سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

داستان لوکاتونی


داستان لوکاتونی
شهر مودنا در روز خاکسپاری «لوچیانو پاواروتی» مشهورترین فرزند خود، یکی از پراحساس ترین روزها را پشت سر گذاشت. فقدان خواننده بزرگ سبک «تنور» چنان ابعاد وسیعی داشت که لوکاتونی بزرگ هم مجبور شد برای حمل تابوت لوچیانو به محض فرود در فرودگاه مودنا راهی مراسم بزرگداشت این چهره بزرگ شود.
پاواروتی یکی از هواداران پر و پا قرص فوتبال نام داشت و هیچ چیز را لذتبخش تر از تماشای بازی یک همشهری نمی دانست. همشهری؟ بله! ما از لوکاتونی صحبت می کنیم که از زمان ترک مودنا در سال ،۱۹۹۷ کاملاً تغییر چهره داده است.
روزگاری به ثمر رساندن ۴ گل سقف فوتبال لوکا تلقی می شد اما او در ادامه راه درخشید و بایرن مونیخ را مجاب کرد برای جذب او سالانه حدود ۴ میلیون یورو بپردازد. «آلبرتو براگلیا» ورزشگاه اختصاصی مودنا، میزبان آخرین بازی لاجوردی ها در چهارچوب رقابت های یورو ۲۰۰۸ است. آیا شاهد جشن صعود ایتالیا جلوی چشمان بهت زده بازیکنان جزایر فارو خواهیم بود؟ همه چیز به تونی بستگی دارد. قهقهه او، لبخند زیبای پیروزی است و اخم وی، تلخکامی قهرمان جهان را در پی دارد.
‌● تولد
لوکا در روستای کوچک « پاولو نل فرینانو» در خارج از محدوده شهری مودنا متولد شد و آهسته و پیوسته به اوج رسید. اولین روزهای حرفه ای او با حضور در سری C و B سپری شد. مودنا ، امپولی، فیورنزولا، لودیجیانا و تره ویسو، اولین ایستگاه های حرفه ای لوکا نام داشتند و با گلزنی در این باشگاه ها خیلی زود نظر اهالی سری A را جلب کرد و در این میان رجینا برای جذب تونی پیش قدم شد.
یک فصل آنجا، ۲ فصل در بره شا و ۲ فصل بازی کنار ستاره های فیورنتینا، آهسته و پیوسته نام تونی را سر زبان ها انداخت.
صاحب اسبق کفش طلای اروپا طی اولین فصل بازی در فلورانس ۳۱ بار تور دروازه رقیبان را لرزاند و اولین ۳۰ گله ۵۰ فصل سال گذشته فوتبال ایتالیا نام گرفت. بایرن دید و پسندید. آنها برای چیدن ستاره آسمان فلورانس دست دراز نکردند، بلکه ۱۱ میلیون یورو پرداختند!
● تمجید سره نا
آلدو سره نا ، بازیکن سابق تیم ملی ایتالیا که در ضیافت پنالتی های بازی مرحله نیمه نهایی جام جهانی ۱۹۹۰ مقابل آرژانتین ضربه خود را به دستان گوی گوچه آ کوبید، تونی را یک گلزن بالفطره می داند. او بر اساس دانسته های خود گفت:« همواره بازی های تونی را تعقیب می کنم و بر این اساس وی را نه یک مهاجم صرف بلکه قاتل مدافعان حریف می دانم. اگر لوکا را با تونی ۱۰ سال پیش مقایسه کنید، به نتایج شگفت انگیزی می رسید. قدرت، سرعت و چهارچوب شناسی او چند برابر افزایش یافته است.»
● در قلب هواداران
قد ۶ فوت و ۴ اینچی، درآمیخته با تکنیک خاص دل پیه رو، شم گلزنی اینزاگی و البته به ثمر رساندن ۱۲ گل در ۲۹ بازی ملی، محبوبیت تونی را افزایش داده است. تواضع؟ با خواندن این جملات مسلماً فروتنی را به سایر خصایص وی می افزایید:«بهترین مهاجم دنیا نیستم. تمام کننده های خطرناک تری نیز در سطح دنیا وجود دارند. همیشه نزدیک دروازه حریفان با چشمان باز تصمیم می گیرم.
اگر همتیمی هایم سانتر خوبی ارسال کنند، دروازه رقیبان را می گشایم.» تونی به عنوان نماینده کشوری که خطرناک ترین مهاجمان دنیا را دارد، راهی آلمان شد و ۱۲ بار دروازه بوندس لیگا را لرزاند. وی در جریان باخت باواریایی ها مقابل اشتوتگارت و همچنین تساوی این تیم با بولتون درون میدان حضور نداشت.
● اظهارات هیتزفلد
مربی بایرن با این کلمات ستایش از این مهاجم ارزنده را به اوج رساند:« او سیستم مرا می داند و همیشه همان جایی است که باید باشد. خونسردی لوکا هنگام نزدیک شدن به دروازه حریف، باور نکردنی به نظر می رسد.» اولی هوینس، مدیر اجرایی بایرن هم اظهار داشت:« می خواستیم یک مهاجم گلزن به خدمت بگیریم و خوشبختانه موفق شدیم لوکای بزرگ را جذب کنیم.» زدن ۸ گل در ۱۰ بازی ابتدایی، عضو تیم قهرمان جهان را همراه کلوزه در صدر جدول گلزنان جای داد. باید از سیاست مدیران باشگاه در فصل نقل و انتقالات هم تمجید کرد.
آنها با ۵۰ میلیون یورو ۳ مهره بزرگ به نام های تونی، کلوزه و ریبری را به باواریا آوردند و از این تازه واردها بیشترین بهره را بردند. درخشش لوکا، حتی اولیورکان صورت سنگی را نیز به وجد آورده است. کاپیتان بایرن در آخرین فصل دوران حرفه ای خود، تونی را یک مهره تأثیرگذار ارزیابی می کند. او اظهار داشت: « او را یکی از ۱۰ مهاجم برتر فعلی دنیا می دانم.» یوآخیم لو هم گفت:« گاهی اوقات با خود می اندیشم آیا لوکای بایرن در جایگاهی بالاتر از آنری، اتوئو، دروگبا و کلوزه قرار دارد؟»
● به چابکی آهو
شاید هیبت تنومند لوکا با چابکی آهو در تضاد باشد اما هیتزفلد، تونی را آهوی محوطه ۱۸ قدم می داند. ستاره بایرن نجابت این حیوان را نیز دارد؟ فراوان! وی برخلاف سایر ایتالیایی های خوش تیپ، به نامزد خود وفادار است و ظاهراً چشم بر تمام زیبایی هایی که امکان دارد چهره ورزش او را زشت کند، بسته است. داستان آشنایی مهاجم بایرن با نامزدش «مارتا چچتو» در جریان یکی از بازی های سری C شکل گرفت؛ زمانی که مارتا برای اولین بار هنرنمایی پسر سختکوش فوتبال ایتالیا را دید.
تونی پس از سپری کردن آن یک فصل وحشتناک در فیورنزولا ناامید نشد چون اعتقاد داشت اوضاع خیلی زود تغییر می کند. این اتفاق رخ داد. چند سال بعد، شایعه سازان خبرنگارنمای مونیخی هم نتوانستند وی را زیر تازیانه دروغ های خود از پای درآورند. او در جواب خبرنگاری که می خواست درباره نامزدش اطلاعاتی کسب کند، به اظهار یک جمله بسنده کرد:« به لطف او قدرت گلزنی من افزایش یافته است.»قبل از تونی، تنها ۲ چشم و ابرو مشکی، فرصت حضور در آلمان را به دست آورده بودند و در سوی مقابل سیل ورود مردان اخموی دیار ژرمن ها به سرزمین چکمه ای بی وقفه ادامه می یافت.
زوج فعلی تونی، کلوزه لهستانی الاصل نام دارد اما همکاری آنها فقط درون زمین «عالی» ارزیابی می شود چون تونی بیرون میدان آن قدر باهوش نیست که از این معلم زبان آلمانی و انگلیسی خود درس های لازم را فرا بگیرد! مهاجم ایتالیایی مصائب خود را اینگونه تشریح کرد:« با ریبری به گویش اهالی مودنا صحبت می کنم. لهجه همشهری های من شبیه نوع گویش آرژانتینی ها، برزیلی ها و فرانسوی های مقیم ایتالیا است. متأسفانه هیتزفلد از زبان مادری من چیزی نمی داند و به همین دلیل برای برقراری ارتباط کلامی به یک مترجم نیاز داریم.»
رؤیاهای گلزنِِ در آفساید فینال جام جهانی ،۲۰۰۶ تمامی ندارد. او مانند سایر فوتبالیست ها از دنیای پرتلألو فوتبال سهم عمده ای نصیب برده اما هنوز عاشقانه آن پیراهن خیسِ عرق لاجوردی را بزرگترین دارایی اش می داند. «گلزن بزرگ» با تشریح تکامل به صحبت های خود پایان داد: « تکامل؟ تا وقتی ملی پوش تیم ملی ایتالیا نام نگیرید، کامل نمی شوید.»
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید