جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


نینا فریسک Nina Frisk


نینا فریسک   Nina Frisk
▪ نویسنده و کارگردان: ماریا بلوم.
▪ موسیقی: آندرس نیگارد.
▪ مدیر فیلمبرداری: گوران هالبرگ.
▪ تدوین: پترا آهلین، مایکل لسچیلوسکی، آندریاس نیلسون.
▪ طراح صحنه: ژوزفین اسبرگ.
▪ بازیگران: سوفیا هلین[نینا فریسک]، سون اهلستروم[لینوس]، آنا ماریا پاپه[ماریکا]، گونیلا نایروس[جیل]، اوربان الده[کریستر]، دانیل گوتشنهیلن[مارکوس]، میکائی آلسبرگ[پدر ماریکآ]، یوهان اهن[گونار]، گونل فرد[ماری لوئیز]، ماتس رودال[خلبان]، یانیکه گروت[همسر خلبان]، آنیا لوندگره[مادر ماریکا]، اینگه لوندگره[مادربزرگ ماریکا]، لوکاس لوگران[ینس].
▪ ٨٣ دقیقه. محصول ٢٠٠٧ سوئد.
▪ ژانر: کمدی.
نینا فریسک مهماندار هواپیماست. او همیشه لبخند به لب دارد و به نظر می رسد از پرواز و روابط جنسی اش با همکاران مذکرش-از جمله خلبانی متاهل- لذت می برد. اما در پشت صورت خندان نینا آرزوی داشتن یک خانواده پنهان شده است. ولی او خواستار زندگی همچون برادرش لینوس نیست که که با همسر متوقعش ماریکا و فرزندان شان در محله ای اعیان نشین زندگی می کنند. از طرف دیگر جیل مادر نینا و لینوس، که با یک الکلی بیکار به نام کریستر زندگی می کنند مخل آسایش فرزندان بزرگ سال خویش است و مرتباً به وسیله تلفن مزاحم آنان می شود. تا این که سر و کله مارکوس در اطراف نینا پیدا می شود و همه چیز رنگ دیگری به خود می گیرد. مارکوس مردی بیوه است که از پسر کوچکش نگهداری می کند. این دو عاشق یکدیگر می شوند. اما روح همسر مرده مارکوس و مسئولیت هایش در برابر فرزندش و خانواده نابهنجار نینا ادامه این رابطه را دچار مخاطره می کند....
● چرا باید دید؟
برش هایی از زندگی یک مهماندار سوئدی هواپیما که زیباست و همچون زنان خطه اسکاندیناوی پس از مدتی خوشگذرانی آرزو به دل تشکیل خانواده است. برای کسانی که سینمای سوئد را با فیلم های خشک و جدی امثال برگمن شناخته اند، یقیناً تماشای نینا فریسک زنگ تفریحی وجد آور خواهد بود. چون قالب کمدی عاشقانه آن در تلفیق با ساختاری معقول به وحدتی زیبا رسیده است. صحنه های هوایی که به مثابه نقطه گذاری سینمایی در طول فیلم به کار رفته، حکم جدا کننده برش های متفاوت زندگی نینا را دارد.
او دوست دارد تا خانواده ای برای خود داشته باشد، اما ساختار خانواده مادر و برادر را نمی پسندد. پدر خوانده الکلی و مفت خورش- کریستر- شاید ظاهراً آزار دهنده تر از ماریکا باشد. اما ماریکا نیز به سهم خود سوهان روح برادری است که در چنگ زندگی بورژوازی امثال وی اسیر شده و حتی رابطه جنسی منظمی هم با وی ندارد.[در فیلم اشاره می شود که آن دو سه ماه است با همدیگر نخوابیده اند]. چنین وقایعی در زندگی سوئدی هایی که عادت کرده ایم در فیلم های برگمن همواره آنها را در حال مکاشفه از طریق سکس ببینیم، غریب است.
نینا هر چند با خلبان های همکار نرد عشق می بازد، اما همه این روابط بی پایه است. او بیهوده دل به مارکوس می دهد و بهترین فرصت شغلی اش را فدای بودن با وی می کند. اما مارکوس با شوکی که با خبر سفر شش ماهه اش به هند به او-و ما- وارد می کند، هم نینا و هم ما را به جایی بازمی گرداند که سفرمان را با نینا آغاز کرده بودیم.
در پایان فیلم نینا و برادرش همچون سکانس آغازین، درون اتومبیلی نشسته اند و در دل می کنند. نینا به شدت سرخورده، اما لینوس او را تشویق می کند که خود را نبازد و از رابطه اش با مارکوس به عنوان یک تجربه گران قیمت درس بگیرد. نینا می داند که زندگی خانوادگی می تواند جهنم باشد، اما وقتی در جهنم تنها نباشی باز هم روزنه امیدی هست.
از نکات قوت فیلم دو سکانس بسیار تماشایی آن است. ابتدا صحنه ای که نینا در عالم خیال دور میز غذاخوری و افراد فامیل می چرخد و بار دوم افکت صوتی و تصویری سقوط هواپیما بر روی چهره وی هنگام شنیدن خبر مارکوس مبنی بر ترک وی...
ماریا مارگرتا بلوم متولد ١٩٧١ استکهلم از فیلمنامه نویسان، نمایشنامه نویسان، آهنگساز و کارگردان برجسته سوئدی است که تا امروز بخت آشنایی با وی نصیب نشده بود. او بعد از سابقه ای درخشان در تئاتر و دریافت جوایزی ارزنده با ساخت فیلم Dalecarlians در ٢٠٠٤ پا به عالم سینما گذاشت. این فیلم که در جشنواره فیلم های اروپایی بروکسل نامزد جایزه طلا بود، برای وی دو جایزه از جشنواره Guldbagge و جشنواره فیلم های نوردیک لوبک به ارمغان آورد. نینا فریسک دومین فیلم اوست.
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید