سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

دانستنیهایی در مورد کرمهای ضد آفتاب


دانستنیهایی در مورد کرمهای ضد آفتاب
اگر تمام روز را در خانه می‌گذرانید، محافظت طبیعی پوست برای شما کافی است اما دفاع طبیعی بدن نمی‌تواند در برابر آفتاب کنار ساحل، پیاده‌روی در یک ظهر داغ و یا هنگام کوهنوردی محافظت چندانی از پوست شما نماید.
استفاده از کرمهای ضد آفتاب، یکی از معمولترین روشهای محافظت پوست در مقابل تابش اشعه زیان‌آور نور خوررشید است که در میان خانمها رواج بیشتری دارد.
نور خورشید حاوی طیف وسیعی از اشعه‌های مرئی و نامرئی است که بخشی‌از آن، به نام طیف ماوراء بنفش، برای پوست انسان مضر بوده و تمامی آسیب‌های پوستی از ناحیه آن است.
میزان اشعه ماورای بنفش خورشید در فصل تابستان بیشتر از سایر فصول سال و در ارتفاعات و مناطق استوایی بیشتر از سایر مناطق است.
در فصل تابستان، تابش مستقیم نور آفتاب به پوست، به تدریج آسیب‌هایی از قبیل آفتاب سوختگی، التهاب و قرمزی پوست، چین و چروک و سرطان پوست را به همراه می‌آورد.
● انواع کرمهای ضد آفتاب کدامند؟
متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: کرمهای ضد آفتاب دارای دو نوع فیزیکی و شیمیایی هستند، ضد آفتابهای فیزیکی مانند یک پرده پوشاننده، سطح پوست را می‌پوشانند و نور را منعکس می‌کنند به طوری که فقط مقدار بسیار کمی از آن جذب پوست می‌شود.
دکتر "محمدعلی ماپار" افزود: کرمهای ضد آفتابهای شیمیایی اغلب بیرنگ هستند و اشعه ماورای بنفش خورشید را جذب و راه عبور آن را مسدود می‌کنند و مانع رسیدن نور به سطح پوست می‌شوند.
دکتر ماپار افزود: معمولا" شرکتهای تولیدکننده ، برای تاثیرگذاری بیشتر، در فرمول تولید خود، ترکیبی از این دو نوع را مد نظر قرار می‌دهند.
وی در خصوص نحوه صحیح استفاده از کرمهای ضد آفتاب اظهار داشت:این کرمها باید نیم ساعت قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب، استفاده شوند تا جذب پوست شده و موثر واقع گردند.
● ‪ SPF‬یا فاکتور محافظتی آفتاب چیست؟
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: کرمهای ضد آفتاب بر اساس میزان تواناییشان در جذب و دفع اشعه ماورای بنفش درجه‌بندی می‌شوند که نشان‌دهنده این است که مصرف‌کننده تا چه مدت می‌تواند بدون آنکه دچار آفتاب سوختگی شود، زیر نور خورشید بماند.
وی اظهار داشت: ایده‌آل‌ترین مقدار این فاکتور محافظتی، شماره ‪ ۳۰‬است که برای تمامی مناطق توصیه می‌شود و هر چه این فاکتور بالاتر باشد میزان تاثیرگذاری آن بیشتر است.
این متخصص پوست و مو ادمه داد: البته ضد آفتابهای با فاکتور محافظتی بالاتر از شماره ‪ ۳۰‬در برخی افراد به علت داشتن ترکیبات شیمیایی بالاتر حساسیت پوستی ایجاد می‌کند.
وی با اشاره به اینکه میزان نیاز به کرمهای ضد آفتاب، بستگی به رنگ پوست و میزان حساسیت آن دارد گفت: هر چه رنگ پوست روشنتر باشد و زودتر در معرض آفتاب قرمز و ملتهب شود استفاده‌از کرم ضد آفتاب بایداز سنین پایینتر آغاز شود.
دکتر ماپار همچنین افزود: هرچه به خط استوا نزدیک‌تر شویم به علت بیشتر شدن اشعه ماوراء بنفش خورشید، استفاده از کرمهای ضد آفتاب اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که ایران نیز در چنین موقعیتی قرار دارد بنابراین استفاده از کرمهای ضد آفتاب در تمامی مناطق کشور توصیه می‌شود.
وی اظهار داشت: پوستهای چرب باید از کرمهای فاقد چربی‌و حاوی مواد مرطوب کننده استفاده کنند و کرمهای چرب و حاوی مواد نرم‌کننده برای پوستهای خشک مناسبتر است.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز مناسبترین زمان استفاده از کرمهای ضد آفتاب را ساعت ‪ ۹‬صبح الی چهار بعد از ظهر ذکر کرد و تاکید نمود: افرادی که به نور آفتاب حساسیت بیشتری دارند بهتر است کمتر در معرض نور آفتاب قرار بگیرند.
وی در مورد اثر ماندگاری این کرمها بر روی پوست گفت: افرادی که به طور مداوم در معرض آفتاب هستند بهتر است که هر دو ساعت یکبار این کرمها را تجدید کنند اما افرادی که در مکانهای سرپوشیده کار می‌کنند، استعمال دو بار در طول شبانه‌روز کافی است.
دکتر ماپار در مورد ارجحیت کرمهای ضد آفتاب خارجی به داخلی گفت: هیچ کدام از شرکتهای تولیدکننده بر یکدیگر ارجحیت ندارند و افراد بهتر است از کرمی استفاده کنند که با پوستشان سازگار بوده و جوش‌های قرمز روی پوستشان ایجاد نشود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از کرمهای آرایشی بر روی کرم ضد آفتاب نقشی در کاهش اثرگذاری این کرمها دارد اظهار داشت: اگر کرمهای آرایشی نیم ساعت بعد از استعمال کرم ضد آفتاب مورد استفاده قرار گیرد مشکلی به وجود نمی‌آید اما اگر بلافاصله قبل از جذب کرم ضد آفتاب استعمال شود تاثیر آن را کاهش می‌دهد.
این متخصص پوست و مو همچنین گفت: ضد آفتاب به صورت مطلق اثر آفتاب را از بین نمی‌برد بلکه فقط تاثیر آن را بر روی پوست کاهش می‌دهد.
دکتر ماپار اضافه کرد: افرادی که پوست حساس دارند، بهتر است در فصل تابستان حتی در سایه یا در هوای ابری نیز از کرمهای ضد آفتاب استفاده کنند.
منبع : تارنمای ایرانیان استرالیا


همچنین مشاهده کنید