سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا


خوان کارلوس پادشاه اسپانیا شد و ترور جان اف کندی ، رئیس جمهور ایالات متحده


خوان کارلوس پادشاه اسپانیا شد و ترور جان اف کندی ، رئیس جمهور ایالات متحده
● خوان کارلوس پادشاه اسپانیا شد
۳۲ سال پیش در روز ۲۲ نوامبر سال ۱۹۷۵ میلادی خوان کارلوس ، نوه آلفونس سیزدهم، آخرین پادشاه اسپانیا به تخت سلطنت این کشور نشست.
پس از خاتمه جنگ داخلی اسپانیا ، ژنرال فرانسیسکو فرانکو ، دیکتاتور اسپانیا حاکم بلامنازع این کشور شد.
براساس مفاد قانون جانشینی سال ۱۹۴۷ میلادی او تنها فردی بود که می توانست جانشین خود را تعیین کند.
فرانکو در یک دیدار محرمانه با دن خوان دوبوربون، پسر آلفونس سیزدهم که پس از اعلام جمهوری در سال ۱۹۳۱ میلادی در اسپانیا همراه خانواده خود در ایتالیا و در تبعید به سر می برد ، پیشنهاد کرد پسرش خوان کارلوس را به اسپانیا بفرستد.
فرانکو از دن خوان دو بوربون خواست تا پسرش به اسپانیا آمده و در آنجا به تحصیلات خود ادامه داده و آموزش نظامی ببیند.
فرانکو می خواست تا زمان مرگ قدرت خود را حفظ کند و در عین حال زمینه را برای بازگشت سلطنت خانواده بوربون فراهم سازد.
خوان کارلوس در سال ۱۹۵۵ میلادی در سن ۱۷ سالگی به اسپانیا رفت.
او در سال ۱۹۶۲ میلادی با شاهزاده سوفیا دختر پل اول ، پادشاه یونان ازدواج کرد.
در روز ۲۲ ژوئیه سال ۱۹۶۹ میلادی ، شاهزاده خوان کارلوس در مقابل مجلس اسپانیا سوگند یاد کرد و رسما به عنوان ولیعهد اسپانیا و جانشین تاج و تخت شناخته شد.
از آن پس ، خوان کارلوس بسیاری از مسوولیت های رسمی را به عهده گرفت.
هنگام بیماری ژنرال فرانکو ، خوان کارلوس ریاست موقت کشور را عهده دار شد.
تا اینکه سرانجام ژنرال فرانسیسکو فرانکو ، دیکتاتور اسپانیا در روز ۲۰ نوامبر سال ۱۹۷۵ میلادی درگذشت.
دو روز بعد ، شاهزاده خوان کارلوس رسما پادشاه اسپانیا شد.
به این ترتیب ، در روز ۲۲ نوامبر سال ۱۹۷۵ میلادی شاهزاده خوان کارلوس ، نوه آلفونس سیزدهم و پسر دن خوان دو بوربون رسما تاج پادشاهی اسپانیا را به سرگذاشت.
او در سخنرانی روز تاج گذاری خود ، آغاز مرحله جدیدی در تاریخ اسپانیا را اعلام کرد.
خوان کارلوس افرادی که قصد داشتند میراث فرانکیسم را در اسپانیا زنده نگه دارند از کار برکنار کرد.
او کلیه زندانیان سیاسی دوران دیکتاتوری فرانکو را آزاد کرد.
با آغاز پادشاهی خوان کارلوس ، کشور اسپانیا که در جریان حکومت ژنرال فرانکو از سوی کشورهای اروپایی طرد شده بود ، باردیگر جایگاه خود را در اروپا بازیافت.
● ترور جان اف کندی ، رئیس جمهور ایالات متحده
۴۴ سال پیش ، در روز ۲۲ نوامبر سال ۱۹۶۳ میلادی ، جان فیتز جرالد کندی ، رئیس جمهور ایالات متحده در حالی که در خودروی روباز لیموزین در کنار همسرش ژاکلین کندی نشسته و از شهر دالاس ایالت تگزاس بازدید می کرد ، در مقابل چشمان هزاران نفر از مردم حاضر در خیابان و میلیون ها بیننده تلویزیونی به ضرب گلوله کشته شد.
در ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه هنگامی که لیموزین روباز حامل او و همسرش ژاکلین از دیلی پلازا شهر دالاس عبور می کرد ، کندی هدف ۲ گلوله که از طبقه پنجم یک ساختمان انبار کتاب شلیک شده بودند قرار می گیرد و بلافاصله به قتل می رسد.
در ساعت ۱۴ و ۳۸ دقیقه ، لیندون بی جانسون ،معاون رئیس جمهور که در هواپیمای مخصوص ریاست جمهوری بود ، به مقام ریاست جمهوری آمریکا منصوب شد.
ماجرای قتل جان کندی ، رئیس جمهور ایالات متحده یک معمای بزرگ در تاریخ و سیاست آمریکا است.
امروز علی رغم این که هنوز ابهام آن برطرف نشده است اما مدارکی وجود دارند که ثابت می کنند قتل کندی حاصل یک توطئه مشترک سازمان سیا ، سازمان جنایتکاری مافیا ، برخی سیاستمداران و صاحبان قدرت ایالات متحده بوده و حتی گفته شده لیندون بی جانسون ، معاون رئیس جمهور که پس از قتل کندی جانشین او شد ، از ماجرا اطلاع داشته است.
جانسون با شرکت های نفتی تگزاس رابطه ای پنهانی داشت و مرگ کندی موجب شد طرح یک قانون مالیات بر درآمدهای نفتی که قصد تصویب آن راداشت برای همیشه مسکوت بماند.
در هر حال ، جوان ۲۴ ساله ای به نام لی هاروی اسوالد که تعادل روانی نداشت به عنوان قاتل اصلی کندی معرفی شد.
اسوالد ۲ روز بعد از این ماجرا و قبل از این که بازجویی بشود در اداره پلیس در کمال ناباوری در مقابل چشمان ماموران توسط فردی به نام جک روبی صاحب یک بار رستوران شهر دالاس که با مافیا در ارتباط بود به قتل می رسد.
جک روبی در سال ۱۹۶۴ میلادی به مجازات مرگ محکوم شد اما دادگاه تجدید نظر حکم را لفو کرد و قبل از اینکه دوباره محاکمه شود ، در شرایط مشکوکی در زندان درگذشت.
پس از قتل کندی ، کمیسیون وارن برای تحقیق تشکیل شد و پس از ۱۰ ماه اعلام کرد ، قاتل کندی شخص لی هاروی اسوالد بوده است.
در سال ۱۹۷۹ میلادی ، یک کمیسیون تحقیق دیگر نتیجه گرفت که ۴ گلوله شلیک شده که یک گلوله از یک منطقه دیگر و نه از ساختمان انبار کتاب به سوی کندی شلیک شده است و اعلام کرد ، اسوالد در این قتل تنها نبوده است.
اما در سال ۱۹۸۸ میلادی وزارت دادگستری آمریکا ، گزارش این کمیسیون را به دلیل فقدان مدارک مستدل ندانست و رسما پرونده سوءقصد به جان کندی را مختومه اعلام کرد.
در جریان این سال ها ده ها نفر که به نوعی با پرونده کندی در ارتباط بودند به مرگ های غیرطبیعی درگذشته یا در سوانح مختلف کشته شدند.
اما در سال ۱۹۸۸ میلادی وزارت دادگستری آمریکا ، گزارش این کمیسیون را به دلیل فقدان مدارک مستدل ندانست و رسما پرونده سوءقصد به جان کندی را مختومه اعلام کرد.
در جریان این سال ها ده ها نفر که به نوعی با پرونده کندی در ارتباط بودند به مرگ های غیرطبیعی درگذشته یا در سوانح مختلف کشته شدند.
به این ترتیب ، در روز ۲۲ نوامبر سال ۱۹۶۳ میلادی جان فیتز جرالد کندی ، رئیس جمهور ایالات متحده هنگام یک بازدید رسمی از شهر دالاس ایالت تگزاس در مقابل چشمان هزاران نفر از مردم حاضر و میلیون ها بیننده تلویزیونی به قتل می رسد. کندی هنگام مرگ ۴۶ سال داشت.
هنوز با گذشت ۴۴ سال ، علی رغم گزارش ها ، کتاب ها ، فیلم ها ، هنوز ماجرای قتل کندی در هاله ای از ابهام قراردارد.
مافیا ، صنایع نظامی ، شرکت های نفتی ، گروه های افراطی راست ، همه در مظان اتهام قرار دارند.
شواهد منتشر نشده ، مدارک محرمانه ، گفتگوهای ضبط شده سری بیش از همه فرضیه یک قتل سازماندهی شده از سوی تگزاسی ها و با همکاری لیندون بی جانسون ، معاون کندی و جانشین او را قوت می بخشند.
کمتر فردی در آمریکا و در جهان گزارش رسمی دولتی درباره قتل جان اف کندی را باور می کند.
بهرام افتخاری
منبع : روزنامه جام‌جم


همچنین مشاهده کنید