چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

به سوی کامیابی


به سوی کامیابی
گاس هیدینک هفته گذشته ۶۱ ساله سد اما ترجیح داد تا زمان قطعی شدن صعود روسیه به رقابت های یورو ۲۰۰۸ جشن تولد خود را به تعویق بیندازد.صرفنظر از این مسائل، مربی سابق هلند، کره جنوبی و استرالیا همچنان در حال نمایش جادوی مربیگری خود است. روسیه تحت نظر هیدینک موفقیت بزرگی به دست نیاورده و شاید اکنون بهترین زمان برای درخشش تزارها فرارسیده باشد. سایت یوفا در گزارشی به تحلیل شرایط فوتبال این کشور و رموز موفقیت مرد هلندی پرداخته است.
۱) آزادی عمل
«آندری آرشاوین»کاپیتان روسیه، آزادی را که هیدینک بیرون از میدان به بازیکنان اعطا کرده، عامل آرامش تیم فعلی می داند. مربی قبلی تیم شرقی عادت داشت از راه دور کنترل اوضاع را به دست بگیرد که این موضوع مشکلات زیادی را رقم می زد. اکنون قبل از بازی های بزرگ، ترس در اردوی روس ها هیچ معنایی ندارد. آرشاوین در این باره ادامه داد: « تحت نظر هیدینک معنای واقعی آزادی را تجربه می کنیم؛ چه در داخل و چه در خارج از زمین. او در تمرینات تک تک حرکات ما را زیر نظر دارد اما بیرون محوطه سبز استادیوم ها هیچ آقابالاسری نداریم. این موهبت قبلاً از روس ها دریغ شده بود.»
۲) اعتماد به نفس
خودباوری، خصلت بارز روس ها در بازی های مقدماتی یورو ۲۰۰۸ بوده است. وقتی آنها در نیمه اول بازی ماه گذشته مقابل انگلستان یک برصفر عقب افتادند، هرگز خونسردی خود را از دست ندادند. کاپیتان فعلی نایب قهرمان یورو ۸۸ اظهار داشت: « هیدینک برخلاف مربیان قبلی روسیه هنگام رویارویی با بحران، اعتماد به نفس خود را از دست نمی دهد. اگر همیشه مانند بازی مقابل انگلستان ظاهر شویم، رسیدن به قله فوتبال اروپا دشوار نخواهد بود. فقط کافی است بخواهیم. اگر ادعای مرا باور ندارید، یک بار دیگر عملکرد همتیمی هایم را مقابل آنگلوساکسون ها ببینید!»
۳) شیوه تمرین
بازیکنان فعلی روسیه شیوه آماده سازی هیدینک را جالب تر و کاراتر از مربیان قبلی خود می دانند «ایگور سمشو» یکی از شاگردان مرد هلندی در این باره اظهار داشت:«یک مربی خارجی نمونه در اختیار داریم. تمرینات او را می پسندم و به طور کلی گاس را یک شخصیت دوست داشتنی می پندارم. تئوری های وی تحسین برانگیز و کامل است، با این حال فقط مربی پای تخته محسوب نمی شود بلکه در میدان عمل هم حرف های زیادی برای گفتن دارد.»
۴) اعتماد به جوانان
حتی «سمشو»ی ۳۰ ساله هم از سیاست جوانگرایی هیدینک حمایت می کند. او اظهار داشت:«هوای دلپذیر فوتبال اروپا به اردوی روسیه جانی تازه بخشیده است. مربی به جوانان فرصت زیادی می دهد و برخلاف تصور، توقع یک کار خارق العاده را ندارد. برای جوانان، کار تحت نظر هیدینک شانس بزرگی محسوب می شود. این مرد با تجربه به ستاره های مشتاق حضور در اروپا راه جدیدی را نشان داده و شخصاً از این بابت خوشحال هستم.»
۵) قدرت بدنی
کاپیتان «دینیار بیلیالتدینوف» که با ۲۲ سال سن برسر بازیکنان باتجربه لکوموتیو فریاد می زند، یکی از محصولات کارخانه استعدادپروری هیدینک به حساب می آید. صحبت های وی را بخوانید:«در گذشته، همواره نبردهای تن به تن را یک مصیبت بزرگ قلمداد می کردم اما گاس کبیر آنقدر ما را آماده کرده که اکنون مشتاقانه به استقبال بازیکنان تنومند حریف می رویم. تغییرات مثبت او فشار را از روی دوش اعضای تیم برداشته است. درباره سایر بازیکنان نظر خاصی ندارم اما شخصاً با هیدینک مشغول پرواز در آسمان ها هستم.»
۶) استقلال
طبق نظر «لئونید اسلوتسکی» مربی لکوموتیو مسکو، سکانداران سابق تیم ملی روسیه همواره تحت تأثیر باشگاه ها و رسانه ها قرار داشتند اما هیدینک مانند پیشینیان خود عمل نمی کند. اسلوتسکی گفت:« گاس در تصمیماتش استقلال کامل دارد. عدم تسلط به زبان روسی به معنای بی اطلاعی از نوشته های روزنامه نگاران نیست. مربی سابق کره جنوبی بر خواسته هایش پافشاری می کند و چنانچه به هدف خود نرسد، تأسف نخواهد خورد. شیوه کار و دید جوان پسند وی را می ستایم. هیدینک موفق شد چون برای هر اقدام توضیح و دلیل خاصی دارد.»
۷) توسعه فوتبال
سران فوتبال روسیه آنقدر به کار مربی هلندی اعتقاد داشتند که قبل از بازی حساس مقابل انگلستان، قرارداد گاس را تمدید کردند. «ویتالی موتکو» رئیس اتحادیه فوتبال این کشور نظرات جالبی داشت:«ما به پیشرفت روزافزون فکر می کنیم و هرگز از تعقیب این هدف ناامید نمی شویم. تیمی قدرتمند و آرام می خواهیم و به همین دلیل قبل از بازی با شیرهای سپید خبر تمدید قرارداد هیدینک را منتشر کردیم. نتایج؛ اهمیت چندانی ندارند. مسأله اصلی، ارمغان بزرگی به نام پیشرفت است که این مربی با خود همراه آورده است.» حتی اگر پیشرفت فوتبال روسیه در همین نقطه متوقف شود، بازهم مردان «سیبری» با گرمای دانش هیدینک، سرمای یک و نیم دهه اخیر فوتبال کشورشان را فراموش خواهند کرد.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید