چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

سرماخوردگی، آنفولانزا یا آلرژی ؟


سرماخوردگی، آنفولانزا یا آلرژی ؟
دانستن تفاوتهای اساسی بین سرماخوردگی ، آنفولانزا ، و آلرژی امری مهم برای مقابله با اینگونه بیماریها می باشد . بر خلاف باور بسیاری از مردم ، هوای سرد تاثیری بر سرما خوردگی ندارد یا اگر هم دارد بسیار اندک است. حقیقت آن است که در طول فصل های سرد مردم اغلب اوقات خود را در محیط های سرپوشیده و بسته می گذرانند.
در نتیجه شانس و فرصت پخش شدن ویروس به طریق تماس نزدیک از فردی به فرد دیگر افزایش می یابد. بطور کلی ویروس سرما خوردگی از دو طریق انتقال می یابد. اول از طریق تنفس و استنشاق ترشحات عفونی عطسه و سرفه پخش شده در هوا، دوم از طریق لمس اشیاء آلوده به ویروس (مانند کتاب , دستگیره در و دست دادن با افراد بیمار) و لمس متقابل صورت. هوای سرد رطوبت را کاهش می دهد از این رو باعث خشک شدن مجرای بینی می شود و بدین وسیله شرایط برای واگیر کردن ویروس آماده می شود .
ترشحات معمول و طبیعی بینی و گلو یکی از اولین خطوط دفاعی بدن در مقابل ویروس های سرماخوردگی هستند، به علاوه بسیاری از ویروس های سرماخوردگی با کاهش رطوبت دوام بیشتری پیدا می کنند ....
تشخیص سرماخوردگی و آنفولانزا از یکدیگر بسیار مهم است خصوصا در مورد بچه ها و افراد مسنی که سیستم دفاعی بدنشان دچار اختلا ل و اشکال است و به بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا مبتلا شده اند .
چرا که بیماری سرماخوردگی به آسانی قابل درمان است و در بدترین حالت امکان دارد به عفونت ثانویه باکتریایی منجر شود که آن هم به وسیله مصرف آنتی بیوتیک قابل درمان است .ولی آنفولانزا یکی از بیماریهای خطرناکی است که می تواند به مرگ منجر شود به طوری که آمار نشان می دهد که آنفولانزا سالانه تنها در آمریکا جان ۲۰۰۰۰ نفر را می گیرد .
سرما خوردگی و آنفولانزا هر دو نشانه های مشترکی دارند ،اما معمولا می توان آنها را از هم تمیز داد . بطور کلی نشانه های سرماخوردگی مرحله به مرحله در طی چند روز بعد از شروع عفونت بروز پیدا می کنند .سرماخوردگی معمولا با گلو درد همراه با عطسه ،آبریزش بینی یا گرفتگی بینی شروع می شود .تب، یک علامت معمولی برای یک سرماخوردگی ساده نمی باشد و زمانی که تب وجود دارد معمولا بیانگر وجود عفونت باکتری یایی می باشد .
همچنین معمولا سر درد شدید و دردهای شدید عضلانی رابطه مستقیمی با بیماری سرماخوردگی ندارند و علائم خستگی و ضعف نیز خفیف می باشد . نشانه های آنفولانزا از قبیل سر درد سرفه های خشک ،لرز و دردعمومی در تمام بدن معمولا به طور ناگهانی ظاهر می شوند همچنین تب بالا (۱۰۲-۱۰۴F) به صورت سه تا چهار روز یکی از مهمترین نشانه های آنفولانزا هست .
گرفتن بینی, عطسه وگلو درد از نشانه های بارزآنفولانزا نمی باشد . این علائم اگر وجود داشته باشد معمولأ در مراحل آخر بیماری بروز می نماید . همچنین تمیز دادن بین سرماخوردگی و آلرژی دارای اهمیت بسیاری است . نشانه های سرماخوردگی و آلرژی می تواند مشابه باشد . اما یک سری از نشانه ها و علامتهای بخصوصی وجود دارند که می توان آن دو را از هم متمایز کرد . در حقیقت هم آلرژی و هم سرماخوردگی دارای نشانه هایی از قبیل : گرفتگی بینی ، عطسه ، آبریزش بینی ، آبریزش چشم و گاهی سردرد می باشد .
اما علائم سرماخوردگی یکی یکی ظاهر می شود ابتدا عطسه ، آبریزش بینی ، آبریزش چشم و به دنبال آن گرفتگی بینی ، اما در آلرژی تمام علائم با هم و در یک زمان ظاهر می شوند . عطسه های پیاپی و پشت سر هم معمولأ نشانگر وجود آلرژی است در صورتی که تک عطسه معمولا نشانگر سرماخوردگی است . به علاوه در سرماخوردگی ترشحات بینی زرد رنگ می باشد در صورتی که در آلرژی ترشحات بینی بیرنگ و رقیق می باشد .
یکی دیگر از تفاوت های آلرژی و سرماخوردگی این است که طول مدت وجود علائم سرماخوردگی می تواند ۷ تا ۱۰ روز ادامه داشته باشد ، درحالیکه نشانه های آلرژی در مدت بسیار کوتاه تری پایان می یابد . تا کنون بیش از ۲۰۰ نوع مختلف ویروس سرماخوردگی شناخته شده است. ویروسRhino _ Corona Influenza Para جزء رایج ترین ویروس ها می باشد .
قسمت بالایی بینی به علت داشتن دمای مناسب( ۹۱ درجه فارن هایت) یکی از مناسب ترین مکانها برای رشد این ویروس هاست . برخی از انواع ویروس های آنفولانزا و سرماخوردگی قابلیت جهش و تغییر نوع به ویروسی دیگر را دارند این امر دانشمندان را برای پیدا کردن واکسن های مؤثر به دردسر انداخته است . به طور کلی زنان بیشتر از مردان دچار سرماخوردگی می شوند . اما بسیاری از مردم بر این باورند که این امر به دلیل ضعف جسمانی و یا ضعف سیستم دفاعی بدن زنان می باشد .
اما دلیل اصلی آن این است که زنان در ارتباط بیشتری با بچه ها هستند و همچنین بچه ها بیشترین آمارسرماخوردگی را دارند. اصولأ این امر به دلیل ضعف ساختار سیستم دفاعی بچه ها یا مقاومت کم آنها در مقابل عفونت ها و همچنین به دلیل تماس زیاد با بچه های دیگر در مدرسه و مکانهای دیگر می باشد . معمولأ از روز دوم تا چهارم سرماخوردگی شمارش ویروس ها در ترشحات بینی به حد زیادی می رسد . ازاین زمان است که شخص بیشترین شانس انتقال بیماری را به افراد دیگر دارد .
آسپیرین توسط بیشتر مردم برای کاهش علائم و نشانه های سرماخوردگی مصرف می شوند . اما تحقیقات نشان داده است که آسپرین تعداد و یا شمارش ویروس های سرماخوردگی در ترشحات بینی را افزایش می دهد و در نتیجه شانس سرایت بیماری را ازشخصی به شخص دیگر افزایش میدهد.
بنابر نظر سازمان ملی تحقیقاتی آلرژی و بیماریهای واگیر آمریکا ـ انجمن متخصصین اطفال آمریکا توصیه می کنند که نباید به بچه ها و نوجوانان آسپیرین و یا هر داروی دیگری که حاوی آسپیرین است جهت درمان بیماریهای ویروسی خصوصأ برای آبله مرغان و آنفولانزا تجویز شود .
نتیجه چندین تحقیقات پزشکی حاکی از این است که استفاده از آسپیرین برای درمان بیماریهای ویروسی و سرماخوردگی در کودکان می تواند باعث بیماریreye شود .این بیماری می تواند باعث زیانهای غیر قابل جبران به مغز و کبد شود و در مواقعی حتی می تواند باعث مرگ اطفال شود . همچنین قابل توصیه است که استفاده از داروهای ضد درد مانند استامینوفن در مراحل اول سرماخوردگی می تواند باعث اختلال در سیستم طبیعی و دفاعی بدن شود و در نتیجه سیستم دفاعی بدن را در مقابل ویروس های سرماخوردگی ضعیف نماید و باعث طولانی تر شدن دورهٔ بیماری شود .
هیچ درمان خاصی برای درمان سرماخوردگی یا آنفولانزا وجود ندارد و تنها گذشت دورهٔ بیماری و کارایی سیستم دفاعی بدن بهترین راه حل و درمان است , اگرچه تعداد زیادی از افراد با دیدن علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا شروع به خوردن آنتی بیوتیک می کـــنند . این آنتی بیوتیک ها معمولأ از نسخه های قبلی باقی مانده است و یا اینکه از دوستان یا آشنایان می گیرند و یا با قیمتهای پایین از بازار آزاد می خــــرند ،که این گروه را معمولا افراد بی بضاعت و افراد بدون پوشش بیمه ای تشکیل می دهند. آنتی بیوتیک ها برای عفونتهای باکتریایی استفاده می شوند ، در حالیکه سرماخوردگی عامل ویروسی دارد و آنتی بیوتیک نمی تواند ویروس را متوقف کند .
مصرف خودسرانه و بدون مشورت پزشک باعث بوجود آمدن نوعهای جهشی جدیدی از باکتری ها می شود که نسبت به آنتی بیوتیک مقاومت دارند و این امر برای پزشکان مشکلات بسیاری بوجود آورده است . بسیاری از مردم بر این باورند که مصرف زیاد ویتامینC باعث جلوگیری از سرماخوردگی می شود و یا نشانه های سرماخوردگی را کاهش می دهد .
اما هنوز دلیل قانع کننده علمی برای این موضوع پیدا نشده است . البته در این مطلب شکی نیست که ویتامینC یک ویتامین اساسی است و باعث افزایش سلامتی می شود و امکان دارد که باعث کاهش دورهٔ سرماخوردگی شود اما در درمان و جلوگیری از سرماخوردگی تأثیر بسزایی ندارد . در حقیقت مصرف یک دوره زیاد ویتامینC برای مدت زمانی طولانی می تواند مضر باشد و می تواند باعث اسهال و کاهش آب بدن در بزرگسالان و بچه ها شود و باعث نتایج گمراه کننده و اشتباه در آزمایشات خون و ادرار شود. مدارک علمی وجود دارند که قرص های مکیدنی روی (Zinc ) می تواند دوره سرماخوردگی را کاهش دهد .
تحقیقات پزشکی نشان داده است اگر قرصهای مکیدنی روی در طول ۲۴ ساعت اول بروز علائم سرماخوردگی مصرف شود می تواند دورهٔ سرماخوردگی را بطور قابل توجهی کاهش دهد . محققان بر این باورند که روی از ارتباط ویروس های سرماخوردگی و سلول های بدن جلوگیری می کند . اما استفاده از قرصهای روی از ایجاد سرماخوردگی و یا آنفولانزا جلوگیری نخواهد کرد و اگر این قرصها برای مدت طولانی استفاده شود می تواند سیستم دفاعی بدن را ضعیف نماید و باعث افزایش کلسترول خون شود . از آنجایی که درمان خاصی برای سرماخوردگی و آنفولانزا وجود ندارد جلوگیری بهترین سلاح برای این عوامل ویروسی است .
شستن دستها و لمس نکردن صورت راه هایی ساده اما مؤثر برای جلوگیری از سرماخوردگی هستند. یکی از عادت های اشتباهی که مردم دارند این است که در هنگام سرماخوردگی یا آنفولانزا دستمالی را که برای عطسه یا سرفه استفاده کرده اند در جیب یا دست خود نگه می دارند و مجددأ آن را مورد استفاده قرار می دهند این یک راه بسیار ساده ای است که عوامل بیماری دوباره به بدن انتقال یابند و بتوانند باعث تشدید بیماری شوند .
بیماران می باید دستمال مورد استفاده را فوراً پس از یکبار مصرف دور بیندازند . یک اشتباه معمول دیگر آن است که با فشار, بینی خود را در یک دستمال تمیز می کنند .
فشار هوا باعث می شود که مقداری از ترشحات بینی که حاوی ویروسها و یا میکروبها هستند را به سینوس های زیر چشم انتقال دهد و باعث عفونت سینوسی شود. از آنجایی که مراقبت و درمان پزشکی خاصی برای سرماخوردگی و آنفولانزا وجود ندارد بهترین راه درمان استراحت و نوشیدن مایعات به مقدار زیاد است .
بسیاری از مردم سلامت خود را از آنفولانزا در طول چند روز بدست می آورند در صورتیکه سرماخوردگی ممکن است به مدت یک یا دو هفته بطول انجامد . اگر نشانه های بیماری بدتر شوند و یا برای مدت طولانی ادامه یابند و یا علائمی مانند تنگی نفس ، درد در قسمت قفسه سینه ، تب ، استفراغ، احساس درد زیاد در هنگام بلعیدن ، سرفه مداوم ، گرفتگی بینی و سردرد ظاهر شوند، مراجعه به پزشک تصمیم خوب و بجایی خواهد بود .
http://tebb.blogfa.com


همچنین مشاهده کنید