پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

همه چیز در مورد آدامس (chewing gum) این کوچولوی خوشمزه... خوب یا بد؟


همه چیز در مورد آدامس (chewing gum) این کوچولوی خوشمزه... خوب یا بد؟
اینکه خیلی از ما از آدامس جویدن لذت میبریم کاملا طبیعی است. جویدن ماده ای به عنوان سابقه بسیار قدیمی داشته و اولین بار از صمغ درختی خاص (Chicle) بومی آمریکای جنوبی و شمالی به عنوان آدامس استفاده شد. از همان ابتدا مسائلی در مورد جویدن یا نجویدن آدامس و اینکه کلا آیا جویدن آدامس برای دندانها مضر است یا خیر مورد بحث بوده اند. آدامس بدون قند تأثیرات مثبت فراوانی در حفظ سلامت دندان‌ها دارد، بدین معنی که میزان ترشحات بزاقی را در طی عمل جویدن بالا برده و از خاصیت اسیدی پلاک‌های مخرب دندان‌ها می کاهد. ولی آدامس های حاوی قند و گلوکز اصلا توصیه نمیشوند. در این قسمت با هم بیشتر با این کوچولوی رنگارگ خوشمزه ی جویدنی دوست داشتنی آشنا میشویم.
در کل جویدن آدامس برای دندانهای شما خوب بوده و توصیه میشود.
فرض کنید شما در شرایطی هستید که به خمیر دندان و مسواک دسترسی ندارید، در این صورت بهترین انتخاب دوم برای تمیز کردن دندانهای شما، جویدن یک آدامس خواهد بود! البته یک عامل محدود کننده نیز وجود داشته و آن شیرینی (مواد قندی) داخل آدامس است. پس اگر شما آدامس را فقط تا زمانی که شیرینی آن باقی می ماند بجوید نه تنها سودی نکرده بلکه دندانهای خود را در معرض یک عامل بسیار مهاجم و مخرب یعنی مواد قندی قرار داده اید! پس سعی کنید که پس از از بین رفتن شیرینی باز هم به جویدن ادامه دهید (۲۰ دقیقه)، در این صورت منافع جویدن بیشتر خواهد بود و به دندانها کمک کرده اید تا تمیز شوند.
آدامس ماده ای غیر قابل هضم میباشد پس حتی لامکان از خوردن آن جلوگیری کنید! همانطور که اشاره شد خود پایه آدامس پوسیدگی ایجاد نکرده و یا باعث گسترش آن نمیشود. جویدن آدامس از دو جهت کمک کننده است:
۱) بطور مکانیکی به علت تماس متناوب با دندان، باعث تمیز شدن سطح دندان میشود.
۲) محرکی بسیار عالی برای ترشح بیشتر بزاق بوده که این مورد از بهترین فوائد جویدن آدامس بوده و بسیار ارزشمند است.
بزاق یک ترکیب خیلی خفن در دهان ماست! به طور خلاصه، بزاق علاوه بر آنزیمهایی که برای تجزیه و هضم (اولین مرحله هضم غذا در دهان توسط بزاق است) غذا دارد، حاوی آنتی بادی هایی برای مقابله با انواع عوامل مهاجم (باکتری ها، قارچها و ...) دارد. بزاق حاوی بافرهایی برای خنثی کردن اسیدها بوده و همچنین مواد معدنی آن به بازسازی نواحی از دندان که اسید به آن حمله کرده بسیار کمک کننده است. این کمک به روند بازسازی (رمینرالیزاسیون یا دوباره معدنی شدن) از وظایف مهم بزاق است. در نتیجه وقتی شما آدامس را میجوید، بزاق شما بیشتر ترشح شده و ترشح بزاق بیشتر یعنی کمک به بهداشت دهان بیشتر! در صورت نبودن امکان مسواک زدن، جویدن آدامس کمک‌کننده بوده ولی جایگزین مسواک نیست. حداقل زمان لازم برای بروز آثار مثبت جویدن آدامس بیست دقیقه است. در این صورت سعی کنید آدامس را با تمام دندانها بجوید.
آدامس بدون قند تأثیرات مثبت فراوانی در حفظ سلامت دندان‌ها دارد، بدین معنی که میزان ترشحات بزاقی را در طی عمل جویدن بالا برده و از خاصیت اسیدی پلاک‌های مخرب دندان‌ها مییکاهد. بر اساس مطالعات متعدد در این زمینه، آدامس میتواند در کنار مواد دیگر محافظ دندان‌ها، از پوسیدگی آنها جلوگیری کند. آدامس در صنعت و در اقتصاد صنایع شیرینی سازی نقش مهمی دارد. شکر موجود در برخی از آدامس ها، ایجاد و ادامه روند پوسیدگی دندان را تسریع میکند، در حالی که تحقیقات نشان داده است که جویدن آدامسهای بدون شکر (sugar-free gum) پس از صرف غذا، نه تنها اثری مخرب نداشته و حتی همانطور که اشاره شد احتمال ایجاد پوسیدگی را کاهش میدهد.
دقت کنید که از آدامسهایی استفاده کنید که بدون شکر بوده (sugar-free) و حاوی زایلیتول (xylitol) باشد، این ترکیب احتمالا از روند ایجاد حفره پوسیدگی جلوگیری میکند. همچنین جویدن آدامسهایی با ترکیبات بیکربنات (bicarbonate) نیز مفید است چرا که این ترکیب نیز از فعالیت باکتری های پوسیدگی زا جلوگیری میکند. توصیه میکنم که در کنار نخ دندان و مسواک زدن مرتب دندان‌ها با خمیر دندان حاوی فلوراید، آدامس هم بجوید! این عمل میتواند نقش مفیدی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا کند.
برای شیرین کردن آدامسهای بدون قند، به آنها شیرین کننده های غیر قندی اضافه میکنند. این مواد طعمی شیرین داشته و توسط باکتری های پوسیدگی زا قابل استفاده نمیباشند. از جمله این شیرین کننده ها: ایزومالت، زایلیتول، سوربیتول، آسپارتام و مالتیتول (isomalt، xylitol، sorbitol، aspartame و maltitol) میباشند. البته مصرف بیش از حد این ترکیبات اثرات ناخوشایند گوارشی داشته و این آدامسها نباید بیش از حد مصرف شوند.
جالب است بدانید که طبق تحقیقات، جویدن آدامس باعث افزایش حافظه نیز میشود! روانشناسان انگلیسی دریافتند افرادی که در امتحان آدامس میجوند نسبت به آنها که آدامسی نمیجوند، موفقیت بیشتری دارند. البته جویدن آدامس در سریعتر کردن بازیابی حافظه نقشی نداشت. محققین دلیل این موفقیت را در افراد آدامسی (!)، افزایش میزان ضربان قلب و متعاقب آن افزایش خونرسانی به مغز میدانند.
به کنکوری های عزیز توصیه میکنم که در کنکورهای آزمایشی چند مرتبه این روش رو امتحان کنید، البته اگر تمرکزتان بهم خورد این کار رو نکنید. دانشجویان و سایر افرادی هم که درس میخوانند، موقع مطالعه حتما آدامسو امتحان کنید، شیرینی آدامس هم باعث میشود که گلوکز بیشتری در جریان خون باشد و شاداب تر و با نشاط تر به مطالعه بپردازید.
علاوه بر این جویدن آدامس در احساسات شدید مثل مواقع پر هیجان و عصبانیت نیز به آرام کردن اعصاب کمک زیادی میکند. شاید دقت کرده باشید که بعضی از مربیان فوتبال روی نیمکت همیشه در حال جویدن آدامس هستند!
انستیتو علوم Wrigley استفاده از آدامس را برای کاهش پوسیدگی، کمک کننده به گرفتن رژیم غذایی، افزایش تمرکز و کاهش استرس پیشنهاد میکند.
عمل مکانیکی جویدن آدامس (حرکات متناوب فک و عضلات) از ایجاد ناراحتی و تغییرات فشار هوا گوش میانی یا به اصطلاح "گوش گرفتگی" نیز جلوگیری میکند. بهمین دلیل در سفرهای طولانی مدت با هوایی برای جلوگیری از این حالت جویدن آدامس توصیه میشود. "گرفتن گوش" به علت اختلاف فشار در دو طرف پرده صماخ ایجاد میشود. در حالت عادی فشار دو طرف پرده گوش یکسان بوده و شیپور استاش وظیفه تنظیم فشار در پشت پرده را بر عهده دارد.
http://drlilp.blogfa.com


همچنین مشاهده کنید