جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

جنگ رسانه ای صهیونیست ها علیه حماس


جنگ رسانه ای صهیونیست ها علیه حماس
با وجود تلاش های فراوانی که صهیونیسم جهانی برای محاصره رسانه ای جنبش مقاومت اسلامی «حماس» صورت می دهد؛ با این حال حماس توانسته است در رسانه های آمریکایی ها نفوذ کند و از شبکه های تلویزیونی این کشور به عنوان یک تریبون تبلیغاتی برای انتشار پیام و افکار خود استفاده کند.
به اعتقاد صهیونیست ها، تجلی نفوذ رسانه ای حماس در آمریکا را می توان در شمار فراوان آمریکایی هایی جست وجو کرد که از دولت شان می خواهند تا دولت مشروع فلسطین را به رسمیت بشناسد و به جای تحریم، مبارزه و قطع رابطه با این جنبش برای تاثیر گذاردن بر برنامه هایش تلاش کند. در میان جماعتی که خواستار رابطه با حماس هستند، شمار زیادی روزنامه نگار و چهره دانشگاهی دیده می شوند که به اینها باید نهادهای اسلامی آمریکا را نیز اضافه کرد که صهیونیست ها به نام گروه های فشار اسلامی از آن یاد می کنند و از آن جمله می توان به شورای روابط اسلامی آمریکا اشاره کرد.
چیزی که باعث افزایش دغدغه صهیونیست ها شده، آن است که ده ها روزنامه نگار و چهره برجسته دانشگاهی فریاد مخالفت با سیاست های قانون شکنانه ایالات متحده علیه دولت مشروع فلسطین را سر داده و از این مسئله که مواضع اشتباه دولت آمریکا در قبال جنبش حماس به تداوم حالت بی ثباتی در منطقه خاورمیانه بینجامد، ابراز نگرانی کردند که از جمله این افراد می توان به «سارا روی» اشاره کرد.
خانم «سارا روی» که یکی از پژوهشگران برجسته مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه هاروارد آمریکا است، با همکاری ریچارد نورتون، استاد رشته روابط بین الملل دانشگاه بوستون مقاله ای را با عنوان «آری! می توان با حماس کارکرد» نگاشته است و در آن از دولت آمریکا خواسته است تا حماس را به رسمیت بشناسد و برخوردی مثبت با این جنبش داشته باشد.
«سارا روی» در ادامه با اشاره به مسئله همکاری آمریکا با دولت غیرقانونی فیاض، در اینکه واشنگتن بتواند با تکیه بر دولت مذکور راه حلی را برای مسئله فلسطین بیابد، ابراز تردید کرد و گفت: «کابینه فیاض برای بقای خود نیاز دارد یک نظام استبدادی را اعمال کند.»
وی در بخشی دیگر از مقاله خود خاطر نشان ساخت که پیروزی انتخاباتی و نظامی حماس در فلسطین دلیلی بر شکست جنبش فتح است.
در کنار «ساراروی» و ریچارد نورتون، شمار زیادی از استادان و پژوهشگران دانشگاه های آمریکا هستند که بر ضرورت گفت وگو با حماس تاکید دارند و اشغالگران صهیونیست را مسئول رنج ها و محنت های ملت فلسطین و افزایش مشکلات داخلی این ملت می دانند که از جمله آنها می توان به «شبلی تلحمی»، استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه مریلند و استاد «رشید الخالدی» استاد دانشگاه کلمبیا اشاره کرد.
صهیونیست ها تلاش بسیاری را برای خاموش کردن صداها و فریادهایی که در محکومیت رژیم اشغالگر قدس سر داده می شود، صورت می دهند تا اینکه مبادا این مسئله باعث شود تا ملت آمریکا مواضعی را در مخالفت با سیاست های کاخ سفید در قبال ملت فلسطین اتخاذ کرده و رژیم صهیونیستی را به خاطر اقدامات وحشیانه اش علیه ملت ما محکوم کنند.
اشغالگران قدس برای خاموش کردن فریادهای حمایت از ملت فلسطین یک دیوار رسانه ای را در مقابل حماس درست کرده اند تا اینکه مبادا موج اندیشه و تفکرش به آمریکایی ها برسد و از سوی دیگر نیز برای مخدوش کردن چهره حماس در نظر غربی ها می کوشند و دولت حماس را به همگونی با نظام طالبان، همکاری با القاعده و انجام اقدامات تروریستی محکوم می کنند.
واقعیت این است که حماس یک سیستم عظیم رسانه ای در اختیار ندارد که با تکیه بر آن بتواند با بوق های تبلیغاتی صهیونیسم و بنگاه های دروغ پراکنی داخلی که مورد حمایت آمریکا و غرب هستند، مقابله کند. تنها چیزی که حماس در اختیار دارد یک شبکه تازه تاسیس ماهواره ای، یک ایستگاه رادیویی محلی، چند روزنامه و شماری پایگاه اینترنتی است؛ ولی در مقابل رژیم اشغالگر قدس، ایالات متحده آمریکا و اقمار غربی اش حمله تبلیغاتی و رسانه ای که فتح علیه حماس آغاز کرده است، را حمایت می کنند و بودجه های هنگفتی را نیز به این امر اختصاص می دهند.
با وجود محدودیت رسانه هایی که حماس در اختیار دارد، صهیونیست ها از تمامی تلاش های شیطانی خود برای تحریک غربی ها جهت محاصره رسانه ای این جنبش استفاده می کنند و حماس را متهم می کنند که رسانه ها را برای برانگیختن حس کینه و نفرت افراد نسبت به یهود و غرب، جمع آوری کمک های مالی، برقراری ارتباطات بین المللی، گسترش دایره نفوذ خود و جلب حمایت جهانی با استفاده از تبلیغات گسترده، اتاق های چت و باشگاه های اینترنتی به کار می گیرد.
صهیونیست ها برای تنگ تر کردن هرچه بیشتر حلقه محاصره رسانه ای بر حماس، از قانون آمریکایی «میهن پرستی» برای اعمال فشار بر شرکت های خدمات اینترنتی آمریکایی و کانادایی استفاده می کنند تا آنها را از میزبانی پایگاه های اینترنتی حامی جنبش حماس بازدارند. ضمنا اشغالگران قدس همچنین از این قانون برای اعمال فشار بر شبکه های تلویزیونی و مطبوعات آمریکا نیز استفاده و آنها را از چاپ هرگونه اطلاعاتی که باعث انتقال پیام حماس و برملا شدن هویت واقعی دولت عبری شود، برحذر می دارد.
صهیونیست ها همیشه مدعی هستند که حماس پیام خود را به میلیون ها آمریکایی می رساند و شبکه الجزیره که آمریکایی ها به راحتی از طریق اینترنت قادر به تماشای آن هستند، نقش مهمی را در انتقال پیام حماس و انتشار افکار شیخ «یوسف القرضاوی» (از مویدان عملیات شهادت طلبانه علیه اشغالگران) دارد.
در همین راستا، یک گروه صهیونیستی که نام خود را «ناظرین رسانه های فلسطینی» اعلام کرده است و مدعی شده است که به انعکاس وضعیت ملت فلسطین می پردازد، با انتشار اطلاعات دروغی که بوق های تبلیغاتی صهیونیسم در غرب مسئولیت پخش آن را دارند، به مخدوش کردن چهره ملت فلسطین می پردازند و در نظر غربی ها این گونه وانمود می کنند که قربانی هستند.
این گروه شرور و نابکار اظهارات رهبران حماس، گفته های سخنگویان این جنبش و همچنین برنامه هایی که از شبکه الاقصی پخش می شود، را زیرنظر دارند و از تمامی تلاش خود برای دگرگون کردن حقایق استفاده می کنند و اظهارات رهبران حماس و همچنین برنامه های پخش شده از شبکه مذکور را به گونه ای تفسیر می کنند که به نفع اشغالگران باشد و هراس غربی ها را از اسلام برانگیزد و چهره جهاد و مقاومت ملت فلسطین را مخدوش سازد.
صهیونیست ها از اقدامات مقامات تشکیلات خودگردان و دار و دسته ابومازن به عنوان دست مایه ای برای تبلیغ علیه ملت فلسطین استفاده می کنند. اشغالگران قدس داستان های ساختگی رسانه های وابسته به فتح در مورد وضعیت نوار غزه را برای مخدوش ساختن چهره جنبش حماس، ملت فلسطین و دولت مشروع این ملت در نظر غربی ها به کار می گیرند.
در این امر تردیدی نیست که رسانه های عربی در نمایش کامل رنج ها و محنت های ملت فلسطین برای غربی ها و جامعه جهانی کوتاهی می ورزند و چشم خود را بر روی فجایعی که این ملت با آن روبه رو هستند، می بندند و اهمیتی به تراژدی انسانی که نتیجه محاصره اقتصادی فلسطین است، نمی دهند.
رسانه های عربی در انتقال واقعیت های موجود در فلسطین شکست خورده اند؛ ولی این شکست نتیجه کمبود بودجه و تجربه نبوده است بلکه نتیجه همدستی با دشمن و در
خوش بینانه ترین حالت- کوتاهی در انجام وظیفه بوده است.
سوالی که در اینجا پیش می آید، آن است که اگر حماس با این تعداد محدود رسانه توانسته است تا در رسانه های غربی نفوذ و برده ها چهره آکادمیک پژوهشگر و سیاستمدار برجسته آمریکایی تاثیر بگذارد؛ حال این میزان نفوذ- در صورت یاری و حمایت رسانه های عربی از ملت و قضیه فلسطین- چه میزان خواهد بود؟!
پایگاه اطلاع رسانی فلسطین
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید