جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

کاپیتولاسیون نماد بارز خیانت رژیم شاه


کاپیتولاسیون نماد بارز خیانت رژیم شاه
کاپیتولاسیون یا حق قضاوت کنسولی اولین بار بعد از انعقاد قرارداد ننگین ترکمن چای از سوی کشور تزاری روسیه بر ایران تحمیل شد. بعد از آنکه روسیه تزاری در ایران حق قضاوت کنسولی به دست آورد کشورهای اسپانیا فرانسه آمریکا اتریش بلژیک یونان ایتالیا انگلیس هلند دانمارک سوئد سوئیس آرژانتین مکزیک شیلی و برزیل نیز خواستار چنین حقی شدند.
بعد از آنکه تزارهای روسیه در اثر انقلاب سوسیالیستی سقوط کردند رژیم جدید حسن نیت نشان داد و حق قضاوت کنسولی را لغو کرد. به دنبال این امر حق قضاوت کنسولی سایر کشورها نیز به تدریج در اثر عواملی لغو گردید ولی رژیم شاه در سال ۱۳۴۳ بار دیگر آن را احیا کرد .
در این زمان که رژیم شاه تحت سیطره کامل آمریکا بود لایحه ای به مجلس فرستاد و به عوامل خود در مجلس دستور داد لایحه مذکور را فورا به تصویب برسانند. لایحه حق قضاوت کنسولی تحت عنوان « لایحه اجازه به مستشاران نظامی آمریکا برای استفاده از مصونیت سیاسی و اجتماعی و معافیت های مصرح در قرارداد وین » در روز ۲۱ مهر ۱۳۴۳ در مجلس رژیم شاه به تصویب رسید.
هنگامی که این جنایت ننگین رخ داد و خبر آن منتشر شد امام خمینی بار دیگر قیام کرد و تصمیم گرفت در این باره به روشنگری بپردازد و توطئه بزرگ رژیم شاه را خنثی کند. ماموران اطلاعاتی رژیم از تصمیم امام خمینی مطلع شدند و فورا آن را به سران رژیم گزارش کردند. شاه با اطلاع از تصمیم امام خمینی کسانی را نزد ایشان فرستاد ولی امام خمینی حاضر به پذیرفتن فرستادگان شاه نشد; بنابراین سران رژیم شاه به امام خمینی پیغام دادند که به آمریکا حمله نکند زیرا حمله به آمریکا از جمله به شاه نیز خطرناک تر است .
امام خمینی بی اعتنا به پیغام های سردمداران رژیم شاه در ساعت هشت و سی دقیقه روز چهارم آبان در اجتماع هزاران نفر که منتظر شنیدن سخنانش بودند حاضر شدند و یکی از تاریخی ترین و مهم ترین سخنان خود را ایراد کردند. امام خمینی در بخشی از سخنرانی معروف خود چنین فرمودند :
من تاثرات قلبی خودم را نمی توانم اظهار کنم . قلب من در فشار است . این چند روزی که مسائل اخیر ایران را شنیده ام خوابم کم شده است . ناراحت هستم (گریه حضار). قلبم در فشار است ; با تاثرات قلبی روز شماری می کنم که چه وقت مرگ پیش بیاید. ایران دیگر عید ندارد. عید ایران را عزا کرده اند. عزا کردند و چراغانی کردند. عزا کردند و دسته جمعی رقصیدند ما را فروختند استقلال ما را فروختند و باز هم چراغانی کردند; پایکوبی کردند. اگر من به جای اینها بودم این چراغانیها را منع می کردم ; می گفتم بیرق سیاه بالای سر بازارها بزنند. بالای سر خانه ها بزنند; چادر سیاه بالا ببرند. عزت ما پایکوب شد; عظمت ایران از بین رفت ; عظمت ارتش ایران را پایکوب کردند.
قانونی در مجلس بردند; در آن قانون اولا ما را ملحق کردند به پیمان وین ; و ثانیا الحاق کردند به پیمان وین تا مستشاران نظامی تمام مستشاران نظامی آمریکا با خانواده هایشان با کارمندهای فنی شان با کارمندان اداری شان با خدمه شان با هر کس که بستگی به آنها دارد اینها از هر جنایتی که در ایران بکنند مصون هستند! اگر یک خادم امریکایی اگر یک آشپز آمریکایی مرجع تقلید شما را در وسط بازار ترور کند زیر پا منکوب کند پلیس ایران حق ندارد جلوی او را بگیرد! دادگاههای ایران حق ندارند محاکمه کنند بازپرسی کنند باید برود آمریکا! آنجا در امریکا اربابها تکلیف را معین کنند!
دولت سابق این تصویب را کرده بود و به کسی نگفت . دولت حاضر این تصویبنامه را در چند روز پیش از این برد به مجلس و در چند وقت پیش از این به سنا بردند و با یک قیام و قعود مطلب را تمام کردند و باز نفسشان درنیامد.
در این چند روز این تصویبنامه را بردند به مجلس شورا و در آنجا صحبتهایی کردند مخالفتهایی شد بعضی از وکلای آنجا هم مخالفتهایی کردند صحبتهایی کردند لکن مطلب را گذراندند; با کمال وقاحت گذراندند! دولت با کمال وقاحت از این امر ننگین طرفداری کرد! ملت ایران را از سگهای امریکا پست تر کردند. اگر چنانچه کسی سگ آمریکایی را زیر بگیرد بازخواست از او می کنند; لکن اگر شاه ایران یک سگ امریکایی را زیر بگیرد بازخواست می کنند; و اگر چنانچه یک آشپز آمریکایی شاه ایران را زیر بگیرد مرجع ایران را زیر بگیرد بزرگتر مقام را زیر بگیرد هیچ کس حق تعرض ندارد! چرا برای اینکه می خواستند وام بگیرند از امریکا! امریکا گفت این کار باید بشود.....
آقا من اعلام خطر می کنم ! ای ارتش ایران من اعلام خطر می کنم ! ای سیاسیون ایران من اعلام خطر می کنم ! ای بازرگانان ایران من اعلام خطر می کنم ! ای علمای ایران ای مراجع اسلام من اعلام خطر می کنم ! ای فضلا ای طلاب ای مراجع ای آقایان ای نجف ای قم ای مشهد ای تهران ای شیراز من اعلام خطر می کنم ! خطردار است . معلوم می شود زیر پرده ها چیزهایی است و ما نمی دانیم در مجلس گفتند نگذارید پرده ها بالا برود! معلوم می شود برای ما خوابها دیده اند! از این بدتر چه خواهند کرد نمی دانم از اسارت بدتر چه از ذلت بدتر چه چه می خواهند با ما بکنند چه خیالی دارند اینها این قرضه دلار چه به سر این ملت می آورد این ملت فقیر (پس از) ده سال هشتصد میلیون تومان نفع پول به آمریکا بدهد در عین حال ما را بفروشید برای یک همچو کاری !
نظامیهای آمریکا و مستشارهای نظامی امریکایی به شما چه نفعی دارند آقا! اگر این مملکت اشغال امریکاست پس چرا اینقدر عربده می کشید ! پس چرا اینقدر دم از « ترقی » می زنید ! اگر این مستشارها نوکر شما هستند پس چرا از اربابها بالاترشان می کنید ! پس چرا از شاه بالاترشان می کنید ! اگر نوکرند مثل سایر نوکرها با آنها عمل کنید. اگر کارمند شما هستند مثل سایر ملل که با کارمندانشان عمل می کنند شما هم عمل کنید. اگر مملکت ما اشغال امریکایی است پس بگویید!
آقا تمام گرفتاری ما از این امریکاست ! تمام گرفتاری ما از این اسرائیل است ! اسرائیل هم از امریکاست . این وکلا هم از امریکا هستند! این وزرا هم از امریکا هستند! همه تعیین آنهاست . اگر نیستند چرا نمی ایستند در مقابلش داد بزنند
(صحیفه امام جلد اول ص ۴۱۵ تا ۴۲۴ )
همین سخنرانی تاریخی و بسیار شورانگیز امام خمینی سبب شد رژیم شاه به دستور آمریکا تصمیم به تبعید امام خمینی بگیرد و در روز ۱۳ آبان ۱۳۴۳ با تبعید رهبر جامعه اسلامی ایران جنایت دیگری مرتکب شود .
گرچه رژیم شاه و آمریکا در ابتدای تبعید امام خمینی احساس پیروزی می کردند ولی بعد از آنکه در سال ۱۳۵۷ انقلاب اسلامی به پیروزی رسید ملت مسلمان ایران توانست بر آمریکا و رژیم شاه غلبه کند. به عبارت دیگر ملت مسلمان ایران نه تنها موفق به بر هم زدن بساط کاپیتولاسیون شد بلکه رژیم شاه و مستشاران آمریکایی را نیز از کشور بیرون کرد.
حضرت امام خمینی : ایران دیگر عید ندارد. عید ایران را عزا کرده اند عزا کردند و چراغانی کردند. عزا کردند و دسته جمعی رقصیدند ما را فروختند استقلال ما را فروختند و باز هم چراغانی کردند پایکوبی کردند. اگر من به جای اینها بودم این چراغانی ها را منع می کردم می گفتم بیرق سیاه بالای سر بازارها بزنند بالای سر خانه ها بزنند چادر سیاه بالا ببرند. عزت ما پایکوب شد عظمت ایران از بین رفت عظمت ارتش ایران را پایکوب کردند
حضرت امام خمینی : قانونی در مجلس بردند اگر یک خادم آمریکایی اگر یک آشپز آمریکایی مرجع تقلید شما را در وسط بازار ترور کند زیر پا منکوب کند پلیس ایران حق ندارد جلوی او را بگیرد! دادگاههای ایران حق ندارند محاکمه کنند بازپرسی کنند باید برود آمریکا! آنجا در آمریکا اربابها تکلیف را معین کنند!
منبع : روزنامه جمهوری اسلامی


همچنین مشاهده کنید