جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

پیاده روی برای امادگی و سلامت جسمانی


پیاده روی برای امادگی و سلامت جسمانی
انسان بی حرکت و ثابت همچون آب راکدی می ماند که رو به رخوت و سستی می رود و کم کم پژمرده می شود.
راه رفتن یک فعالیت موزون دارای ریتم،پویا ودارای حرکت نرمشی (هوازی)می باشد که توسط اسکلت وماهیچه ها انجام می شود. راه رفتن تندتر از معمول وبه طور منظم بیش از ۷۰ درصد فعالیت قلب، تناسب فیزیکی را بهبود می دهد. در این حالت ظرفیت قلب وعروق ومیزان تحمل، برای کار بدنی وتحرک روزانه زندگی بیشتر شده وامکان انرژی لازم برای انجام امور فراهم می شود. عضلات ساق پاواندام تحتانی استحکام یافته ، قابلیت انعطاف مفاصل اصلی حفظ شده وطرز ایستادن وقرار گرفتن بهبود می یابد . هر مقدار از پیاده روی با هر سرعتی ، تولید انرژی می نماید. بنابراین، دردراز مدت راه رفتن باعث کنترل وزن بدن می گردد.
● پیاده روی برای آمادگی وسلامت جسمانی
▪ آیا باید تمرین کنم؟
بدن انسان برای حرکت کردن تنظیم شده است. بدون فعالیت، آمادگی جسمانی بعد از میانسالی بسرعت رو به زوال می رود. حتی تمرین ملایم ومتناسب با سن و وضعیت بدنی باعث می شود تا احساس مطلوبتری داشته باشید واز عهده فشارها واسترسهای زندگی مدرن کنونی بر آیید. اگر می خواهید زندگی طولانی تر و پر تحرک تر داشته باشید وبا یک قلب سالم ،ریه های تندرست، عضلات قوی ، مفاصل نرم، قامت خوب وچربی کمتربه زندگی ادامه دهید،باید به طور منظم تمرین کنید.اما من وقت ندارم!
سه جلسه بیست دقیقه ای در هفته کمتر از یک درصد از وقت شما را می گیرد. سعی بکنید برنامه های خود را در طی روز طوری تنظیم کنید که شامل برنامه تمرینی نیز باشد. این برنامه را یک بار انجام دهید و وقتی فواید آمادگی جسمانی را احساس کردید،دیگر آن را برای تمام طول زندگی رها نخواهید کرد وزمان بیشتری برای آن در نظر می گیرید.
▪ افراد جوان
نگه داری و توسعه آمادگی جسمانی به شما در ورزش و فعالیتهای اجتماعی دیگر کمک خواهد کرد. تمرین باعث توسعه و بهبود عضلات و بهبود وضعیت بدنی می شود و شکل ظاهری بدن را زیباتر می سازد، پوستشان نیز براق و روشن خواهد شد واحساس خواهید کرد که سرزنده هستید هر چند که واقعا هم چنین است.
▪ افراد میانسال
تمرین به شما کمک خواهد کرد تا استرس ها وفشارهای زندگی امروزی را تحمل کنید ودر واقع همچون سپری در برابر فشار خون بالا، بیماری قلبی، دیابت و بیماریهای دیگر است. آمادگی جسمانی به شما نیرو و اعتماد به نفس خواهد داد تا برای خانواده ودوستانتان مفید باشید و زندگی خوبی داشته باشید.
پیاده روی شکل مناسبی از تمرین است : زیرا
ـ شکل ظاهری شما را بهبود می بخشد .
ـ شما را آماده وفعال نگه می دارد .
ـ توانایی بدن را برای کار ،ورزش وفعالیتهای اجتماعی افزایش می دهد.
ـ آرام بخش و لذتبخش است.
ـ به شما کمک می کند تا راحت بخوابید.
ـ شما رادر برابر فشار خون بالا،بیماری قلبی عروقی، چاقی ، التهاب مفاصل و دیابت محافظت می نماید.
ـ شیوه خوبی برای پیدا کردن دوستان جدید است.
ـ شما را از تنش و استرس رهایی می بخشد.
▪ ویژگی پیاده روی
ـ قابل تغییر ومتنوع است .
ـ بدون توجه به سن وسطح آمادگی می توانید پیاده روی کنید . فقط برنامه آن را طوری تنظیم کنید که متناسب با نیازهای خاص شما باشد.
ـ بدون زحمت است .
ـ شما می توانید تقریبا هر جایی پیاده روی کنید. به هیچ وسیله خاصی وبه هیچ تسهیلاتی نیاز نیست.
ـ روش خوبی برای آماده شدن است . سه جلسه بیست دقیقه ای در هفته ، آن هم در مدت زمان کوتاه ، آمادگی جسمانی شما به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.
ـ گران نیست .
ـ حق عضویت، کارت ورزشی ویا هیچ مشکلی در رفت وآمد برای آن وجود ندارد.
ـ راه خوبی برای لذت بردن از طبیعت است.
ـ در شهر یا روستا می توانید محیط واطراف خود رامشاهده کنید وبخشی از طبیعت شوید تغییرات فصول گیاهان، حیوانات ورنگها را تماشا کنید وخودتان را از استرسها دور کنید.
ـ آ سان است.
ـ شما برای شروع برنامه پیاده روی مجبور نیستید که حتما از نظر جسمانی آماده باشید وهیچ مهارت خاصی را یاد بگیرید.
ـ برای عموم آزاد است.
ـ بسیاری از مردم تمرین را کنار می گذارند ، زیرا توانایی هماهنگی در بازیها راندارند. در این زمینه پیاده روی هیچ مشکلی برای شما بوجود نخواهد آورد.
● شروع کردن
پیاده روی شاید بهترین شکل تمرین باشد. چون تمام عضلات بدن انسان را به کار می گیرد ، تقویت می کند ، حتی برای کم کردن وزن ،مناسب است . درپیاده روی سریع در مقایسه با دو آهسته ،کالری بیشتری مصرف می شود و یکی از بهترین شکلهای تمرین برای سلامتی پاها است .
نکات مورد توجه:
۱) شروع کردن اولین و بزرکترین گام برای برنامه پیاده روی شماست .آمادگی جسمانی شما در طول یک شب توسعه نمی یابد، بلکه انجام تمرین در مدت زمان طولانی ثمر بخش خواهد بود.
۲) خود را کاملا در گیر سازید . سعی کنید حتی اگر می توانید فقط پنج هفته پیاده روی منظم داشته باشید . نتایج به دست آمده از این پیاده روی باعث خوشنودی شما خواهد شد.
۳) شما به کفش ، جوراب و لباس مناسب نیاز دارید:
□ کفش
ـ کفش راحت بسیار مهم واساسی است.
ـ تخت کفش باید انعطافپذیر ودارای پاشنه های نرم و انحنای مناسب باشد.
ـ محکم باشد،باکمک دستها پوشیده شود ودر برابر آب مقاوم باشد.
□ جوراب
ـ جورابهای اندازه پا (چسبان)،بدون درز و نازک، مناسب هستند.
ـ پاشنه نرم و بدون اصطکاک، پیاده روی را راحت می سازد.
ـ انگشتان پا را راحت نگه می دارد.
□ لباس
ـ لباس باید آزاد، نرم راحت باشد.
ـ لباسهایی که رطوبت رااز خود عبور نمی دهند وتهویه را تسهیل می کنند. به شما اجازه خواهند داد تا از پیاده روی در رطوبت و باد لذت ببرید .
ـ از کلاه ودستکش در مواقع لزوم استفاده شود.
۴) پیاده روی یک حرکت کاملا طبیعی است و هیچ تکنیک مشخصی برای فرد که پیاده روی می کند ، وجود ندارد. روش پیاده روی هر فرد با فرد دیگر تفاوت می کند. در پیاده روی قامتان باید راست باشد، تمرکز چشمها به جلو و پایین وشانه ها راحت باشد. اجازه دهید دستها یتان در فعالیت شرکت کند. سعی کنید با ایجاد نظم بین تنفس و گام برداشتن، ریتم ایجاد کنید.
۵) بلند شوید، لباس بپوشید، بیرون بروید،و شروع کنید.
۶) برنامه روزانه خود را طوری طراحی کنید که پیاده روی را نیز شامل شود. اگر کسی باشد که همراه با او قدم بزنید، می تواند انگیزه خوبی برای شما شود.
فرهاد هرسیج ثانی


همچنین مشاهده کنید