چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶ / Wednesday, 21 February, 2018

نکات ضروری در موفقیت سخنرانی


نکات ضروری در موفقیت سخنرانی
هنگامی که برای توضیح یک موضوع با اهمیت در جلسه ای آماده می‌شوید یا می خواهید گزارشی از فعالیتهای انجام شده در یک پروژه را ارائه کنید، کار دشواری در پیش رو دارید.
تصور کنید چشمان تیزبین کوچکترین حرکات شما را زیرنظر دارند و یکایک حضار گفته های شما را با دقت می‌شنوند و براساس این دیده‌ها و شنیده‌ها درمورد شما و مطالبی که ارائه می کنید قضاوت می‌کنند، ازسوی دیگر شما ملزم به اقناع آنها، دفاع از عملکردتان و یا حتی اثبات حقانیت خودتان هستید، در هر جایگاهی که قرار دارید فرقی نمی‌کند در هر صورت شما در موقعیت خطیری قرار گرفته اید. پس بکوشید پیشاپیش خود را آماده سازید و در این میان دو اصل بسیار مهم را فراموش نکنید، اول تسلط کامل به مطالبی که می خواهید ارائه دهید، دوم حفظ خونسردی و آرامش. بی تردید شما با رعایت این دو اصل و توجه به نکاتی که درپی خواهدآمد افزون بر ارائه مستدل موضوع سخنرانی، یک جلسه اقناعی را برگزار خواهید کرد.
از این رو، توصیه می شود برای نیل به این منظور پیشاپیش مخاطبان را شناسایی کنید، زیرا اگر شما از سطح علمی، فرهنگی و حتی شخصیتی مخاطبان آگاهی یابید، ارتباط بهتری با آنان برقرار می‌کنید و آنچه را که آنها دوست دارند یا می‌خواهند بشنوند ارائه خواهید ‌داد و این عمل یعنی اثرگذاری بهتر و بیشتر بر مخاطبین شما، پیش از آغاز سخنرانی یکبار آن را تمرین کنید و در حین سخنرانی رعایت برخی نکات مانند تبسم کردن را به خاطر بسپارید، زیرا چهره بانشاط شما توجه مخاطبین را بیشتر جلب می کند. نکته دیگر که باید بدان توجه کافی نمائید پیام شما است، زیرا سخنرانی شما باید یک پیام مشخص داشته باشد.
از همین رو، قبل از اینکه کار تهیه مطالب خود را شروع کنید، پیام کلیدی آن را مشخص کنید. درواقع پیام شما باید بتواند مخاطبان را به یک راه مشخص رهنمون و امکان ورود به راههای دیگر را منتفی سازد. در ضمن در صورت امکان توضیحات و استدلال خود را با ارائه تصاویر همراه سازید و برای هر تصویر توضیحات کوتاهی آماده کنید. هر تصویر (متن یا عکس) که نشان داده می شود، خلاصه ای از موضوع آن باید ارائه شود. این خلاصه می تواند شفاهی باشد یا به صورت زیرنویس ارائه شود. این باعث خواهدشد تا در وقت صرفه جویی شود. برجسته سازی مطالب و مفاهیم ویژه نیز هنگام سخنرانی واجد اهمیت است. مطالبی را که توضیح آنها برای پذیرش مخاطب اهمیت بیشتری دارد مشخص کنید. کارشناسان فن بیان شیوه های گوناگونی برای اثر بخشی سخنرانی پیشنهاد می‌کنند. طرح «پرسش» و «راه حل برای آن» بهترین روش برای ارائه قدرتمند یک مطلب است. اول «مسئله» را بیان کنید بعد «راه‌حل» را ارائه دهید و آن را با یک مثال توضیح دهید. هنگام سخنرانی نباید فراموش کرد که تمام آنان که به سخنان شما گوش می دهند تیزهوش نیستند، پس بکوشید مطالب را بسیار ساده و روان ارائه کنید. توصیه می‌شود به طور متوسط در هر ساعت صحبت کردن ۳ الی ۴ نکته را شرح دهید.
سخنرانی را باید محکم و مستدل آغاز کرد، زیرا یک شروع خوب، موفقیت سخنرانی را تضمین می کند. برای این منظور از روشهای مختلف استفاده کنید گاهی یک حکایت یا قصه یا یک خاطره و در بعضی مواقع پرداختن به اصل مطلب می‌تواند شروع خوبی باشد. استفاده از نمودار و چارت هنگام سخنرانی استدلال های شما را مستندتر می سازد. افزون بر این بسیاری از مخاطبان شما نمی‌توانند همزمان با شما اعداد و آمار ارائه شده را تجزیه و تحلیل کنند. نمودار کمک می‌کند تا سریعتر به موضوع دست پیدا کنند و با شما همراه شوند. بسیاری از مخاطبان آخرین مطلبی را که شما می‌گویید به خاطر می سپارند، از این رو بکوشید آخرین مطلبی که می‌گویید همان نکته‌ای باشد که مـی خواهید مخاطبـان به آن بیشتر تـوجه کنند. بر نکات مهم تسلط داشته باشید.
اگر شما نکات مهم را بدانید راحت‌تر می توانید مخاطبان را قانع کنید و افزون بر این با آرامش و بدون استرس خواهید بود. در حین سخنرانی برای اجتناب از خستگی تنفس عمیق را فراموش نکنید، همچنین حتما از چشمانتان برای برقراری ارتباط با مخاطب استفاده کنید، زیرا با این کار مخاطبان احساس بهتری خواهند داشت، در این صورت شما می توانید تاثیر صحبتهایتان را ببینید و در نتیجه ادامه سخنرانی را تنظیم نمائید.
تجهیزات مناسب را آماده کنید. هر جلسه ای، نیازمند تمهیدات خاصی است. تجهیزات موردنیاز را بی کم و کاست از قبیل دستگاه نمایش، وایت‌برد، کامپیوتر و... آماده کنید. قبل از شروع جلسه سخنرانی تجهیزاتی را که قرار است استفاده نمائید یکبار آزمایش کنید، خرابی و یا عدم کارایی مناسب هرکدام از دستگاهها (حتی یک ماژیک وایت برد) می‌تواند تاثیر بسیار منفی بر ارائه مطالب شما داشته باشد. از آنجا که در حین سخنرانی شما مرکز توجه هستید هر حرکت شما تاثیر مستقیم بر مخاطب داشته و می تواند تاثیر بسزائی در مخاطب داشته باشد. به هنگام سخنرانی از حرکات مصنوعی بپرهیزید زیرا اقدامات تصنعی کاملا دیده می شوند، خودتان باشید و بگذارید زبان بدن شما طبیعی باشد. در ضمن موضوع سخنرانی را از روی نوشته نخوانید. خواندن مطلب از روی نوشته باعث می‌شود که ارتباط شما با مخاطبان دچار خدشه گردد و دستانتان نیز از اثرگذاری باز می ماند. در صورتیکه در این مورد مشکل دارید می‌توانید از یادداشتهای روی چارت یا تصویر استفاده کنید. تاثیر سخنان شما زمانی آشکار می شود که مخاطبان را وادار به بحث کند.
برای این منظور از آنها سوال کنید و جواب بخواهید اما در این مورد اصرار نکنید، شما می‌توانید از سایر روشها نیز برای مشارکت بیشتر و همراهی آنها استفاده کنید. (نوشتن پای تخته، قرائت یک متن یا...) برای کارائی بیشتر سخنانتان از طنز استفاده کنید زیرا استفاده از طنز محیط را جذاب‌تر می‌کند. در حین سخنرانی خودتان را جای مخاطب فرض کنید. اگر شما به جای مخاطب نشسته بودید، چه تاثیری از سخنران می گرفتید، در ضمن اطمینان حاصل کنید گرمای اتاق، نور محیط، و... مناسب می باشد. در غایت بازخورد کارتان را بسنجید، برای این منظور شفاهی یا کتبی، در انتهای جلسه از پرسشنامه‌های ساده استفاده کنید تا بتوانید در آینده کارتان را بهبود بخشید. سرانجام در پایان سخنرانی با تاکید بر یک موضوع اساسی تاثیری قاطع بر مخاطبان بگذارید.


منبع : مرکزاطلاعات‌فنی‌ایران

مطالب مرتبط

نقدی بر شیوه کار مدیران روابط عمومی


نقدی بر شیوه کار مدیران روابط عمومی
توجه به نقشها و رویكردها در حوزه روابط عمومی و توجه به بینش ونگرش مدیران ارشد ومخاطبان درون و برون سازمان به ماهیت وكاركرد روابط عمومی این سوال را در ذهن مخاطبان ایجاد خواهد كرد كه روابط عمومی یعنی چه و به چه معناست ؟ آیا مفهوم روابط عمومی به معنای تداركات چی ، برنامه ریز و خبرنگارخواهد بود یا خیر ویا هیچكدام ؟ دانشمندان وصاحبنظران زیادی در این باره به اتفاق نظر پرداختند .هربرت باس روابط عمومی را« تركیبی از رشته های مختلف نظیر علوم اجتماعی ، فلسفه ، اقتصاد،ادبیات،روانشناسی ، روزنامه نگاری ، ارتباطات وسایر دانشهایی است كه درسیستم ادراك بشری می گنجد تعریف كرده است . نگارنده این مقاله در نظر دارد با تبیین جایگاه مفهومی روابط عمومی نقش وكاركرد روابط عمومی را جهت شناسایی فعالیتها وحركتها ی اجتماعی ، علمی پررنگ تر نماید.
امروزه در دنیای مدرن عصر صنعتی یا عصر تبادل اطلاعات و ارتباطات اتفاقات گوناگون وشاید می توان گفت در عرصه های مختلف در سراسر جهان رویت ویا گاهاً مشاهده سده كه حاصل دنیای ارباطات وتكنولوژی است با این مفهوم كه ارتباطات در جامعه انسانی تا چه حد می تواند منعكس كننده نیازها و ازسویی زمینه رشد توسعه باشد .
ما در استان كردستان همواره شاهد رخدادهای عجیب وغریبی هستیم كه شنیدن یا دیدن آن دل هر شنونده وخواننده ای را به درد خواهد آورد .اشاره به موضوع و اتفاقات جالب این استان وكاركردهای موضوعی سازمانها و متولیان دولتی و غیردولتی را به نقش می كشاند كه واقعاً متولیان حاظر به شفاف سازی مسائل خود هستند ؟ پاسخ به این سوال بدلیل جوّ اجتماعی خاص منطقه بالطبع منفی خواهد بود .چراكه افشاگری یكسری از مسائل در واقع جزء مسائل محرمانه ای بوده كه منجر به آشوب ورخدادهای اجتماعی خواهد شد .اما نقش روابط عمومی در اینجا به چه صورت خواهد بود؟ آنچه به نظر نگارنده می تواند موثر ومفید واقع شود در واقع اعتقاد به منشوری است كه متولیان امر روابط عمومی باید نسبت به اطلاع رسانی دقیق واگاهسازی مفید مطابق به آن عمل كنند .
لزوم ایده آفرینی وخلاقیت وایده پروری مدیران ومسئولان روابط عمومی ها به عنوان مشاورمدیران ارشد سازمان خود امری ضروری است كه مسئولان روابط عمومی به این نقش خود بیش از پیش پی برده وآنرا جز وظایف وامور اصلی خود بدانند . حضور تك تك یا نا همگون مسئولان روابط عمومی در جلسات ونشستها ،كارگاههای آموزشی وكنفرانسها درواقع این ابهام وسوال را در ذهن متولیان امر مطرح میكند كه به واقع مسئولان روابط عمومی علاقمند به شركت در چنین برنامه هایی مثل جلسات آموزشی ، كنفرانسهای ملی وبین المللی هستند ! در غیر اینصورت پس چگونه حضور مفهومی خود را می خواهند معنا بخشند ؟ اگر خواهان آموزش وارتقاء توانمندی خود نیستند چگونه به ایفای نقش خواهند پرداخت . و چگونه به انعكاس وشرح خدمات و معرفی خود خواهند پرداخت؟ آیا دیدگاه انان صرف نگاه تداركات چی و نیروی اجرایی است ؟ اگر اینچنین است پس باید اذعان نمود كه راهی پیش نمی رود و هنوز در جا خواهیم زد تا زمانیكه به اصول وماهیت روابط عمومی آشنا نبود .وباید همت گمارد تا برای نجات یك ملت از آسیب وخطر وتهدید زمینه اعتلای روابط عموی ها را فراهم بخشید .نگرش مسئولان به توان مسئولان روابط عمومی در به سامان رساندن فعالتیها وتقویت انان باید در تلاش برای تخصیص بودجه بود . كاهش اعتبارات حوزه های فرهنگی وروابط عمومی ، نبود فضا وكامنات خاص روابط عمومی با توجه به عصر دیجیتال كم توجهی مدیران روابط عممی به تثبیت جایگاه خود در بین سازمان ودر بین كاركنان ازجمله دلائل عمده غقب ماندگی حوزه روابط عمومی است .جایی كه در توسعه وپیشرفت تمام حوزه هایاتصادی ، علمی ف فرهنگی واجتماعی می تواند پاسخگوی عقب ماندگیهای استان ما باشد .
برگزرای كنفرانسهای بین المللی در حوزه روابط عمومی های ایران بهانه خوبی برای حضور ایفای نقش روابط عمومی هاباشد می تواند یك سازمان دولتی باشد یا یك شركت تجاری كه هر دو نقش موثری را در كاهش اسیبها و بحرانهای اجتماعی واقتصادی دارد در این فرایند زمانی كه به نوعی اشخاص حقیقی در واحدهای صنفی ، فرهنگی ، علوم اجتماعی ظهور می كنندو زمینه رشد وتقویت زمینه های فرهنگ گفتمان اجتماعی و دموكراسی را به وجود می اورد .بسیار باید اظهار خرسندی كرد كه پس از نیم قرن ما شاهد اتفاقات جدید و مدرن هستیم كه همواره سبب رشد همه جانبه توسه خواهد بود .برگزاری این چنین برنامه هایی یادآور وجود خلاقیت ، استعداد دارد كه اكنون در كشور فراهم شده ودر استان كردستان نیز به نوعی شاهد چنین حركتهایی هستیم .به تبع این موضوع استفاده و مغتنم شمردن فرصت زمانی از فضاهای علمی،.اجتماعی موجب رفع كاستی وبستر ساز كارهای فرهنگی خواهد شد .
توجه به مباحث اجتماعی ، تلاش به تثبیت رساندن جایگاه علمی واجتماعی در این مرحله زمانی اكنون به پروسه ای تبدیل شده كه بیشتر به تثبیت آن باید همت گمارد .در پایان این یادداشت می توان ابراز امیدواری كرد كه حضور صاحبنظران ، متخصصان نقاط مختلف جهان در كنفرانسهای بین المللی نقطه عطف باشد به تلاش بیشتر واعتلای روابط عمومی ها. جا دارد با توجه به مقتضیات زمانی و مكانی در هر منطقه كارگزاران هم این مقوله اجتماعی به ائتلاف جهانی دست یازند و تلاش مضاعفی را برای شفاف سازی و مسئولیت اجتماعی به ظهور رسانند .


وبگردی
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش - باز هم زیر گرفتن ماموران امنیتی و نیروی انتظامی توسط یک ماشین دیگر سواری توسط اراذل خیابان گلستان هفتم
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران - کی از دراویش گنابادی با اتوبوس به مردم و مأموران پلیس در خیابان پاسداران تهران / گفته میشود تعداد شهدای ناجا در حمله آشوبگران فرقه ضاله گنابادی و حامیان نورعلی تابنده به ۴ تن رسیده است.
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای - به دنبال سقوط هواپیمای تهران-یاسوج ویدیو لحظه مواجه خانواده های جانباختگان را با وزیر مشاهده می کنید.
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو - تصاویری دردناک از حمله مرد موتور سوار با چاقو به یک مرد راننده در حضور همسر و فرزندش در شهرستان داراب استان فارس را در ویدئوی زیر می بینید. به نظر میرسد این اتفاق در پی جرو بحثی بر سر پارک کردن وسایل نقلیه روی داده است!
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟ - آنچه مشخص است جمهوری اسلامی ایران باید تصمیم مشخص و درستی درباره سیاست عدم رویارویی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی بگیرد. دیگر نمی‌توان با این روش تعقیب و گریزی با این مسئله برخورد کرد. دیگر نمی‌توان ورزشکاران را از مقابله با کشتی‌گیران اسرائیلی باز داشت و در برابر رسانه‌های جهانی گفت به خاطر مصدومیت در میدان حاضر نمی‌شویم و در داخل جشن بگیریم که ما عزت‌مان را حفظ کردیم و...
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد !
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد ! - شب گذشته مراسم اکران فیلم بلوک 9 خروجی 2 به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا و نیز فیلم شاخ کرگدن در پردیس سینمایی ملت برگزار گردید.
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه - سخنرانی پرحاشیه احمدی نژاد در مقابل دادگاه بقایی
    زندگی افسانه‌ای آمانسیو اورتگا بنیانگذار ZARA +عکس | ساتین
    آمانسیو اورتگا گائونا، Amancio Ortega متولد ۲۸ مارس سال ۱۹۳۶در ایالت لیون اسپانیا است، کارآفرینی اسپانیایی در زمینه مد است که با ثروت ۱۸٫۳ میلیارد دلار در