جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

نگاهی گذار به دنیای وبلاگ، وبلاگ نویسی و وبلاگ نویسان


نگاهی گذار به دنیای وبلاگ، وبلاگ نویسی و وبلاگ نویسان
وب + لاگ در یک جمله سایت اینترنتی شخصی شماست. سایتی که در آن به کمک ابزارهای فرصت ساز هزاره سوم از اندیشه و احساس خود نسبت به آدم و عالم می نویسید ؛ همه یا بخشی از خود واقعی یا آنچه می دانید و می خواهید را به اشتراک می گذارید ؛ متن ، صدا و تصاویر ثابت و متحرک را بکار می گیرید تا در جامعه مجازی و با قلم مجازی به نوعی تعریف منظم و منسجم دست پیدا کنید. در وبلاگ سخن از واقعیتهای پیرامون می گوییم و جهان مجازی را هر چه بیشتر به واقعیت نزدیک می کنیم.
● قسمتهای مختلف وبلاگ
وبلاگ دارای دو قسمت اصلی زمان دار است. یادداشت قسمت اصلی تولید محتوا و نظر بعنوان بخش تکمیلی محتوای وبلاگ را تشکیل می دهد. یادداشت آغاز گفتگو و نظرات ارجاعاتی معنادار با ماهیت قضاوت و داوری هستند. تجربه ای که صلاحیت های ارتباطاتی را به چالش می کشد و فرصتی برای تصویر داوری های دیگران است.
نظرات همیشه محتوای مفیدی ندارند. در بسیاری از موارد تنها بیان کننده توجه وبگرد به وبلاگی دیگر و دعوتنامه ای برای حضور در وبلاگ دیگری محسوب میشود. این حداقل نیز حاوی ارزشهای انگیزشی در تقویت ارتباطات است و البته همه این فعالیتها به زبان شیرین فارسی هستند.
گاهی نظرات در حوزه ارتباطات انسانی از یادداشت اهمیت بیشتری برای وبلاگنویس دارد تا حدی که مسیر یادداشتهای بعدی وبلاگ را تعیین می کند.
● تعریف دیگر وبلاگ
درباره تعریف وبلاگ موارد دیگری نیز باید اضافه کرد تا به بخش گسترده تری از معنای وبلاگ احاطه پیدا کنیم. در وبلاگ فرد خود موضوع است. جذابیت از همینجا آغاز می شود. اکنون که فناوری اطلاعات با مظهر جهانی خود یعنی اینترنت ، مرزهای جغرافیایی و سیاسی را تا حدی برچیده ، فرصتی برای بیان آنچه نیاز به بیان آن داریم و شرایط مانع آن بوده به وجود آمده است. انسان گمشده در میان هیاهوی فناوری و اخبار سیاسی و اقتصادی فرصت بروز در عرصه های نوین اجتماعی را می یابد.
▪ نفوذ وبلاگ در فرهنگ و اندیشه مردم
اینترنت با وبلاگ به فرهنگ مردم روی خوش نشان داد و به صاحبان فرهنگ ، اندیشه و احساس فرصت حضور داد.
▪ سادگی وبلاگنویسی
سادگی وبلاگنویسی فرصت حضور غیرمتخصصان در محیط وب را فراهم کرد. تا پیش از آن سازمانها و موسسات و شرکتها و تشکل ها با هویت حقوقی در اینترنت جولان می دادند. نشریات الکترونیک راهی برای نویسندگان حرفه ای و نیمه حرفه ای باز کرد. با وبلاگ دروازه اینترنت بر روی همگان گشوده شد. هویت مجازی انسانی شکل گرفت. گرچه نخستین مسافران این کشتی نخبگان بودند ولی در اندک زمانی ابتکار فناوری اطلاعات و ارتباطات در هزاره سوم همه گیر شد و خود به مسیر و ابزار نخبه پروری بدل گردید.
▪ انتشار افکارتان در وبلاگ
شما با وبلاگ امکان انتشار هر آنچه میخواهید را دارید و از این حیث روزنامه نگارید و چون در باره خود و دیگران می نویسید متناسب با سوژه ها در قالب گروههای موضوعی متنوعی بازیابی میشوید ، تعلق پیدا می کنید و به شما تعلق پیدا می کنند. روند تحقق جامعه مجازی از میان همین تعلقات می گذردو نادیده گرفتن آن چون نادیده گرفتن شیرازه جامعه مجازی است.
▪ بدون هزینه وبلاگ بسازید
همراه با موج حضور در اینترنت بدون صرف هزینه ای صاحب سایت مستقل شدن به تنهایی جاذبه دارد. حتی شرکتها و سازمانهایی که امکان ایجاد سایت مستقل را دارند گاهی از وبلاگ استفاده می کنند.
سرعت ایجاد وبلاگ نسبت به سایتهای مستقل از مزیت های نسبی وبلاگ محسوب میشود. تنها با پر کردن چند فرم تحت وب می توانید شروع به نوشتن مطلب کنید.
▪ نقش برجسته وبلاگها
وبلاگ معمولا نسبت به سایت ماهیتی پویاتر دارد. تغییرات در آن سریعتر رخ میدهد. اهمیت نقش خبری در وبلاگ از همین سرعت عمل وبلاگنویسان آغاز میشود. زمانی که سجاد جهانگرد و دیگر وبلاگنویسان فعال به تغییر نام خلیج فارس توسط موسسه نشنال جئوگرافی اعتراض کردند و شاید حتی وقتی که پرشین بلاگ اعتراض بزرگ ایرانیان را به نمایندگی از وبلاگنویسان سامان میداد، کمتر کسی تصور میکرد که حدود ۹۰ هزار امضای شهروندان ایرانی تبار جهان مجازی می تواند در مدت کوتاهی موسسه مزبور را به عذرخواهی و عقب نشینی وادار کند.
▪ حضور جوانان و بزرگان قوم
حضور دانش آموزان ، هنرمندان ، دانشجویان ، پزشکان و مهندسان بر غنای وب فارسی افزوده است. اصولا نخبگان سرمایه اصلی تولید محتوای فارسی در اینترنت هستند و وبلاگ بزرگترین بستر تعامل است.
می پذیریم که ایده ها در وبلاگها معمولا از نظر شکل و محتوا چندان پرداخته نشده اند. بدون ویرایش عرضه می شوند و تازگی و خامی ویژه خود را دارند. انتقاد به وبلاگ از چنین زاویه ای آغاز میشود و عرصه های دیگر را می پیماید و بر غنا و موفقیت وبلاگها می افزاید.
▪ وبلاگ محدود به سرویسهای وبلاگ نیست
وبلاگها محدود به سایتهای تولید شده از سوی وبلاگ سرویس ها نمی شود. هر سایتی که موضوعش فرد مشخص و مسائل مرتبط با او باشد وبلاگ محسوب میشود. بسیارند سایتهایی که با هزینه سنگین اداره میشوند و اصرار به حقی دارند که وبلاگ خوانده شوند.
▪ وبلاگ نویسی تجربه ای مجازی
وبلاگ امکانی برای تجربه کردن اموری است که در دنیای واقعی هزینه های بی بازگشت دارد. سالهاست که شبیه سازی برای فنون هوانوردی را شاهدیم. خلبانان هزینه پرواز را نمیدهند و می آموزند که بطور مجازی چگونه پرواز کنند. زندگی مجازی نیز فرصتی برای تجربه با کمترین هزینه است.
▪ یکصد میلیون وبلاگ درجهان یکصد هزار وبلاگ در ایران
تعداد وبلاگها در جهان هر ۵ ماه دوبرابر میشود. در همین مدت حدود یکصدهزار وبلاگ جدید به بزرگترین سرویس وبلاگ فارسی(پرشین بلاگ) افزوده می شود. سخن از موفقیت وبلاگ و وبلاگ نویسی با ظهور یکصد میلیون وبلاگ طی ۵ سال نخستین هزاره سوم است. چشمان جهانیان بی دلیل خیره نشده است.
نخستین وبلاگنویسان گرافیستان و طراحات وب و برنامه نویسان بودند و هم اکنون این گروه همچنان در عرصه وبلاگ فعالند و بعضی کارکرد سابقه خود را رها کرده و به جمع خبرنگاران آماتور و حرفه ای جهان مجازی پیوسته اند. آخرین آمارها در ایران نشان از استقبال بی نظیر حدود یکصدهزار وبلاگ نویس فعال دارد جالب و غرور آفرین است
▪ وبلاگ نه دفترخاطرات نه شبنامه:
وبلاگ، دفتر خاطراتی که دیگر محرمانه نیست به دو دلیل : یکی اینکه میتوانی هویت خود را مخفی یا دور از دسترس قرار داد و دیگر اینکه مجال نوشتن از خود و آنچه به ما مربوط می شود بوجود آمده است. بعضی به همین جهات وبلاگها را با شبنامه ها مقایسه می کنند که تعبیری کوته بینانه و غیرواقعی است.
▪ مخفی بودن هویت نگارنده نه
مخفی بودن هویت نگارنده بخشی از جذابیت ارتباط اینترنتی است. البته در شرایط فعلی تمایل روز افزونی به اعلان هویت واقعی در میان وبلاگ نویسان شکل گرفته است. مسئولیت نوشته هایشان را می پذیرند و مسئولیت پذیری آنها نوید دنیایی هماهنگ تر با ارزشهای انسانی چون مردم سالاری است. با اینحال نمی شود انتظار داشت که وبلاگ نویسان به جذابیتهای مخفی نگاری بی اعتنا شوند.
خلافکاری بخشی از مخفی نگاران که موجب ضرر و زیان به منافع فردی یا عمومی است و با امکانات فنی موجود به سادگی قابل پیگیری و مقابله است.
▪ سیطره جوان و فرهنگ جوانی بر وبلاگ:
سیطره جوان و فرهنگ جوانی بر وبلاگ کاملا واضح است. جوان نخبه ایرانی در خانه مجازی خود به راحتی اظهار نظر و عقیده می کند.
وبلاگ بر خلاف رسانه های دیداری ، شنیداری و نوشتاری مصطلح هم دیداری است و شنیداری و هم نوشتاری و بیش از آن باید گفت دو طرفه نیز محسوب می شود. نگاهی به آمار نسبت یادداشتها و نظرات نشان میدهد که در مقابل حدود دو و نیم میلیون یادداشت بیش از ۸ میلیون نظر در پرشین بلاگ ابراز شده که ارزش تبادل نظر نزد وبلاگنویسان را می رساند.
وبلاگ بیش از چت فرصت لازم برای اندیشیدن و تعامل فکری را مهیا ساخت. اگر چت روم ها شهاب های آسمان مجازی باشند وبلاگ ها ستاره های نورانی آن هستند.
http://www.yazdit.mihanblog.com/More-۱۸۹.ASPX


همچنین مشاهده کنید