جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

چگونه سبزیجات را با خیال راحت مصرف کنیم


چگونه سبزیجات را با خیال راحت مصرف کنیم
این روزها به دنبال خبر شیوع وبا بسیاری بر این عقیده اند كه باید از مصرف بسیاری از خوردنی ها و موادغذایی از جمله سبزیجات، میوه جات و صیفی جات پرهیز كرد اما اگر اصولی تر به این پیام بهداشتی بنگریم خواهیم دید از بسیاری جهات این درخواست در عمل قابل اجرا نیست پس بهتر است كمی اصولی تر به این قضیه نگاه كنیم.
به راستی چه تعداد از شما خانم های خانه دار روش درست شست و شوی این گونه موادغذایی را می دانید و مهمتر؟ آن را در عمل پیاده می كنید؟ امروز می خواهیم شما را با روش صحیح شست و شوی این گونه موادغذایی آشنا كنیم. شاید در عمل پیاده كردن این روش ها قدری دست و پاگیر باشد اما زحمتش به سالم ماندن از خطر ابتلا به وبا می ارزد. در هر صورت شست و شوی صحیح این گونه موادغذایی مراحلی دارد كه مرحله به مرحله بدانها می پردازیم.
۱- آبگیری ساده
در مرحله اول ماده غذایی مورد نظر را كه می تواند اعم از سبزیجات، میوه جات و صیفی جات باشد به خوبی با آب شهری بشویید و آب كشی كنید. گل ها و خاك های سطحی این موادغذایی را با آب به طور كامل بشویید.
۲- شست و شو با مایع ظرفشویی
پس از مرحله اول و آب كشی ساده محصولات، ماده غذایی مربوطه را در یك ظرف پر از آب بریزید به طوری كه آب به طور كامل سطح سبزیجات و سایر محصولات را بپوشاند. سپس چهار تا پنج قطره متوسط ریكا را به داخل ظرف بریزید و سپس با دست حسابی آب را به هم بزنید تا كاملاً كف كند. سپس با دست كاملاً سبزیجات و میوه جات را به هم بزنید تا به خوبی محصولات با كف شست و شو داده شوند. بعد از حدود ۱۰ دقیقه سبزیجات و میوه جات را در سبدی بریزید و به دقت آب كشی كنید.
۳- شست وشو در آب نمك
مرحله سوم شست و شوی صحیح سبزیجات و میوه جات، شست و شو در ظرف آب نمك است. جهت انجام این مرحله مجدداً ظرفی را پر از آب كنید و یك قاشق سرپر نمك در ظرف بریزید. توجه داشته باشید این مقدار نمك برای شستن یك تا دو كیلو از این محصولات است و باید به نسبت محصولات مذكور مقدار نمك را زیاد كنید. به هر صورت پس از حل كردن نمك محصولات را از سبد به داخل ظرف سرازیر كنید و پس از به هم زدن مرتب محصولات بگذارید پنج دقیقه محصولات موردنظر به همان صورت بمانند سپس به خوبی مرحله آبكشی را پس از انتقال سبزیجات یا میوه جات به داخل سبد انجام دهید.
۴- شست و شو با محلول پركلرین
مرحله آخر و نهایی شست و شوی این محصولات شست وشو با محلول پركلرین است. جهت انجام این مرحله پس از پركردن یك ظرف از آب دو تا سه قطره محلول پركلرین را به آن آب اضافه كنید. پس از آن سبزیجات را به داخل ظرف سرازیر كنید. این مرحله بسیار اهمیت دارد چرا كه در صورت سهل انگاری در انجام آن یا فراموش كردن این مرحله كل فرایند شست و شوی محصولات به زیر سئوال می رود. به همین دلیل فراموش نكنید شست و شو با محلول پركلرین از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پس از سرازیركردن محصولات به داخل ظرف محلول پركلرین بگذارید پنج دقیقه در این محلول بماند و سپس مرحله آبكشی را با دقت بیشتری انجام دهید. این مرحله آبكشی از لحاظ ذائقه اهمیت فراوانی دارد. هرچه قدر آبكشی شما با دقت بیشتری انجام گیرد طعم محصولات مذكور طبیعی تر خواهد بود و بوی پركلرین به جا نخواهد ماند.
توجه داشته باشید با انجام این مراحل هیچ گونه آلودگی نخواهد ماند و شما می توانید محصول مورد علاقه تان را كه این روزها ممنوع شده به راحتی مصرف كنید. فراموش نكنید بهترین راه مقابله با وبا پیشگیری از آن است و بهترین راه پیشگیری شست و شوی صحیح این گونه محصولات است چرا كه یكی از اساسی ترین راه های انتقال وبا انتقال از طریق سبزیجات، میوه جات و صیفی جات است و این درحالی است كه كمتر كسی به شست و شوی صحیح این محصولات توجه لازم را دارد. از این رو توصیه های گفته شده را جدی بگیرید.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید