چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

دانش بدنسازی


دانش بدنسازی
بار قبلی که برای یک لحظه تأمل کرده و برای بدن خود بزمی برپا کردید چه وقت بود؟ اینکار را نه به منظور این‌که بدن ساخته و پرداخته‌ای را درست کرد‌ه‌اید که از استاندارد جامعه بسیار بالاتر است بلکه به این خاطر که تجلی هنر خلقت در آن نمایان است انجام دهید. مخلوقی به نام انسان شکل گرفته از هزاران ذره است که ما را بر آن می‌دارد که همیشه از داشتن آن سپاس‌گذار بوده و پیوسته درصدد مراقبت و مواظبت از آن باشیم. در ادامه یک‌سری از این حقایق بازگو شده است که خواندن آنها خالی از لطف نیست.
● بر قدرت کالری سوزی‌تان بیفزائید
آیا می‌دانستید که به‌ازاء هر یک پوند (۴۵۳ گرم) عضله که بر وزن‌تان می‌افزائید بدن‌تان ۵۰ کالری در روز بیشتر می‌سوزاند. بنابراین اگر بتوانید جای ۵ پوند چربی افزوده را با ۵ پوند عضله عوض کنید به‌صورت اتوماتیک‌وار قادر خواهید بود روزانه ۲۵۰ کالری بیشتر بسوزانید.
● یک چارلز اتلس مینی
عضلات از فیبرهای عضلانی تشکیل شده‌اند، که هر فیبر نازک‌تر از یک تار مو است و توانائی نگه‌داشتن وزنه‌ای تا حدود ۱۰۰۰ برابر وزن خود را دارد.
● از آن‌چه داری استفاده کن والا از دست‌اش می‌دهی
با رسیدن به سن ۶۵ سالگی آنهائی که به‌صورت منظم به ورزش نپرداخته‌اند برای‌شان این امکان وجود دارد که تا ۸۰ درصد از قدرت عضلانی‌شان کاسته شود.
● کمی بیشتر
در بدن انسان بیش از ۶۵۰ عضله وجود دارد.
● به حرکت‌تان ادامه دهید
حرکت یک عضله به‌وسیله انقباض و جنبش آن حاصل می‌گردد. مثل یک ماشین که حرکت می‌کند. عضله هم بسیار پربازده است و از حدود ۳۵ تا ۵۰ درصد انرژی بالقوه خود استفاده می‌کند.
● عملکردی منحصر به‌فرد
نمی‌توانید دو عضله را در بدن پیدا کیند که دقیقاً عملکرد یکسان داشته باشند. زمانی‌که یک عضله از کار می‌افتد یا در تعادل بخش‌های دیگر بدن اختلال ایجاد می‌گردد و یا اینکه انجام حرکت به خصوصی توسط بدن متوقف می‌شود.
● مراقب گام‌هایتان باشید
حرکت به سمت جلو مثل پیاده‌روی یا دویدن دقیقاً مصداقی از روند بر هم خوردن و بازیابی بالانس می‌باشد.
● سیستم تنفسی
بدن به‌صورت تقریبی دارای ۶۰،۰۰۰ مایل رگ می‌باشد که نه تنها وظیفه اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها و خارج‌سازی مواد زائد را برعهده دارد بلکه به‌عنوان یک رگلاتور بسیار دقیق محیط بدن نیز عمل می‌کند.
● مایل‌های استرس‌زا
اگر ۲۵ پوند اضافه وزن داشته باشید حدود ۵۰۰۰ مایل رگ خونی بیشتری خواهید داشت که قلب نگون‌بخت مجبور است به آنها خون پمپاژ کند.
● سوپاپ اطمینان
وقتی می‌ایستید اگر در سیاهرگ‌تان سوپاپ اطمینانی نداشته باشید تمام خون بدن‌تان به سمت پائین روانه خواهد شد و پاهای‌تان لبریز از خون خواهند شد.
● زمان راحت‌باش
قلب بین ضربان‌ها استراحت می‌کند. به‌طور میانگین در طول حیات یک انسان قلب حدود ۲۰ سال را به‌صورت بی‌حرکت سپری می‌کند.
● چربی‌سوزی موضعی
چربی‌سوزی موضعی باعث کاهش چربی یک محدوده به‌خصوص بدن نمی‌شود. تمرین با وزنه برای یک بخش به‌خصوص بدن تنها باعث قوی‌تر شدن عضلات لایه‌های زیرین آن قسمت می‌شود و کاهش چربی تنها به‌وسیله سوزاندن کالری بیشتر از کالری دریافتی میسر می‌شود.
منبع : مجله دانش ورزش


همچنین مشاهده کنید