شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

زودتر شب بخیر بگویید تا دیرتر پیر شوید


زودتر شب بخیر بگویید تا دیرتر پیر شوید
خواب باعث خوشحالی ، سلامتی ، جذابیت و حتی لاغری می شود. امروزه به موضوع «خواب» توجه ویژه ای می شود و دانشمندان تحقیقات گسترده ای درباره این موضوع که اغلب به آن بی توجه ایم ، انجام داده اند.
بی خوابی که نشانه بی توجهی انسان به سلامتی اش است همچنان آرام و بی صدا با حضور وحشتناک خود سایه اش را بر زندگی انسان گسترانده است. علت های گوناگونی برای بیخوابی می توان شمرد. ازگریه نوزاد برای خوردن شیر مادر در نصفه شب یا رشد جنون آمیز اعتیاد به اینترنت و بازی های رایانه ای و حتی تماشای کانال های متعدد تلویزیونی گرفته تا افرادی که بی وقفه به فکر کار و مشغله تجارت خود در روز و شب هستند و اصلاً توجهی به زمان ندارند. میلیون ها نفر در جهان به بیخوابی مزمن که با سلامتی آنها درگیر است ، مبتلا هستند و این بی خوابی، سلامتی، کیفیت زندگی و حتی طول عمر آنها را در معرض خطر قرار داده است. لزوم توجه به این عنصر حیاتی را بررسی می کنیم.
۱) طول عمر بیشتر و سالم تر
به گفته دکتر لارنس ایستین سردبیر مجله پزشکی هاوارد، رابطه میان خواب و سلامتی و بدخوابی و بیماری، هر روز واضح تر و آشکارتر می شود. بیش از ۴۰ درصد از آمریکایی ها کمتر از ۷ ساعت در شبانه روز می خوابند. برای مثال طول زمان خواب از متوسط ۸ ساعت در دهه ۱۹۵۰ به ۷ ساعت در سال های اخیر رسیده که این سیر نزولی نشانه درگیربودن انسان امروزی با مشغله های خود است. در همین زمان فشار خون بالا مشکلات زیادی را پدید آورده است. فشار خون و ضربان قلب در هنگام خواب در پائین ترین سطح قرار دارد. افرادی که کمتر می خوابند فشار خون بالاتری دارند. تحقیقات در باره طول زمان خواب و فشار خون نشان داده که بی خوابی یا کم خوابی موجب بالارفتن ریسک حمله قلبی، بیماری قند، چاقی و دیگر مشکلات برای انسان می شود. خواب مناسب شما را به جنگ با بیماری ها می برد. وقتی از خواب محروم می شوید، هورمون های استرس در بدن به سطح بالاتری می رسد و تهییج و استرس بالا، عملکرد دستگاه ایمنی بدن را کاهش می دهد. دکتر «فیلیپ زی»، رئیس انجمن خواب در دانشگاه شیکاگو با اشاره به این موضوع می گوید: با تحقیقات انجام شده در دانشگاه شیکاگو ، استراحت در رختخواب در زمان سرماخوردگی کمک بیشتری برای بهبود بیماری می کند. براساس این تحقیقات افراد مبتلابه سرماخوردگی که واکسینه شده اند و به آنها اجازه داده نشده که بیش از ۴ ساعت بخوابند، آنتی بادی ویروس سرماخوردگی را کمتر در بدنشان نسبت به افرادی که واکسینه بودند و ساعات خواب بیشتری داشتند، تولید کرده اند. به راحتی می توان متوجه شد که افرادی که خواب مناسب تری دارند، طول عمر بیشتری دارند. بنابراین زود شب به خیر گفتن و زودتر به رختخواب رفتن به شما کمک می کند فعال تر و سرزنده تر بمانید تا این که فردی فرسوده و مستعد پیری باشید.
۲) ظاهر و احساس بهتر
افرادی که خواب آنها محدود به ۴ الی۵ساعت است بخصوص بعداز چند شب متوالی ، نه تنها تجربه ناخوشی جسمی مثل سردرد و مشکلات گوارشی دارند بلکه تغییرات متابولیسم بدن را هم تحمل می کنند و تعجبی ندارد که قیافه آنها بعد از این بی خوابی کمی وحشتناک جلوه کند. یکی از دلایل این امر رشد هورمون هاست. این هورمون ها برای این که ما ظاهری سرزنده داشته باشیم ضروری اند. دکتر «مهمت اوز» سردبیر کتاب های سلامتی «شما» می گوید: بین سنین ۲۰ تا ۶۰ سالگی سطح هورمون ها به طرز قابل توجهی پائین می آید. هورمون های رشد، اکسیر جوانی اند. وقتی بدن شما سطح بالاتری از هورمون ها را داشته باشد، ماهیچه های قوی تر، پوست بهتر و ظاهری زیباتر خواهید داشت. تا آنجا که می توانید سطح هورمون های رشد خود را بالا نگه دارید و یکی از بهترین راه ها برای این منظور به اندازه کافی و سر وقت خوابیدن است. وقتی سر حال نیستید، ظاهری پریشان دارید و در روابط بادیگران ضعف خواهید داشت. بنابراین خواب بیشتر می تواند حیات و سرزندگی دوباره را به زندگی شما ببخشد.
۳) خوشحال تر باشی ، استرس کمتری داری
بیش از نیمی از بزرگسالانی که در سال ۲۰۰۵ در مرکز خواب آمریکا مورد بررسی قرار گرفتند، می گویند آنها چند شب در هفته بی خوابی را تجربه کرده اند. بدن افراد مبتلا به بی خوابی هورمون های استرس بیشتری تولید می کند. تحقیقات نشان داده است که خوابیدن این افراد همراه با حالت هوشیاری است . آنان باکوچک ترین سر و صدایی از خواب می پرند و خواب سنگینی ندارند. ناتوانی در خوابیدن موجب استرس بیشترمی شود که این می تواند آسیب های ویران کننده ای برای فرد داشته باشد. «پل نیلسن» ۴۲ساله اهل «ایلینویز» می گوید:«وقتی مجبور بود در عرض ۳۰روز فقط ۳۰ ساعت بخوابد وحشتناک ترین تجربه زندگی اش را کسب کرد. او دچار افسردگی و فراموشی شده و روزهایی را که باید سر کار می رفت ، فراموش کرده بود . زمانی که رانندگی می کرد دائم به حاشیه جاده منحرف می شد و روی هیچ چیز تمرکز نداشت.
دکتر «اوز» می گوید: «افرادی که نمی خوابند دچار افسردگی می شوند و افسردگی موجب بیخوابی است . پس این یک چرخه معیوب است و باید این را بدانیم که عکس این قضیه درست است. یعنی خواب کافی باعث می شود شما شاداب تر و خوشحال تر باشید.
۴) مغز بهتر
نه تنها افرادی که محروم از خواب اند از سلامتی رنج می برند، بلکه اثرات این بی خوابی روی تمرکز حواس، مهارت های حل مسائل و حافظه و حالات روحی کاملاً مشهود است. بیخوابی می تواند اثرات جسمی و قابل شناسایی شبیه به مصرف الکل داشته باشد. بررسی روی ژن هایی که ساعت بیولوژیک بدن را تنظیم می کنند نشان می دهدکه هرچه دیرتر بخوابید، دیرتر بلندمی شوید و قدرت شناخت و تمرکز حواس و فراموش کاری از نتایج این بی خوابی است.
علت بیش از ۱۵۰۰ مورد مرگ در نتیجه سوانح رانندگی خستگی بیش از حد رانندگان است. آخرین تحقیقات که در مرکز مریلند آمریکا انجام شده نشان می دهدکه بی خوابی می تواند در قضاوت افراد اثرگذار باشد. پزشکان، قضات، افسران و کسانی که به گونه ای با سرنوشت انسان درگیرند، باید این هشدار را جدی بگیرند. حال این قضیه را به تمامی قشرهای جامعه تعمیم دهید، از جمله معلمان، کارگران ساختمانی و کسبه . همه این افراد در صورت بی خوابی در معرض سقوط روحی - روانی قرار می گیرند. خواب بهتر باعث تصمیم گیری درست تری در زندگی می شود.
۵) چندکیلو ازوزنتان کم کنید
این تعجبی ندارد که افرادی که کمتر می خوابند، تمایل بیشتری به چاقی پیدا می کنند. تحقیقات اخیر نشان داده که افرادی که به اندازه کافی نمی خوابند خیلی بیشتر نسبت به دیگر افراد دچار اضافه وزن می شوند. محرومیت از خواب موجب اختلال در سوخت و ساز بدن می شود و این امر افزایش اشتها را در پی دارد. ناکافی بودن خواب سطح لپتین - هورمونی که موجب می شود حس سیری کنید- را پائین می آورد و سطح هورمون ژرلین که باعث احساس گرسنگی است را بالا می برد.
دکتر بروز می گوید: محرومیت از خواب روی انتخاب غذا تأثیر می گذارد و میل به غذاهای کربوهیدرات دار و قنددار را افزایش می دهد چون خواب کمتر، حساسیت سطح انسولین را پائین می آوردو افراد بی خواب در معرض ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ هستند. باخواب مناسب و بیشتر به جنگ شیرینی ها بروید و اشتهای خود را به خوردن موادقندی کنترل کنید تا سرزنده تر و شاداب تر بمانید.
مترجم: فریبا دارخال ‎/ منبع: ریدرز دایجست
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید