جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


شما استخدام می شوید


شما استخدام می شوید
شاید باور نکنید تک تک فعالیت هایی که ما در زندگی انجام می دهیم به تعبیری یک نوع معامله تجاری است. شما کاری انجام می دهید تا چیزی بدست آورید، درس می خوانید تا با سواد شوید، غذا می خورید تا سیر شوید و... اما بسیاری از اوقات این موضوع را فراموش کرده و بصورت کاملا ناآگاه وارد یک معامله با ارزش می شویم. یکی از این موارد انجام مصاحبه های استخدامی است. شما وارد دفتر مدیر شرکتی می شوید و باید با پاسخ هایی که به سوالات او می دهید، نظر او را برای انتخاب خود جلب کنید. قبل از هرچیز بدانید که وقت یک مدیر یا مسئول شرکت برایش بسیار ارزش دارد و وقتی این وقت را به شما اختصاص داده به این معنی است که او هم مشتاق دیدار با شما و رسیدن به نتیجه مورد نظرش است. او هم می خواهد در نظر شما خوب جلوه کند. به یاد داشته باشید که این یک جلسه معارفه است نه دادگاه، و هر دو طرف از حقوق مشابهی برخوردار هستید. پس بدون نگرانی به نکات زیر توجه کنید و احتمال موفقیت خود را بالا ببرید.
▪ آنچه می پوشید بسیار مهم است:
اگر برای مصاحبه به یک شرکت یا اداره دولتی می روید، لباس رسمی و ساده برتن کنید. اما اگر محل مورد نظرتان یک آتلیه هنری یا آژانس تبلیغاتی است، می توانید کمی خلاقانه تر لباس بپوشید. اگر اطلاع دارید که در مکان مورد نظرتان رنگ یا نوع پوشش خاصی غالب است، سعی کنید تا حد امکان شبیه آن ها به نظر بیایید و به عبارتی از خودشان باشید.
▪ مسئولانه رفتار کنید:
اگر حس می کنید که مصاحبه گر شما چندان آمادگی ندارد و راحت به نظر نمی رسد، بدانید که شما هم به اندازه او مسئول هستید که این ملاقات به خوبی پیش برود. این مصاحبه برای هر دو شما اهمیت دارد، او به دنبال کالایی است که شما عرضه می کنید. پس به جای اینکه لم بدهید و منتظر سوال او بشوید، خودتان گفتگویی را آغاز کنید. این کار نه تنها مصاحبه را به خوبی پیش می برد بلکه طرف مقابل شما هم متوجه قابلیت های مدیریتی شما می شود.
▪ نگذارید شما را مضطرب ببینند:
اگر می خواهید فردی علاقه مند و جاه طلب و در عین حال آرام و خونسرد جلوه کنید، باید بر اعصاب خود فشار زیادی بیاورید و این فشار در رفتار شما جلوه ای نامطلوب خواهد داشت. در عوض باید خود را در محیط مصاحبه راحت نشان دهید. این کار به مصاحبه گرتان هم آرامش می بخشد و او شما را فردی موفق در ایجاد ارتباط مثبت بین بخش های مختلف و مدیریت یا بین بخش اداری با مراجعان خواهد دید. مراقب باشید، هیچ کس نمی خواهد شاهد عملکرد ضعیف شما باشد. اگر خودتان را قبول داشته باشید آنها هم شما را قبول خواهند داشت. صاف بایستید، محکم دست بدهید، لبخند بزنید و به راحتی در حین گفتگو به چشمان مصاحبه گر خود نگاه کنید. هرچه با اعتماد به نفس بیشتری عمل کنید، اعتماد بیشتری جلب می کنید.
▪ ببینید و عمل کنید:
مصاحبه گر خود را با دقت تماشا کنید. سعی کنید به طور نامحسوس اعمال او را تقلید کنید.(از قبیل نوع پا روی پا قرار دادن، گرفتن فنجان، خوردن تا نخوردن قند و...) اگر موفق شوید او به طور ناخودآگاه با شما احساس شباهت و نزدیکی خواهد کرد. هرچه در این کار موفق تر باشید، احساسات مثبت او را بیشتر جلب خواهید کرد. به خاطر داشته باشید که همه از کسانی که شباهت هایی با خودشان دارند خوششان می آید.
▪ علاقه مند و مشتاق باشید:
اگر مصاحبه گر شما ترجیح می دهد بیشتر بگوید تا بشنود، هیچ اشکالی ندارد. فقط مطمئن باشید که علاقه و دقت خود را به گفته هایش از دست نمی دهید و آنتن هایتان در حال کسب اطلاعات هستند. هرقدر با علاقه بیشتری گوش کنید نه تنها شانس اینکه شما را بپسندند بیشتر است بلکه می توانید متوجه کم وکاستی هایی شوید و برای آنها راه حل پیشنهاد کنید.
▪ با دست پر در مصاحبه شرکت کنید:
درباره شرکت یا موسسه اطلاعات لازم و کافی داشته باشید. نوع فعالیت، محصولات، سابقه کار، جوایز و نقات قوت کار آنها را در ذهن داشته باشید تا بتوانید با برشمردن آنها هم گفتگو را به مراحل حرفه ای تر بکشانید و هم آن ها را از میزان علاقه خود به این کار بخصوص آگاه کنید.
▪ بر روی کار گروهی تاکید کنید:
مدیران علاقه مند به استخدام اشخاصی هستند که توانایی کار گروهی داشته باشند و به خوبی با دیگران کنار می آیند. با مثال هایی آنها را متوجه سازید که چگونه از ایده ها، قابلیت ها و توانایی های افراد در پیشبرد اهداف شرکت یا موسسه استفاده خواهید کرد.
▪ روراست باشید:
از گفتن مطلبی که چندان به آن اعتقاد ندارید یا پاسخ به سوالی که درست متوجه نشده اید، خودداری کنید. اگر نمی توانید پاسخ مناسبی بدهید بهتر است صادقانه بگویید باید کمی فکر کنید یا اینکه بخواهید توضیح بیشتری به شما داده شود.
▪ ارزش خود را بدانید:
از دستمزد مناسب کاری که به دنبالش هستید آگاه باشید تا در صورت لزوم پاسخ دهید. همیشه گفتگو در باره حقوق را با این مقدمه که موقعیت شغلی، سرو کار داشتن با فراز و نشیب های آن و میزان دستمزد هر کدام از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند، شروع کنید. هرگز یک موقعیت شغلی را در جا قبول یا رد نکنید و برای دادن پاسخ وقت بخواهید.
▪ تعصبات شخصی خود را به جلسه مصاحبه نبرید:
از ابراز عقیده یا مخالفت با موضوعی که به مصاحبه و شغل مورد نظر شما ربطی ندارد خودداری کنید. به احتمال پنجاه درصد ممکن است یک کلمه نسنجیده موجب رد شدن شما در مصاحبه شود.
▪ سوال ها و جواب ها را از قبل بدانید:
باید آماده باشید تا با پرسش های غافلگیرکننده یا مخالفت های احتمالی مقابله کنید. این نکته مرکز همه اعمالی است که باید انجام دهید. به آنچه در پیش رو دارید فکر کنید و پاسخ سوال هایی را که احتمال می دهید از شما بپرسند آماده کنید. مصابه کاری مانند یک برنامه پخش زنده است. شما فقط یک بار فرصت دارید و نمی توانید یک جواب نادرست، سوالی ساده لوحانه یا یک سکوت ناراحت کننده را در اتاق تدوین تصحیح کنید.
● نمونه پرسش های استخدامی
پرسش ها می توانند از این قبیل باشند:
- چرا می خواهید شغل فعلی خود را ترک کنید؟
- در یک کار جدید به دنبال چه هستید و بخصوص از کار در این شرکت چه انتظاری دارید؟
- اهداف شغلی شما چه هستند؟
- در کار فعلی به طور کلی دستاوردهای شغلی شما چه بوده اند؟
- هنگامی که تحت فشار هستید یا به زمان تحویل پروژه نزدیک می شوید چگونه کار می کنید؟
- چه نوع افرادی را برای همکاری می پسندید یا نمی پسندید؟
- روش سامان دهی شما در اداره یک پروژه چیست؟
- مهم ترین نقاط ضعف یا قوت شما چه هستند؟
- چه بخش هایی از شغل فعلی خود را می پسندید یا نمی پسندید؟
- در موقعیت جدید چه ویژگی هایی برایتان کمتر یا بیشتر جذاب هستند؟
▪ چند نکته پر اهمیت
- از عطر تند و لوازم تزئینی براق و بزرگ استفاده نکنید.
- سعی کنید لوازم زیادی در دست نداشته باشید. سلام و احوال پرسی با یک کت روی دست، کیف و چتر بسیار سخت خواهد بود.
- سر وقت در محل مصاحبه باشید. نه زودتر و نه دیرتر.
- مدارک و نمونه کارهای خود را مرتب و کامل همراه داشته باشید.
- در طی مصاحبه به ساعت خود نگاه نکنید.
- برای ابراز نقطه نظر خود صحبت مصاحبه گر را قطع نکنید و منتظر فرصت مناسب شوید.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید