چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

وقتی دماغ ها کوچک می شوند!


وقتی دماغ ها کوچک می شوند!
پای صحبت بعضی اصناف نشستن خیلی جالب است، مثلاً وقتی روبه‌روی یک آرایشگر می‌نشینی، حتماً به مدل موها، یا خط ریش در آقایان، ابرو یا نوع آرایش در خانم‌‌ها دقت می‌کنند یا معلم‌ها، حتماً از توی حرف‌های آدم یک غلط پیدا می‌کنند، انگار کلاس درس است و جلوی تخته سیاه ایستاده‌ای که از تو درس بپرسند، بعد هم اگر بلد نبودی، خط‌کش بلند شود و...
فکر کنید جلوی یک جراح پلاستیک یا جراح زیبایی نشسته‌اید و می‌خواهید با او صحبت کنید، مطمئن باشید که آخر حرف‌هایتان، ایرادهای صورت شما را می‌گوید و بعد یک لیست بلند بالا از عمل‌های جراحی که باید انجام دهید، به دست شما می‌دهد. البته مصاحبه‌شونده ما از این قاعده مستثنی بود اما نگرانی ما سر جایش بود.
دکتر محمدمهدی باستانی؛ جراح گوشی، حلق و بینی به شدت معتقد است عمل جراحی زیبایی، اقتضای این دوره کشور ماست.
او می‌گوید: عمل جراحی زیبایی یک عمل مدرن است چون در این دوره است که افراد خیلی دنبال زیبایی و زیباتر شدن هستند چون ما در دوره گذار به مدرنیته هستیم، این شرایط شدت می‌یابد.
البته او فشارهای جامعه، تحقیر یا قرار نگرفتن افراد از جایگاه مناسب و حتی فشارهای خانوادگی را نیز عامل تشدید این وضعیت می‌داند.
دکتر باستانی یادآوری می‌کند که بسیاری از بیماران علاقه‌مند به انجام جراحی زیبایی از شرایط فعلی خود راضی نیستند و تمایل دارند که وضع بهتری داشته باشند. به همین خاطر می‌خواهند در چهره خود تغییر بدهند تا اعتماد به نفس پیدا کنند.
البته در موارد زیادی این شگرد مفید است. یک تا دو هفته چسب روی بینی و کبودی پای چشم‌ها کار خود را می‌کند، توجه‌ها به فرد بیشتر می‌شود و اغلب افراد اعتماد به نفس خود را به دست می‌آورند.
جالب اینجاست که عملاً طبقه افراد در ذهن دیگران به یکباره تغییر ۱۸۰ درجه‌ای می‌کند. پیش‌فرض همه این است که فردی که بینی‌اش را عمل کرده جزء خانواده‌های پولدار است، البته این پیش‌فرض کمرنگ شده، چون پزشکانی هستند که با دستمزدهای پایین‌تر، این کار را می‌کنند.
● عمل چه بینی‌هایی ریسک بالایی دارند؟
دکتر باستانی در مورد معایب عمل جراحی زیبایی می‌گوید: این عمل نیز، مثل هر عمل جراحی دیگری، عوارضی دارد، مثل عوارض بیهوشی اما از یک قاعده کلی پیروی می‌کند، ۹۰ درصد به نتیجه مثبت می‌رسد ولی ۱۰ درصد هم ممکن است که نتیجه‌اش خوب نباشد.
او می‌گوید: معمولاً ۸۵ درصد عمل‌های جراحی خوب می‌شود اما ۱۵ درصد آنها نیاز به یک رتوش پیدا می‌کنند که بعد از یک یا چند سال انجام می‌شود.
این جراح زیبایی در مورد بینی‌هایی که ریسک جراحی آنها زیادتر است، می‌گوید: اغلب بینی‌های گوشتی بعد از جراحی به مطلوبیت موردنظر نمی‌رسند.
البته بهتر از قبل می‌شود و می‌توان اشکالات آن را رفع کرد اما نمی‌توان تغییرات عمده‌ای در آن داد.
او علت اصلی این موضوع را به محاسبه خطوط چهره مرتبط دانست و گفت: برجستگی یا ناهنجاری استخوان و یا انحراف غضروف را در بینی‌های استخوانی و می‌توان تغییر داد اما نمی‌توان زیرپوست بینی گوشتی را خالی کرد، به همین خاطر در ایجاد تغییرات، دست جراح، خیلی باز نیست.
دکتر باستانی در مورد خطوط چهره نیز توضیحات جالبی ارائه کرد. به گفته این جراح خطی از کناره چشم تا کناره سوراخ بینی رسم می‌شود و اگر سوراخ بینی بیرون این خط باشد، می‌توان قاعده بینی را جمع کرد.
نسبت فاصله بین لب و بینی، نیز باید یک‌سوم خود بینی باشد یعنی بینی باید دو برابر فاصله لب و بینی باشد و گرنه بینی جدید زشت از آب در می‌آید.
● در اتاق عمل چه می‌گذرد؟
عمل جراحی بینی به دو روش باز و بسته انجام می‌شود. در روش باز یا open از نوک بینی برش انجام می‌شود و پوست کنار زده شده و عمل انجام می‌شود. در روش بسته یا close از بیرون بینی، موادی را داخل بینی می‌کنند، پوست روی بینی مثل یک چادر کنار زده می‌شود و بعد داخل بینی عمل جراحی انجام می‌شود.
به گفته این جراح اگر نوک بینی شخص، مشکل زیادی داشته باشد، بهتر است عمل جراحی به روش باز انجام شود اما اگر استخوان بینی و سوراخ‌های بالا، کار بیشتری داشته باشند، بهتر است با روش Close عمل انجام شود.
البته پزشکان بسته به نوع کار و تمایل خودشان اغلب به یک روش عادت کرده و همان را انجام می‌دهند اما باید با توجه به شکل بیمار، روش عمل را انتخاب کنند.
دکتر باستانی در مورد اصلاح انحرافات استخوان بینی نیز می‌گوید: سقف بینی برداشته می‌شود و با ابزاری مثل چکش استخوان شکسته، اصلاح یا کوتاه می‌شود.
● حکایت عکس یادگاری دماغ گنده
اگر گذرتان به مطب پزشکان جراح بینی خورده باشد و معاینه هم شده باشید، حتما پزشک معالج از شما می‌خواهد که برای جلسه بعد عکس بگیرید و بیاورید. البته بعضی پزشکان هم مجهز هستند و خودشان در مطب عکاسی هم می‌کنند.
این عکس حکایت جالبی دارد، آخرین عکس یادگاری با دماغ گنده شما هست اما ماجرای دیگری هم دارد، آنقدر که در اتاق عمل هم به دیوار نصب می‌شود. یعنی قبل از بیهوشی هم قیافه خودتان را می‌بینید.
برخی پزشکان عکس‌ها را در کامپیوتر و با برنامه فتوشاپ تغییر می‌دهند، تغییرات را در عکس و سیستم کامپیوتر اعمال می‌کنند و به بیمار نشان می‌دهند. آنجا می‌بینید که پس از عمل چه تغییراتی می‌کنید و بعد می‌توانید تصمیم بگیرید که این کار را انجام بدهید یا نه.
دکتر باستانی هم در این مورد می‌گوید: اندازه کوتاه کردن بینی و یا تغییرات آن در عکس، تعیین و یادداشت می‌شود و هنگام عمل از این یادداشت‌ها استفاده می‌شود.
او می‌گوید: این کار تلفیقی از تئوری و عملی است.
● عمل ترمیمی
بعید نیست، با همه مراقبتی که کرده‌اید ممکن است بینی شما تغییر فرم داده باشد یا جایی از آن کوتاه یا بلند شده باشد. ایجاد یک برجستگی، باقی ماندن ذرات یک استخوان کوچک و یا حتی نپسندیدن مدل بینی از عللی است که ممکن است به عمل ترمیمی هم کشیده شوید. اگرچه این عمل، اغلب راحت‌تر از قبلی است، اما یادتان باشد آمپول بی‌حسی در استخوان بینی شما تزریق می‌شود و این کار دقایق آخر زندگی را جلوی چشمتان می‌آورد.
البته حتما دکتر می‌گوید که چیزی نیست و دردی ندارد. سوهان کشیدن استخوان بینی یکی از کارهای ترمیمی است که صدای رعشه‌اندازی دارد. به هر صورت عمل جراحی ترمیمی نسبت به میزان تغییر فرم یافتن، سخت و یا راحت خواهد بود. ممکن است یک ربع تا یک ساعت هم طول بکشد.
● برای عمل جراحی آماده شوید
اگرچه بعد از عمل جراحی بینی، تغییر خواهید کرد، حتی صورتتان عوض می‌شود اما یادتان باشد که یک عمل جراحی است و باید کاملا برای انجام یک عمل جراحی خود را آماده کنید. البته تغییراتتان اغلب برای دیگران که دیر به دیر شما را می‌بینند مشهودتر است، چون شما هر لحظه خودتان را می‌بینید.
سارا هاشمی‌نیک
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید