سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

هزینه‌های کلان دویدن


هزینه‌های کلان دویدن
فکر نمی‌کنید کمی چربی اضافه دارید؟ یا از اضافه وزن رنج می‌برید.
یکی از راه‌‌های لاغر شدن ورزش کردن است، اگر شما اهل ورزش باشید یا در باشگاه بدنسازی ثبت‌نام می‌کنید، یا این که روی تردمیل می‌دوید یا این که صبح زود یا اواخر شب در خیابان‌‌ها خواهید دوید. به هر حال برای لاغر بودن و حفظ کردن وزن خود لازم است که خرج کنید، در شکلی زیاد و در شکلی کم.
● ورزش ارزان
اولین و راحت‌ترین و ارزان‌ترین راه ورزش کردن این است که صبح‌ها بروید در پارک‌ها بدوید! برای این کار یک جفت کفش کتانی و یک دست لباس ورزشی کافیه. صبح‌ها هفت، هشت صبح اکثر پارک‌ها جای جوان‌ها و پیرمردهایی است که تصمیم دارند به هر قیمتی که شده روی فرم باشند.یک کفش کتانی خیلی معمولی آن قدرها هم قیمت ندارد. با ۰۰۰ر۱۰ الی ۰۰۰ر۱۵ تومان می‌شود یک کفش ورزشی خوب خرید که راحت با آن یک ساعت در هر روز دوید، لباس ورزشی ساده هم که حدودا همین قیمت‌هاست. (بین ۰۰۰ر۱۵ تا ۰۰۰ر۲۰ هزار تومان)
اما گاهی اوقات هم پیش می‌آید که انسان نمی‌خواهد خیلی کفش و لباسش ساده باشند.گاهی اوقات برای آن که مطابق مد روز باشید باید هزینه کنید خب بهترین لباس دو قیمت متوسطی بین ۰۰۰ر۲۵ تا ۰۰۰ر۴۰ تومان دارد. قیمت کفش‌های ورزشی هم بستگی به مارک و صد البته مکان خریدش دارد اما یک کفش ورزشی متوسط رو به خوب چیزی حدود ۰۰۰ر۳۰ تا ۰۰۰ر۵۰ تومان هزینه در بردارد.مورد ویژه: مارک و مارک بازی هم جای خودش را در لباس‌های ورزشی باز کرده. یک ست کامل لباس ورزشی مارک‌دار در یک مغازه لوکس بالای یکصد هزار تومان قیمت دارد.
● ورزش سالن
بعضی‌ها حس دویدن هر روزه در‌خیابان را ندارند و احتیاج به مربی و وسایل بدنسازی دارند. دومین راه برای ورزش کردن و سالم بودن، باشگاه‌های بدن‌سازی و ایروبیک است. هفته‌ای دو روز، روزی یک ساعت و نیم حداقل زمان مناسب توصیه شده است. هر باشگاهی در هر منطقه‌ای قیمت خاص خودش را دارد. رزرو دو جلسه در هفته یک سالن ساده که فقط مختص ورزش است ماهانه چیزی حدود ۰۰۰ر۸ الی ۰۰۰ر۱۲ تومان بیش‌تر خرج ندارد. اگر کمی مجهزتر شود و چند دستگاه اضافه شود، می‌شود بین ۰۰۰ر۱۵ تا ۰۰۰ر۱۸ تومان در ماه کمی پیشرفته‌تر می‌شود (تعداد دستگاه‌ها بیش‌تر، یک سالن ماساژ علاوه بر دوش و سونا و... یعنی تقریبا یک مجموعهء کامل ورزشی) ماهانه چیزی بین ۰۰۰ر۲۵ تا ۰۰۰ر۵۰ تومان هزینه را به جیب تحمیل می‌کند.
البته حالا این‌که از این دستگاه‌ها درست استفاده کنید، مربی‌های تحصیل‌کرده داشته باشید که تمرین و ورزش اشتباهی ندهند که باعث آسیب‌دیدگی یا چاقی موضعی نشود و... مسایلی است که جدا از هزینه کردن دقت هم می‌خواهد.
- مورد ویژه: یک باشگاه در همین تهران هست که علاوه بر این‌که یک مجموعهء کامل ورزشی است، یعنی دارای دستگاه‌های مجهز، مربیان کارکشته، سونا و حمام و... مشاور تغذیه و مشاور ورزشی هم دارد که مبادا این مبلغی که دارید خرج می‌کنید هدر رود!‌البته قیمت ورزش کردن در این باشگاه نجومی است یعنی جلسه‌ای بین ۰۰۰ر۳۵ تا ۰۰۰ر۵۰ هزار تومان یعنی ماهی حداقل ۲۸۰ هزار تومان.
● پارک در خانه
این قسمت از این گزارش به درد کسانی می‌خورد که حوصله ندارند صبح زود ساعت شش و هفت صبح از خواب بلند شوند.
وقتی حوصله ندارید که صبح‌ها به پارک بروید و بدوید، پارک را به خانه بیاورید!چارهء کار این است که یک تردمیل بخرید و هر روز بروید رویش و برای یک مدت خاص بدوید، یکی از جذابیت‌های تردمیل این است که درست روبه روی تلویزیون قرار بگیرید و همراه با دویدن برنامهء مورد علاقه خود را هم تماشا کنید.
قیمت این پارک خانگی! از ۰۰۰ر۳۵۰ تومان شروع می‌شود و تا یک الی دو میلیون تومان ادامه دارد.
- مورد ویژه: تجربه ثابت کرده است که تمام کسانی که تردمیل می‌خرند حکایت همان کسانی را دارند که بالای صدهزار تومان پول لباس ورزشی می‌دهند چرا که آن‌ها بعد از گذشت کم‌تر از یک ماه به این نتیجه می‌رسند که کوچک‌ترین ایرادی در بدن خود ندارند و به همین راحتی کنارش می‌گذارند و لباس و تردمیل فراموش می‌شود. به همین سادگی.
● هزینه‌های اضافی
لاغر شدن و روی فرم ماندن راه و رو‌ش‌های فراوانی دارد که دویدن و حالا کلی‌تر ورزش کردن یکی از اصلی‌ترین و راحت‌ترین کار ممکن است اما همین دویدن هم می‌تواند کلی وسایل جانبی و در نتیجه مخارج جانبی داشته باشد لوازم جانبی دویدن در پارک مثل ساعت تایمردار، قمقمه و... همه و همه لوازم اضافی است که کلی خرج دارد. کسی باور می‌کند که یک ساعت تایمردار ساده هفت میلیون و نیم قیمت داشته باشد؟
اما واقعیت این است که دویدن و ورزش کردن هیچ ارتباطی به این همه تشریفات و تجهیزات ندارد. اگر واقعا تصمیم به این دارید که فقط بدن سالم و تندرستی داشته باشید و دلیل اصلی‌تان هم همین است همان کفش ۱۰، ۱۵ هزار تومانی و لباس ورزشی ساده جواب می‌دهد نیازی هم به اضافه کردن هزینه‌ها در سبد خانواده نیست.
المیرا حصارکی
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید