جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

نگاهی به رقابت های لیگ برتر اسکاتلند


نگاهی به رقابت های لیگ برتر اسکاتلند
با شروع مجدد رقابت های ملی در اروپا، تیم های باشگاهی این قاره فرصت خواهند یافت پس از گذراندن چندین هفته از آغاز لیگ های کشورشان به تجدید قوا بپردازند و در این میان لیگ برتر اسکاتلند نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.
رنجرز و سلتیک در هفته سیزدهم این رقابت ها به استراحت پرداختند تا ۱۰ بازیکن دعوت شده به تیم ملی اسکاتلند بتوانند با تمام قوا برای صعود تیم ملی کشور خود تلاش کنند. آمادگی این بازیکنان بسیار مهم خواهد بود. به طور قطع صعود تیم ملی اسکاتلند و پیروزی این تیم مقابل قهرمان سال گذشته جهان یعنی ایتالیا، در گرو شادابی و روحیه بالای بازیکنان تیم است.
● تاوان شکست
اسکاتلند باید در همپدن پارک، ایتالیا را شکست دهد تا همراه فرانسه جواز صعود را دریافت کند. همه می دانند شکست اسکاتلند و عدم صعود این تیم به یورو ۲۰۰۸ می تواند چه اثرات مخربی بر روحیه بازیکنانی از جمله «استفن مک مانوس» و «بری فرگوسن» داشته باشد. ارتش تارتان باید با تلاش فراوان و شکست حریفانی که حیثیت فوتبال آنها در گرو صعود به ۲۰۰۸ است، پس از ۱۲ سال طعم حضور در این رقابت ها را تجربه کند.اگر این تیم نتواند گرمای حضور در رقابت های یورو ۲۰۰۸ را به خانه بیاورد، زمستانی سردتر از هر سال در انتظار فوتبال اسکاتلند خواهد بود.
● نبرد برای قهرمانی
سلتیک، قهرمان فصل گذشته، امسال هم نمایش فوق العاده ای ارائه کرده است. شکست ۵ بر صفر هارتس در هفته چهارم این رقابت ها در ورزشگاه «سلتیک پارک» و شکست ۳ بر صفر دندی یونایتد در چند هفته بعد، قدرت سلتیک را به رخ سایر حریفان کشاند.سلتیک با وجود صدرنشینی، ماه اکتبر ۳ بر صفر مقابل رنجرز میزبان باخت تا ثابت شود برای تکرار عنوان سال گذشته کار دشواری در پیش دارد. «ناکامورا» و «ونگورآو هسلینک» بازیکنان سلتیک در این فصل با مصدومیت مواجه شدند.
«اسکات مک دونالد» با به ثمر رساندن ۱۰ گل در فصل جاری یکی از بهترین بازیکنان سبزهای گلاسکو بوده است. «آیدین مک گیدی» از دیگر بازیکنان سلتیک است که توانسته وظایف یک مهاجم تمام عیار را به انجام برساند. در سوی دیگر رنجرز، دیگر تیم پایتخت اسکاتلند نتوانسته مانند سبزپوشان این شهر هواداران خود را خشنود سازد. به نظر می رسد هواداران رنجرز از تاکتیک های اتخاذ شده توسط والتر اسمیت چندان رضایت ندارند. شکست ۴ بر ۲ مقابل هارتس و نمایش ضعیف مقابل دندی یونایتد، اسمیت را وادار به انجام تغییرات تاکتیکی کرده است.آلن هوتون، بهترین بازیکن این فصل آبی پوشان پایتخت به حساب می آید. آبی پوشان از تیمی قدرتمند در خطوط میانی و تهاجمی برخوردار هستند اما خط دفاعی آنها چندان قدرتمند نیست.
● سایر تیم ها
با وجود مدت اندک سپری شده از لیگ فصل جاری بعید به نظر می رسد شاهد تکرار حادثه ای مشابه وقایع فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵ باشیم. فصل گذشتههارتس موفق شد خود را به غول های گلاسکو رسانده و شانس حضور در رقابت های لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد اما این فصل اوضاع به گونه ای دیگر رقم خورده و فقط «هیبرنیان» در قواره بزرگان ظاهر شده است.
این تیم با نتایج خوب چند هفته گذشته بازی های ضعیف قبلی را کاملاً فراموش کرد.مردان شهر «ادینبورگ» همچنان به ارائه زیباترین فوتبال باشگاهی این کشور معروف هستند؛ هرچند استعدادهای این تیم همواره از سوی باشگاه های بزرگتر این کشور به تاراج می روند. استیون فلچر، ستاره کوچک هیبرنیان با به ثمر رساندن ۷ گل بهترین گلزن فصل جاری این تیم لقب گرفته است. از همه جالب تر، هیبرنیان در این فصل سلتیک و رنجرز را با طعم شکست آشنا کرد.
● انگیزه ای مضاعف
در اقدامی مثبت، اخیراً اعلام شد تیم چهارم لیگ اسکاتلند به جام یوفا راه خواهد یافت. از این رو باشگاه های دسته پایین تر این کشور که برای دریافت جواز حضور در این بازی ها به فتح جام حذفی چشم دوخته بودند، ناامید شدند. بر این اساس ملاک اصلی، رتبه تیم ها در جدول لیگ محسوب می شود. «دندی یونایتد» نیز مانند هیبرنیان عملکرد خوبی داشته است.
پیروزی ۲ بر صفر آنها مقابل کیلمارنوک، یک دستاورد بزرگ تلقی شد و به طور قطع بهترین نمایش آنها طی فصل جاری به حساب می آید. تنها نکته تاریک، جدایی «گرزگورز زاماتولژکی» است. هارتس قدرتمند اگرچه در رده ششم جدول رده بندی قرار دارد اما نمایش خوبی ارائه می کند. این تیم پس از شکست ۵ برصفر مقابل سلتیک دچار تحول عظیمی شد و پس از پیروزی ۲ بر صفر بر «مادرول» دوباره به روند موفق گذشته بازگشت. طرفداران پرشور «آبریدن» فصل گذشته را با خاطره خوش ناشی از قرار گرفتن تیم محبوب خود در رده سوم لیگ برتر اسکاتلند در راهیابی به جام یوفا سپری کردند اما این فصل پس از قرار گرفتن در رده هفتم ناامید شده اند.
● سایر تیم های موفق
مادرول ( با هدایت «رُس مک کورمک» سرمربی سابق رنجرز) و کیلمارنوک، تیم های متوسطی نشان داده اند و احتمال اینکه بتوانند مانند فصل گذشته در جمع تیم های بالای جدول لیگ برتر اسکاتلند قرار بگیرند، بسیار ضعیف است.
● بدترین بدترین ها
طبق قوانین لیگ برتر اسکاتلند تنها تیم قعر جدول به دسته پایین تر صعود خواهد کرد. «فالکرک» در بازی های خارج از خانه فصل گذشته، نمایش ضعیفی ارائه کرد اما این فصل در ۶ بازی خانگی تنها ۲ بار طعم شکست را چشیده است. حتی شکست ۷ بر ۲ آنها مقابل رنجرز میزبان نیز با تحسین کارشناسان مواجه شد.«گرتنا» حال و هوایی متفاوت از همیشه دارد. با توجه به حضور بازیکنانی نه چندان مطرح و جوان، حضور آنها در میانه های جدول قابل تحسین بوده است.
در حالی که «گرتنا» تنها ۶ امتیاز با قعر جدول فاصله دارد، ادامه حضور «کالی تیستل» آن هم در شرایطی که فصل پیش با پیشنهاد های بزرگی از سوی سایر باشگاه ها مواجه بود، کمی عجیب به نظر می رسد. اسکاتلندی ها یا از افتخار حضور در یورو ۲۰۰۸ به خود می بالند و یا در سوگ راه نیافتن به معتبرترین جام اروپایی در رده ملی با روحیه ای از دست رفته به ادامه رقابت های باشگاهی خواهند پرداخت. سرنوشت صعود «ارتش تارتان» در دیدار ۱۷ نوامبر مقابل ایتالیا رقم خواهد خورد اما تا مشخص شدن تکلیف لیگ باشگاهی این کشور زمان زیادی باقی مانده است.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید