پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


معما The Riddle


معما    The Riddle
▪ نویسنده و کارگردان: برندان فولی.
▪ موسیقی: گراهام اسلیک.
▪ مدیر فیلمبرداری: مارک موریارتی.
▪ تدوین: راس برادلی.
▪ طراح صحنه: مایکل کین.
▪ بازیگران: وینی جونز[مایک سالیوان]، درک جیکابی[ولگرد/چارلز دیکنز]، ونیسا ردگریو[روبرتا الیوت]، جیسون فلمینگ[دان رابرتز]، پی دی موریارتی[ویلیس/پاسبان فردریک]، جولی کاکس[کیت مریل]، مل اسمیت[پروفسور کرانشاو]، ورا دی[سدی میلر]، مارک آسانته[دواین].
▪ ١١٦ دقیقه. محصول ٢٠٠٧ انگلستان.
▪ ژانر: درام، مهیج.
مایک سالیوان گزارشگر ورزشی جاه طلب لندنی قصد دارد تا با کمک کیت سخنگوی مطبوعاتی پلیس شهرتی به عنوان یک خبرنگار جنایی کسب کند. پیدا شدن جسدی در ساحل تیمز همه چیز را در اختیارش می گذارد، اما افسر تحقیق پرونده و مافوق های سالیوان چندان به تعقیب این پرونده علاقه ندارند. همزمان دست نوشته کتابی از چارلز دیکنز به نام "معما" در میخانه ای کنار رود تیمز یافت می شود.
پس از کشف این دست نوشته قتل های دیگری نیز به وقوع می پییوندد. سالیوان که احساس می کند حل معمای کتاب با قتل های امروزی در ارتباط است، سعی می کند با کمک ولگردی اسرار آمیز و کیت آن را حل کند. اما به زودی پای ویلیس کاراگاهی حریص، روبرتا الیوت ناشری خودستا و دان رابرتز رئیس بی رحم یک شرکت ساختمان سازی نیز به ماجرا کشیده می شود....
● چرا باید دید؟
برندان فولی نویسنده، تهیه کننده و کارگردان است. در بلفاست بزرگ شده و فیلمنامه های متعددی برای کمپانی های انگلیسی ، کانادایی، آمریکایی، تایلند و آفریقای جنوبی نوشته است. اما سال قبل بود که با ساختن فیلمنامه ای از خودش به نام Johnny Was به جرگه کارگردان ها پیوست و قصد دارد تا بعد از نمایش معما فیلم دیگری به اسم Bog Bodies در ژانر ترسناک را مقابل دوربین ببرد.
اما سخن بر سر فیلم فعلی است که با سرمایه ای ٥ میلیون دلاری ساخته شده و پخشی موفق در انگلستان داشته است[فقط ٣٠٠ هزار کپی دی وی دی آن به ضمیمه روزنامه The Mail on Sunday فروخته شد]. Johnny Was نیز نمایش موفقی در آمریکا و کانادا داشت و شش جایزه نیز از جشنواره های آنجا دریافت کرد. اما بعید است که چنین موفقیتی در انتظار معما باشد، چون هیچ معمایی در پشت موفقیت فیلم وجود ندارد!
تنها باید کاردان بود و فیلمنامه خوب داشت و عواملی مطمئن و حرفه ای که گویا به استثنای اولی همگی در اختیار فولی بود، و همین باعث شده تا حاصل کار آش دهان سوزی نباشد. قصه به خودی خود برای کسانی که شیفته ادبیات پلیسی هستند، جذاب است.
مخصوصاً اگر قصه ناتمام دیکنز به نام راز ادوین درود را خوانده باشند. یعنی اولین طبع آزمایی دیکنز در ژانر پلیسی که بعدها دیگران کوشیدند پایانی برای آن بنویسند. از طرف دیگر حضور بازیگرانی قدرتمند چون ردگریو و جیکابی در کناز وینی جونز و جیسون فلمینگ که متعلق به نسل جدید بازیگران انگلیسی هستند و از دل فیلم های گای ریچی بیرون آمده اند، به خودی خود می تواند نوید بخش تماشای فیلم پر کشش باشد.
اما تلاش فولی برای تلفیق قصه ای چون حس ششم با قنداق، ضامن و دو لوله تازه شلیک شده تفنگ نتیجه خیلی خوبی به بار نمی آورد. فیلمسازهای بسیاری کوشیده اند تا به در جریان اصلی فیلمسازی-به قول ایرانی ها فیلمسازی بدنه!- موفقیت کسب کرده و تماشاگر را مبهوت هوش و استعداد خود کنند. اما نباید فراموش کرد که این کار فقط در سایه پیرنگ پر پیچ و خم یا بازیگران اسم و رسم دار و .... به دست نمی آید. آن چه که می تواند هر کارگردانی را به موفقیت نزدیک کند تعادل در روایت است. چیزی که فیلم فولی فاقد آن است و در تلفیق رئالیسم و فانتزی- و به شکلی نامعقول پدیده های فوق طبیعی- به آن نائل نشده است!
با این حال اگر به بازی هنرپیشگان کارکشته ای چون جیکابی[مثل همیشه اینجا نیز در دو نقش درخشیده] یا ردگریو علاقمندید فرصت تماشای معما را از دست ندهید!
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید