پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


مجید انتظامی


مجید انتظامی
مجید انتظامی هنرمند شایسته یی که برای بیش ۳۵ فیلم تاکنون موسیقی ساخته که با توجه به سن کم و خیلی جوان وی به تصدیق اهل فن ، این آهنگ ها از ارزشی والا برخور دارمی باشند، شاهد آن هم نوار های موجود و فیلم های آنان است .
وی در سال ۱۳۲۶ در خانواده ای هنر مند در تهران متولد و با راهنمایی های پدرش، همراه با دو برادر خود به تحصیل موسیقی پرداخت . تحصیلات موسیقی خویش را در کنسرواتور تهران آغاز کرد و پس از پایان این دوره برای ادامه تحصیل به کشور آلمان غربی رفت و در دانشگاه دولتی برلین نزد استادانی چون : (( کارل اشتاین )) و (( لو تار کخ )) به تحصیل ادامه داد .او به عنوان هنرمند تکنواز بر صنحه شهرهای برلین در آلمان غربی ، نانسی ، مارسی و لیون در فرانسه ظاهر شده است . او تا کنون جوایز متعددی را از جشنواره های داخلی دریافت کرده است.
دریافت چهار سیمرغ بلورین، یک دیپلم افتخار و یک تقدیر و نامزدی ۹ فیلم در دوره های مختلف جشنواره فیلم فجر از افتخارات او محسوب می شود.
مجید انتظامی در سال ۱۳۵۲ به دعوت ارکستر تهران به عنوان تکنواز به تهران دعوت شد و پس از اجرای موفقیت آمیز یک کنسرت بار دیگر به آلملن غربی بازگشت . در طول اقامتش در آلمان غربی به عنوان نوازنده با ارکستر سنفونیک برلین و ارکستر فیلارمونیک آلمان غربی همکاری داشت .
در سال ۱۳۵۳ به ایران بازگشت و به همکاری با ارکستر سنفونیک تهران پرداخت و به تدریس در دانشگاه تهران و هنرستان عالی موسیقی مشغول شد . مجید انتظامی در حال حاضر به عنوان هنرمند درجه یک در طبقه بندی مشاغل هنرمندان شناخته شد و در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کار اشتغال دارد .
ساخت موسیقی فیلم کوتاه را با فیلم کوتاه (( زال و سیمرغ )) ساخته اکبر صادقی شروع کرده و با فیلم (( سفر سنگ )) ساخته مسعود کیمیایی ، اولین فیلم بلند خود را شروع کرده ، او برای فیلم های :
(( آفتاب نشین ها )) ، (( پرونده )) ، (( تفنگ شکسته )) ، (( گرد و غبار )) ، (( سناتور )) ، (( در محاصره )) ، (( دبیرستان )) ، ((دزد و نویسنده )) ، (( آشیانه مهر )) ، (( خط قرمز )) ، (( سردار جنگل )) ، (( عقاب ها ))، (( ترن )) ، (( گذر گاه )) ، (( ماموریت )) ، (( پلاک )) ، (( کانی مانگا )) ، (( گودال )) ، (( گنبد نور )) ، (( هراس )) ، (( دست فروش )) ، (( زرد قناری )) ، (( بحران ))، (( راه سرخ شهادت )) ، (( مدرسه رجایی )) ، (( بای سیکل ران )) و ((سریال ۱۲ قسمتی گرگ ها )) . بای سیکل ران در هفتمین جشنواره سینمایی فیلم فجر به عنوان بهترین موسیقی متن فیلم برگزیده شده و جایزه سیمرغ بلورین را به خود اختصاص داد و نیز دو قطعه کرال برای ارکستر سنفونیک تهران نوشته به نام آزادی و سیمرغ که هر دو به اجرا در آمده است .
● جوایز (سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر):
▪ بای سیکل ران / جشنواره هفتم
▪ روز واقعه / جشنواره سیزدهم
▪ آژانس شیشه ای / جشنواره شانزدهم
▪ دیوانه از قفس پرید / جشنواره بیست و یکم
● جوایز (دیپلم افتخار جشنواره فیلم فجر):
▪ از کرخه تا راین / جشنواره یازدهم
▪ راز خنجر / جشنواره یازدهم
● تقدیر (جشنواره فیلم فجر):
▪ ناصرالدین شاه آکتور سینما / جشنواره دهم
● کاندیدا (جشنواره فیلم فجر):
▪ ترن / جشنواره ششم
▪ راه افتخار / جشنواره سیزدهم
▪ نون و گلدون / جشنواره چهاردهم
▪ اعتراض / جشنواره هجدهم
در ضمن مجید انتظامی از ششمین جشن خانه سینما هم تندیس بهترین موسیقی متن را برای فیلم نورا گرفت.
منبع : سایت سیمرغ


همچنین مشاهده کنید