پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


پرواز نخستین هوانوردان جهان


پرواز نخستین هوانوردان جهان
۲۲۴ سال پیش در روز ۲۱ نوامبر سال ۱۷۸۳ میلادی «فرانسوا پیلاتر دوروزیه» و «مارکی دارلان» با یک بالن ساخت برادران مون گلفیه به پرواز درآمدند.
آنها نخستین هوانوردان جهان محسوب شده و نخستین انسان هایی بودند که توانستند نیروی جاذبه زمین را مغلوب کرده و به پرواز درآیند.
یک سال قبل از این تاریخ «ژوزف و اتین مون گلفیه» ، دو برادر کاغذساز فرانسوی متوجه شدند یک بالن که هوای داخل آن گرم شده باشد می تواند از قانون نیروی جاذبه زمین بگریزد.
با گرم شدن، هوای داخل بالن منسبط شده و سبکتر از هوای پیرامون می شود.
در روز ۵ مه سال ۱۷۸۳ میلادی برادران «مون گلفیه» در مقابل افرادسرشناس شهر آنونای محل سکونتشان یک بالن به قطر ۱۱ متر که هوای داخل آن به کمک آتش زدن کاه و پشم گرم شده بود را به هوا می فرستند.
در روز ۱۹ سپتامبر سال ۱۷۸۳ میلادی برادران «مون گلفیه» در محوطه کاخ ورسای و در مقابل دیدگان لویی شانزدهم ، پادشاه فرانسه و درباریان بالن مارسیال را به هوا فرستاند که حامل نخستین مسافران هوایی تاریخ بود.
یک خروس ، یک اردک و یک گوسفند در واقع نخستین مسافران هوایی تاریخ بودند.
سرانجام ، برادران مون گلفیه تصمیم می گیرند انسان هایی را با بالن به پرواز درآورند.
در مقابل اعضای آکادمی علوم فرانسه ، «فرانسوا پیلاتر دوروزیه» استاد فیزیک و شیمی در دانشگاه رمس فرانسه و «مارکی دارلان» همسفر ماجراجویش سوار بر یک بالن برادران مون گلفیه می شوند.
آنها برفراز کاخ دولا موئت در غرب شهر پاریس تا ارتفاع ۹۶۰ متری صعود کرده و پس از ۲۰ دقیقه بالن حامل آنها به آرامی در منطقه «بوت - او - کای» فرود می آید.
به این ترتیب ، در روز ۲۱ نوامبر سال ۱۷۸۳ میلادی «فرانسوا پیلاتر دوروزیه» و «مارکی دارلان» با یک بالن برادران مون گلفیه پرواز کردند.
آنها نخستین انسان های تاریخ بودند که موفق شدند از قانون نیروی جاذبه زمین بگریزند.
آنها نخستین انسان های هوانورد جهان محسوب می شوند.برادران مون گلفیه که بالن های با هوای گرم به احترام آنها نام مون گلفیر را می یابند هرگز از این موفقیت خود مگر برای تفریح استفاده نکردند.
در حالی که با توسعه این اختراع ، بالن ها به یک وسیله اکتشافی ، مسافری ، علمی و حتی جنگی مبدل شدند.
بهرام افتخاری
منبع : روزنامه جام‌جم


همچنین مشاهده کنید