پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

اما و اگرها در راه اندازی وناوبری یک وبلاگ


اما و اگرها در راه اندازی وناوبری یک  وبلاگ
در هر شغل و سمتی که باشید و برای تقویت درونی و یا برونی شخصیت خود تلاش می نماید ایجاد وب لاگ یک ضرورت نیست بلکه فرم جدیدی از ارتباطات استممکن است که بعضی از اهداف با ارتباط رودررو، جلسات رسمی یا مکالمات تلفنی بهتر و حتی روش درج مقاله در روزنامه ها برآورده شوند. اما اگر با تمام در نظر گرفتن موارد این گفتار بازهم وبلاگ پاسخ نیاز شما را مرتفع می سازد و شما را به اهداف خود نزدیک می کند، حتماً برای ایجاد آن اقدام کنید در این گفتار به این نکته پرداختیم که چه موقع و چگونه راه انداری وبلاگ موثر است؟
۱) آیا واقعاً به وب لاگ نیاز دارید؟
ویرایش و نگهداری وب لاگ احتیاج به یک فرد متعهد و علاقه مند دارد. نویسنده صفحات وب لاگ باید از منظم کردن کلمات و جملات لذت ببرد. فردی با این مشخصات حتماً باید در پیدایش وب لاگ حضور داشته باشد.
شما باید اهداف خود را در نظر بگیرید. آیا وب لاگ می تواند در رسیدن به این اهداف موثر باشد؟ شما حق دارید که از بین روش های متعدد اینترنتی، بهترین ها را انتخاب کنید. روش های دیگر سایت ، تبلیغ در مجلات الکترونیکی، انتشار خبرنامه و... نیز در اختیار شما هستند که همگی ابزارهایی قدرتمند محسوب می شوند. فراموش نکنید اگر به این نتیجه رسیدید که وبلاگ در رسیدن به اهدافتان موثر است تعلل نکنید حتی من می گویم ادامه مقاله را به وقت دیگر واگذار کنید سراغ یکی از سیروسیهای ارایه خدمات وبلاگ لاگرها برویدو همکنون ثبت نام کنید شاید فردا مبحث وبلاگها به مبحثی قدیمی بدل شده باشد!!!
۲) مخاطبین وب لاگ شما چه اشخاصی هستند؟
اولین پله برای دسترسی به مخاطب، پیدا کردن محل هایی است که مخاطبین مورد نظر در آن حضور دارند و به دنبال اطلاعاتی در مورد نوشته ها و متنها ما می گردند. اگر اکثر مخاطبین شما، همشهریان شما هستند یا در اینترنت دنبال مطالبی خاص می گردند،موتورهای جستجو و سایتها و وبلاگها دیگر با ارایه لینک وبلاگ تان در انتخاب مخاطبین شما نقش عمده دارند(۶۵ درصد موتورهای جستجو ۴ درصد لینکها باورکنید از بقیه عوامل موثر در انتخاب وبلاگتان توسط مخاطبین اطلاع ندارم)
به یاد داشته باشید که در اینترنت دونوع ارتباط وجود دارد رسانه یابی مخاطب به معنی اینکه مخاطب از میان ابزارهای متفاوت و راهها متداول؛ رسانه خود را مطابق با سلیقه یا نیاز خود پیدا می کند و دوم مخاطب یابی که رسانه با درج مطلب یا متن از هرنوع و گروه مخاطبین خاص خود را می یابد باور کنید شما و یا هر رسانه ای دیگر هرچند قدرتمند باشد، نمی تواند همه را مخاطب خود سازد مگر اینکه مانند غولهای اینترنتی مثل یاهو یا گوگل با ارایه سرویسهای جدید و ایجاد نیازهایی نو مخاطبین تازه را جلب و یا مخاطبین خود را حفظ نمایند.
اما فرض ما این است که هم وقت و انرژی شما محدود است وگرنه راه اندازی یک سایت بیشتر به کار شما میآید؛
ولی اگر فکر می کنید وبلاگ نیز کار شمارا انجام می دهد به مخاطبین خاص قانع باشید، حال می تواند این مخاطبین به میلیونها نفر برسد اما بازهم محدود و بانگرش خاص وارد وبلاگتان می شوند.
● بازنگری در مخاطبین ، ایجاد ذایقه جدید
حال به مخاطبین خود بنگیرد و از خود در مورد مخاطبین مطالب خود چنین سوالاتی را طرح نمایید
آیا افراد مورد نظر شما از اینترنت استفاده می کنند؟ اگر این طور نیست، نه تنها وب لاگ بلکه اقدام به هر فعالیت اینترنتی دیگر به منزله تلف کردن وقت و انرژی خواهد بود.
▪ آیا مخاطبین شما به وب لاگ ها مراجعه می کنند؟ یا مایلند اطلاعات به آدرس پست الکترونیک آن ها ارسال شود؟ در این صورت ایجاد خبرنامه موثرتر خواهد بود.
▪ کاربران موتورهای جستجوداشتن وب لاگ امتیاز بزرگی در رتبه بندی موتورهای جستجو محسوب می شود. اگر مخاطبین مورد نظر شما از موتورهای جستجو برای یافتن اطلاعات کمک می گیرند، شما هم می توانید برای جذب هرچه بیشتر آن ها از وب لاگ کمک بگیرید.
۳) هدف شما از ایجاد وب لاگ چیست؟
این ابزار الکترونیکی می تواند در انتشار افکار و عقاید و ابعاد شخصیتتان موثر باشد شما را در جهت های متفاوتی تقویت کند.
▪ افزایش رتبه در موتورهای جستجو موضوع خاص و در نتیجه افزایش بازدیدکننده
▪ معروف کردن نام شرکت شما، محصولات و خدمات شما یا شخص شما
▪ ایجاد ارتباط شبکه ای با افرادی که علائق مشابه با شما دارند. تنها با لینکهای دوطرفه به این مهم دست می یابید حال می تواند این شبکه استانی باشد یا شبکه خبرنگاران و ..... به هرحال تنها با رسیدن مخاطب به یکی از وبلاگها می تواند در تاری درهم تنیده موضوعات موردعلاقه اش را دنبال کند
▪ دسترسی به افرادی که از حوزه فعالیت شما دور هستند
▪ معرفی و ایجاد اعتبار برای شما به عنوان یک اندیشمند و متخصص در حوزه فعالیت خود
▪ تقویت حضور هویت انسانی در دنیای مجاری
▪ دسترسی به مخاطبین بالقوه و همکاران دیگر
تصمیم گیری در این مورد که هدف واقعی ایجاد وب لاگ چیست به شما کمک می کند که نیرو و وقت خود را روی موضوعات خاص متمرکز کنید و هر چه سریعتر به اهداف مورد نظر خود برسید.
۴) برای مسائل مربوط به وب لاگ چقدر زمان اختصاص خواهید داد؟
اشخاصی که مایلند وب لاگ حرفه ای و موفقی داشته باشند، علاوه بر نوشتن مطالب وب لاگ، زمان زیادی را صرف خواندن نوشته های مراجعین یا وب لاگ های مرتبط دیگر می کنند تا اطلاعات کاملی را در وب لاگ خود قرار دهند. اگر زمان کافی ندارید بهتر است شخصی را برای این بررسی ها در نظر بگیرید یا فکر داشتن وب لاگ را از سر بیرون کنید.
اما اگر فکر می کنید ماههای آینده برای ایجاد و راهبری سایت مناسب است سخت در اشتباهید یا از وبلاگ نویسی برای همیشه چشم پوشی کنید یا اینکه از همین فردا شروع کنید گفتم شاید فردا این فن آوری جایش را به تازه های دیگری سپرده باشد.
۵) آیا انواع مختلفی از وب لاگ ها وجود دارند؟ کدامیک نیازهای شما را برآورده می کند؟
تصمیم گیری و انتخاب نوع وب لاگ مطلب بسیار مهمی است که پس از بررسی ویژگی ها و مزایای انواع مختلف باید انجام گیرد. علت اهمیت این تصمیم آن است که جابجایی مطالب از یک وب لاگ به وب لاگ دیگر باعث از دست رفتن مطالب، خوانندگان و رتبه های به دست آمده در موتورهای جستجو خواهد شد. این تصمیم گیری به اهداف تجاری، محدودیت زمانی و علاقه شخصی شما بستگی دارد.
اگر مایلید که هر چه سریعتر وب لاگ خود را راه اندازی کنید، تخصص کافی در دنیای اینترنت ندارید، با کدنویسی و اسکریپت ها آشنایی ندارید و به نوشتن مطالب علاقه دارید، وب لاگ های زیر اهداف شما را زودتر و بهتر برآورده می کنند: پرشین بلاگ – میهن بلاگ بلاگفا و فارسی بلاگ که توضیحات کامل در مورد کم و کیف آنها را در مقاله تحت عنوان معرفی سرویسهای فارسی رایگان وبلاگ آورده شده که می توانید در اینجا مطالعه نمایید.
اما اگر وقت و حوصله بیشتری دارید و ترجیح می دهید که یک وب لاگ منحصر به فرد داشته باشید نرم افزارهایی مانند: Wordpress, b۲Evolution, Movable Type برای شما ساخته شده اند.
۶) برنامه آینده شما برای توسعه وب لاگ چیست؟
چرا در هنگام ایجاد وب لاگ باید به توسعه آن نیز فکر کرد؟ زیرا با در نظر گرفتن آینده متوجه خواهید شد که چه بخش هایی بیشتر ارزش سرمایه گذاری و صرف وقت را دارند. روش های توسعه وب لاگ را می شناسید و متوجه می شوید که کدام بخش از امور را می توانید خود به عهده بگیرید و کدام بخش ها را باید به شرکت ها و افراد متخصص واگذار کرد. به این ترتیب از همان ابتدا می توانید سرویس دهنده مورد نظر خود را نیز انتخاب کنید و با سرعت بیشتری حجم ترافیک وب لاگ خود را بالا ببرید.
۷) چگونه وضعیت موفقیت وب لاگ خود را بررسی می کنید؟
برای تشخیص موفقیت یا عدم موفقیت وب لاگ باید حجم ترافیک و تاثیر ناشی از آن را بسنجید. برنامه ریزی برای این بررسی ها باعث تصمیمات هدفدار آینده خواهد شد.
● سخن آخر
توجه داشته باشید که ایجاد وب لاگ یک ضرورت نیست بلکه فرم جدیدی از ارتباطات است. اجازه ندهید که توجه به وب لاگ شما را از انواع دیگر ارتباطات غافل کند. ممکن است که بعضی از اهداف با ارتباط رودررو، جلسات رسمی یا مکالمات تلفنی بهتر برآورده شوند. اما اگر به تمام سوالات بالا پاسخ گفتید و متوجه شدید که وب لاگ شما را به اهداف خود نزدیک می کند، حتماً برای ایجاد آن اقدام کنید.
http://www.yazdit.mihanblog.com/More-۴۹.ASPX


همچنین مشاهده کنید