سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


چگونه لکه ها را پاک کنیم


چگونه لکه ها را پاک کنیم
● لکه برها
در ایام تعطیلات به جهت مسافرت ها و پیک نیک های متعدد و همچنین رفت و آمدهای بسیار، بیش از هر موقع دیگر از سال، لوازم دکوراسیونی خانه و همچنین لباس ها به خصوص پوشاک بچه ها در معرض صدماتی از جمله لکه دار شدن در اثر ریختن مواد مختلفی مانند چای، چربی، آب میوه و غیره قرار می گیرند که البته آثار ایجاد شده بر روی لوازم و لباس های تمیز و نو بسیار ناخوشایند است.
اگر شما نیز با چنین مشکلی مواجه شده اید، پیش از هر اقدامی نیم نگاهی به نکات زیر بیندازید شاید به کارگیری آنها شما را در زدودن لکه موجود یاری دهد:
نکته ۱) کلیه موارد و راهکارهایی که در زیر اشاره می شود، برای لباس ها و پارچه های قابل شست وشو هستند. لکه بری از روی لباس های غیرقابل شست و شو، باید توسط افراد متخصص و مواد مناسب در خشکشویی ها انجام پذیرد.
نکته ۲) امروزه لکه برهای شیمیایی متعددی به بازار آمده اند که کاربرد آنها نه تنها بی تأثیر نیست بلکه به جهت در دسترس بودن و عدم نیاز به امکاناتی جهت شست و شو، از اهمیت ویژه ای برخوردار است ولی آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که برای استفاده از لکه بر چه از نوع شیمیایی و چه دست ساز خانگی، از قسمت پشت لکه باید اقدام شود. به این ترتیب از پخش شدن لکه جلوگیری به عمل می آید.
نکته ۳) هنگامی که پارچه دیگری را به محلول لکه بر آغشته کردید و می خواهید از آن برای زدودن لکه استفاده کنید، توجه داشته باشید که نحوه تمیز کردن باید با سیستم ضربه ای باشد و از مالش پارچه بر روی لکه خودداری شود.
نکته ۴) ضربات پارچه حاوی لکه بر را ابتدا از محدوده خارجی لکه شروع کنید و به داخل ادامه دهید.
نکته ۵) برای شست وشوی اغلب لکه های غیر چربی، کاربرد آب سرد نیاز است؛ آب گرم و به خصوص آب داغ لکه را پایدار می کند. البته روش استفاده و نوع لکه نیز تعیین کننده است.
لکه بر دست ساز (خانگی): از محلول آب و الکل صنعتی به نسبت دو به یک برای از بین بردن پاره ای از لکه ها می توان استفاده کرد.
▪ لکه شمع، مداد شمعی و مدادهای چرب آرایشی:
برای این منظور کافی است ابتدا باقی مانده ماده ایجاد کننده را با جسمی نوک تیز به آرامی بردارید. سپس دو تکه دستمال توالت یا کاغذ قهوه ای (مورد استفاده در خشکشویی ها) در دو طرف لکه قرار دهید. سپس اتوی گرم را بر روی یکی از کاغذها در محل لکه فشار دهید. به این ترتیب، چربی موجود در لکه آب می شود و جذب دستمال یا کاغذهای طرفین می شود.
ولی در مورد موکت و فرش پس از برداشتن پارافین سفت شده از روی سطح، تنها یک کاغذ بر روی سطح لکه قرار دهید و اتو بکشید.
▪ لکه گل و لای بر روی لباس: کافی است یک عدد سیب زمینی را با چاقو به دو نیم کنید و بر روی لکه بمالید، سپس لباس را در آب سرد بخیسانید و طبق معمول با مواد شوینده شست و شو دهید. در صورتی که لکه همچنان پایدار ماند، دستمال را به الکل آغشته کنید و بر روی لکه بمالید.
▪ لکه آب میوه: مقداری نمک بر روی لکه بریزید و سپس آن را در آب سرد مدتی خیس کنید. پس از آن با آب گرم و مواد شوینده شیمیایی بشویید.
▪ لکه روژ لب: شما می توانید با مالیدن خمیر دندان بر روی این نوع لکه و سپس شست و شو، آن را به طور کامل از بین ببرید. البته پاشیدن اسپری مو نیز برای از بین بردن چنین لکه هایی (پیش از شست وشو) بسیار مفید است. راهکار دیگر برای این منظور استفاده از الکل است.
▪ لکه چای و قهوه: به محض ریخته شدن یکی از این مواد بر روی لباس، آن را با آب سرد و مواد شوینده شست و شو دهید.
اگر امکان شست وشوی سریع آن وجود نداشت، مقداری نمک بر روی سطح لکه بریزید و مدتی صبر کنید تا نمک آن را به خود جذب کند. سپس در صورت فراهم شدن شرایط شست وشو، آن را به روش معمول با آب گرم و مواد شوینده بشویید.
راهکار دیگر این است که سطح لکه را با اسپری مخصوص مو بپوشانید، سپس یک قطعه صابون بر روی سطح لکه بمالید و بعد آن را در آب سرد خیس کنید و بشویید.
▪ لکه سس گوجه فرنگی: ابتدا روی سطح لکه را با روش ضربه ای به وسیله پارچه ای دیگر به الکل آغشته کنید، سپس در آب سرد و مواد شوینده بشویید. اگر لکه روی سطح فرش یا موکت ایجاد شده باشد، ابتدا مقداری فوم ریش تراشی بر روی لکه بریزید و سطح آن را با اسفنج آنقدر مالش دهید تا پاک شود. سپس دستمال دیگری را کمی مرطوب کنید و بر روی لکه بکشید و صبر کنید تا خشک شود.
▪ لکه چربی بر روی لباس: ابتدا با دستمال کاغذی توالت ضرباتی آرام به سطح لکه بزنید و باقیمانده چربی را به دستمال منتقل کنید. برای لباس های رنگ روشن و قابل شست وشو با ماشین، می توانید در صورت امکان آنها را در ماشین لباسشویی و درجه حرارت بالا شست وشو دهید ولی در غیر این صورت یا لکه زدایی را به خشکشویی بسپرید یا با دست شست وشو دهید.
نکته: برای جذب لکه های چربی و حتی لکه های حاصل از ریختن نوشابه، آب میوه و مانند اینها بر روی لوازم دکوراسیونی مانند مبلمان یا فرش، بهترین کار ریختن قشر نازکی از نمک یا پودر تالک (پودر بچه) و رها کردن لکه برای مدت نیم ساعت تا یک ساعت است. پس از طی این مدت با جارو برقی پودرها را جمع کنید و سپس با شامپو فرش یا کف حاصل از کمی مایع ظرفشویی و آب شست وشو دهید. البته مرحله فوق را می توانید چند بار تکرار کنید.
● شستشو ، نظافت ، لکه گیری
▪ یک نکته در مورد استفاده از مواد پاک کننده:
اگر برای لکه گیری از مواد پاک کننده استفاده می کنید ، در نظر داشته باشید که حتماً از آب سرد استفاده کنید. زیرا آب گرم باعث می شود که لکه ها دیرتر از بین بروند . در صورتی که آب سرد، لکه ها را بهتر و سریعتر از بین می برد.
▪ از بین بردن لکه شمع بر روی کاغذ دیواری:
اگر شمع بر روی کاغذ دیواری چکید و کاغذ دیواری غیرقابل شستشو است ، اول شمع را با کارد از روی دیوار جدا کنید . سپس با یک مداد پاک کن آن را خوب تمیز کنید.
▪ لکه شمع روی وسایل چوبی:
مورد بعدی چکیدن شمع روی وسایل چوبی جلا دار است. در چنین حالتی شمع را نباید تراشید یا سمباده کشید . کافی است قسمت لک شده را به آرامی با آب گرم بشویید و فوراً با پنبه پاک کنید.
لکه شمع بر روی تابلوهای نقاشی:
در این صورت با تیغه کارد شمع را پاک کنید، و بعد با آب نیم گرم و صابون و اسفنج و آن را بشویید و پاک کنید . سپس یک پارچه نخی را به ملایمت روی قسمت شسته شده بکشید، اثری از لکه باقی نمی ماند.
▪ لکه شمع بر روی موزاییک:
ابتدا کمی سرکه گرم روی لکه بریزید و بعد آن را با صابون و آب نیم گرم بشویید و فوراً خشک کنید.
▪ لکه شمع بر روی پارچه:
برای از بین بردن لکه شمع در دو طرف پارچه، کاغذ خشک کن قرار داده و روی آن اتوی داغ بگذارید . شمع به کاغذ خشک کن می چسبد و لکه را از بین می رود.
پاک کردن لکه سوختگی سطحی توسط قند:
زمانی که لباس شما بر اثر سوختگی سطحی یا سیگار زرد شده ، زیاد نگران نباشید . با قند بر روی لکه زرد رنگ بکشید و آنقدر این کار را انجام دهید تا لکه از بین برود.
▪ تمیز کردن اثر سوختگی اتو:
اگر لباس شما بر اثر گرمای زیاد اتو، زرد رنگ شد، می توانید یک پیاز را دو نیم کرده و روی پارچه کتانی بمالید. لکه های زرد رنگ بر طرف خواهند شد. بعد آن را چند دقیقه داخل آب سرد خیس کنید و بشویید.
▪ لکه سفیده تخم مرغ:
لکه سفیده تخم مرغ را هرگز با آب گرم نشویید، زیرا لکه ثابت می ماند . بلکه برای از بین بردن آن، محل لکه را با آب سرد ، کاملاً بشویید.
▪ لکه بر روی سفره:
اگر سفره شما بر اثر چربی لک گرفته است و با شستن هم از بین نمی رود، می توانید سفره را بعد از شستن به مدت یک روز در آفتاب روی بند لباس پهن کنید . با اینکار نور خورشید لکه های سفره را از بین می برد.
▪ لکه واکس کفش:
اگر بر اثر بی احتیاطی مقداری واکس روی فرش یا لباستان مالید ، می توانید ابتدا پنبه ای را خیس کنید و روی آن بکشید. سپس روی پنبه مقدای مایع ظرفشویی بریزید و بر روی لکه بکشید . بعد از این کار پنبه را آغشته به آب خالص کنید و دوباره روی لکه بکشید تا لکه کاملاً از بین برود. اگر با این کار لکه از بین نرفت ، مقداری الکل بر روی دستمال ریخته و بر روی لکه بکشید، تا کاملاً تمیز شود. اگر لباس قابل شستشو باشد، بعد از زدودن لکه، لباس را با پودر لباسشویی و آب نیم گرم کاملاً بشویید.
▪ جوهر سیاه:
برای از بین بردن جوهر سیاه بر روی فرش ، مقداری ماست روی محل لکه ریخته و با قاشق ماست را جمع کنید. چند مرتبه این کار را تکرار کنید، لکه کاملاً از بین می رود.
▪ لکه چای:
برای از بین بردن لکه چای، فوراً پارچه خیس را روی لکه بکشید. اگر پاک نشد، پارچه را آغشته به آب و پودر لباسشویی کنید بر روی لکه بکشید فوراً تمیز می شود.
▪ لکه قیر:
برای از بین بردن لکه قیر ، بهترین روش به کار بردن بنزین است . محل لکه را با بنزین بشویید، سریع تمیز می شود .
▪ لکه آدامس:
برای از بین بردن آدامس از شیره درخت کاج و یا روغن نباتی استفاده کنید و بعد از آن لباس را کاملاً بشویید. روش دیگر برای از بین بردن لکه آدامس از روی لباس این است که یک تکه یخ برداشته و چند مرتبه بر روی آدامس بکشید تا از روی لباس جدا شود . اگر آدامس از پارچه جدا نشد می توانید از بنزین استفاده کنید.
▪ لکه خون:
محل لکه را زیر آب سرد قرار داده و آب سرد را با فشار روی لکه بریزید. لکه از بین می رود. اگر لکه پاک نشد ، می توانید بعد از شستن با آب سرد، روی لکه را نشاسته ذرت مالیده و در آفتاب قرار دهید . بعد از خشک شدن نشاسته، لباس را بشویید لکه از بین می رود.
▪ لکه های روی گلدان:
می توانید بعد از شستشوی اولیه ، مقداری سرکه غلیظ و نمک فراوان داخل گلدان ریخته و بگذارید چند ساعت بماند، بدین صورت جرم ها در محلول حل شده و گلدان تمیز می شود.
▪ لکه خودکار:
برای از بین بردن لکه خودکار می توانید اسفنجی را آغشته به شیر کنید و به محل لکه بمالید، لکه به راحتی از بین می رود.
▪ لکه چسب:
یک تکه پارچه را آغشته به سرکه کرده و روی چسب بگذارید. چسب، سفتی خود را از دست داده و از لباس جدا می شود.
▪ لکه روغن:
برای پاک شدن لکه روغن می توانید لباس را با پودر ماشین لباسشویی بشویید . لکه فوراً از بین می رود.
▪ لکه گیری ظروف چینی:
ظروف چینی از جمله( استکان، نعلبکی، لیوان و غیره) را داخل ظرفی بریزید . سپس آب سرد و مقداری پودر لباسشویی روی آن بریزید و روی اجاق بگذارید تا چند دقیقه بجوشد تمام لکه ها از بین می رود.
▪ لکه زنگ زدگی بر روی لباس:
یک لیمو ترش را دو نیمه کرده و یک نیمه آن را آغشته به نمک کرده ، بر روی لکه بمالید. پس از پاک شدن لکه، لباس را با آب بشویید.
▪ لکه گیری شیشه ها:
اغلب خانم ها زمانی که شیشه پاک می کنند ، می بینند که بر روی شیشه لک افتاده است و دائم دو طرف شیشه را پاک می کنند. برای راحتی کار می توانید از این روش استفاده کنید: یک طرف شیشه را به طوری عمودی پاک و طرف دیگر شیشه را به طور افقی پاک کنید، با این روش خیلی راحت متوجه می شوید، که لکه کدام طرف شیشه است.
▪ کندن آدامس از مو:
بچه ها گاه با آدامس خود بازی می کنند و آن را به جاهای مختلف می چسبانند ! اگر آدامس به موی کودک شما چسبید، می توانید برای کندن آن از دو روش زیر کمک بگیرید:
ـ روش اول: یک تکه یخ را چند بار روی آدامس بکشید تا سفت شود سپس آدامس را از مو جدا کنید.
ـ روش دوم: کمی کرم مرطوب کننده به همان قسمت مو بکشید ، سپس با یک دستمال خشک، مو را چند بار پائین بکشید آدامس از آن جدا خواهد شد.
منبع : سایت سیمرغ


همچنین مشاهده کنید