سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


همه چیز درمورد سردترین نقطه خانه


همه چیز درمورد سردترین نقطه خانه
در دنیای امروزی حتی فکر زندگی بدون وسایل الکتریکی انسان را آزار می دهد. «یخچال» یکی از این وسایلی است که هم زندگی بدون آن سخت می شود و هم بیماری های مختلفی بدون آن رواج پیدا می کنند، چون موادغذایی بدون یخچال زود خراب می شوند. در این حالت برای اینکه موادغذایی خراب نشوند بهتر است که روزانه و به اندازه نیاز، آنها را خریداری کرد، که این کار آسانی نیست، پس باید از کسی که این وسیله ارزشمند را برای جامعه بشری اختراع کرده سپاسگزار بود. در سال ۱۸۵۸ میلادی «فردیناند کار» در جستجوی راهی برای نگهداری موادغذایی به مدت طولانی تری، موفق به اختراع یخچال شد. وی توانست دنیای صنایع غذایی را با اختراع یخچال دچار تحول کند. سرد کردن و انجماد یکی از متداول ترین روش های نگهداری موادغذایی است که موجب طولانی شدن زمان ماندگاری آنها می شود. استفاده از یخچال برای نگهداری برخی موادغذایی فاسدشدنی مانند گوشت، مرغ، ماهی و لبنیات، ضروری است. همچنین یخچال به تازه ماندن بعضی موادغذایی مانند سبزی و میوه خام و ایجاد طعم دلنشین و خنک در نوشیدنی ها کمک می کند. حداکثر زمان ماندگاری موادغذایی فاسدشدنی و نیز بسیاری از میوه ها و سبزی ها در صفر درجه سانتیگراد دو هفته، در۵ درجه سانتیگراد یک هفته و در درجه حرارت اتاق(۲۲ درجه سانتیگراد) چند ساعت است.
● غذای سرد سالم تر است
با تغییر شیوه زندگی، نیاز ما به یخچال بیشتر شده است. به دفعات کمتری خرید می کنیم، ولی هربار میزان بیشتری موادغذایی می خریم. در نتیجه موادغذایی بیشتری را برای مدت طولانی تر در یخچال نگهداری می کنیم.
▪ دمای سردترین قسمت یخچال را بین صفر تا ۵ درجه سانتیگراد نگهدارید.
▪ پس از باز کردن در قوطی کنسرو، محتویات آن را در ظرفی خالی کنید و روی آن را بپوشانید. در غیر این صورت ممکن است قوطی، غذا را آلوده کند.
▪ غذایی را که تاریخ مصرف آن گذشته است، دور بریزید. برچسب موادغذایی را در ارتباط با درجه حرارت محل نگهداری و زمان ماندگاری کنترل کنید.
▪ یخچال را بیش از حد پر نکنید زیرا هوای خنک، که یخچال را سرد نگه می دارد، نمی تواند جریان پیدا کند.
▪ یخچال را نزدیک اجاق گاز یا منبع حرارتی دیگر قرار ندهید.
▪ فاسد شدنی ترین غذاها را در سردترین قسمت یخچال بگذارید.
● قسمت های مختلف یک یخچال و موادغذایی
▪ سردترین قسمت(۰ تا ۵ درجه سانتیگراد): در این قسمت غذاهایی را قرار دهید که باید سالم نگه داشته شوند. روی موادغذایی خام را بپوشانید یا آنها را بسته بندی کنید. موادغذایی که باید در این قسممت نگهداری شوند شامل: غذاهای پخته سرد مانند غذاهای آماده مصرف، انواع پیراشکی، مرغ آماده مصرف، شیر، ماست و پنیر تازه; انواع گوشت پخته، سوسیس و کالباس; سالادهای آماده مانند سالاد سیب زمینی و الویه; غذاهای خانگی مانند انواع خورش و آبگوشت و شیرینی خامه ای. گوشت، مرغ و ماهی تمیزشده را همیشه در سردترین قسمت یخچال و حتما در ظروف در بسته نگهدارید و آنها را هرچه سریع تر مصرف کنید و برای مدت طولانی تر در فریزر بگذارید.
▪ قسمت های خنک: در این قسمت موادغذایی را که بهتر است خنک نگه داشته شوند تا برای مدت بیشتری تازه بمانند، بگذارید، مانند: آب میوه و پنیر سفت مانند پنیر پیتزا; ظروف و شیشه های بازشده سس سالاد، سس گوجه فرنگی و مربا که برچسب «در یخچال نگهداری شود» داشته باشند; کره، مارگارین روغن های خوراکی و تخم مرغ. درصورت وجود قسمت های مجزای مخصوص(جای کره و تخم مرغ) می توان از آنها استفاده کرد. تخم مرغ پس از خرید باید در یخچال نگهداری شود. در صورتی که روی بسته توصیه هایی شده است، به آنها عمل کنید.
▪ جا میوه ای: این قسمت گرم ترین منطقه یخچال است. سبزی، میوه و مواد اولیه سالاد ماند کاهوی خرد نشده، گوجه فرنگی و تربچه را می توانید در این قسمت نگهداری کنید. بعضی از میوه ها و سبزی ها مانند موز، لیمو و گوجه فرنگی را بهتر است در دمای بالاتر از ۱۰ درجه سانتیگراد نگهدارید تا کیفیت آن ها به خوبی حفظ شود.
● یخچال را بیش از حد پر نکنید
▪ برخلاف فریزر که در صورت پر بودن بهتر کار می کند، یخچال نباید بیش از حد پر شود. پر بودن بیش از حد یخچال، باعث توقف جریان هوای خنک(که غذا را سرد نگه می دارد) می شود.
▪ وقتی زیاد خرید می کنید، مجبور می شوید به زور آنها را در یخچال جا دهید. سعی کنید نوشیدنی هایی را که برای مصرف فوری احتیاج دارید، در یخچال بگذارید و پس از مصرف به تدریج جایگزین کنید که این نوشیدنی ها شامل: نوشابه های گازدار مثل کولا، آب میوه پاکتی، ما»الشعیر و آب معدنی است.
▪ بسیاری از ظروف و شیشه های مربا، سس و غیره را فقط پس از باز کردن در آن ها، باید در یخچال نگهداری کرد.
▪ لازم نیست برای سالم ماندن نوشابه آن را در یخچال نگهدارید. نوشابه سرد فقط طعم بهتری دارد.
▪ آیا سردترین قسمت یخچال به اندازه کافی سرد است؟ برای فهمیدن این موضوع به دماسنج یخچال نیاز دارید.
▪ دماسنج مناسب یخچال را انتخاب کنید.
▪ دماسنج یخچال را که قیمت چندانی ندارد، می توان از فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای، فروشگاه های لوازم خانگی و برخی کارخانه های سازنده یخچال خریداری کرد. نوعی را انتخاب کنید که خواندن آن راحت باشد.
▪ از دماسنج جیوه ای استفاده نکنید که ممکن است بشکند و موادغذایی را آلوده کند.
▪ دمای سردترین قسمت یخچال را به صفر تا ۵ درجه سانتیگراد برسانید. برای این کار لازم نیست یخچال را خالی کنید. سپس کارهای زیر را به ترتیب انجام دهید:
۱) دماسنج را در سردترین قست یخچال قرار دهید، جایی که به محض باز کردن در یخچال بتوانید آن را بخوانید.
۲) در یخچال را ببندید و چند ساعت(ترجیحا شب تا صبح) آن را باز نکنید تا دمای آن ثابت بماند.
۳) بدون برداشتن دماسنج دما را بخوانید. اگر بین صفر تا ۵ درجه سانتیگراد نبود درجه ترموستات یخچال را تنظیم کنید. سپس مرحله ۲ را تکرار کنید و دوباره دما را بخوانید.
۴) اگر دمای یخچال هنوز به میزان مطلوب نرسیده است، ترموستات یخچال را دوباره تنظیم کنید.
▪ نکته:
فراموش نکنید که بین هر بار تنظیم ترموستات یخچال و خواندن دما باید چند ساعت فاصله باشد.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید