سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


جاذبه‌های گردشگری جزیره کیش


جاذبه‌های گردشگری جزیره کیش
طبیعت بکر و دست نخورده، فضای سبز دل‌انگیز، سواحل زیبا و آب‌های سحرآمیز لاجوردی اطراف کیش، این جزیره را به راستی نگین خلیج‌فارس کرده است. وجود تفرجگاه‌ها و تفریح‌گاه‌های متنوع و امکانات رفاهی مطلوب در هتل‌ها، مراکز پذیرایی و بازارهای الوان این منطقه جذابیت‌های آن را منحصر به فرد ساخته‌اند. با توجه به زمان کوتاهی که گردشگران در اختیار دارند دیدار از این جاذبه‌ها را ترجیح می‌دهند.
● کیش جزیره‌ای مرجانی
مرجان‌ها جانورانی گیاهی‌شکل و استوانه‌ای از ردهء کیسه‌تنان هستند و اغلب دسته‌جمعی زندگی می‌کنند. در بالای استوانه، سر آن‌ها قرار دارد و در پایین، صفحه‌ای پهن وجود دارد که به آن «صفحه پایی» می‌گویند. سلول‌های صفحه پایی موادی آهکی ترشح می‌کنند تا مرجان روی تخته سنگ ثابت نگه داشته شود.
با ترشح این مواد، به تدریج پایه‌ای آهکی برای مرجان به وجود می‌آید. تجمع مرجان‌ها و ترشحات آهکی آن‌ها، در طول دوران مختلف زمین شناسی در پیدایش جزیرهء کیش نقش داشته است. جزایر مرجانی و جنگل‌های استوایی دارای بالاترین تنوع زیستی در اکوسیستم‌های جهان هستند.
● طبیعت جزیره
کیش علاوه بر این‌که از متنوع‌ترین تنوع زیستی و اکوسیستم‌های دریایی برخوردار است به‌دلیل برخورداری از منابع طبیعی آب شیرین یکی از سرسبزترین جزایرخلیج فارس نیز محسوب می‌شود. درختان تنومند لور، کهور، کنار، نخل، اکالیپتوس، چریش، کنوکارپوس و... مناظر طبیعی زیبایی از پوشش درختی در جزیره به وجود آورده‌اند.
یکی از زیباترین و جالب‌توجه‌ترین مظاهر طبیعت کیش آهوان هستند که در سطح جزیره به ویژه مناطق جنوبی و غربی پراکنده‌اند. کمی دورتر از بازارها و مراکز شهری کیش، پرندگان زیبایی مانند فلامینگو، برخی پرندگان شکاری و حواصیل را می‌توان یافت. در سراسر جزیره ۱۱۶ نوع پرنده را می‌توان مشاهده کرد که در این میان حضور چند نوع کاکایی و پرستوی دریایی که به تعداد زیاد در سواحل جزیره وجود دارند، بسیار جذاب و تماشایی است.
● درختان بومی
خاک مستعد کیش میزبان درختانی است که در سالیان بسیار دور از سرزمین‌های شرقی به این جزیره آمده‌اند، درختان کهور و لور و انجیر معابد از درختانی هستند که قدمت برخی از آن‌ها به ۳۰۰ تا ۶۰۰ سال می‌رسد که در این میان لور و انجیر معابد از مناظر ویژه‌ای برخوردار است.خاستگاه این درختان، شبه‌جزیرهء هند است که به بنادر و جزایر جنوبی ایران منتقل شده است. سکنهء قدیمی کیش ارزش معنوی خاصی برای این نوع درخت قائلند.به دلیل وجود ریشه‌های هوایی، هر درخت لور به صورت توده‌ای از تنه‌های به هم فشرده در آمده است. این ریشه‌ها به صورت پایه‌ها و ستون‌هایی، تاج عظیم چند صدمتری درخت ۲۰۰۰ تا ۳۰۰ مترمربع) را سرپا نگه داشته و از شکستن ساقه‌های بلند آن جلوگیری می‌کند. کهنسال ترین لور جزیره نزدیک میدان المپیک و مقابل مجموعه زمین‌های تنیس قرار دارد. مجموعهء بسیار زیبایی از درختان قدیمی لور و انجیر معابد نیز در روستای کوچک باغو (غرب جزیره کیش) وجود دارد که مکان دیدنی و زیبایی به‌خصوص برای علاقمندان به هنر عکاسی است.
● مجموعهء درخت سبز
در اطراف یکی از کهنسال‌ترین درختان لور جزیره، مجموعهء درخت سبز ساخته شده است. نرده‌ها و پیاده‌رو‌های چوبی در میان فضایی سبز، شما را به سوی این درخت زیبا و کهنسال می‌برد. در مقابل این مجموعه، آب انبارهایی با سبک معماری یزد ساخته شده‌اند که در فصل بارندگی میزان قابل توجهی آب در آن‌ها ذخیره می‌شود و جهت آبیاری درختان مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنای این آب انبارها همیشه سوژهء عکاسان قرار می‌گیرد.
● پارک دلفین
پارک دلفین یا دلفیناریوم یکی از زیباترین پارک‌های تفریحی منطقهء خاورمیانه در مساحتی بیش از یک میلیون مترمربع با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ساخته شده است. تماشای این مجموعه زیبا با بیش از هزاران نخل و گونه‌های گیاهی متنوع دیگر و نمایش دیدنی دلفین‌ها، شیرهای دریایی و گرازهای دریایی برای هر گردشگری جذاب است. این پارک با اجرای طرح‌هایی مانند جنگل باران‌های مصنوعی، کوه آتشفشان، دنیای ارکیده، باغ پروانه‌ها و رستوران‌های منحصر به فرد توسعهء بیش‌تری می‌یابد.
● باغ پرندگان
باغ پرندگان با بیش از ۵۷ گونه پرنده از جمله پلیکان، شترمرغ، طوطی ماکائو، انواع گوناگون لک لک، توکان، تورکو، قو، پنگوئن آفریقایی و گونه‌های نادر، چون تمساح پوزه کوتاه بی‌شک یکی از منحصر به فردترین مراکز نگهداری جانوران در ایران است. از جمله نکات قابل توجه در این پارک گردآوری گونه‌های مختلف از اقصی نقاط جهان از آمریکای جنوبی تا استرالیا و از شرق تا آفریقاست. این باغ در داخل پارک دلفین قرار دارد.
● آکواریوم، موزه شگفتی‌های جهان آفرینش
مجموعه‌ای کم نظیر از ماهیان آب شور و شیرین، خزندگان و پرندگان نایاب ایران و جهان، پستانداران کوچک و حیوانات تاکسیدرمی ‌شده در مجاورت ساحل شمال شرقی جزیرهء کیش وجود دارد که به مجموعهء شگفتی‌های جهان آفرینش یا آکواریوم معروف است.
نخستین آکواریوم پنجاه هزار لیتری مخصوص کوسه‌ها و ماهیان بزرگ خلیج‌فارس و آکواریوم ۲۰ هزار لیتری ماهیان آب شیرین در این مجموعه ساخته شده است. راه دیگر لذت بردن از تماشای ماهیان رنگارنگ، به غیر از غواصی، بازدید از این مکان است.
● اسکله بزرگ تفریحی کیش
اسکلهء بزرگ تفریحی کیش به روش شمع فلزی و عرشهء چوبی با چهار فضای اقماری به‌دست متخصصان ایرانی ساخته شده است. این اسکله به طول ۴۳۷ متر، عرض ۱۸ متر و مساحت ۱۰ هزار مترمربع هیچ گونه اثر تخریبی زیستگاه‌های دریایی نداشته است و گردشگران می‌توانند با گردش روی این اسکله از دیدن مناظر طبیعی و ماهی‌های رنگارنگ و متنوع سواحل مرجانی کیش لذت ببرند. فاز اول اسکله تفریحی بزرگ کیش ظرف مدت کوتاه ۲۰ ماهه ساخته شده است و در روز پنجم مرداد ۱۳۸۵ افتتاح شد.در فضاهای اقماری این اسکله رستوران‌ها و چایخانه‌های متنوع ساخته می‌شود و اکثر خدمات تفریحی دریایی روی این اسکله به گردشگران عرضه می‌شود. این اسکله در انتهای بلوار دریا واقع است.
● غروب کیش
تماشای غروب خورشید و انعکاس نور سرخ‌رنگ آن در پهنای دریا برای هر بیننده‌ای به خصوص برای کسانی که دور از دریا زندگی می‌کنند خاطره‌ای به یاد ماندنی است. رفتن به محل کشتی یونانی و گذراندن لحظاتی در ساحل مرجانی را به خصوص در هنگام غروب آفتاب به همهء گردشگران توصیه می‌کنیم.
● کشتی یونانی
یکی دیگر از جذابیت‌های منطقهء غروب کیش باقی‌ماندهء یک کشتی عظیم الجثهء باری است که امروزه سوژهء عکسبرداری گردشگران شده است. این کشتی باری در سال ۱۳۲۲ در اسکاتلند ساخته شد. وزن کشتی ۰۶۱ر۷ تن و طول آن ۱۳۶ متر است. این کشتی چهارم مرداد سال ۱۳۴۵ شمسی به هنگام سفر به کشور یونان در ساحل جنوبی جزیرهء کیش به گل نشست و تلاش‌ها برای بازگرداندن آن به دریا بی‌نتیجه بود. این کشتی به کشتی یونانی معروف شده است.
● شهر باستانی حریره
بسیاری از مسافران که به جزیرهء کیش سفر می‌کنند به سختی باور می‌کنند که این جزیره روزگارانی دور منطقهء آبادی بوده و یکی از قطب‌های تجاری میان چین، اروپا و شمال آفریقا بوده است.
جزیرهء کیش از سال ۳۵۶ هـ. ق پس از وقوع زلزله در بندر تاریخی سیراف مورد توجه بیش‌تر قرار گرفته و جمعیت آن روبه فزونی گذاشت و رونق تجاری آن زیاد شد. تپه‌های تاریخی در کرانهء شمالی جزیرهء کیش بیانگر وجود شهری بزرگ و آباد در گذشته‌های دور به نام شهر حریره است.
گسترهء پستی و بلندی‌ها و خرابه‌های شهر قدیمی حریره حدود ۱۲۰ هکتار وسعت دارد. این وسعت بیانگر وجود شهری آباد و بزرگ با جمعیتی کثیر بوده است و بقایای به‌دست آمده از این شهر نشان از فعالیت‌های تجاری گستردهء آن دارد. عملیات باستانشناسی بقایای شهر بخش‌هایی از معماری و نحوهء زندگی مردمان آن روزگار را مشخص کرده است.
● عمارت اعیانی
خانهء اعیانی که در نتیجهء کاوش‌های یکی از تپه‌های شهر حریره بیرون آمده است از نمونه‌های منحصر به فرد مسکن جمعی در حاشیهء خلیج‌فارس است. این عمارت که به یکی از ثروتمندان حریره تعلق داشته یک حیاط مرکزی با اتاق‌هایی در اطراف آن دارد که دو رشته پلکان نیز این حیاط را به طبقهء دوم ساختمان که غیر از بخشی از کف یک اتاق و بالکن چیز دیگری باقی نمانده است، متصل می‌کرده است.
از کاوش‌های انجام شده در عمارت اعیانی مقدار زیادی اشیای سفالی و تزیینات بدنه از جمله گچ بری و کاشی لعابدار به‌دست آمده که عموما مربوط به قرن هفتم و هشتم هجری است.
● حمام
آثار به جا مانده از حمام حریره در فاصلهء کمی از شرق خانهء اعیانی قرار گرفته و دارای فضاهایی از جمله سربینه، گرمخانه و تون حمام است که با صحن‌های متعدد و حصار آن مجموعا ۵۰۰ مترمربع وسعت داشته و با توجه به ظرفیت محدود احتمالا حمامی خصوصی و متعلق به صاحب مجموعهء اعیانی بوده است. آثار به‌دست آمده از مجموعهء حمام بیانگر استفاده از آن در دو دورهء تاریخی (ایلخانی و تیموری) است.
● بندر تاریخی
در کرانهء شمالی شهر تاریخی حریره روی صخره‌ای بلند تاسیساتی کارگاهی با بقایای معماری و فضاهای ناشناخته وجود دارد، همچنین مجموعهء کانال‌های افقی و زیرزمینی و چاه‌هایی که در دل لایه‌های مرجانی و کانال‌هایی که رو به دریا حفر شده ارتباط شهر را به دریا برقرار می‌کرده است. بر بدنهء یکی از این چاه‌ها رشتهء پلکانی‌تراشیده شده که به طرز زیبایی مسیر رفت و برگشت در آن در کم‌ترین فضای لازم تعبیه شده است.
● قنات
قنات‌های کیش با قدمت بیش از دو هزار سال از کهن‌ترین آثار به جای مانده از ایران باستان هستند که اکنون با بازسازی و بهسازی یکی از این قنات‌ها به شکل تونل‌های عریض با معماری منحصر به فرد مجموعه‌ای تفریحی و دیدنی برای بازدیدکنندگان فراهم شده است.
درجهء حرارت داخل تونل‌ها در سراسر سال بین ۲۲ تا ۲۵ درجهء سانتیگراد است و طرح ساخت رستوران‌های سنتی و جدید، موزه، فروشگاه‌های صنایع دستی ایران و امکانات دیگر در داخل این تونل‌ها در دست اجراست. محل این مجموعه در مجاورت سالن چندمنظورهء مجموعهء ورزشی المپیک کیش است.
● پایاب
پایاب نیز یکی دیگر از آثار به جای مانده از ساکنان باستانی کیش است که با سنگ‌های مرجانی به نحو زیبایی بازسازی شده و به صورت استراحتگاهی سنتی در عمق زمین و در کنار مسیر قنات جهت بازدید گردشگران مهیاست. در کنار پایاب یک رستوران سنتی با غذاهای ایرانی فضای دلپذیری را برای گذران اوقات ایجاد کرده است.
● مساجد
آثار به‌دست آمده از شهر تاریخی حریره در جزیرهء کیش معرف حضور سکنهء مسلمان باتمدن و فرهنگ غنی اسلامی در آن دوران است. یکی از آثار کشف‌شده مسجد تاریخی زیبایی است که معماری آن مربوط به دورهء سلجوقیان است. این مسجد کهن در محدوده‌ای نامنظم با مساحت ۲۰۰۰ مترمربع یافت شده که نشان‌دهندهء گسترش ومرمت آن در دوره‌های مختلف تاریخی است. این مسجد در هیچ کجا دارای سقف نبوده و یک مناره و چهار محراب در آن شناسایی شده است. مطالعه و پژوهش در این مسجد کماکان ادامه دارد.
جزیرهء کیش دارای مساجد کوچک و بزرگ با معماری زیبا و اصیل ایرانی است. این مساجد با پراکندگی مناسبی در نقاط مختلف کیش بنا شده‌اند.
● اماکن و مجموعه‌های ورزشی
مجموعه ورزشی المپیک با امکانات و تجهیزات مخصوص برگزاری بازی‌های تمرینی و مسابقات همواره میزبان اردوهای تیم‌های ورزشی ملی، باشگاهی و خارجی است. در این مجموعه دو زمین فوتبال چمن و دو زمین مینی‌فوتبال چمن مصنوعی، چندین زمین تنیس، سالن اختصاصی پینگ‌پنگ، دو سالن تمرین و مسابقات اسکواش، استخر شنا مجهز به سونای خشک و بخار با سالن بدنسازی است، همچنین سالن چندمنظوره ویژهء ورزش‌های توپی و غیرتوپی شامل والیبال، بسکتبال، هندبال، فوتبال، کشتی، تکواندو، جودو، کاراته، خانهء شطرنج و همچنین امکاناتی برای دیگر ورزش‌ها در این سالن فراهم است. به‌زودی چند سالن مجهز ورزشی دیگر در این مجموعه به بهره‌برداری خواهند رسید.
● ورزش‌های آبی و تفریحی
شرایط مطلوب آب و هوایی در طول سال، دریای مناسب و موقعیت جهانگردی کیش موجب شده است که این جزیره امکانات تفریحی و ورزش‌های دریایی بسیاری را در خود جای دهد.
در باشگاه‌ها و مراکز تفریحات دریایی کیش، امکانات و خدماتی نظیر دوره‌های آموزش غواصی، جت اسکی، گشت‌های تفریحی غواصی، اسکی روی آب، گشت با قایق تندرو، گشت تفریحی دور جزیره، اکواریوم شناور، تور جزایر، چتر پاراسل، جت بوت، قایق ماهیگیری تفریحی، قایق‌های پدالی، باناناراید و ویندسرف (بادبانی) ارایه می‌شود.
مراکز ورزشی و تفریحات دریایی از ساعت ۹ صبح شروع به کار می‌کنند و معمولا تا غروب آفتاب پذیرای مراجعان هستند.
● مراکز دانشگاهی
با افتتاح دانشگاه کیش در سال ۱۳۷۴ حرکت جدی در زمینهء فعالیت‌های دانشگاهی و تحصیلات عالی در جزیرهء کیش آغاز شد. سال ۱۳۸۳ یکسال پس از شروع همکاری بین‌المللی دانشگاه کیش با دانشگاه موناش استرالیا پذیرش دانشجو از طریق کنکور سراسری متوقف و برنامه‌ریزی برای گسترش دوره‌های بین‌المللی آغاز شد.حرکت‌های بین‌المللی دانشگاهی در جزیرهء کیش عبارتند از:
▪ همکاری مشترک دانشگاه کیش با دانشگاه مولتی مدیای مالزی
▪ راه‌اندازی واحد بین‌الملل دانشگاه صنعتی شریف
▪ راه‌اندازی واحد بین‌الملل علوم پزشکی شیراز
▪ راه‌اندازی پردیس بین‌المللی دانشگاه تهران
و فعالیت دانشگاه علمی و کاربردی از سال ۸۲ که در مقطع کاردانی دانشجو می‌پذیرد.
● فرودگاه بین‌المللی کیش
یکی از مبادی ورودی مسافران و گردشگران فرودگاه بین‌المللی کیش است که از مدرن‌ترین و مجهزترین فرودگاه‌های کشور محسوب می‌شود و به‌طور متوسط روزانه حدود ۶۰ سورتی پرواز داخلی و ۱۰ پرواز خارجی از این فرودگاه انجام می‌شود. درحال حاضر پنج ‌ترمینال مسافری با مساحتی بالغ بر ۰۰۰ر۱۵ مترمربع جهت پروازهای داخلی و خارجی و دو باند پروازی به‌طول ۲۰۰ر۴ مترمربع و پارکینگ هواپیما به مساحت ۰۰۰ر۲۲۰ مترمربع و تجهیزات ناوبری پیشرفته و سیستم روشنایی سطوح پروازی در این فرودگاه آمادهء سرویس مناسب به هواپیماها و مسافرین محترم است. هم‌اکنون طرح جامع فرودگاه کیش جهت ایجاد ‌ترمینال‌ها و برج مراقبت جدید فرودگاه و راه‌اندازی سیستم سوخت‌رسانی هاید رانت و توسعهء کارگو‌ترمینال‌ها به‌منظور دستیابی به اهداف استراتژیک سیاحتی و تجاری جزیره در دست اقدام است.
● بندرگاه کیش
یکی دیگر از مسیر‌های ورودی و خروجی مسافران کیش بندرگاه این جزیره است که دارای ۳۰۰ر۴ مترمربع‌ترمینال مسافری مجهز به سالن‌های انتظار، ‌ترانزیت، گمرک، رستوران و بوفه، نمازخانه و سیستم‌های مکانیزه انتقال بار مسافری است. با اجرای طرح بهسازی و باز سازی اسکلهء کیش رمپ مجهز مسافری برای کشتی‌های تا ظرفیت ۱۰ هزار تن ایجاد شده است که از این لحاظ کیش با ورود سالانه ۱۷۵۰ کشتی مسافری به یکی از بنادر مهم مسافری کشور تبدیل شده است.ساخت موج شکن‌های جدید و ایجاد حوضچه آرامش یک میلیون مترمربعی و همچنین ورود سالانه ۰۰۰ر۴ شناور باری و پیش‌بینی افزایش حجم واردات و صادرات کالا در این بندرگاه باعث شده تا پروژهء مطالعاتی طرح جامع بندر تجاری کیش با هدف پهلوگیری شناور‌های تا پنجاه هزار تن در دست اقدام قرار گیرد.
● بندر آفتاب
بندر آفتاب حدفاصل روستاهای گرزه و کلات از توابع شیبکوه بندر لنگه (در نزدیک‌ترین نقطه از سواحل جنوبی سرزمین اصلی ایران به جزیرهء کیش) در حال ساخت است.این بندر که توسط بخش خصوصی در حال ساخت است دارای امکانات بندری و رفاهی مناسب و‌ترمینال مسافری مجهز است و در رونق تجاری و گردشگری کیش نقش مثبتی خواهد داشت. با راه‌اندازی خط اتوبوس دریایی از این بندر به جزیرهء کیش مسافران این مسیر دریایی را کم‌تر از ۳۰ دقیقه طی خواهند کرد. همچنین با تکمیل و توسعهء بندر آفتاب فاصله زمانی مورد نیاز جهت‌تردد زمینی بین این بندر و شهر شیراز به شش ساعت تقلیل می‌یابد.
● امکانات اقامتی
در حال حاضر ۲۲ هتل، ۱۷ هتل آپارتمان و شش مهمان‌پذیر با حدود ۲۰۰ر۸ تخت در جزیرهء کیش وجود دارد که این امکانات می‌تواند جوابگوی حجم مسافران ورودی به کیش غیر از ایام عید نوروز باشد. (معمولا در ایام نوروز از کمپینگ‌ها و امکانات اسکان موقت برای اقامت مسافران نیز استفاده می‌شود) با توجه به افزایش امکانات گردشی وسیاحتی این جزیره بدیهی است که تعداد بیش‌تری از گردشگران داخلی و خارجی کیش را به عنوان مقصد سفر انتخاب کنند، به همین دلیل سرمایه‌گذاری‌های متعددی در زمینهء ساخت هتل انجام شده است که ظرفیت پذیرش مسافری کیش را به نحو چشمگیری افزایش خواهد داد.
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید