون الهه محافظ یکان‌های رزمی که همیشه سربازان را از تمام جهات محافظت می‌کند. برای مقابله با حملات دشمن از چپ و راست، باید قادر باشید که سریعاً تغییر جهت دهید. در صورت عقب‌ نشینی، باید دشمن را فریب داده و او را به تله بیندازید. در طول یک حمله، خشم و هیجان بسیار کارساز خواهد بود زیرا باعث می‌شود همانند ببر یا پلنگی وحشی و غرّان، در نظر آئید.
● فرمان پنجم:
پنجمین فرمانی که درباره هنرهای رزمی باید بدانید، نحوه گام برداشتن است. قدم‌هایتان باید محکم و استوار باشند. پنج قدم بیشتر برداشتن، بهتر از یک قدم به شیوه‌ای غلط است. انواع متفاوتی از حرکت در طول یک مبارزه وجود دارند. در یک مبارزه، زندگی شما در تمام لحظات در معرض خطر است؛ به همین دلیل باید با دقت و محاسبه شده قدم بردارید. قدم‌های ثابت و پیوسته، باید برداشته شوند.
● فرمان ششم:
ششمین قاعده، دانشِ عملکردِ بازوها و پاها در طول یک مبارزه است. نکته و هدف ویژه هنرهای رزمی شائولین، کار با مشت است. روش‌های وابسته به مشت‌زنی، به این صورت است که هر مشت باید به بدن دشمن فرو رفته و او را ناک‌اوت کند. بازو می‌بایست بدون خمش (انحنا)، خم شود و بدون سختی، راست گردد، به طوری‌که دشمن، نتواند حرکات شما را شناسائی و جهت مشتتان را تشخیص دهد. بازوهایتان، باید به سرعت نور، قفسه سینه را از هم باز کند. فعالیت و پرورش رباط‌ها، نیروی بازوها را تعیین می‌کند. مشت باید غافلگیر کننده باشد؛ در نتیجه دشمن نمی‌تواند مانع آن شود. بازو باید، یک کات صحیح و دقیق را اجرا کند، سریع، با سرعت و در صورت لزوم، آهسته. حتی علی‌رغم این‌که بدنتان پیچیده و دستتان توسط دشمن بسته شده است، همیشه شانسی برای نجات وجود دارد، مثل پرستوئی که همیشه شانس یافتن چشمه آبی را دارد. اگر در یک مبارزه تن به تن، یکی از دست‌ها، گیر کرده و یا هر دوی آنها از کار بیافتند، شما می‌توانید با سفتی آرنجتان ضربه بزنید. ضربات شما می‌تواند از پائین، دشمن را هدف قرار دهد. حرکات پا، اسرارآمیز و مبهم‌ترند.
۷ نوع حرکت پا وجود دارد:
کی qi قیام یا خیزش؛
فان fan واژگونی یا چپه کردن؛
لو lo غلط خوردن یا چرخش؛
ژین zhin جلو بردن یا پیشروی؛
تی ti لگد؛
کوای qai لگد؛
ژوان zhuan لگد.
هر پنج عنصر طبیعی، در یک ”چی“ chi به هم می‌پیوندند. قدم به قدم و بدون هیچ صدائی، جز صدای مشت‌ها و صدای برخورد ضربات خشمگین پا بر زمین. پاها هم‌چون ببرهائی خشمگین یا اژدهائی در پروازند.
● فرمان هفتم
قاعده هفتم، بر پیشروی هم‌زمانِ بازوها و پاها تأکید دارد؛ زیرا در طول مبازره، بازوها و پاها با هم عمل می‌کنند و به یکدیگر بستگی دارند. اگر دیوانه‌وار، فقط از بازوهای خود استفاده کنید، امکان دارد فقط تا حدی به نتایج رضایت‌بخش دست یابید. شما هنگامی پیشرفت می‌کنید که عملکرد پا، بازوها، و نیم‌تنه‌تان در توافق و هماهنگی کامل با هم باشند.
برای دست‌یابی به هدف، باید خصوصیات زیر را مد نظر داشته باشید:
ذهن یا فکر، فرمانبرداری بدن، شجاعت و مردانگی، سرعت، و شدت.
در جریان یک مبارزه واقعی، این پنج کیفیت، نتایج معجزه‌آسائی در بر دارند.
۱) ذهن و فکر gong
به این معنا است که، چگونگی یک مبارزه، بیشتر به ذهن و فکر شخص بستگی دارد.
۲) فرمانبرداری بدن shun
به مفهوم این است که شخص باید بدن خود را در دراز مدت آن‌چنان پرورش و تمرین دهد که جزئی از طبیعت ثانویه‌اش گردد.
۳) شجاعت و مردانگی yong
می‌رساند که شخص می‌بایست بدنش را با تدابیر شجاعانه، تمرین دهد و بی‌باکانه بر آنها آگاهی یابد.
۴) سرعت ji
دلالت دارد بر اجرای روش‌های مبارزه با دست که باید با سرعتی شبیه سرعت نور عمل کنند.
۵) شدت hen
فقط در لحظه حمله مورد لزوم است. شما باید پیوسته مراقب وضعیت، حالت و موقعیت دشمن باشید و به طرزی شفاف، حالات او را درک کنید؛ به راحتی نقاط ضعف او را بیابید؛ عجولانه مبارزه نکنید، و ضربات خویش را هدر ندارید.
● فرمان هشتم:
هشتمین فرمان که در مورد هنرهای رزمی باید بدانید، این است که یک دفاع همه جانبه و کلی، به جلوه و نمودی آشکار و نیز تعقیبِ به موقع دشمن بستگی دارد. اگر فردی به هارمونی و هماهنگ کردن این قواعد در عملکردش توجه کند، او شکست‌ناپذیر خواهد بود. قانون حفاظت ting، عبارت است از ضرورت محافظت دائمی خویش، از جلو، پشت، چپ، و راست.
گذشته از این فرد نباید فراموش کند که دشمن می‌تواند از بالا و پائین ضربه بزند. قانون گشایش ـ kai، شامل لزوم روش ساختن نقاط ضعف و قدرت شما است که به وضعیت دریافت ضربات، تحت حمایت نیروی رباط‌ها است. مشت و کف دست، هر دو در طول یک جهش ناگهانی باید شکل بگیرند. قانونی شفاف جلوه نمودن zhe، برای عملکرد بازوها، بدن، سر و قلب مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما در لحظه حمله، باید شفاف و مؤثر جلوه نمائید. اگر اهل عمل هستید، باید هم‌چون پلنگی درنده باشید و اگر قرار است احساسات خود را آشکار سازید، باید حسی هراس‌انگیز و غضب‌آلود را بروز دهید. فریاد شما باید دشمن را به وحشت اندازد. باید توانائی یابید که بدون جنگ و تنها با صدای گوش‌خراش قهقهه‌هایتان، پیروز شوید. این قانون، شامل چند حرف هیروگلیف، اما گران بهاتر از طلاست.
قانون تعقیب ـ zhui، عبارت از تعقیب و دنبال کردن است. باید از هر فرصتی برای تعقیب دشمن استفاده کنید، نباید به او مجال دهید تا خودش را جمع و جور کند؛ به محض سریع‌تر شدن قدم‌ها، باید از فرصت استفاده کرده و به دشمن هجوم ببرید؛ اگر در این لحظه هم‌چون تندر و آذرخش عمل کنید، همه را شگف‌زده خواهید نمود.
● فرمان نهم:
نهمین قاعده، شامل سه عنصر انسانی است: چشم‌ها، گوش‌ها، و هشیاری قلب؛ که این سه عنصر باید متوازن و هماهنگ با هم باشند. شما باید با دقت مراقب بوده و در تمام مدت، چشمانتان را به کار گیرید و کوچک‌ترین حرکت دشمن را از نظر دور ندارید. گوش‌هایتان را باید نسبت به هر حرکت، جنبش یا سکون، حساس کنید. باید گوش‌هائی تیز داشته باشید تا صداها را بشنوید. چشم‌ها می‌بینند، گوش‌ها می‌شنوند و آنها اطلاعات دریافت شده را به قلب منتقل می‌کنند. چنان‌چه قلبی تیزهوش و شفاف، و چشم‌هائی هشیار و مراقب داشته باشید، هرگز مرتکب اشتباه نخواهید شد.
● فرمان دهم:
و دهمین فرمان برای آنها که هنرهای رزمی تمرین می‌کنند به شرح زیر است:
رگ و پی و رباط‌های خود را به کار برید، زیرا shen یا توانائی کاربرد منابع روحانی و معنوی، اجازه می‌دهد که به موفقیت‌های عظیمی دست یابید. رگ و پی و تار و پود بدن، فرمانده و سرپرست استخوان‌ها هستند. در صورت لرزش و ارتعاش آنها، انرژی ”چی“، به هدر می‌رود. به علاوه، اطلاعات از سه حسِ بینائی، شنوائی و ذهنی، می‌باشند. اگر آنها را در تصرف خود داشته باشید، موفقیتی بزرگ از آن شماست.
منبع : ماهنامه دنیای کاراته


همچنین مشاهده کنید