سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

کوکائین کافئین


کوکائین کافئین
● استعمال کوکائین درورزش :
احساس سرخوشی – کاهش خستگی – افزایش اعتماد به نفس و افزایش کارآیی ورزشی که یک ورزشکاررا به سوی استفاده از کوکائین سوق می دهد . روش معمول این است که ورزشکار حدود یک ساعت قبل از مسابقه آن را مصرف می کند وروش مصرف می توان گرد آن از راه بینی باشد . و دود کردن به شکل وریدی است . اثرات آن حداکثر ۱۵ تا ۶۰ دقیقه بعد بروز می کند . ستاره بسکتبال دانشگاه مریلند آمریکا و ۵ مورد خونریزی مغزی دیگر بدنبال استعمال کوکائین از این جمله هستند .
▪ درمان مسمومیت با کوکائین :
خوردن مقادیر زیاد کوکائین و مسمومیت با آن یک اورژانس پزشکی است و نیازمند احیاء حیات دربخش آی سی یو می باشد . مسمومیت با کوکائین باعث افزایش فشار خون ، تاکیکاردی ، حملات تشنج عمومی ، تنگی نفس و آریتمی های قلبی مخصوصا بطنی می گردد .تجویز وریدی دیازپام به مقدار ۵/۰ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن درظرف ۸ ساعت درکنترل حملات تشنج موفق بوده است . آریتمی های بطنی بطور موفقیت آمیز با پروپرانولول وریدی به مقدار ۵/۰ تایک میلی گرم درمان شده است .
▪ اسامی تجاری کوکائین :
Blow , Girl, Flake , Crack, Coke , Charlie, Bernice,Nose Candy, Leaf, Her Lady , Gold dust , Lady , White girl , Toot, Snow , She, Rodk, Super Speed ,White Lady
● کافئین :
اکثر کسانیکه کافئین را با مقادیر زیاد برای مدت طولانی مصرف می کنند با افزایش سن دچار اختلالات خواب و نامنظمی ریتم قلب می شوند . بطور عمده کافئین از گیاهی به نام Caffea Arabica بدست می آید و درقهوه ، چای ، کاکائو ، کولا و ماته ( چای پاراگوئه ) یافت می شود .
▪ اثر کافئین روی سیستم عصبی :
کافئین روی قسمتی از قشر مغزی که به حواس مربوط می شود اثر کرده و درنتیجه اگاهی ذهنی را افزایش و حالت خواب آلودگی و خستگی را کاهش می دهد . ودرمقادیر زیاد روی بصل النخاع و مرکز تنفس اثر کرده وباعث افزایش سرعت و عمق تنفس می گردد . وجریان خون مغز را از طریق تنگ کردن عروق کاهش می دهد . کافئین که دریک تا سه فنجان قهوه است باعث افزایش فعالیت ذهنی ، احساس سرحالی و کاهش مدت زمان پاسخ نسبت به تحریکات می شود . کافئین درمقادیرمعمولی موجب بیداری ذهن ، بیقراری و افزایش آگاهی روانی درفرد می شود درمقادیر بالا باعث تحریک شدید مغزی و تشنج می گردد . و مقدار ۱۰۰ میلی گرم ان باعث بی خوابی عصبانیت و تشویش دروی می گردد.
▪ اثرات قلبی کافئین :
هم تعداد ضربان قلب و هم قدرت انقباض آن را بالا می برد این اثرات درمقادیر کم به علت افزایش ورود کلسیم به داخل سلول ناشی از افزایش Amp حلقوی است . درصورت تجویز وریدی موجب تاکیکاردی سینوسی و افزایش برون ده قلب می شود . وعضلات صاف و عروق بدن را شل ولی درعوض عروق مغز را منقبض می کند و به همین دلیل به صورت ترکیب با آرگوتامین درسردردهای شدید عروقی و میگرن تجویز می گردد .
▪ اثرات کافئین روی دستگاه گوارش :
املاح کافئین بهتر از خود آن از دستگاه گوارش جذب می شوند و به همین دلیل کافئین معمولا به صورت بنزوات سدیم درقرصها و کپسولها ی مختلف تهیه می گردد کافئین باعث تحریک ترشح اسید معده و آنزیمهای گوارشی می شود این دارو از جفت و سد خونی مغزی عبور می کند و درشیر مادر نیز ترشح می شود
▪ استعمال کافئین درورزش :
به عنوان یک داروی کمکی نیروزا مصرف می شود . کافئین با دو مکانیسم کارآیی ورزش را افزایش می دهد :
۱) ازطریق تاثیر روی سیستم اعصاب مرکزی موجب بالارفتن آگاهی ذهنی و کاهش حالت خواب آلودگی و خستگی می شود .
۲) کافئین با بالابودن سطح Amp حلقوی دردرون سلولهای عضله نفوذ پذیری این سلولها را نسبت به کلسیم افزایش می دهد وبا ورود کلسیم به درون سلولهای عضلانی قدرت انقباض آنها را زیاد می کند و دیگر اینکه کافئین با افزایش دادن اسیدهای چرب درحین فعالیت موجب افزایش ذخیره گلیکوژن درعضلات می شود و طبعا هر چه مقدار ذخیره گلیکوژن عضله بیشتر باشد به همان اندازه خستگی درحین ورزش کمتر احساس می شود . به همین دلیل بیشتر دررشته های دوومیدانی بخصوص دو استقامت دوچرخه سواری ، فوتبال ، بسکتبال ، ورزشهای آبی مصرف می شود و این اثر کافئین درفعالیت های کوتاه مدت و قدرتی دیده نمی شود و اگر توسط ورزشکاران رشته های دو سرعت وزنه برداری مصرف شود روی قدرت ورزشکار تاثیری ندارد . کافئین حدود ۳۰ دقیقه پس از مصرف درخون به حداکثر می رسد ، بنابر این ورزشکار مدت کوتاهی پس از مصرف احساس تحریک می کند . و پس از مصرف از راه ادرار دفع می شود . و در آزمایش دوپینگ از نمونه ادرار استفاده می شود .
عوارض کافئین :
ـ شامل تهوع ،
ـ سردرد
ـ بیخوابی
ـ درمقادیر بالا باعث بیقراری
ـ تحریک پذیری
ـ لرزش عضلانی ،
ـ تاری دید و پیدایش لکه های سیاه جلوی چشم ،
ـ افزایش ضربان قلب و پیدایش ضربانات قلبی نابجا می شود .
بخاطر افزایش ترشحات معده ، درمصرف طولانی مدت ان زخم معده ایجاد می شود . دوزکشنده کافئین ۱۰ گرم است .
درمان عوارض و مسمومیت با کافئین : درمان شامل شستشوی معده و دادن داروهای ضد تهوع می باشد . بیقراری و تحریک بیش از حد اعصاب مرکزی را با تجویز باربیتوراتهای کوتاه اثر مانند تیوپنتال سدیم کنترل کرد.
منبع : کلوب


همچنین مشاهده کنید