سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


فنگ شویی در اتاق خواب


فنگ شویی در اتاق خواب
فنگ شویی هنر باستانی شرقی، برای قرار دادن هر وسیله در جای صحیح خود چه در منزل و چه در محیط کار است. هنگامی که انسان و محیط پیرامون او با هم هماهنگ باشند، نتیجه اش زندگی خوب و موفقیت برای ماست و هدف فنگ شویی هم رسیدن به همین موفقیت است. اگر بخواهیم فنگ شویی را لغت به لغت ترجمه کنیم به معنی باد و آب است و به این معناست که از حرکت باد و آب و به کار بردن درست عناصر مادی انرژی خوبی در محیط زندگی ما جریان پیدا می کند. خاستگاه فنگ شویی قاره آسیا است به همین خاطر قوانینش برای ما ایرانیان بیگانه و ناآشنا نیست و بسیاری از راه کارهایش از قدیم در فرهنگ ما نیز وجود داشته و بخشی از باورهای کهن ما بوده است.
به عنوان مثال خانه تکانی که مردم ما همیشه قبل از بهار آن را انجام می دهند و آلودگی هایی که درطول سال ایجاد شده و بی نظمی هایی که به خاطر استفاده مداوم از وسایل در طول سال به وجود آمده را پاکسازی می کنند و با انرژی جدید و تازه به استقبال سال جدید می روند. شاید در زندگی خودتان با مواردی برخورد کرده باشید که خرید یا اجاره محل جدیدی برای کار یا زندگی شما باعث شده تا تغییراتی خوب در زندگی شما به وجود آید و در مکالماتتان این کیفیت را این طور بیان کنید که «این خونه برامون اومد داشته» یا «برامون خوش یمنه و هر کسی در اون زندگی کنه شانس میاره.» گاهی اوقات هم وقتی محل زندگی قبلی و فعلی خودتان را مقایسه می کنید می بینید که در خانه قبلی وضع کار و حرفه خوبی نداشتید ولی در این خانه وضع کارتان بهتر شده و درعوض مشکلات دیگری پیدا کرده اید، مثلا وقتی به مهمانی ای می روید که با افراد آن آشنا نیستید احساس راحتی و صمیمیت کنید ولی درعوض در جای دیگر بدون هیچ علت مشخصی احساس ناراحتی کنید.
واقعیت این است که بسیاری از این مشکلات و تغییرات زندگی با وضعیت محیط زندگی ما و چگونگی قرار گرفتن وسایل ما در این محیط ارتباط دارد و فنگ شویی به ما کمک می کند تا این ارتباط را بشناسیم و جنبه های مثبت را تقویت و نقاط ضعف را برطرف نماییم. در مطلب زیر می خواهیم کاربرد فنگ شویی در چیدمان اتاق خواب را مورد بررسی قرار دهیم اما بهتر است قبل از شروع این مطلب درباره «چی» (chi) توضیح مختصری بدهیم. «چی» که به صورت Qi یا Ki نیز نوشته می شود، مفهوم مقدماتی و اساسی فرهنگ سنتی چین است. در این فلسفه اعتقاد بر این است که «چی» بخشی از هر موجود زنده و نوعی نیروی حیات یا انرژی معنوی است. این کلمه گاهی به صورت «جریان انرژی» و یا به طور تحت اللفظی به صورت نفس یا هوا نیز ترجمه می شود. این انرژی سیال و در حرکت است و بنابر اعتقادات سنتی چین، می تواند در فضا جریان داشته یا در اثر موانع مختلف، ساکن شود. مطلوب ترین حالت در زندگی و چیدمان فضای کار و زندگی، حالتی است که در آن نیروی «چی» بتواند جریان داشته باشد، تجدید شود و به عبارتی زنده باشد.
● فنگ شویی در اتاق خواب
اتاق خواب خلوتگاه نهایی و جایی است که شما هنگام خواب و تجدید انرژی حیات یا «چی» در آسیب پذیرترین حالت خود قرار دارید. از دیدگاه فلسفه چینی یا یین/ینگ، اتاق خواب محیطی متناسب با یین و دارای فضایی آرام و صلح آمیز است. شما باید در این فضا احساس امنیت کرده و انرژی حیات شما نباید منحرف شده و ناراحتتان کند. در عین حال، این اتاق باید محل مناسبی برای گردش «چی» و دارای هوای تازه فراوانی برای تجدید نیروی شما باشد.
● راه حل ساده
با به کار بردن ۱۶ توصیه زیر و یا لااقل تعدادی از آنها، می توانید اتاق خواب خود را به محلی برای استراحت عمیق و عالی تبدیل کنید:
۱ ) در بهترین حالت، اتاق خواب باید تا حد ممکن از درب ورودی خانه دور باشد. این حالت تکرار عادت منطقی و امنیتی پیشینیان غارنشین ماست که هرگز در دهانه ورودی غار نمی خوابیدند.
۲ ) به محل قرارگیری پنجره ها از ورودی اتاق دقت کنید. انرژی «چی» به گردش در میان در و پنجره تمایل دارد و شما باید از قراردادن تخت خواب در مسیر کوران «چی» خودداری کنید.
۳ ) تخت خود را طوری قرار دهید که بتوانید در حالت خوابیده درب اتاق را ببینید. این حالت حس عمیقی از امنیت درونی را در شما ایجاد می کند.
۴ ) درصورت امکان، تخت را تا جایی که می توانید از در دورتر قرار دهید.
۵ ) از خوابیدن به شکلی که سرتان نزدیک پنجره قرار بگیرد خودداری کنید زیرا انرژی «چی» از طریق پنجره به خارج راه یافته و به هدر می رود و شما پس از بیدار شدن بیش از پیش احساس خستگی خواهید کرد.
۶ ) اگر حمام یا دستشویی به اتاق خواب شما راه دارد، حتما قبل از خواب درب آنجا را ببیندید.
۷ ) برای حمایت از «چی» در حال خواب و به منظور اینکه این نیرو را جزئی از درون خود ساخته و آن را تغذیه کنید، بهتر است تخت شما دارای لبه محکم و عریض چوبی در قسمت بالا باشد. انرژی «چی» از طریق پاها، دست ها و بالای سر از بدن خارج و به آن وارد می شود، وجود یک محافظ در بالای سر بسیار مفیدتر از یک دیوار سرد و خالی یا از آن بدتر، لبه پر پیچ و خم فلزی و فرفورژه است.
۸ ) اگر تخت شما دونفره است، به محل قرارگیری تخت نسبت به دیوار پشت آن توجه کنید. آیا تخت درست در وسط دیوار واقع شده است؟ این نکته در یک رابطه بسیار با اهمیت است زیرا هر دو نفری که از تخت استفاده می کنند باید سهم یکسانی از آن داشته باشند. اگر تخت مشترک به گوشه اتاق رانده شده باشد، شخصی که سمت باز تخت می خوابد، فضای آزادی برای چرخش «چی» دارد اما انرژی شخصی که سمت دیوار می خوابد عملا در دام افتاده است.
۹ ) بهتر است میزهای کنار تخت یا پاتختی ها لبه هایی منحنی داشته و زاویه دار و تیز نباشند و هر دو میز برای افزودن به دوام، هماهنگی و امنیت رابطه، یکسان باشند.
۱۰ ) تیرک های سقف، در سقف های چوبی، از نقطه نظر فنگ شویی برابر با کابوس هستند. این تیرک ها به راحتی انرژی «چی» را مسدود می کنند. وزن فراوانی که برروی این تیرک ها وارد می شود، نیروی درونی بسیاری به آنها می بخشد که در طول استراحت برروی شما سنگینی خواهد کرد. روش های ساده برای رهاشدن از این انرژی منفی، رنگ کردن تیرک ها یا آویختن پارچه از آنها است. این کار، از بار تصویری تیرک ها کاسته و خاصیت منفی آن را از بین می برد.
۱۱ ) تخت شما، نشان دهنده رابطه شما با همسرتان است. هرگز نباید برروی تختی لق، پرسروصدا و ناراحت بخوابید.
۱۲ ) از آنجایی که اتاق خواب، فضایی مطابق با «یین» دارد، بهتر است برای نورپردازی آن از نورهای ملایم استفاده کنید و از آویختن چراغ در بالای تخت بپرهیزید.
۱۳ ) رنگ های ملایم و ترکیب شده با سفید مانند صورتی کمرنگ، لیمویی، آبی آسمانی، سبز کمرنگ و... برای اتاق خواب بسیار مناسب هستند.
۱۴ ) بدترین جا برای نصب آینه، جایی است که هنگام خواب هم بتوانید تصویر خود را در آن ببینید. هرگز آینه را در اطراف تخت نصب نکنید.
۱۵ ) برروی دیوار مقابل خود تصویری یا شیئی زیبا قرار دهید که با دیدن آن در هر صبحگاه، دلگرم شوید.
۱۶ ) زیر تخت هم توجه بسیاری لازم دارد. فضای زیر تخت را تمیز نگه دارید و وسایل و خرده ریزها را در زیر آن قرار ندهید. این محل تنها چند سانتیمتر با بدن شما فاصله دارد و باید تمیز و بدون آشفتگی باشد.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید