پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


وقتی دیگر شاید


وقتی دیگر شاید
زمانی که شنیده شد بنا بر مصوبه نمایندگان ویژه رییس جمهور در راستای اجرای تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۸۶، همه دستگاههای اجرایی دولتی و غیر دولتی موظف شده‌اند تا پایان شهریورماه تمامی خدمات خود را در جایگاه اینترنتی به طور کامل توصیف، اطلاع رسانی و بروز رسانی کنند، شاید کمتر کسی فکر می کرد که یکی از نتیجه‌های این مصوبه به ظاهر امیدوار کننده، چیزی به نام "پورتال ملی" باشد. ثمره ای که شاید مانند بسیاری از پروژه‌های ملی حداقل در این حوزه، در تناسب اش با همان کلمه ابتدایی آن جای شک و تردید است؛ چه رسد به ملی بودن آن! از این که این پروژه چقدر ملی است بگذریم؛ و نیز از این بگذریم که چقدر نهادن نام پورتال بر این چیزی! که در iran.ir می بینیم کاری درست است. ولی بد نیست متولیان این پروژه یک بار از خود سوال کنند که اساسا اجرای چنین طرحی برای چه منظوری بوده است؟
و آیا با این خروجی، حتی اگر در قدمهای بسیار ابتدایی آن باشیم، اندک حرکتی در جهت آن هدفها داشته ایم؟ باور کنید یک پروژه نباید در فضای خلأ و به دور از نظر متخصصان شروع شود و پایان پذیرد. و باور کنید صرفا نهادن یک نام بر یک موجود!
آن را متناسب با آن نام نمی کند. قبول کنید که به احتمال زیاد(!) در دنیا تجربیاتی از این دست موجود است که نگاهی به آنها بتواند ما را در مسیر درست انجام طرحمان هدایت کند. اصلا دنیا چرا؟ همین ایران خودمان، نیم نگاهی به چند سال قبل تر هم می توانست ما را در پوشش ضعفهایمان کمک کند. که آنچه آنها به عنوان اشتباه انجام دادند، ما مرتکب نشویم. باور کنید پورتال ملی زیاد داشته ایم. ادعاهای مشابه همین پورتال ملی مانند dowlat.irو iranmardom.ir مربوط به سالهای خیلی دور نیست. عزیزان تا کی می خواهیم از ابتدا چرخ را اختراع کنیم؟ و ای کاش که خروجی این تلاشهایمان لااقل اندک شباهتی به چرخ می داشت! که مجبور نباشیم با هیاهو و تبلیغات و حضور رسانه ملی! به اسم چرخ آن را به مخاطبین قالب کنیم. در حال حاضر نام این سایت، "پورتال خدمات الکترونیکی ایران" است.
مگر نه این است که یکی از اهداف این پروژه که از آن مصوبه کذایی نمایندگان ویژه رییس جمهور در کمیته تبصره ۱۳ جان گرفته است متمرکز ساختن سرویسهای دولتی و حتی غیردولتی مورد نیاز مردم به منظور تسهیل در ارائه خدمات به آنها و کاهش حجم سفرهای درونشهری و بینشهری است؟ واقعا این پورتال حتی ذره ای ما را به این هدف نزدیکتر کرده است؟ آیا صفحه ورودی این سایت بیش از یک سایت خبررسانی است؟! آیا صدها سایت دولتی مشابه این نداشته ایم؟ متاسفانه باید گفت بسیاری از وب دایرکتوریهایی که بصورت خودجوش توسط جوانان و نوجوانان علاقه مند با هدف لیست کردن سایتهای مختلف دولتی و غیردولتی راه اندازی شده اند از این "پورتال خدمات الکترونیکی ایران" که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تمام حقوق آن را متعلق به خود دانسته، بیشتر ما را به آن هدفها نزدیکتر می کند.
به هر حال در میان تمامی این طرحهایی که با عناوین ملی و استانی و شهری و روستایی یکی پس از دیگری توسط آقایان از پس پرده رخ می نماید، پورتال ملی هم رونمایی شد. از حق نگذریم، این بار تبلیغات مختلفی که برای این اتفاق توسط رسانه های مختلف و علی الخصوص صدا و سیما صورت گرفت باعث شد که در روزهای ابتدایی افتتاح این سایت بیش از دو میلیون نفر از آن بازدید کنند. این امر می توانست فرخنده باشد اگر سایتمان کمی "پورتال خدمات الکترونیکی ایران" بود. شاید هنوز فرصت باقی باشد. شاید پورتال ملی بعدی! شاید وقتی دیگر.
نویسنده: سیدمحمدحسین سجادی
منبع : ماهنامه تحلیلگران عصر اطلاعات


همچنین مشاهده کنید