جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

نگاهی به باید و نبایدها برای حضور الکترونیکی دنیای امروز اینترنت


نگاهی به باید و نبایدها برای حضور الکترونیکی دنیای امروز اینترنت
▪ خودمان را در گرداب اینترنت غرق می کنیم غرق
اینترنت یک فضا جدیدی است که هر کس وارد آن شود به چیزی مشغول می شود، اگر اینترنت را به اقیانوس بی انتها و حضور در اینترنت را به شنا تعبیر کنیم می توان دریافت همه سرگرم زندگی به شیوه‌ی خود: دست و پا زدن برای روی آب ماندن، زنده ماندن و باقی ماندن. بعضی‌ها برای تفریح و وقت تلف کردن آمده‌اند، برخی اما برای شنا کردن، فکر کردن و عمیق اندیشیدن و تحقیق و مطالعه، برخی برای اینکه گپی خصوصی و کاری با هم بزنند، برخی برای تجارت، برخی برای اینکه شنا کردن را به دیگران آموزش بدهند، برخی برای اذیت کردن و خالی کردن زیر پای دیگران و دست بر روی شانه های مردم گذاشتن و بالا رفتن و خالی کردن عقده‌های خود، بعضی برای باند بازی و توطئه، بعضی برای ... خلاصه زندگی می کنند آدمهای درون گرداب: صدا می زنند که «آی آدمها!» آنان که در ساحل نشسته‌اند نمی‌دانند یا که نمی‌فهمند که «سلام می‌دهند» یا که از دور. «کمک می‌طلبند»
▪ حضور نوین تنها به سایت و پست الکترونیکی محدود نمی شود
اما حضور الکترونیکی بر روی اینترنت، با داشتن یک آدرس پست الکترونیک یا داشتن یک سایت وب، به تنهایی کفایت نمی‌کند، این تعامل و ارتباط بین انسانها از طریق این ابزار نوین است که سازنده است. فضای سایبر و زندگی در آن، فرهنگ خاص خودش را دارد. بدون رعایت اصول، قواعد و قوانین بازی، در این فضا هم نمی توان دوام آورد. اما امروزه، با قاطعیت می توان گفت، با هر شرایطی که موجود باشد، حضور در این فضا برای بقا و ادامه حیات و پیشرفت، به نوعی الزامی است و این یک نیاز واقعی است که در این فضا بتوانیم نفس بکشیم و ارتباط برقرار کنیم و تجارب و دانش خود را به اشتراک بگذاریم تا بمانیم و دیگرانی را نیز آموزش دهیم و آنان را به این فضا فرابخوانیم.
▪ فایده حضور در اینترنت
فایده حضور در اینترنت یا به عبارتی روی آوردن به حضور الکترونیکی بر روی اینترنت، کسب مهارت های حرفه‌ای و سرعت عمل داشتن در انجام امور و تصمیم‌گیری و در نهایت اقدام به انجام کاری - مثبت و مفید - در جهت ایجاد شغل و کسب و کاری برای خود و دیگران و روی آوردن به بازاریابی اینترنتی برای کالا و خدمات مان و داد و ستد الکترونیکی در این است که پیشرفت در همه ابعاد و جوانب می تواند سرعت خارق العاده‌ای داشته باشد. اکنون در فضای سایبر، آنان که جزو مهره‌های اصلی به حساب می آیند، در سال، میلیاردها دلار درآمد دارند، کالا و خدماتشان به فروش می‌رسد و هر روز و هر ساعت بر تعداد بازارها و مشتریانشان افزدوه می‌شود.
▪ حرفه ای وارد شویم
اما ناشیانه هم نباید پای در این گرداب گذاشت: مردم باید آموزش ببینند و باید سطح مطالعه خود را افزایش دهند. اکتفا کردن به یک مدرک دانشگاهی نمی تواند تضمین کننده این باشد که دانشجویان ما، دیگر نیازی به فراگیری علوم و فنون جدید ندارند. در این عصر، خودآموخته بودن حرف اول را می‌زند و دستی به نگارش داشتن می تواند شما را در فضای کاملاً مبتنی بر متن (TEXT) وب به سوی موفقیت در فعالیتی که در نظر دارید رهنمون باشد. اگر بتوانید آنچه را که یاد می گیرید را به سرعت به دیگری منتقل کنید و یاد بدهید، می توانید در این فضای سایبر، به سرعت ایجاد اطمینان و اعتماد کنید و راز بقا در این فضا همین است که اعتماد مخاطبین تان را به خود جلب کنید. با یافتن نیاز مخاطبین و پاسخگویی به آنها، خود را برای ورود به این فضای محشر و فوق‌العاده زنده‌ی اینترنت آماده کنید.
▪ الزام ابتدا اعلام حضور به مخاطبین
اگر می خواهید به تعداد مخاطبین بیشتری دست یابید، می توانید روی داشتن و راه اندازی یک (یا چند) سایت وب بر روی اینترنت حساب و فکر کنید. در حال حاضر، اینترنت در سرتاسر دنیا، کاربران بسیاری دارد و کاربران محلی آن نیز در حال افزایشی قابل توجه است. نویسندگان، شعرا، مترجمین، هنرمندان و همه کسانی که به نحوی می خواهند بر تعداد مخاطبین شان بیافزایند می توانند از این رسانه گسترده برای دستیابی به مخاطبین هدف بیشتر استفاده کنند. مسلماً داشتن یک یا چند سایت اینترنتی صرفاً نمی تواند برای آنها کافی باشد، سایت وب تنها محلی است که می تواند مخاطبین آنها را به خود جلب کند. برای جلب توجه مخاطبین باید به آنها اطلاع داد که چنین سایتی بر روی اینترنت قرار گرفته است و آنها را با بکارگیری روش ها و استراتژی های مختلف، به بازدید از سایت مورد نظر و حفظ ارتباط دائمی با آن دعوت کرد.
▪ تبدیل مشتریان بالقوه خود به مشتریان بالفعل
ممکن است کالا یا خدماتی برای فروش داشته باشید. اگر چنین است تقریباً می توانم بگویم که مطمئن باشید برای کالا و خدمات شما همیشه بر روی اینترنت مشتری خود را دارید فقط بایستی مشتریان بالقوه خود را پیدا کنید و آنها را به مشتریان بالفعل تبدیل کنید. آنها که در خانه هایشان کار می کنند، مثلاً خیاطی می کنند و یا عروسک می سازند. صاحبان مشاغل صنایع دستی و بار دیگر مترجمین و نویسندگان، قطعاً جزو افرادی هستند که داشتن یک سایت وب بر روی اینترنت برایشان تقریباً دیگر یک ضرورت است. اگر کاری را بخوبی می دانید و می توانید آن را بر روی اینترنت آموزش دهید، مطمئن باشید که برای آموختن آن هنر، حرفه یا فن، همیشه دانشجو دارید. آموزش از طریق اینترنت و حتی پست الکترونیک کاری است که می توانید با داشتن یک سایت وب به عرضه آن بر روی اینترنت بپردازید.
▪ حضور هنرمندان امروز در دنیای اینترنت
افرادی که هنر یا استعدادی خاص دارند نیز می توانند از اینترنت و از طریق سایت وبی که بر روی آن راه اندازی می کنند جهت تبلیغ فعالیت های خود استفاده کنند. هنرمندان، نقاشان، موسیقی دانان، شعرا و نویسندگان جزو افرادی هستند که مایلند پیامشان به مخاطبین بیشتری برسد. آنها که هر از چند گاه نمایشگاههایی ترتیب می دهند می خواهند وقتی نمایشگاه بر پا شد، سیلی از هواداران و طرفداران خود را در روز افتتاحیه در نمایشگاه ببینند و این به آنها برای ادامه کارشان قوت قلب عجیبی می دهد. اطلاع رسانی سریع به طرفداران از رویدادی که در پیش است می تواند از طریق سایت وب رسمی آن افراد انجام شود.
▪ الزام حضور سرمایه گذاران در اینترنت
آن دسته از افرادی که سرمایه محدودی در اختیار دارند مسلماً نمی توانند از لحاظ مالی از عهده درج آگهی های چند صد هزار تومانی در روزنامه های کثیر الانتشار برآیند. راه اندازی یک سایت وب و هزینه ای که برای طراحی و نگهداری سالانه آن پرداخت می شود.
برای تبلیغ و ایجاد ارتباطات جدید و حفظ مداوم آنها در حال حاضر بسیار مقرون به صرفه است. پس می توان با یک برنامه ریزی دقیق و حساب شده، سایتی برای تبلیغ خود، کالا و یا خدمات تان بر روی اینترنت قرار دهید و آن را بکمک شیوه ها و استراتژی های بازاریابی از طریق وب یا پست الکترونیک بازاریابی کنید. فعالیت مجازی شما، جذب افراد بیشتر به بازدید از سایت تان است و در یک کلام بالا بردن ترافیک آن.
▪ عدم حضور الکترونیکی روی اینترنت عین مرگ است
به روایت آمار، در دنیا، نزدیک به یک ششم مردم یا به عبارتی دیگر بیش از یک میلیار انسان در دنیا به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به انواع و اقسام امکانات و تسهیلاتی که فن‌آوری اطلاعات فراهم آورده است و از جمله اینترنت دسترسی دارند.
▪ دیگران هم وارد گود اینترنت می کنیم چرا
بیش از پنج میلیارد انسان دیگر، خارج از این گرداب گسترده گیتی، شاید حتی نامی از امکانات، محصولات یا خدماتی که فن‌آوری اطلاعات به دنیا عرضه کرده است نشنیده باشند و من بر این عقیده‌ام، که این افراد زندگی قطعاً زندگی آرام و آسوده‌تری نسبت به آنان که به نوعی در گیر تکنولوژی شده‌اند دارند. در عین حال، برای افرادی چون ما، که به این گرداب فرو رفته‌ایم و در آن دست و پا می‌زنیم، حضور آنانی که آسوده و بی خیال، در ساحل نشسته‌اند یک نیاز حیاتی است، بقای ما و نه فقط ما که تمام دنیا، بی چون و چرا به آنان و حضور فعال آنان بسته است و برای همین هم هست که به آموزش روی می‌آوریم و سر و صدا به راه می اندازیم و به اصطلاح دست به تبلیغاتی بس گسترده می‌زنیم. به نوعی می خواهیم، آنانی را که درگیر این گرداب نشده‌اند را فرابخوانیم تا آنان نیز چون ما و به عبارتی با ما دست و پا بزنند.
آن پنج میلیاردی که در ساحل امن نشسته‌اند، ما را به نوعی دیوانه می‌پندارند که با دست خود، خود را به ورطه هلاکت انداخته‌ایم. فنآوری فریبنده، همچون گرداب ما را به سوی خود می‌کشاند و می‌رباید و ما، آرام ارام به آن خو می گیریم و عادت می کنیم و در حالت حاد آن، معتاد می‌شویم و از آنجا که «دیوانه» چو «دیوانه» ببینید خوشش آید بر آنیم تا افراد بیشتری را به این گرداب بخوانیم.
▪ فن‌آوری‌های پیشرفته اطلاعات به مثابه گرداب نوین
فن‌آوری‌های پیشرفته از ارتباطات دور برد گرفته تا تلفن‌های سلولی، ماهواره‌ها و شبکه‌های رادیو- تلویزیونی ماهواره‌ای و اینترنت پرسرعت و با پهنای باند گسترده، فضای مجازی عجیبی را (چون گرداب) در اطراف ما بوجود آورده است که دارد با واقعیت‌های ما، با زندگی عادی ما آمیخته می‌شود. ما با اطلاع و آگاهی از آنچه پیش روی ماست، گام در این وادی نهاده‌ایم و پای در آب‌ (این دریا) گذاشته‌ایم. می‌دانستیم که به آن نیاز داریم و می‌دانستیم که آن یک میلیاردی هم که در آن دریای متلاطم و آشفته سرگرم دست و پا زدن (یا در برخی موارد، آنها که سریع‌تر و حرفه‌ای‌ترند مشغول شنا کردن) هستند نیز به ما نیاز دارند: (برای ارتباط برقرار کردن با ما و تاثیر گذاشتن بر ما و گاه حتی کمک خواستن از ما).
▪ ما از قافله عقب نمانیم تا غرق شویم
«بودن یا نبودن، مساله این است!» انسان، موجودی اجتماعی است و به دنبال ایجاد و حفظ ارتباط. انسان تشنه‌ی آموختن است، چه در ساحل، چه در گرداب و انسان، می خواهد باقی بماند و زندگی کند. روزی فرا می‌رسد (یا رسیده است) که آنانی که «شاد و خرم» در ساحل نشسته بودند، می‌بینند که ای دل غافل، همه‌ی مهره‌های اصلی این بازی کشیده شده‌اند به درون این دریای عظیم ارتباطات و اطلاعات (این گرداب) و این آنان هستند که با هم در ارتباط و در تعامل‌اند که هر از چندگاه، دستی از آب بیرون می آورند و سوی ساحل نشسته‌گان تکان می دهند که: «آی آدمها!»
http://www.yazdit.myblog.ir/More-۸۹.ASPX


همچنین مشاهده کنید