پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

تاثیر غذاها بر بوی بدن


تاثیر غذاها بر بوی بدن
وجود تعریق غیرطبیعی بدن به همراه بوی بد و همچنین بی نتیجه ماندن اقدامات پیشنهادی همگی هشداری بر امكان وجود بیماری است. بنابراین مراجعه به پزشك متخصص و مصرف احتمالی داروی موضعی و حتی خوراكی مثمرثمرتر خواهد بود.معمولاً در چنین شرایطی از جمله عواملی كه پزشكان در همان ابتدا به بررسی آن می پردازند میزان كاركرد غده تیروئید و وضعیت قند خون است. البته غیرطبیعی بودن شرایط سیستم عصبی كه وظیفه كنترل غدد عرق را برعهده دارند نیز از جمله موارد فوق است. در ضمن برخی از داروهایی كه برای بیماری های خاصی تجویز می شوند خود تشدیدكننده فعالیت غدد عرق بدن هستند، به عنوان مثال بعضی از داروهای ضدافسردگی و یا داروهای مخصوص بیماری پاركینسون از این جمله هستند. گاهی میزان فعالیت این غدد به اندازه ای است كه ممكن است پزشك برای رهایی فرد از این معضل تزریق سم بوتولینوم را در غدد عرق موجود در زیر بغل و یا حتی جراحی آن را تجویز كند.
وضعیت روحی و تاثیر آن بر تعریق بدن: همه ما بارها با وجود نبود عوامل عرق زا مانند گرما به محض شنیدن خبری ناگهانی و یا در حالت اضطراب به طور چشمگیری عرق كرده ایم. این مسئله نشان دهنده رابطه مستقیم وضعیت روحی و فعالیت غدد عرقی است.رابطه شرایط هورمونی بدن یا میزان تعریق: تغییر هورمون های بدن خود نیز عامل مهمی در افزایش تعریق است. خانم ها پس از سن یائسگی بارها و بارها به طور مقطعی و یا حتی تا پایان عمر با این مشكل پس از گر گرفتگی دست به گریبانند. افزایش تعریق در ایامی از هر ماه برای خانم های قبل از سن یائسگی نیز امری طبیعی است. افزایش تعریق حاصل از تغییر هورمون، خاص خانم ها نیست بلكه آقایان و حتی نوجوانان (چه دختر، چه پسر) در سنین بلوغ نیز از این مشكل بی بهره نیستند. تغذیه و بوی عرق بدن: نوع مواد غذایی مصرفی در بوی حاصل از بدن و حتی میزان تعریق نیز بسیار موثر است. به طور قطع برای شما هم پیش آمده است كه چند روزی را در شهر یا كشوری با شرایط تغذیه ای خاص آن منطقه و متفاوت با عادت تغذیه ای خود به سر برده اید و در آن چند روز به خوبی متوجه تغییر بوی بدن خود شده اید. در میان مواد غذایی كه تاثیر مستقیم و بسیار شدیدی بر روی بوی بدن می گذارند به پروتئین های دریایی مانند انواع ماهی ها و میگوها، ادویه جات به خصوص زیره، كاری و همچنین از همه مهمتر به سیر و موسیر می توان اشاره كرد.
در ضمن غذاهای تند و پرفلفل نیز علاوه بر بوی حاصل از عرق میزان آن را نیز افزایش می دهند.
وضعیت مزاجی: شرایط مزاجی نیز از جمله عوامل تاثیرگذار بر بوی بدن هستند. بنابراین با ایجاد سیستمی منظم و سالم در خوراك روزانه تان و در نتیجه تنظیم سیستم دفع، بوی عرق بدن شما نیز كاهش می یابد. مصرف سبزیجات و میوه جات تازه از جمله عوامل موثر بر تنظیم وضعیت مزاجی هستند. علاوه بر آن رسیدن به این شرایط با استفاده از داروهای گیاهی در قالب عرقیات و جوشانده ها نیز كارساز خواهد بود.
• پیشنهادات خانگی
در صورتی كه بدن شما نمی تواند هیچ یك از موارد كاهش دهنده تعریق و برطرف كننده آن را در قالب محصولی تحمل كند و استفاده از هریك از مواد تولیدی در این راستا سبب ایجاد حساسیت پوستی شده و یا در مقابله با بوی بدن شما بی اثر است از مواد طبیعی استفاده كنید:
۱- زاج سفید: زاج سفید سنگی معدنی است و تقریباً شفاف است كه بدون بروز هرگونه مشكل پوستی باكتری و عرق بدن را كنترل می كند. جهت استفاده از زاج سفید دو راه وجود دارد:
الف- سنگ زاج سفید را خوب كوبیده و سپس تكه های كوچك حاصله را در آسیاب پودر كنید. سپس پودر را در ظرفی ریخته و پس از هر بار حمام و یا شست وشوی زیر بغل آن را با پنبه ای مرطوب به سطح پوست خود بمالید.
ب- دو قاشق چایخوری بزرگ زاج سفید را درون
نیم لیتر آب گرم ریخته و خوب به هم بزنید. این محلول را درون ظروف شیشه ای دارای دستگاه اسپری ریخته و یا به حالت لوسیون به زیر بغل بمالید.
۲- مورد سبز: برگ های مورد سبز را در آسیاب پودر كرده و پودر حاصله را با دست و یا پنبه مرطوب به زیر بغل و یا حتی كشاله های ران بمالید. این پودر از تعریق زیاد و بوی حاصل از آن و همچنین عرق سوز شدن جلوگیری می كند.
• نحوه زدودن لكه عرق بر لباس
۱- لباس را در محلول یك بخش آمونیاك و سه بخش آب مدتی خیس كرده و سپس بشویید و یا آنكه با اسفنجی آغشته شده به این مواد ابتدا مناطق لكه دار را خیسانده سپس كل لباس را بشویید.
۲- محلولی از تركیب یك قاشق غذاخوری سركه سفید در یك فنجان آب آماده كرده و اسفنجی را پس از آغشته كردن به این محلول بر روی لكه های عرق موجود بر روی لباس بمالید. این پیشنهاد برای لباس هایی كه امكان شست و شوی آنها با آب به طور مستقیم وجود ندارد بسیار موثر است.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید