شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

پاکستان: غرب برسر دوراهی


پاکستان: غرب برسر دوراهی
اعلام وضعیت فوق العاده در پاکستان توسط پرویز مشرف ، رئیس جمهور این کشور مایه سرافکندگی دولت های آمریکا و بریتانیا است که از او خواسته بودند این اقدام را انجام ندهد.
دولت های آمریکا و بریتانیا این اقدام را محکوم کرده اند. اما پرسش این است: آیا آنها مجبور خواهند بود که با این مساله کنار بیایند.
امید آنها به ایجاد ائتلافی بین پرویز مشرف، رئیس جمهور و بی نظیر بوتو، نخست وزیر سابق پاکستان و برگزاری انتخابات پارلمان در ماه ژانویه از بین رفته است.
آنها با وضع دشواری روبروبوده و بر سر یک دوراهی هستند. آنها نمی دانند در حالی که اقدامات مشرف را محکوم می کنند، تا چه مرحله ای می توانند با او همکاری کنند.
بیانیه های کاندولیزا رایس و دیوید میلیبند، وزیران خارجه آمریکا و بریتانیا، حاوی اعلام قطع روابط با حکومت پرویز مشرف نبود.
در عوض آنها از او خواستند به مسیری بازگردد، که او قاطعانه از آن مسیر خارج شده است.
کاندولیزا رایس گفت: بازگشت بی درنگ به مسیر قانون اساسی و تایید برگزاری انتخابات برای تشکیل پارلمان جدید به نفع پاکستان و مردم پاکستان است.
دیوید میلیبند هم جمله مشابهی به کار برد: لازم است که حکومت بر اساس قانون اساسی رفتار کند و به تعهد خود به برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه بر اساس برنامه ای که پرویز مشرف در گفتگوی روز اول نوامبر خود با نخست وزیر بار دیگر بر آن تاکید کرده بود، پایبند بماند.
میلیبند یک ابتکارسیاسی هم به کار برد و از شهروندان و ساکنان بریتانیا که با پاکستان ارتباط هایی دارند خواست از این روابط خود برای افزایش فشار به حکومت استفاده کنند.
شدیدترین بیانیه را کاخ سفید صادر کرد. یک سخنگوی کاخ سفید از ژنرال مشرف خواست فورا از مقام ریاست ارتش کناره گیری کرده و به تعهدش برای برگزاری انتخابات آزاد در ماه ژانویه عمل کند.
با این حال، دولت های آمریکا و بریتانیا در میان مدت ناگزیرند کماکان به ژنرال مشرف اتکا کنند. هم در جنگ با طالبان در مرز افغانستان و پاکستان و هم در جنگ با القاعده، که نفوذش در مناطق مرزی پاکستان بسیار زیاد است.
در واقع یکی از عواملی که دولت های غربی را در بحران کنونی نگران می کند، ضعف مشکوک برخی از عناصر ارتش پاکستان است. این مساله به این دلیل نگران کننده است زیرا نیروهای ارتش پاکستان معمولا با انضباط هستند. اخیرا ۳۰۰ سرباز ارتش در منطقه قبایلی وزیرستان جنوبی خودرا به شورشیان افراطی تسلیم کرده بودند.
واشنگتن و لندن، همزمان با محکوم کردن ژنرال مشرف به دلیل اعلام وضعیت فوق العاده، شاید امیدوارند که یکی از نتایج این وضعیت، قدرتمندتر شدن ارتش پاکستان در درگیری ها با افراطیون باشد. درگیری هایی که برای غرب از هر چیز دیگر مهم تر است.
آمریکا به هیچ وجه نمی تواند منزوی کردن ارتش پاکستان را در دستور کار خود قرار دهد.
روابط عمومی پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا گفت ، اعلام وضعیت فوق العاده هیچ تاثیر فوری بر همکاری های نظامی آمریکا و پاکستان ندارد.
البته در کل این اقدام مشرف دستکم باعث تضعیف « استراتژی رو به جلو آزادی » است که جرج بوش در نوامبر ۲۰۰۳ آن را اعلام کرده بود.
نقش پاکستان در این استراتژی این بود که به تدریج به مسیر دموکراتیک بازگردد و نشان دهد که این پاسخ مردم پاکستان به افراط گرایی است.
بی نظیر بوتو می گوید، به عقیده او اعلام وضعیت اضطراری انتخابات را دستکم یک تا دو سال عقب می اندازد.
او گفت: من شدیدا احساس می کنم که آینده پاکستان به عنوان یک دولت میانه رو در خطر است.
منبع: BBC
منبع : روزنامه جام‌جم


همچنین مشاهده کنید