چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


سفر در این فصل ارزان و لذت‌بخش است


سفر در این فصل ارزان و لذت‌بخش است
اگر از سفر به جاهای تکراری مثل شمال و اصفهان و شیراز خسته شده‌اید، بهتر است چمدان‌هایتان را ببندید و به یکی از مناطق دیدنی زیر سفر کنید. از آنجایی که محدودیت جا در صفحه داریم سعی شد به گوشه‌ای از دیدنی‌های برخی شهرها اشاره بشود. بقیه‌اش را خودتان باید بروید و ببینید. سفر در این فصل هم ارزان است و هم لذت‌بخش. هتل‌ها چون در دوران رکود به سر می‌برند هم تخفیف می‌دهند و هم سرویس‌دهی بهتری نسبت به سایر ایام سال دارند. امتحان کنید.
● ایلام
ایلام; سرزمین جنگل و مرتع و عشایر است. هر جا که بروید زیباست. در شمال شهر ایلام به تنگهء ارغوان و از آن‌جا به ارتفاعات جنگلی زیبایی می‌رسید که ییلاق عشایر است و با ماشین از مرکز شهر بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه فاصله دارد. همچنین در آن سوی کوه‌هایی که ایلام پشت به آن‌ها داده، از طریق یک تونل به شیروان و چرداول می‌رسید که جنگل‌های بلوطش مثال‌زدنی است و رمه‌های گوسفند و بز و میش در مراتعش آدمی را به وجد می‌آورد. در غرب شهر ایلام نیز منطقهء ایوان واقع شده که کوه‌های پوشیده از جنگلش از جمله کوه قراقیلان (نماد استان ایلام) اعجاب‌انگیز می‌نماید.
حال اگر از ایلام به سمت جنوب برانید به دره‌شهر می‌رسید که تاریخ و طبیعت را یک‌جا با هم دارد. این‌جا در دامن کبیرکوه، آن هم در بهار پوشیده از گل و چمن است و قلعه‌های تاریخی دو هزار ساله‌اش به علاوه یک شهر تاریخی باقی مانده از سده‌های نخستین اسلامی چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. اگر کمی از دره شهر فاصله بگیرید، در مرز ایلام و لرستان و روی رود سیمره - وحشی‌ترین رود ایران‌- پل هزار سالهء گاومیشان را می‌بینید و از شگفتی درمی‌مانید. زیبایی‌های جنگل‌ها و رودها و مراتع بدره، ملکشاهی و صالح‌آباد را به ذهن جست‌وجوگر شما می‌سپاریم.
● بوشهر
اولین جاذبهء استان بوشهر نوار ساحلی طولانی آن است که رو به خلیج‌فارس چهره می‌گشاید. خصوصا در بندر بوشهر که از بندرهای قدیمی و بزرگ ایران است. به همین سبب بوشهر یک بافت تاریخی بسیار غنی و جذاب دارد که با آثاری مانند بازار، تل ارامنه، مدرسهء سعادت کلیسای ارامنهء گریگوری، کلیسای مسیح مقدس، ساختمان، مسجد جامع، استانداری سابق، آب انبار قوام و انبوهی از خانه‌های تاریخی و گذرهای پیچ در پیچ تشخص می‌یابد.
در جنوب بوشهر و در منطقهء دلوار، خانهء قدیمی رییسعلی دلواری که جانانه با انگلیسی‌ها جنگید، جالب توجه است و در سیراف با همان بندر طاهری که در ۲۴۰ کیلومتری جنوب بوشهر قرار گرفته و یک زمان بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران بوده است، می‌توان آثار تاریخی سترگی از دورهء باستان تا سده‌های میانهء اسلامی را سراغ گرفت; آثاری شامل حمام، کاروانسرا، قبرهای سنگی، مسجدی از قرن هفتم هجری و قلعه‌هایی از قرون دوم و سوم هجری.
● چهارمحال و بختیاری
وقتی تنها رود فلات مرکزی ایران یعنی زاینده‌رود و بزرگ‌ترین رود کشور یعنی کارون، هر دو از چهارمحال و بختیاری سرچشمه می‌گیرند، معلوم است که این استان چقدر زیباست. مرکز استان شهرکرد را بام ایران می‌خوانند و اینجا و آنجایش پارک‌ها و باغ‌های بی‌شماری به چشم می‌آید، بنابراین خود شهر بی‌نهایت دیدنی است اما در سایر نواحی اول از همه تونل کوهرنگ را توصیه می‌کنیم که بخشی از آب کارون را به زاینده‌رود منتقل می‌کند و یکی از زیباترین تفرجگاه‌های ایران به شمار می‌رود.
پل زمان‌خال در نزدیکی سامان (جنوب شهرکرد) و به روی زاینده‌رود نیز با درختان و بیشه‌های اطرافش خاطرهء خوشی در ذهن شما بر جای می‌گذارد. سایر نواحی استان از بافت و اردل گرفته تا لردگان و فلارد پوشیده از جنگل هستند و همه جا تفرجگاه به حساب می‌آید. جلوه‌های زندگی ناب عشایری در سرتاسر استان را که دیگر نگویید و نپرسید. در یک کلام چهار محال‌و بختیاری یعنی کوه، رود، چشمه، جنگل، مرتع و ایل بزرگ و پرافتخار بختیاری.
● زنجان
از هفت اثر تاریخی- فرهنگی ایران که در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده، یکی در زنجان است و همین کافی است که زنجان مستحق گردش و گردش‌پذیری باشد. از گنبد سلطانیه آخرین اثر جهانی ایران آغاز می‌کنیم. بزرگ‌ترین گنبد و ساختمان آجری جهان و سومین گنبد پس از گنبدهای ایاصوفیه و سانتاماریا. این بنا را شاهان مغولی ایران (معروف به ایلخانان) ۷۰۰ سال پیش بنا نهادند و معماران و هنرمندان ایرانی برای خلق و تزیینش سنگ تمام گذاردند. باور می‌کنید سلطانیه ۵۰ هزار متر مربع تزیینات آجری، گچ‌بری و روزی که گنبد ساخته شد، سلطانیه پایتخت ایران بود اما حالا شهر کوچکی است در حدود ۴۰ کیلومتری جنوب شرق زنجان. در زنجان بازار شهر با چاقوهای معروفش حال و هوای همهء بازارهای تاریخی ایران را دارد و مسجد جامع و رخت‌شوخانه از سایر آثار تاریخی پربیننده‌ترند.
حالا از جایی بگوییم که مطمئنیم کم‌تر درباره‌اش شنیده‌اید و آن جایی نیست مگر غار «کتله خور» در منطقهء خدابنده (جنوب استان.) درست مثل غار علی‌‌صدر همدان است: آب زلال، قندیل‌های زیبا، دالان‌های بزرگ و ... عده‌ای هم می‌گویند اصلا یک سر دیگر غار علی‌صدر همین جاست. الله اعلم!
● خوزستان
تمام جاذبه‌های خوزستان از کارون سرچشمه می‌گیرد; کارون است که زیباترین جلگهء خوب ایران را شکل داده و موجب شده تمدن‌های زیادی در خوزستان پا بگیرند یا استقرار یابند. پس سخن از دیدنی‌های خوزستان را از خط سیر کارون آغاز می‌کنیم. در شمال استان‌سدهای مسجد سلیمان و کارون ۳ دریاچه‌های بزرگ و زیبایی را فراهم آورده‌اند که خصوصا در فصل بهار فضایی رویایی دارند و صد البته که دیدن تاسیسات سد عظیم کارون ۳ هر ایرانی را به آیندهء کشور خود امیدوار می‌کند.
همچنین در مسجد سلیمان می‌توانید نخستین چاه نفت ایران را ببینید و آثار تاریخی سه مسجد از دوران ایران باستان را در دزفول. بافت تاریخی شهر (هر چند که از جنگ آسیب فراوان دیده) و آسیاب‌های رعنابر روی کارون در جای خود دیدنی‌هستند و در شوشتر آنچه بیش از همه شهرت دارد، آبشارهای شهر است. در این‌جا بقایای تاسیسات باستانی چون آسیاب‌ها،کانال‌‌ها و سدبندها شما را به شگفتی وا می‌دارند. مسجد جامع شوشتر از مساجد سده‌های اول اسلامی را فراموش نکنید. اما شوشتر قدیمی‌تر و جالب‌تر از شوش است (شوشتر یعنی شوش نو) که یکی از آثار جهانی ایران، یعنی زیگورات چغازنبیل را در خود جای داده است. معبدی با سه هزار سال قدمت و از دوره تمدن عیلام در این شهر آرامگاه دانیال نبی که گنبد مخروطی‌اش شهره خاص و عام است، اشاره دیگری است به قدمت منطقه و بالاخره می‌رسیم به بقایای کاخ‌های هخامنشیان در شوش; چه آن که این شهر کهن پایتخت زمستانی هخامنشیان بود. قلعه‌ای نیز در همان حوالی باقی مانده از باستان‌شناسان فرانسوی که در آغاز سدهء بیستم در شوش کاوش می‌کردند. در این قلعه که معروف به قلعهء دمورگان یا قلعهء شوسی است، یک موزه نیز ایجاد شده است. در شهر اهواز تمام حاشیهء کارون، به ویژه کنار پل‌هایش زیباست و بوستان جزیره در بستر رود نیز یک تفرجگاه واقعی به حساب می‌آید. حالا به جنوب استان می‌رویم، به ساحل اروند که هم دل‌گشاست و هم آمیخته به خون بهترین و پاک‌ترین ایرانیان. در آبادان و خرمشهر زیبایی جنوب و یادگار‌های جنگ را با هم ببینید. مجالی نیست تا از بهبهان و ماهشهر و دشت آزادگان و شادگان و... نیز سخن گوییم. فقط این را بگویم که اگر فکر کرده‌اید حتی یک صدم دیدنی‌های خوزستان را معرفی کرده‌ایم، سخت در اشتباهید!
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید