سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

ویژگی‌های پوست شما چیست؟


ویژگی‌های پوست شما چیست؟
● انواع پوست
ساختمان اصلی پوست از شخصی به شخص دیگر تفاوت نمی‌کند اما عملکرد فیزیولوژیکی پوست در افراد مختلف متفاوت است و از این لحاظ پوست به انواع گوناگون تقسیم می‌شود.
اولین و مهم‌ترین قدم در انجام زیبا درمانی صورت، شناخت صحیح نوع پوست است. این مسئله باید در شروع هر نوع درمانی انجام شود. یک کارشناس زیبائی باید فرآورده‌های پوستی مناسب و درمان‌های صورت را برحسب نوع پوست مشتری انتخاب نماید. به این نوع ارزیابی آنالیز، پوست گفته می‌شود.
● انواع اصلی پوست
۱) پوست معمولی
به این پوست، متعادل نیز گفته می‌شود زیرا در حد وسط است نه خیلی خشک است نه خیلی چرب. از آن‌جا که این نوع پوست در بچه‌ها دیده می‌شود و معمولاً هم مشکلی ایجاد نمی‌کند زیاد به آن توجه نمی‌شود. همین نادیده گرفتن باعث می‌شود که به‌تدریج پوست خشک شود به ویژه در جاهائی مثل اطراف چشم و گونه‌ها که پوست نازکی دارد.
پوست معمولی در افراد بزرگسال بسیار نادر است. ویژگی‌های چنین پوستی عبارتند از:
▪ منافذ پوست کوچک یا متوسط است
▪ بافت پوست نه خیلی ضخیم و نه بسیار نازک است.
▪ رنگ پوست شاداب است. (به خاطر جریان خون خوبی که دارد)
▪ انعطاف‌پذیری پوست خوب است.
▪ هنگام لمس کردن، پوست قوام سفتی دارد.
▪ پوست معمولاً بدون عیب و نقص است.
۲) پوست خشک
پوست خشک فاقد چربی یا رطوبت و یا هر دو است. از آن‌جا که چربی نمی‌گذارد رطوبت پوست به راحتی از دست برود، پوستی که چربی کافی نداشته باشد خیلی زود خشک می‌شود. ویژگی‌های پوست خشک عبارتند از:
▪ منفذ پوست، کوچک و تنگ است
▪ رطوبت پوست کافی نیست
▪ بافت پوست زبر و نازک است و پوسته‌هائی در سطح آن به چشم می‌خورد.
▪ پوست مستعد ابتلا به حساسیت است. (مویرگ‌های گشاد و شکسته معمولاً همراه این پوست وجود دارد)
▪ پیری زودرس شایع است در نتیجه چروک‌های پوستی به ویژه اطراف چشم، دهان و روی گردن پدیدار می‌شود.
▪ رنگ پوست یک‌دست نیست و ضایعاتی مثل کک و مک معمولاً وجود دارد.
▪ دانه‌های سفیدی به نام میلیا اغلب اطراف چشم و گونه‌ها وجود دارد.
۳) پوست چرب
در افرادی که پوست چرب دارند فعالیت غدد سباسه پوست در حوالی بلوغ بسیار زیاد می‌شود که این مسئله به علت ترشح هورمون‌های مردانه در این زمان است. افزایش تولید چربی اغلب باعث پیدایش مشکلات متعدد برای پوست می‌شود.
ویژگی‌های پوست چرب:
▪ منافذ پوست گشاد هستند
▪ رطوبت پوست در سطح بالائی است
▪ پوست زمخت و ضخیم است
▪ رنگ پوست زرد است و علت آن تولید بیش از حد چربی است. سلول‌های مرده پوست در داخل سبوم گیر می‌افتند و جریان خون و لنف در پوست به کندی صورت می‌گیرد.
▪ قوام پوست خوب است و این به خاطر اثر محافظت کنندگی چربی است.
▪ سطح پوست براق است زیرا مقدار زیادی چربی روی آن وجود دارد.
▪ ممکن است رنگ پوست یک‌دست نباشد و دارای لکه‌هائی باشد.
▪ ضایعات پوستی خاص ممکن است وجود داشته باشد مثل، کمودون، پوسچول، پاپول، میلیا و یا کیست‌های سبابه.
۴) پوست مختلط
پوست مختلط یعنی پوستی که بخشی از آن چرب و بخشی خشک است. قسمت چرب معمولاً چانه، بینی و پیشانی است که به آن ناحیه T می‌گویند. قسمت بالای گونه‌ها هم ممکن است تا حدودی چرب باشد ولی بقیه صورت و ناحیه گردن خشک است. پوست مختلط شایع‌ترین نوع پوست و دارای ویژگی‌های زیر است.
▪ منافذ پوست در ناحیه T گشاد در حالی‌که در ناحیه گونه کوچک یا متوسط است.
▪ رطوبت پوست در ناحیه چرب بالا ولی در نواحی خشک، خوب نیست.
▪ پوست در ناحیه چرب، زرد رنگ و در ناحیه خشک، گلگون است.
▪ پوست در ناحیه چرب، سفت ولی در ناحیه خشک شل است.
▪ معمولاً لکه‌های پوستی وجود دارد که به‌صورت کک و مک و خال‌های سطح قهوه‌ای دیده می‌شود.
▪ ضایعات پوستی نظیر پوسچول و کمودون معمولاً در ناحیه T وجود دارد.
▪ دانه‌های میلیا و رگ‌های گشاد و شکسته ممکن است در قسمت خشک پوست معمولاً روی گونه و نزدیک چشم مشاهده شود.
علاوه بر طبقه‌بندی بالا پوست ممکن است دارای ویژگی‌های زیر نیز باشد.
حساس باشد، بی‌آب باشد، متورم باشد.
۵) پوست حساس
پوست حساس معمولاً همراه پوست خشک است اما نه همیشه. طوری که هر کدام از نوع پوست‌ها می‌تواند حساس باشد. ویژگی‌های پوست حساس چنین است:
▪ رنگ پوست ممکن است تند باشد
▪ معمولاً روی گونه‌ها رگ‌های ظریف قرمز، نمایان است
▪ در لمس پوست، گرم است
▪ پوسته‌های سطحی روی پوست وجود دارد
▪ پس از شست‌وشو و تمیز کردن اگر فشار وارد شده باشد پوست گلگون می‌شود
۶) پوست آلرژیک
در این نوع پوست در تماس با مواد شیمیائی‌زا برخی از مواد آرایشی دچار حساسیت می‌شود. ماده آلرژی‌زا در پوست التهاب ایجاد می‌کند و ممکن است به عملکرد محافظتی پوست آسیب برساند. تماس پوست با مواد آلرژی‌زا به‌خصوص اگر تکرار شود ممکن است باعث بیماری‌های پوستی مثل اگزما شود
۷) پوست بی‌‌آب
منظور از پوست بی‌آب پوستی است که آب خود را از دست داده باشد. این وضعیت ممکن است برای هر نوع پوستی اتفاق بیفتد ولی بیش از همه برای پوست خشک و یا مختلط به وجود می‌آید. گاهی این مشکل مربوط می‌شود به وضعیت سلامت عمومی افراد.
به‌طور مثال اگر فردی دچار بیماری شده باشد ممکن است در اثر تعریق زیاد دچار کم آبی پوست شود. برخی از داروهای خوراکی نیز می‌توانند باعث کم آبی پوست شوند همان‌طور که رژیم‌های غذائی خیلی سخت نیز می‌توانند پوست را بی‌آب کنند. در خیلی افراد خشکی پوست به علت قرار گرفتن در محیط خشک و بدون رطوبت است و برخی نیز به علت این‌که از دستگاه‌های تهویه هوا در محیط زندگی یا کار استفاده می‌کنند دچار کم آبی پوست می‌شوند. شما باید سعی کنید علت را کشف کنید و نسبت به درمان صحیح و توصیه‌های لازم اقدام نمائید. ویژگی‌های پوست بدون آب:
▪ پوست، حالتی شبیه پوست نازک پرتقال دارد که در اثر عدم وجود رطوبت به وجود می‌آید.
▪ پوسته‌های سطحی روی پوست وجود دارد.
▪ چروک‌های ظریف و سطحی روی پوست نمایان می‌شود.
▪ رگ‌های قرمز ظریف روی پوست مشخص می‌شود.
۸) پوست مرطوب
پوست مرطوب، خیس به نظر می‌رسد که این به علت تعریق بیش از حد است. یک کارشناس زیبائی نمی‌تواند این مشکل را اصلاح کند چراکه اغلب در اثر برخی از اختلالات فیزیولوژیکی داخل مثل عدم تعادل هورمونی یا متابولیک به وجود می‌آید.
او باید از تمیز کننده سبک استفاده کند و از فرآورده‌های تونیک که مقدار زیادی الکل دارند اجتناب کند چراکه می‌تواند پوست را تحریک نماید و موجب افزایش تعریق و حساسیت پوست گردد. چنین شخصی باید از مصرف غذاهای تند بپرهیزد و بداند که مصرف الکل و یا نوشیدنی‌های داغ باعث گشاد شدن عروق پوست و در نتیجه افزایش دمای آن می‌شود.
۹) پوست متورم
پوست متورم، پف‌آلود به نظر می‌رسد این بدان خاطر است که مقدار زیادی آب در آن جمع شده است. این مسئله ممکن است در اثر بیماری‌های داخلی و یا مصرف برخی از داروها ایجاد شود. آب و هوای خیلی داغ می‌تواند به‌طور گذرا باعث تورم پوست شود. همان‌طور که آسیب موضعی به بافت‌ها می‌تواند تورم آن را ایجاد کند.
کاهش جریان خون و لنف می‌تواند پوست پف‌آلود به وجود آورد. این مسئله بیشتر در اطراف چشم مشهود است. باقی ماندن و حبس شدن آب بافتی در پوست صورت می‌تواند نتیجه رژیم غذائی غلط باشد مثلاً در اثر مصرف زیاد نمک، نوشیدن بیش از حد الکل، چای یا قهوه در مواردی که پوست دچار ادم و تورم باشد، همیشه باید با اجازه از پزشک معالج اقدام به دست‌کاری پوست نماید.
عادله جواهریان
منبع : ماهنامه اقتصاد خانواده


همچنین مشاهده کنید