جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


پوشاک هخامنشی


پوشاک هخامنشی
● پوشاک مردان پارسی
بطور کلی لباس پارسیان عبارت بود از یک بالا پوش شبیه شنل یک دامن پرچین که بالا پوش و دامن در محل کمر دارای یک کمربند چرمی بوده است.
▪ بالا پوش:
بالا پوش پوششی مانند شنل است در بعضی ها جلوی آن باز و بعضی بسته است.بالاپوش جلو بسته که از سرپوشیده می شده دارای یقه ایست که از نقطه چال گردن دور گردن قرار میگرد.
بلندی بالا پوش به اندازه بالا تنه است. ودرمحل کمر ختم می شود در این قسمت کمر به شکل لیفه تمام چینهای پشت بالا پوش جلو باز روی چال گردن بوسیله دکمه ای بهم وصل می شود.
▪ دامن پار سیان بر دو نوع است:
نوع اول یک راسته چین و دومی دارای دوراسته چین.
۱) دامنیک راسته چین در جلوی دامن دارای چینهائی است که از دو طرف چپ و راست به صورت منحنی هائی افتاده و به پشت دامن می رود. درو سر این چینهای جلو به پهلوهای دامن دوخته شده است.دامن در کمر دارای حاشیه یالیف کمر می باشد.
۲) دامن دو راسته چین از پهلوها وپشت ماننددامن یک راسته چین است ولی در جلو بجای یک راسته چین دارای دو راسته چین است که از یکدیگر بوسیله یک پارچه یا چین- های افقی به بلندی دامن فاصله دارند.
در مواقعیکه دامن و بالاپوش برتن می باشد،کمر لیف این دو بر روی هم منطبق است.
وهریک جداگانه بوسیله بند لیف محکم شده اند.روی هر دویک کمربندچرمی(به منظور نگهداری سلاح)بسته می شده.
پارسیان لباس خودرا ازپارچه های نقش ونگاردار با رنگهای گیرا وپرشکوه تهیه می- کرده اند.
▪ کلاه پارسیان:
کلاه پارسی از جنس نَمد بوده است.(مگر کلاه های جنگی که از آهن و مُفرُغ ساخته می شده است)
▪ کفش پارسی:
یک نوع کفشی است که از لحاظ شکل خیلی ساده می باشد و چون جوراب به پا کشیده می شود و به نظر می رسد که برای دوخته شدن درز را از راه پشت پاشنه و رویه کفش می دادند.
دور دهانه کفش پادشاهان هخامنشی و ماد زرکوب بوده است.
نوع دیگر کفش در زیر خود تخت اضافه نداشته و پاشنه از بیرون ندارد و مانند کفش مادی (نوع اول) پاشنه آن از داخل کار گذاشته شده است زبانه بلندی در جلو در زیر محل بند کفش دارد که بوسیله سه بند و گل چرمی که از سوراخهای مقابل خود رد می شوند روبه کفش بر روی هم جمع می شود کفشها اغلب برنگهای زرد حنائی و ار غوانی تهیه می شده است.
● پوشاک زنان پارسی
اصولا لباس زنان این دوره ممکن است که اختلافی با لباس مردانشان نداشته یا لباس مردان با اندکی اختلاف مورد استفاده زنان نیز قرار می گرفته است و فقط اختلافی که دارد تزئینات پیش سینه و شکل آن است.
کفشهایشان نیز همان است که مردان پارسی به پا می کردند.
در چند مورد لباس زنان بومی عبارت بود از پوششی ساده بلند یا دارای راسته چین و آستین گوتاه که در پائین دامن از زانو به پائین شرابه هائی تا مچ می رسیده برتن میکرده اند.
نوع دیگر پوشش چادری بوده مستطیل که بر سر می افکندند در زیر آن یک پیراهن دامن بلند در زیر این پیراهن پیراهنی بلندتر که تا مچ می رسیده بر تن می کردنده اند.
ـ نوع۱: پوشش ساده راسته چین دار و آستین کوتاه ، دامن از زانو به پائین شرابه هایی تا مچ پا آویزان است.
ـ نوع۲: چادر مستطیلی که بر سر می اداخته اند ودر زیر آن یک پیراهن دامن بلند و در زیر این پیراهن یک پیراهن دیگر بلندتر که تا مچ پا می رسید بر تن می کردند.
▪ پوشاک جنگی پارسی
پوشاک جنگی پارسیان و پو شاک جنگی هخامنشیان بدین شکل بوده و از سلاح هائی شامل( تیر ، سپر ، شمشیر ، قمه ، زره ، جوشن و کلاه خود با پر) استفاده می کرده اند.
شهرام اخترخاوری
منبع : سایت سیمرغ


همچنین مشاهده کنید